Peugeot 307 SW 2.0 HDiF 136 pk Pack (2004)
Wannabe-MPV
Waarom zou je een MPV kiezen als een stationwagon dezelfde functionaliteit biedt? De 307 SW lijkt niet op 'n personenbus, maar je kunt wel met zeven personen op stap. In de SW kun je met stoelen variëren dat het een lieve lust is en daarom noemt Peugeot de SW een midi-MPV. Je krijgt ook direct een MPVgevoel; de voorruit staat ver van je af en dat geeft een enorme ruimtebeleving. En ook dat glazen dak zit er natuurlijk niet voor niets. Achterin staan drie losse stoelen, die je in een handomdraai eruit haalt. Ze bieden dankzij de lange zittingen en leuningen erg veel steun. We hebben in volwaardige MPV's wel eens op mindere stoelen gezeten. In de Peugeot zit je op de middelste stoel met de benen tegen de console tussen de voorstoelen. Dat doet ernstig afbreuk aan het comfort. Maar er is voldoende afstand tussen de kruin en het plafond.
En dan het thema 'zevenzitter, waar is het goed voor?' Voor dat ene kinderpartijtje per jaar, verder zullen de achterste twee stoeltjes verzonken blijven in de vloer. Daarom heeft Peugeot die twee extra stoelen op de optielijst gezet. Laat ze daar maar op staan, want je zit zowat met de neus tussen de knieën, je moet je benen zeer ver optrekken. En alleen lenige mensen kunnen bij de achterste stoelen komen.
We hebben het vooral gehad over de zetels achterin, maar hoe zit de bestuurder? Telkens als we in een 307 stappen, zijn we weer enthousiast over de uitgebreide verstelmogelijkheden van de stuurkolom. Die valt aan te passen aan vele smaken. De stoel laat zich in veel standen verstellen. Maar het paneel met de knoppen en het display van de airco zitten te laag.
Fijn sturen
Een sterk punt van de 307 zijn de communicatieve vaardigheden van de besturing en het onderstel. De SW stuurt direct en met veel gevoel. Het onderstel biedt bovendien een goede balans tussen comfort en sportiviteit. De Peugeot beschikt dan ook over een zeer krachtige diesel, een 2,0-liter common-rail met 136 pk en 320 Nm. We zijn op stap met het neusje van de zalm op dieselgebied. Hij doet ook dienst in de Ford Focus C-Max. Ford en PSA hebben de motor samen ontwikkeld. Ook Volvo hoort bij 't Ford-concern en levert de krachtbron in de S40 en V50. De zesbak schakelt nogal hakerig maar misschien heeft dat te maken met de versheid van deze 307 SW.
De motor werkt in stilte maar stuwt de Peus naar grote hoogten. Aan de snelheid waarmee je andere weggebruikers voorbijzoeft, merk je dat de 2.0 HDi 16V bovengemiddeld presteert. Alleen boven de 4.000 tpm wordt de motor luidruchtig. Nu is de krachtbron op dat punt al voorbij zijn hoogtepunt, dus heeft 'ie daar eigenlijk ook niks te zoeken. Bij de Peugeot komt de kracht rond de 2.000 tpm vrij. De 307 SW neemt elke 13,4 kilometer 'n liter diesel tot zich. Met zijn 60-litertank helemaal vol heeft de Peugeot in theorie een actieradius van 804 km.
Bij de technische gegevens zijn we uitgegaan van een 307 SW Pack, een extra aangeklede uitvoering die voorzien is van onder meer een klimaatregeling. De testauto op de foto's doet het echter zonder Pack, maar de SW zit sowieso goed in de airbags: voor heeft hij er twee en zij-airbags; gordijnairbags voor en achter bieden de inzittenden aanvullende bescherming. De Pack-versie beschikt verder over parkeerhulp, lichtmetalen 16-inchwielen, ESP en een radio met cd-speler. Zaken die je toch minstens mag verwachten voor het geld dat Peugeot doorberekent voor de 307 SW.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 307 SW 2.0 HDiF 16V 136pk Pack |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.700 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.419 mm / 1.757 mm / 1.544 mm |
Wielbasis | 2.708 mm |
Massa leeg | 1.467 kg |
Laadvermogen | 608 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.400 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,8 s / 10,8 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |