Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 2.0 16V Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 154.000 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
aanschaf en eerste onderhoud
- 160.000 km
Begin 2006 verstandige beslissing genomen: De € 500 bijtelling per maand voor mijn leaseauto kan ik missen als kiespijn... Voor een goed bedrag de boodschappen Punto verkocht en in maart naar de ex lease handelaar voor de Peugeot SW.
Waar moest de nieuwe auto aan voldoen ? :
Ruimte voor 4 + familietent + kampeerzooi
Soepele motor, met genoeg vermogen, goede stoelen om een 5000 km door europa te kunnen cruizen.
Lage gebruikskosten (dus... LPG G3)
Vrouwlief moest'm mooi vinden, zij zou er ook veel km's mee maken.
Kreeg ik ook nog mooi een CD wisselaar 17 inch,en een panoramadak
Begin maart de auto opgehaald, en meteen ervaren dat er nog kleine puntjes to do zijn bij zo'n ex lease zonder garantie...
Bevriende lokale garagist de staat op laten maken.
Dit resulteert in vervanging van uitlaatdeel, set remschijven en wat losse zaken die het uiterlijk weer fris maken, zoals een luxe mattenset.
(voor even) uit met de pret
- 180.000 km
En dan belt je vrouw ineens dat ze na uitvallen naar de garage gesleept is waar de diagnose gesteld is.... kleppen defect, motor overleden.
Binnen 2 dagen een wijziging in de visie: Het blijkt dat de koppeling "ontploft" is en een beschadigd vliegwiel veroorzaakt heeft. nog steeds geen leuk nieuws maar 1. kosten vallen nu veel lager uit, 2.De ruil donor motor kan afbesteld worden. de 2 punten had ik tzt toch ook wel verwacht, nl: vervangen koppeling en airco unit vullen.
Na deze operatie een heerlije scandinavietocht gemaakt, waarbij zo'n 6400 km wordt afgelegd, zo'n 1200 km over half verharde wegen.
Inderdaad deze bestaan nog als je ze opzoekt!
De auto geeft in deze periode weer veel vertrouwen in onze keus .
Na het vliegwieldebacle lees ik me goed in in op o.a het 307 forum, waaruit blijkt dat de bekende storingen ook bij ons exemplaar in meer of mindere mate voorkomen.
Gelukkig is het communiceren daarover met de garage daardoor gemakkelijk en bespaar ik onnuttige bezoekjes aan Peugeot dealers.
Voor wat betreft die storingen, negeren we de uitlaatgasmelding,en zakkend benzinemeterpeil,
vervangen we de claxonplaat en laten uiteindelijk na nog meer off-road in de Alpen de linkerstabilisatorstang vervangen (204.000)
een positieve balans
- 239.000 km
Na 3 1/2 jaar ervaar ik de peugeot als een auto die ik vooral kan waarderen op de langere trips waar het comfortabel zoeven zoals zo vaak bij de andere SW reviews beschreven zich laat gelden.
De auto biedt comfort, een fijne wegligging, die wschl dankzij MAD veren achter beladen zelfs heel goed te noemen is,ook de ruimte, waarbij de middelste stoel zijn plaats afstaat aan een rubberboot en/ of tent, is uitzonderlijk groot, en doet me wel eens piekeren welke auto dat als opvolger ooit zou kunnen vervangen.
Voorlopige conclusie is dus dat deze auto nog wel even mag blijven ondanks :
Verbruik LPG 1 op 8.5 a 9
verbruik olie 1 liter op 12000 km
vermogen onderin wat in bergachtig terrein wat te kort schiet
waardeloze geluidsinstallatie, overigens vooral merkbaar als je alleen in de auto rijdt
Elektrische storing/ weigeringen overigens in vergelijking met sommige drama verhalen zijn wij daar maar beperkt mee
geplaagd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.