Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2003)

autoreview

Peugeot 307 SW
Peugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 - interieurPeugeot 307 - interieur

Signalement

Uitvoering307 SW 1.6 16V Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 210.000 km

Deze 307 SW is niet echt mijn droomauto, de Mégane die ik inleverde was een leaseauto en die had ik graag gehouden. Alhoewel ik blij ben dat het onderhoud daarvan niet voor mijn rekening was en het stilstaan ermee altijd onder werktijd gebeurde!
Nee, de 307 vind ik een saaie auto om de zien maar hij is ruim, comfortabel en er zijn er zoveel van dat onderdelen op elke straathoek moeten liggen. Zeker in Frankrijk waar ik veel kom.
Het verbruik schommelt tussen de 1:10 en 1:12 op LPG, heel netjes. Als ik flink doorrijd dan wil meneer er echter wel een slokje benzine bij, geen idee hoe dat komt. Iemand een idee?

Verder wil hij ook regelmatig een litertje olie en dat ben ik niet gewend. En dan zit er een olieindicator in die bij elke keer starten een ander niveau opgeeft tussen helemaal leeg (paniek!) en voller kan niet. Dat negeer ik dus maar en af en toe zelf peilen die olie. Gaat gelukkig nog zelf, iets wat bij de Mégane een ramp is, zeker als je je kleren schoon wil houden.

Rijden op gas is niet helemaal mijn ding eigenlijk. Maar ja, het is zo betaalbaar en ik haast mij te zeggen dat het natuurlijk ook fijn is voor het milieu. Flauwekul natuurlijk. Wel sta je erg vaak bij de pomp en ook het tanken is toch meer ’gedoe’ dan je auto eens per week vol diesel plempen.
En dan dat reservewiel in je kofferbak! Ik ga het er uit halen want ik ondekte dat ik nu wel al een half jaar met die band achterin rond kar, maar dat ik helemaal geen krik aan boord heb! Handig hoor... dus nemen we het risico voortaan een lekke band door de ANWB op te laten lossen. Wie neemt er nu z’n krik mee bij het inleveren van een leaseauto?!

De motor valt niet tegen voor een 1.6 maar het mag echt wel wat feller. Hij rijdt rustig en soepel (behalve koud, dan is het nog wat minder door het gas denk ik). Voorlopig mag hij nog wel blijven, maar jaren lang lijkt me toch niets. Het rijplezier mis ik echt met deze auto.

Grote problemen! De auto ratelt enorm en schokt bij lage toeren als een dolle. Er is een klep verbrand! Heel fijn in deze tijd van het jaar, iedereen os op vakantie en ik heb het uiteindelijk bij een op eerste aanzicht duister type laten fixen. Hij bleek erg professioneel overigens. Maar ik was weer 1000 euro lichter en dat is toch wel erg zuur geld, zeker als de auto waar je van zou moeten houden helemaal geen droomauto is.
Het besluit is genomen; hij mag nog een keer op en neer naar de Provence en dan er uit.

PROBLEMEN

Een gebroken steun onder de motor die de uitlaat op z’n plaats moet houden. Kosten 15 euro.
En ja, lampjes natuurlijk! Maar dat wist ik op voorhand!

Kapotte motor dus: verbrande klep! Het zag er ook bijzonder naargeestig uit aan de binnenkant van de motor. Ik heb het allemaal mogen bekijken namelijk.

Opzij, want ik wil blij!

  • 220.000 km

Zo, het heeft even geduurd maar ik heb een garage gevonden die mijn auto wil innemen voor een prima prijs èn die ook nog eens een heel mooie Grand Scénic met allerhande toeters en bellen voor mij heeft. Een snelle diesel voorzien van alle comfort.

Nog even een tip voor 2e hands kopers van 307 op gas: je hoeft het niet uit de weg te gaan, maar het blijkt toch nog steeds zo te zijn dat dergelijke auto's een kopprevisie nodig hebben ergens rond de 200.000 km. Dit heeft te maken met de hogere verbrandingstemperaturen bij een LPG auto. Reken op minimaal 1000 euro. Als je dat incalculeert en de auto rijdt verder goed dan is er niets aan de hand.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.