Peugeot 306 S16 (1994) #2

autoreview

Peugeot 306 S16 (1994)

Signalement

Uitvoering306 S16
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn eerste auto: ik wilde in 2000 een metallic blauwe 306 XSI en vond die ook, een S16 zelfs met 155 paardenkrachten. Waarom? Voor het geld dat ik te besteden had vond ik het een nog steeds moderne auto, en veel pk voor weinig geld. Maar als ik eerlijk ben ging het mij om de geluidsinstallatie die in dit exemplaar zat. In plaats van naar de belangrijke technische zaken te kijken bij de aanschaf van een occasion. Mij hadden ze al overgehaald door hem goed te poetsen echter!

Pluspunten:
Prima wegligging! Met name de bochten kan je strak insturen. Lekker rijden is dat. Hij doet wat dat betreft niet veel onder voor mijn huidige Alfa 147.
Goede kuip stoelen, geen centje pijn na lange ritten.
Verbruik: met een redelijk pittige rijstijl haalde ik altijd 1 op 11, niet slecht voor een ‘gti’.
Hij is ruim van binnen bij het neerklappen van de achterbank, dat verbaasde me echt. Ik heb zelfs 3 Ikea kledingkasten IN EEN KEER met de 306 weten te vervoeren waarbij de planken een lengte hadden van maar liefst 237 centimeter. Als ik de kasten nu zie staan geloof ik het ook niet meer. De auto ging wel bijna door zijn hoeven, maar het traject was maar 7 kilometer en hij heeft er geen schade aan overgehouden. Ik doe het alleen niet weer!

Minpunten:
Onderhoud: zie onder. Het is geen Toyota (maar ook niet zo saai = slechts mijn mening).
Geluid: ik vond hem wat rumoerig op de snelweg. Als je alleen bent kan je de stereo opendraaien, dan hoor je het niet.
Lokt vandalisme uit!: spiegels zijn een keer afgebroken (dankjewel nog) en er is gekrast op de auto. Jammer, jammer, en te duur om over te laten spuiten want het betrof krassen op meerdere carrosseriedelen. Maar het kon ook komen doordat ik in de stad woonde (Breda).

PROBLEMEN

Problemen:
Ik kocht de auto bij een particulier toen hij 6 jaar oud was voor 16.500 gulden, dat is 7.500 euro. Dat hield in nog geen derde van de nieuwprijs, dus een goede deal. De auto was prima, maar de kosten kwamen ook snel. De auto had een aantal maanden stil gestaan en de versnellingsbak lekte olie. Een paar honderd gulden kostte dat. Na 2 maanden moest ik de hele uitlaat inclusief katalysator vervangen: 1750 gulden. Dat was een aderlating waar ik niet op gerekend had. Deze uitlaat heeft het ook maar 3 jaar uitgehouden. Garage zei dat dit komt doordat ik vaak korte ritten maakte. Daarna een uitlaat genomen met garantie.

Bobines: 3 x heb ik ondervonden dat een bobine het niet meer deed, hij rijdt dan op 3 cylinders. Zaak is dan z.s.m. een garage op te zoeken.

Radiateur kapot en daarmee motor: juni 2004, een zonnige dag op weg naar Düsseldorf op mensen van het vliegveld te halen, 10 km buiten Breda voelde ik dat het mis was. Ik zag toen het rode lampje op het dashboard pas branden, dat ik niet had gezien omdat de zon er precies op stond. De motor kookte over. ANWB erbij: radiateur kapot, en er was onvoldoende compressie meer. Dat hield in dat de motor er aan was. In feite was de auto hiermee een total loss.

Ik kan het echter niet over mijn hart verkrijgen hem weg te doen, en dacht dat ik aan een nieuwe ook weer veel geld kwijt zou zijn, en ben gaan bellen. Bij de Peugeot garage kostte een nieuwe motor 7000 euro. Uiteindelijk via Markplaats voor een luttele 800 euro een tweedehands S16 (autowrak en intacte) motor gekocht en een Peugeot bedrijf in Goirle bereid gevonden om hem in te bouwen met daaraan een maximaal bedrag. Uiteindelijk was ik aan hem 1750 euro kwijt, wat nog een schijntje was in vergelijking met andere offertes die ik had gevraagd. Maar ik kon weer verder met een motor waar veel minder kms op stonden en nieuwe distributie e.d.

En verder. De scharnieren van het neerklappen van de achterbank waren al snel kapot. En na 12 jaar wilde de kofferbak opeens niet meer open. Dat was het, valt uiteindelijk erg mee ware het niet dat ik zo’n pech heb gehad.

Voor 2400 euro vond hij in juni 2007 een nieuwe baas die er op het eerste gezicht erg blij mee was, ondanks de krassen. De auto kan ook nog jaren mee denk ik, want ik heb hem altijd netjes warm gereden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.