Peugeot 306 Break XT 2.0 HDI (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XT 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanwege het veranderen van werkkring moest ik de Peus 406 Break 1.8 XT inleveren. De nieuwe werkgever ’ging’ voor diesel. Omdat de 406 Break HDI toch een beetje begrotelijk werd, werd gekozen voor de 306 Break HDI XT. Ik had de weken voor aanschaf al proefgereden met ondermeer Mazda 626 2.0D, Ford Mondeo TD en Nissan Primera TD. Allemaal herriebakken. Tijdens het rijden was de diesel voorin veel te luid. De HDI was nog maar net in de 306 leverbaar. Voor de proefrit werd de auto speciaal op de trailer vanuit een ander filiaal gehaald. Groene platen eronder en rijden dus. 68 Kilometer op de teller dus redelijk maagdelijk. Daarom niet tot ’het gaatje’ gegaan. Ben halverwege de rit langs de weg gestopt om te zien of er echt een diesel voorin hing. Behalve dat het ding als de brandweer ging - in no time 170+ op de teller (zaterdagochtend A16!!!) was ie ongewoon stil. Ik was stomverbaasd. Zo kan het dus ook. Medio maart 2000 kwam de donderblauw metallic onder kenteken 85-FG-JN op de weg. Omdat ik de standaard wielen helemaal niet vond smoelen heb ik er bij aflevering 4 Peugeot 306 lichtmetalen GTI-wielen onder laten zetten. Stond perfect. Het laten verlengen van de stoelzitting (bestuurder) bood geen uitkomst voor mijn gevoelige rug dus na 2 maanden een ASS stoel laten plaatsen. Mijn broer reed al jaren Peugeot (305, 405) en vertelde me destijds dat ik ooit zou concluderen dat deze 306 een van de fijnste en comfortabelste auto’s zou zijn waar ik ooit in heb gereden. Ik kon er van alles in kwijt/mee vervoeren. De kinderen waren nog klein dus bagageruimte zat voor een kampeervakantie.
Na 17000 kilometer stapte ik op een ochtend in en startte de diesel: de auto sloeg aan maar bleef op ’2 poten’ draaien. Het was niet om aan te horen. De hele auto schudde. Contact uit en opnieuw starten. Daarmee was het probleem verholpen. het ding heeft nooit meer ene slag verkeerd gemaakt.
Kilometerstand 19000: piepende geluiden vanachter het lichtmetaal: aan beide zijden de wiellagers naar de knoppen. Dat hoort natuurlijk niet. Onder garantie verholpen. In 2002 in Zuid-Frankrijk op een snikhete dag stapte ik na enkele uren weer in de 306 toen me iets opviel: ik miste iets. Bleek dat de complete binnenspiegelconsole inclusief regensensor en al naar beneden was gevallen. Door de hitte had vermoedelijk de lijm losgelaten. Een lokale Peugeotdealer heeft het geheel weer perfect gerepareerd zonder een cent kosten.
Daarna eigenlijk geen narigheid meer gehad. De kilometers volgden in rap tempo bij gemiddelen van 1:17/18. Kruissnelheden van 150-160 waren geen enkel probleem. In het warme voorjaar van 2003 - de 406 Break HDI was al besteld - kreeg ik toch nog even met forse en kostbare narigheid te maken. Het leek of de blauwe Peus voorvoelde dat we afscheid gingen nemen. Het jaar 2003 was zeer warm. Airco is dan een uitkomst. 194000 km was het goed gegaan. Ergens in april hoorde ik een gereutel onder de motorkap toen ik de airco inschakelde. Vervolgens liep de rechter voetenbak vol met water. Eerst werd gedacht aan een verstopte airo-afvoer maar dat was het dus niet. Ik heb nog 2 weken met een Tupperwarebak op de vloer gereden om het water op te vangen. Beter hozen dan smoren in de auto dacht ik toen. Uiteindelijk begaf de installatie het volledig. Dat zijn nog benauwde dagen geweest in die donkere auto zonder koeling!! Reparatie van de compressor is niet meer gebeurd. Enkele weken water werd de 306 ingeruild.
In januari 2004 ben ik mijn oude vriendin ter hoogte van H.I. Ambacht op de A15 nog een keer tegengekomen. In blinkende staat. Na ongeveer 6 maanden verdween de auto van de RWD-site: kenteken geschorst. Dat betekent dus of export naar het buitenland of simpelweg platgereden. Jammer......... Nog steeds als ik de foto’s van de 306 bekijk - ik moet nog even een geschikt exemplaar voor deze site vinden - moet ik denken aan de woorden van mijn broer. Hij heeft gelijk gekregen...
PROBLEMEN
Wiellagers voor bij km.stand 19000
Airco defect bij km.stand 194000
Verder regulier onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.