Peugeot 205 XE 1.0 (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 XE 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 1995 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vorige maand hebben we deze 205 ingeleverd bij dezelfde dealer waar hij deze maand 19 jaar terug nieuw gekocht werd ! Auto werd tweedehands aangeschaft (van een kennis) was acht jaar met slechts een 40 duizendtal kilometers.
Het betreft een 1000cc motor in de Junior uitvoering, wat wil zeggen volledig kaal, geen temp. meter, geen klokje, niets.
Wat kan je vertellen over een auto van 19 jaar? Geen servostuur, geen servovremmen, 4 versnellingen. Starten met de chocke. Iemand die de wagen niet kent krijgt hem bijna niet gestart, maar na al die jaren ken je elkaar wel en vormt het koud of warme starten geen probleem.
In al die jaren hebben we nooit (grote) kosten gehad, eens een wiellager, benzinefilter die verstopt zat, chauffageradiator, fuseekogels van de ophanging, bougiekabels en bobine en de startmotor en dat zal het geweest zijn.
Motorisch nooit geen probleem gehad. De dealer beweerde een 1000cc motortje lopen te hebben met 350.000km.
Het rijden is nooit een straf geweest. Natuurlijk helt de wagen over in de bochten en bij hevig remmen, daar verraadt zijn leeftijd hem. En met 45pk en 4 versnellingen hoef je geen wonderen te verwachten, maar hij brengt je wel overal naar toe. 2 x Zuid-Frankrijk ermee geweest met +1000km per dag. Natuurlijk stap je dan niet echt fris uit de wagen, maar we hebben nooit het gevoel gehad van wat een trage kutwagen. Gewoon een kwestie van de motor te kennen, en tijdig terugschakelen en bij steile en lange hellingen netjes achter de vrachtwagens blijven. Het verbruik zal zo’n 6 l/ 100km gemiddeld geweest zijn.
Tijdens het rijden is hij redelijk stil, de stoelen zitten comfortabel en ruimte is er vooraan niet te kort. Klap je de achterbank neer dan heb je een vrij grote laadruimte.
Vorige maand is de wagen op de sloop beland en hebben we van de dealer ervoor meer gekregen dan dat we de wagen over 12 jaar betaald hebben.
PROBLEMEN
De wagen heeft ons nooit in de steek gelaten.
Alle reparaties zijn zelf uitgevoerd nooit bij dealer geweest.
Ik schat dat alle reparaties niet meer gekost hebben dan 1250euro,
waarvan bv een batterij en bougiekabels onder slijtage valt.
batterij
gedeeltelijk verstopte benzinefilter
startmotor
bougiekabels en bobine
chauffageradiator
wiellagers
ophanging (speling)
remtang
uitlaat
glas uit voorlicht
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Zo rijdt de monsterlijke Peugeot 205 Turbo 16

Peugeot 205 (1985) - Liefhebber Gezocht

Peugeot 205 GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Classics Test

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8
