Peugeot 205 Génération 1.4i (1998)

autoreview

Peugeot 205 Génération 1.4i (1998)

Signalement

Uitvoering205 Génération 1.4i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf85.365 km
KM-stand laatst248.000 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e Verslag

  • 99.500 km

Peugeot 205

1e verslag:

Voor degene die de review leest met de verwachting hoe bijzonder een Peugeot 205 is, stop met lezen en lees de reviews van nieuwe auto's. Het is een klein, comfortabel vervoermiddel zonder opsmuk om je van A naar B te brengen. Niks meer, niks minder.
Voor degene die geïntresseerd is in een review over een Peugeot 205 die gekocht is met het oog op normaal gebruik tegen minimale autokosten, lees verder.

Ik probeer sinds n half jaar te minimaliseren. Eenvoud troef met als doel te genieten van mijn leven. Een dag minder werken per week: 20% minder werken, MAAR 50 % meer vrije tijd. Per week! Door baanverandering en daardoor minder werkuren per week, heb ik ook mijn uitgave patroon moeten aangepassen. Daarbij is de kostenpost "auto" een belangrijke. De vaste maandelijkse uitgaven waren aanzienlijk. In deze review gaat u lezen hoe een Peugeot 205 volgens mij een uitstekende auto is om mij mede te helpen mijn doel te halen: minimaliseren.

Oktober 2017, 96.500 km

Op zoek naar een eenvoudige en goed onderhouden kleine auto had de oude 1.4 liter PSA motor mijn aandacht. Er omheen gebouwd mocht een Citroën Saxo, Peugeot 106 of een 205 zitten. Verdere wensen waren 5 deurs uitvoering en metalic lak. Een eis was uitstekend onderhoud. Dit in mijn achterhoofd hebbende, zou ik voor aanschaf rond de €2000,- wel slagen en zouden mijn maandelijkse autokosten laag worden.

Gevonden! (Mei 2017)

Peugeot 205, new generation, 5drs, blauw metalic, 1998, 85.365 km, €1.800,-.
Alleen maar pluspunten. Complete onderhoudshistorie bekend. Geheel roestvrij. Smetteloos interieur. Een paar deukjes van binnen naar buiten in de motorkap. (Zal wel gereedschap op de veerbrug gelegen hebben toen de motorkap een keer dichtgedaan is). Totaal geen lakschade. 4 keurig herstelde GTI 1.6 velgen. Banden met 12.000 km ervaring. Distributieriemwissel 15.000 km geleden uitgevoerd (2014). Verkoper is de 2e eigenaar. Hij heeft de auto een jaar geleden van de 1e eigenaar gekocht. In mijn ogen een plaatje. Voldoet geheel aan mijn wensen en eis.

Bij de proefrit een zingend/trillend geluid boven de 110 km/u geconstateerd. De verkoper heeft er daardoor vóór de aankoop, op zijn kosten, een nieuwe aandrijfas onder laten zetten. Gevolg: bij aankoop een auto waar ik geheel tevreden mee ben.

En dan rijd je in 'n 19 jaar jonge auto. Lekker kalm. Wennen aan "het sterke nummer".
Na 1 week een leren stuurhoes besteld op Aliexpress en geplaatst. Vervolgens een cruise control laten installeren. Alles werkt. Alles werkt zoals t bedoeld is. Ik ben zeer tevreden. De cruise control is betaald van de opbrengst van mijn vorige auto. Oud ijzer prijs dus.

Na 9 weken zijn er 5000 kms gereden. Lezend op de bijgeleverde N.A.P. lijst was dat zo'n beetje de maximale jaarkilometrage van de 1e eigenaar.... Mijn bevindingen tot nu toe: geheel probleemloze auto. Starten lopen, heel snel warme lucht uit de kachelroosters, zeer comfortabel. Boven de 110 km/u luidruchtig. Zit prima, ik ben klein van postuur. Vloeistoffen blijven allen op peil. Motorolie vind ik zelfs opvallend schoon na 10.000 km ervaring. De onbekrachtigde besturing heb ik geen last van. Het stuurgedrag is niet scherp, wat heet, het stuurgedrag is opvallend onscherp! Voor mij geen probleem. Ik rijd toch kalm en waardeer de soepelheid en comfort. Vervelend vind ik het rijden over korte oneffenheden in de weg. Dat wordt hard doorgegeven. Eigenlijk is het: What you see is wat you get. Een klein simpel autootje. En dat vertaalt zich op dezelfde manier naar alles wat ie doet en kan: simpel.

Mijn voorgaande auto's waren groot: Citroen XM, Saab 93, Saab 95. Allen diesels. Ik hoef geen gezin meer te vervoeren. De caravan is verkocht. Dus klein kon best. Maar ja, je bent groot gewend. Ik blijk er totaal geen moeite mee te hebben. Deze kleine auto voldoet heel goed. In de 9 weken bezit, heb ik het gemis van een cruise control opgelost, het gemis van een airco zal daarentegen geaccepteerd moeten worden. Ik rijd steeds met het raam op n kier, maar dat heeft veel minder effect dan een open dak, zoals mijn vorige auto had. Ik koop binnenkort HEKO windgeleiders voor de voorramen. Ben benieuwd of dat een meer zuigende werking heeft om de warme lucht uit de auto te krijgen.

De verbruikskosten zijn veelbelovend. Ik gebruik een app voor het overzicht voor alle autokosten: fuel buddy. De naam van de app is misleidend. Naast de brandstofkosten kun je namelijk alle autokosten invoeren. Snel en handig.
Voor iets meer dan de maandelijkse wegenbelasting kosten van de Saab 95 (€130,-), heb ik nu de brandstof/wegenbelasting/verzekering van de 205 betaald. Ik rijd nauwelijks minder kms per maand (ong 2.250).

Wat ik nog lastig vind is om de auto te laten staan. Voor mij is autorijden geen noodzaak. Geen woonwerk kms. Alle kms zijn voor mijn gemak om te gaan waar ik wil. Op dit gebied lijkt minimaliseren heel erg te botsen met mijn behoefte aan vrijheid en gaan en staan waar ik wil.

Mijn verwachting qua brandstofverbruik was 1:18. De vorige eigenaar meldde 1:14, 1:15 te rijden. Ik haal 1:18. Op de snelweg rijd ik max 110. Zo nu en dan, als de motorolie geheel zeker op bedrijfstemperatuur is, rijd ik met hoge toerentallen. Even schoonmaken noem ik dat. Alle vuil in de motor en uitlaat losmaken en verbranden. Heb ik met de vorige auto's (diesels) ook altijd gedaan en, volgens mij daardoor, nooit smerige motoren gehad. Bij 160 km/u denk je dat de auto opstijgt. Zoveel herrie. Opvallend: wat is het 2x nix wanneer een voorganger jou ophoudt bij 130 en je wilt weer naar 160 versnellen. Ha, dan zijn die diesels veel en veel sneller. Dan is t een traag gebakje.
Wegenbelasting €18/mnd, verzekering €150/jr. En onderhoud, ben benieuwd. Heb me voorgenomen om de olie en filters zelf te gaan vervangen. Dan blijven dat erg lage kosten. De rest mag de garage zich mee bemoeien. Mijn ervaring is dat door goed onderhoud er langdurig behoud is. Dat verwacht ik nu weer.

Opvallend.
Geen toerenteller, geen watertemperatuur meter, geen stuurbekrachtiging, richtingaanwijzer l&r in 1 groen lichtje, meganische kilometerafstandsteller, centrale afstandsbediening, electrische ramen vóór, matige verlichting (was betere gewend), ruitenwisser achterraam, geen trekhaak. Brede banden, jawel echte 165-ers! Andere maat dan origineel. Gevolg: 100 km/u op de snelheidsmeter is 100 km /u op de Garmin! Is effe een weetje.
Het klopt: als berijder van een kleine auto onderga je vaker "ik mot je nog wel net effe voorbij jonge" gedrag van mede weggebruikers. De eerste weken irriteerde mij dit. Nu is t zo en glimlach ik.

Reactie van mijn garagebedrijf:
Ha, een peugeotje. Ziet er mooi uit. Doe de motorkap effe open! Mooi zo, geen lekkage bij de kop. Deze motoren krijgen allemaal last van een lekke kop. De olie komt dan op de distributieriem. Let dus hier ( wijst het even aan) op lekkage. Mocht t zover zijn, gewoon een nieuwe pakking en weer rijden. En zoals jij rijdt, kan dat nog heel lang.

Conclusie:
- Een probleemloze auto, deze Peugeot 205
- Zeer goed onderhouden
- Snel op temperatuur
- Heel erg comfortabel
- Economisch in gebruik, ruim 1 : 18.
- Stille auto tot 100 km/u
- Rumoerig boven 110km/u
- Bak met herrie boven 140 km/u
- "Alles" is goedkoop aan deze auto.
- Er zitten haast geen extra's op deze auto. Supersimpel, alles eenvoudig.
- 1998, het laatste bouwjaar. Vanaf 1983 gebouwd. Dus geen kinderziektes meer.
- Roestvrij.
- Licht gebakje en dun blik. (De eerste butsen door openslaande deuren van neven-parkeerders zitten er al in. Ook daarin is n Saab echt wat anders).
- Tevredenheid alom.

Na 4,5 maand zijn er reeds 10.000 km afgelegd. Geen enkel probleem tegengekomen. De HEKOwindgeleiders zijn geen onverdeeld goede accessoires. Bij bepaalde windkracht fluit het mij te veel. Dan heb ik meer last dan profijt van ze. Ik zie het nog even aan. In de herfst/winter/voorjaar zal de temperatuur in de auto ook niet te hoog zijn, dus ik denk dat ze er binnenkort weer voor een periode afgaan.
De reserveband. Die is rap weggedaan. Was nog nooit gebruikt. Prachtig profiel. Allemaal droogtescheurtjes. Een nieuwe band kost €60,-.
De radio. Die zal nog vervangen worden. Eentje op Aliexpress gevonden voor €15,-. Inclusief usb en blue thooth. 2 extra luidsprekers zijn reeds ingebouwd. Voor €25,- kunnen overnemen van mijn buurman. Er samen ingebouwd. Nou ja...heeft de buurman ingebouwd. Ik ondersteunde hem door mijn aanwezigheid en het aangeven van gereedschap.
Vanaf 2 oktober heb ik weer een baan. Ik rijd woon-werk 500 km per week. Voorheen liep ik 2 minuten en was ik op mijn werk. Ik ben nu heel nieuwsgierig hoeveel kms ik per jaar ga rijden. Heb direct een G3 installatie laten plaatsen. Voor €1750,- een mooie onderbouw tank en alles schitterend weg- en afgewerkt. Heel blij mee. Het is wat, een G3 installatie die even duur is als de auto.

Qua onderhoud heb ik alleen de olie ververst en een nieuw oliefilter geplaatst. Ook is er door de lpg-tank installateur een nieuwe demper geplaatst.

Mijn doel is om 5 jaar met deze auto te gaan rijden. Het rijdt zeer comfortabel, is tot nu toe 100% bedrijfszeker. Volgens de lpgtank inbouwer is deze motor zeer geschikt voor lpg. Hij raadde mij ook af om een klepsmeringsysteem in te bouwen. "Hebben deze motoren echt niet nodig. Het zou alleen goed voor mijn portemonnee zijn", was zijn reactie.
Ik denk dat ik bij de voorstelling "goedkoop autorijden" op de 1e rij zit.
Dat ik daarbij alle gemakken van een nieuwe en moderne auto niet heb is me bekend. Tot nu toe mis ik alleen de airco/climat control. Ik denk echter dat ik heel weinig maleur/ergernissen zal gaan tegenkomen. We gaan het beleven...

November 2017, 99.500 km

Kosten na 14.000km, bijgehouden middels "fuel buddy" app:
Brandstof: €950,-
Onderhoud: €175,-
Andere uitgaven: €4400 (auto, lpg tank, wegenbelasting, stuurhoes, windgeleiders, luidsprekers, reserveband, nummerborden, cruise control, verzekering)
€5525 km / € 14.000km = 39,5ct per km

Dit gaat alleen nog maar dalen. Vanaf nu hoop ik te scoren om mijn minimaliseren-doel te behalen. Ik ben benieuwd of en wanneer ik lager dan 20 ct per km raak. Het gekke is dat ik geloof dat dit met deze 19 jaar jonge Peugeot heel eenvoudig gaat lukken. Alle vaste kosten zijn laag: brandstof €0,65 per liter, onderdelen zijn goedkoop, wegenbelasting G3 tot 950 kg is €350 per jaar. Totale afschrijving van de auto is €3550. Hahahahaaaa. O ja, elke maandag vrij. Heerlijk! Dat zouden er meer moeten doen.

Na 3000 km op gas rijden ben ik ontevreden over de afstelling en het verbruik. Daarbij ruik ik gas wanneer ik met draaiende motor even moet wachten voor bijvoorbeeld een open brug of rood verkeerslicht. De gas-inbouwer geeft aan grote moeite te hebben met de afstelling. Het is n ervaren persoon, ik heb wel vertrouwen dat het goed komt met het afstellen van de motor. Dan zal het verbruik ook verbteren. Nu is dat tussen de 1 : 11 en 1 : 12. Dat is 1/3 deel meerverbruik t.o.v. benzine. Verbruik tussen 1 : 14 tot 1 : 15 is mijn doel. En die duidelijk aanwezige gas geur bij stilstaande auto, waarschijnlijk zit er ergens een lekje. Kan dat ook mooi meteen gedicht worden.

Verlichting. Mijn buurman gaf aan dat ik n lui oog had. Zijn manier om me te attenderen op een defecte koplamp. Bij de garage keken ze op, bij mijn vraag of ze nog een lamp voor me hadden. "Zoooooo, da s n ouwe. Een zgn duplo lamp. Deze waren top in het tijdperk voor de H4 lampjes." Welja joh, wrijf het er maar in dat t een ouwe auto is... Het vervangen van een kolpamp is binnen een minuut gefixt. Ideaal.

Interval. Naast de airco mis ik nog n eenvoudig, doch fijn hulpmiddel: variabele interval. In mijn vorige auto's was dit aanwezig. Nu, in de herfst, mis ik dit variabele gedeelte. Ik bemerkt hoe vaak ik dit in t verleden ongemerkt heb gebruikt. De airco mis ik eigenlijk niet meer...dat zal in de zomer wel weer aan de orde komen, denk ik.

De waardering staat nu op gemiddeld 3,5 ster. Ik ben benieuwd wat de komende tijd met het aanpassen van de waardering doet. Ik hoop de gebruikskosten nog een hogere waardering te kunnen geven. Misschien dat het comfort zich nog verbetert door nieuwe schokbrekers. En betrouwbaarheid....ik vind 4 sterren al hoog. Prestaties, mwoah, onbelangrijk, de auto komt mee in t verkeer, that's it. Maar 2 sterren is i.m.o toch te weinig.

Mijn volgende verslag zal waarschijnlijk over een half jaar geplaatst worden.

2e Verslag

  • 117.500 km

Peugeot 205: een sterk nummer, un numéro sacré.

Ik heb 2 bevindingen te melden over de auto sinds de vorige update.
- De voorspelde lekke koppakking heeft zich aangemeld en is bij de APK (samen met een grote beurt) hersteld. De kop moest gevlakt worden.
- Voor de rest, er gaat helemaal niets kapot. Het is starten, rijden, controleren van olie, koelvloeistof en bandenspanning, gas tanken. That's it! En dat wil ik graag zo houden.

In het 1e verslag meldde ik dat ik minimalistisch (consuminderend) ben gaan leven. Deze 205 helpt daar heel goed bij. Ik heb de auto nu een jaar. Heb er 32.000 km mee gereden. Inmiddels zijn de totale gebruikskosten gedaald tot €0,238/km. Dat is laag. Hierbij inbegrepen zit nl de totale afschrijving van de auto en lpg-tank. De rekening van de grote beurt met APK en de daarbij herstelde lekke koppakking bedroeg €1000,-.

Tijdens de koude dagen was het lpg verbruik 1: 13, tot 1:13,5. Nu het warmer is geworden is het brandstofverbruik 1: 14,3 tot 1: 15,3. Ik had verwacht de 1:14 tot 15 te halen. Het kan, maar je moet relaxed rijden.

Kosten 32.000 km: (85.365 – 117.500 km)
Brandstof: tot 96.500 km op benzine, daarna lpg: €1750,-
Onderhoud: €1210,-
Andere uitgaven: €4665,-
Totaal: €6625,-
Prijs per km: 7.625/32.000 = €0,238

Deze Peugeot zorgt voor heel lage onkosten, dat is dit jaar bewezen. Ik heb voor de toekomst geen afschrijving meer. De grote uitgave voor de lekke kop is ook gebeurd. Blijft over voor de toekomst, een wegenbelasting van €18/mnd, een verzekering van €12,50/mnd en een lpg-gebruik van ongeveer €137/mnd (bij 3.000km/mnd). Als daarbij een garage-rekening komt van max €500/jr, wordt de maandelijkse kostenpost ongeveer €222,- all-in. En dan rijd ik 36.000 km per jr. De km-prijs wordt dan €0,07!!!

Het enige wat je hiervoor moet doen: je moet er in WILLEN rijden. Wil jij in een (veel) luxer en moderne auto rijden, dan moet je er meer voor betalen. En dat meer betalen wil ik niet. Ik begrijp een ieder volkomen die luxer en moderner wil rijden. Alle begrip daarvoor. Ik moet dan, gezien mijn financiële situatie, wel 5 i.p.v. 4 dagen per week werken. En dat wil ik niet meer...

Ik verw8 nog 4 jaar met deze Peugeot te rijden. De km stand zal dan ongeveer 260.000 zijn. Op internet zijn meer dan genoeg Peugeots 205 te vinden met die km-stand. Ik ben een kalme rijder. Autoweek columnist Bas van Putten schreef onlangs over "het nieuwste rijden". Ik rijd al ongeveer 10 jaar zo. Door deze manier van rijden heeft mijn Peugeot nauwelijks te lijden.

Een reageerder op mijn 1e verslag (Zoepertje) meldde de mogelijkheid om regelbare interval te realiseren. Het daarvoor noodzakelijke relais nr 99 van VW heb ik in mijn bezit. Buurman zal binnenkort dat karweitje voor me uitvoeren.

Conclusie:
Een ijzersterk nummer. Een terechte slogan voor deze auto. In het 20e levensjaar van deze auto is er 32.000 km gereden. Naast de voorspelde lekke koppakking geen enkel probleem. LPG-verbruik is in warme(re) dagen ong 1:15. Tijdens koudere dagen ong 1:13,3. De auto zorgt voor lage gebruikskosten.

3e Verslag

  • 131.000 km

131.000 km 27 oktober 2018
Enkele weken terug merkte ik meer lawaai tijdens het autorijden. Versleten lagers. In een week tijd werd het zelfs erg. Beide voorwiellagers vervangen en de relatieve rust is er weer, € 190,-. De motorolie ververst en een nieuw oliefilter geplaatst, € 15. We kunnen er weer 15.000 km tegenaan. Opvallend is dat de motorolie niet heel erg smerig is. Wsl het gevolg van rijden op gas.

Soms rijd ik even een tiental kms op benzine. Dan blijven die leidingen ook iets gesmeerd, aldus de monteur van de garage. Misschien flauwe kul…

In het 2e verslag meldde ik dat buurman het relais nr 99 zou plaatsen voor regelbare interval. Dat moet nog steeds gebeuren.

Ik houd de kosten nog steeds exact bij. Alleen interessant voor knakentellers. Voor ieder ander: goedkoper kan je met een auto met alleen verbrandingsmotor (lpg) niet rijden. Ook elke Prius rijder legt het af. De wegenbelasting en verzekering zijn ook lachertjes. Eén máár: je moet er in willen rijden, want elke Prius rijdt VEEL moderner en comfortabeler.

Toch…ik geniet. Want de auto is “probleem”loos. Voor mij de juiste auto: voor de minimalist.

Bij navraag bij de gastank-leverancier over een geschikte jonge auto op LPG, werd gevraagd hoe het mijn 205 ging. Na mijn verhaal aangehoord te hebben meldde hij om wel aan de gasfilter te denken. Ik: ??? wat? Hij: “Zet er nu maar een nieuwe in en over 25.000 km weer één.” Hij heeft me er 2 toe gestuurd. Kost je de kop niet. Ik ben al weer vergeten waarvoor het goed was. Ik schaar deze klus ook maar in het rijtje: Goed onderhoud is behoud.

Over een half jaar meld ik me weer. Ik schat dat de km stand dan zo'n 148.000 km zal zijn.

Conclusie:
De Peugeot 205 op LPG rijdt in 1,5 jaar 45.00 km tegen minimale kosten. Het verbruik schommelt rond de 2 ltr op 29 km. De auto voldoet ruim aan mijn verwachting: zorgeloos vervoer tegen zeer lage kosten. Een ijzersterk nummer.

4e Verslag

  • 145.000 km

4e Verslag
145.000 km 16 april 2019

Nog steeds tevreden, maar… een 21 jaar oude auto moet vaker even naar de werkplaats. Ik ga maar 1 x per jaar. Ben van plan om dat vanaf nu 2 x per jaar te doen. Een interval van 30.000 km is te veel. Net een garagebezoek achter de rug. En ik had best wel wat punten op mijn lijstje.

Qua onderhoud wegens slijtage, zijn de volgende punten vervangen: 4 schokbrekers, 2 voorbanden en de 2 remcilinders van de achterwielen. Qua onderhoud wegens defecten zijn de volgende zaken onder handen genomen: Er is een ander deurslot van de sloop gehaald voor het rechter voorportier. Deze werkte niet meer (goed genoeg). Het schakelmechanisme van de versnellingspook is gesmeerd. En er zijn een aantal gebreken hersteld: rechter knipperlicht, binnenverlichting bij het openen van de linker voordeur en de zoemer van vergeten verlichting (jawel, 2 x een lege accu…start zo lastig).

€ 1000,- lichter. Toch tevreden. Veel geld voor deze auto, ongeveer zijn dagwaarde. Maar de auto is mij veel meer waard. Hij rijdt nu weer erg prettig: Schakelt erg soepel, veert als een Frans gebakje en rijdt heel gemakkelijk en licht.

In 2 jaar tijd 60.000 km gereden. Totale kosten (inclusief volledige afschrijving auto en lpg-tank): net iets minder dan €0,175/km. Ik rijd vrolijk verder.

Een “probleempje”. Er is concurrentie: ik heb er een Peugeot 205 diesel bij gekocht. Die heeft in 2 maanden 6.000 km gereden. Inderdaad, deze LPG-Peugeot heeft 2 maanden stil gestaan (Bij gebruik was de km stand nu dus al ongeveer 151.000 km geweest). Misschien begin ik ook nog een review over de diesel.

Conclusie: 30.000 Goedkope kilometers gereden qua verbruik. Een dure onderhoudsbeurt. Er was veel slijtage. De auto rijdt en veert weer prima. Alles werkt zoals t is bedoeld. Zeer tevreden eigenaar. Maar zo probleemloos als ik meldde aan t eind van het 3e verslag? Nee, dat is ‘ie dit jaar niet geweest.

Opvallend: de Peugeots 205 worden langzaam maar zeker duurder, als ik de prijzen van occasions volg…

5e Verslag

  • 162.000 km

5e Verslag
162.000 km 31 augustus 2019
Net voor de vakantie nog 2 dingen vervangen. Het rechter achterwiel maakte lawaai, gecupped (schrijf je dit zo?). Ik dacht een kapot lager maar de monteur wist beter. Nieuwe band dus. Ook knakte er regelmatig “iets” achterin. Vooral als je een scherpe bocht nam of over een vluchtheuvel reed. Dit bleek een kapot lager in de achteras te zijn. Andere achteras van de sloop eronder en de auto is weer geheel stil.
Tijdens de vakantie veel plezier beleefd aan de auto. Gedurende 2,5 week naar verschillende mooie plaatsen gereden om te genieten van de omgeving daar. De Pyreneeën, Los Picos de Europe en de Loirestreek. Enorm uitgerust door de mooie natuur, de stilte. Heerlijk. Lekker onthaastend. Hier kan ik zeker aan wennen. De auto heeft t goed gedaan. Een extra koelteventilator geplakt tegen het voorraam met stroom uit de sigarettenaansteker was in Spanje en Frankrijk zo nu en dan heerlijk voor ons. Daarnaast pasten alle kampeerspullen makkelijk in de auto: op de achterbank en in de kofferruimte. Kamperen gaat dus ook minimalistisch!
Op de laatste dag voor de terugreis brandde het lampje van de accu. Terugreis een dag uitgesteld. In een naburig dorp door de garage een nieuwe dynamo laten plaatsen en het probleem was weer opgelost. Dit malheur gelukkig niet tijdens de reis.
5500 km in 17 dagen. Alles op lpg gereden. Wat is zo’n app van LPG-eu toch handig! Zonder app had ik dat niet gered. Nu voor nog geen €300,- aan brandstofkosten een lange vakantiereis gehad. In de vakantie hebben wij de tijd…dan heeft de tijd ons niet. Dus niet via de peages gereden. Wat is m.n. Frankrijk dan mooi. Dat rijd je allemaal voorbij op die mooie snelwegen.
In Frankrijk zie je snel minder Peugeots 205. En zie je er een, dan is die de laatste 3 jaar niet schoongemaakt…
Conclusie: weer een paar slijtagedelen moeten vervangen. ’t Is niet anders. Maar nog steeds voor een dubbeltje op de eerste rang. Voor mij nog steeds n TOP-auto. Natuurlijk ben ik subjectief. Maar naast t auto-plezier loopt ook gestaag de verbruiks-kosten-teller van de auto. En die gaat langzaam!!!

6e Verslag

  • 180.000 km

6e Verslag
180.000 km 2 maart 2020

Conclusie:
Gebruik: vanaf mei 2017 (33 mnd), 92.000 km gereden, 14,3 ct / km
Voor mij de perfecte, onthaastende, betrouwbare auto.
Ik hoef niet te melden dat ik er zeer tevreden mee ben. Dat las u al in de eerste zin van dit 6e verslag.

Ha! Dat schreef ik 9 februari jl. op mijn laptop, om het een dag later deze review aan te vullen. Een episteltje met allerlei blabla hosanna jubel enz. Maar…
10 februari jl. reed ik naar mn werk. Bij zeer stevig (plankgas geven) versnellen om in te halen, windkracht “zeer harde wind” tegen, 2 x een stevige hik in de motor. Daarna amper versnellen. De motor liep op 3 poten of zoiets, in ieder geval merkte ik dat het met de ontsteking niet meer in orde was. Met moeite naar mn werk. Na mn werk naar de garage. De monteur wist heel snel, na compressiemeting, dat bij de 3e cilinder de kleppen naar de Filistijnen waren. Oplossing: nieuwe kleppen. Direct ook n nieuwe distributieriem en waterpomp, vanzelfsprekend verse olie en filter. 3 dagen later ophalen en na het starten meldt het vertrouwde motorgeluid: ik doe het weer hoor! Ik weer blij. Onkosten: €1070,- (huur leenauto bij inbegrepen)

Al mijn jubelende woorden die ik ZOU noteren, maar even aan de kant gezet.

Zo’n klepsmeersysteem moet ik hebben, en snel. Dan ben ik de volgende 100.000 km van die verbrande rommel af, verwacht ik. Niet meer bij de lpg-installateur die de gas-installatie heeft gemonteerd. Hij meldde toch dat zo’n systeem zonde geld was? Kon die motor wel zonder! Niet dus… Daarom naar een collega van hem gegaan en deze heeft vandaag geregeld dat vanaf 180.000 km de kleppen een “zonnecrême” krijgen tegen het verbranden.
Onkosten: € 700,-.

Al mijn jubelende woorden die ik ZOU noteren, maar even aan de kant gezet.

Is het dan in 1 x een rot auto. Nee hoor, natuurlijk niet. Anders investeer ik toch niet bijna €1.800,-? Net zoveel als ik 3 jaar geleden bij aanschaf voor de auto betaalde. Ik doe dit omdat ik denk dat de auto goed onderhouden is. Ik weet gewoon wat ik met deze auto heb. Een andere voor dit bedrag, hoe goed is die onderhouden? Juist, dat bedoel ik dus. Ik weet NU wat ik heb.

Ik ben nog steeds tevreden met de auto. Maar het blijkt, dat ondanks mijn immer kalme rijstijl, de motor tijdens het werk, toch ZO warm wordt en lpg een ZEER schrale verbranding heeft, dat de kleppen in de 3e cilinder het gewoon hebben begeven. Te goed gelovig geweest bij de uitspraak van lpg-installateur. 8 Nieuwe kleppen en weer gaan.

Als minimalist vervelend, deze onkosten. Maar door deze manier van leven heb ik die €1.800,- wel liggen…geen zorgen dus. (By the way, als minimalist ben ik geen jankende vrek. Ik ga erg bedachtzaam met mijn geld om en dat lukt heel gemakkelijk als je consumindert.)

In april weer voor de APK en n algemene controle en dan maar weer Europa in. We hebben weer 2 reizen gepland. Veel kms, dat weten we nu al. We hebben wel 5 locaties waar we naar toe willen. We beslissen gewoon een dag van te voren. Daar waar de kans op zon (erg) hoog is, wordt dan onze bestemming.

Nieuwe conclusie, want waar ik dit 6e verslag mee begin, klopt niet meer helemaal:
Gebruik: vanaf mei 2017 (34 mnd), 95.000 km gereden, 16,1 ct / km
Voor mij de perfecte, onthaastende, betrouwbare auto.
Ik hoef niet te melden dat ik er tevreden mee ben.
De te verwachten km stand in mrt 2021 zal ongeveer 220.000 zijn.

7e Verslag

  • 185.000 km

7e Verslag
185.000 km 20 april 2020

De APK met grote beurt is weer achter de rug. Een nieuwe achterband (Michelin) en de keivanger roestvrij gemaakt en nieuwe delen ingelast. Remmen waren prima. Voor de rest niets. O ja, de kleppen zijn gesteld. Maar dat was meer n controle dan stellen, want ze stonden prima. Saai? Ja! Leuk? Heel leuk!
Nog n opmerking van de monteur: “Volgend jaar moet er rechtsvoor in de wielkuip ook nog n stukje ingelast worden. Dat begint daar stevig te roesten. Maar dat doen we wel in april 2021. Tot zolang houdt het wel. Voor de rest geheel roestvrij aan de onderkant”.
Heel fijn om te weten, dat roestvrije. En de roestplek onder de motorkap moet maar even in de lijnolie.
Afgelopen 5 weken geen woon-werk-kms. Scheelt toch mooi 2.500 km. Voor de rest veel pretkms.

De vakantie zal wel anders gaan dan gepland, wegen de Corona. Niks Europa in, verwacht ik. Jammer, ’t is niet anders. In Nederland blijven is geen straf. 4 Jaar geleden ook door omstandigheden gedaan. Toen ook een prachtige vakantie gehad. Alleen wat minder kms maken…

Ik heb er nu 100.000 km mee gereden. In 3 jaar tijd. En zoals ‘ie nu rijdt, echt goed. De motor loopt zuiniger dan ooit na de grote beurt. Heb nu 2 x getankt en 2 keer 1:15,5 km. En dat op lpg…
Was gisteren in de buurt van Gramsbergen aan ’t toeren en daar kostte een liter lpg 38,9 cent! Bij mij in de regio ongeveer €0,50. Een volle tank kost nu ong. € 23,-. Dan kan ik ruim 650 km rijden. Ik snap niet dat er niet meer mensen in een kleine auto op LPG rijden…

De volgende beurt heb ik al gepland bij de garage. Vorig jaar meldde ik dat de auto 2 x een beurt per jaar zou gaan krijgen. Niet gedaan. Nu wel. In oktober 2020 gewoon weer een goede inspectie. De Peugeot 205 is nu 22 jaar. Dan heeft ‘ie gewoon vaker een controle nodig.

Ik meld me in oktober 2020 weer.

Conclusie:
Zeer tevreden met deze auto. Reden: erg lage km-prijs (€0,16/km), ondanks dat er afgelopen jaar toch stevige reparatiekosten geweest zijn.

8e Verslag

  • 201.000 km

8e Verslag
201.000 km 5 oktober 2020

Een half jaar verder en volop plezier aan de auto beleefd:
Met de auto naar Duitsland op vakantie, omdat de Zuid-Limburgse camping-eigenaren waar we aanklopten, steeds aangaven dat ze vol waren (wij reserveren nooit…). Direct over de grens was er volop ruimte op de campings. Veel van de omgeving gezien (Eifel, Harz en regio Idar Oberstein)

Qua gebreken is in deze periode een verbindingstang tussen versnellingspook en -bak vervangen. De tweede en vierde versnelling waren onbruikbaar. Na vervanging gelukkig weer alle versnellingen bruikbaar, zoals het hoort. Kosten €25,-.
Daarnaast de kachelknop kapot, en een kapot contact voor de stekker van het navigatiesysteem. Voor €20,- gerepareerd en vervangen bij Peugeot 205 Totaal. Bijzondere eigenaar, die Wilfried. Ik voel me er zeer welkom. Alles aan de 205 werkt weer zoals ’t hoort.

De motor verbruikt totaal geen olie meer. Zal wel het gevolg zijn van het openen en dichten van de motor bij het herstellen van de kleppen. Ik ben er wel blij mee.
De flash-lube. Een knipperlichtje geeft aan wanneer het reservoir van het kleppensmeersysteem bijgevuld moet worden. Vooraf dacht ik dat dit voor mij overbodig zou zijn. Ik houd het toch wel bij, net als de andere reservoirs in de auto. Maar ervaar het als een prettig hulpmiddel. De meerwaarde van het flash-lube systeem? Dat weet ik pas over 80.000 km. Dan heeft het systeem de kleppen 100.000 km van smeermiddel voorzien.
Bij de beurt afgelopen week is alles gecontroleerd, geen enkel probleem geconstateerd. De voorbanden trilden bij snelheden tussen 120 en 135 km/u. Bij controle bleek dat ze in onbalans waren. Met wat lood is de balans weer terug. Zelf vervang ik de olie en –filter. Bij de volgende grote beurt, in april 2021, zal de einddemper wsl weer vervangen moeten worden. De demper ziet er nog goed uit, maar het verbindingsdeel met de uitlaat is erg verroest.

De Peugeot 205 diesel is weer verkocht. Als tweede auto, voor erbij, voor de leuk, was niet meer zo leuk, financieel gezien. Erg jammer, want de auto liep fluitend 1 op 24...

Als vervanger voor de diesel, heb ik een motor aangeschaft. En die zorgt er voor dat de auto sinds de zomervakantie vaak thuis blijft. Het verbruik van de motor is 1 op 31,5. De Peugeot lpg is dus goedkoper in gebruikskosten, maar ik geniet meer van de motorrit. De laatste 6 weken heb ik er 4000 km op de teller van de motor bij gezet. Bij aanschaf van de 5 jaar oude motor stond de teller op 16.000 km...

Ik geniet nog steeds erg van de Peugeot. Het is starten, lopen. En wanneer er materiele gebreken zijn, worden die bij Peugeot 205 Totaal erg eenvoudig opgelost, met minimale kosten. De onderhoudsbeurten laat ik altijd uitvoeren bij garage Horjus, daar kom ik al 30 jaar. Erg vertrouwd adres.
Bij aanschaf hoopte ik er 5 jaar mee te kunnen rijden. Dat hoop ik nog steeds. Sterker, wanneer het zo doorgaat, ga ik over anderhalf jaar helemaal niet op zoek naar een andere auto. Dan knopen we er nog 1 of 2 jaar aan vast.

De 200.00 km is gepasseerd. Voor een Peugeot 205 geen bijzondere km-stand. Als ik de auto over 3 jaar nog in bezit heb, is het reëel dat dán de 300.000 km wordt bereikt. Dat begint er iets meer op te lijken.


De kostprijs is gezakt naar €0,145/km.

Conclusie:
Tevredenheid alom.

9e Verslag

  • 216.000 km

9e Verslag
216.000 km 27 februari 2021

Onderhoud:
Bougies: Het brandstofverbruik nam sterk toe. Er werd ong 3 km minder afstand afgelegd per liter lpg. Op aanraden van de lpg-specialist nieuwe bougies geplaatst.
Dit maakte niets uit. Bij nameting bleek de afstelling vd motor niet in orde. Dit is hersteld. Volgens de monteur was óf de verkeerde afstelling het probleem van het meerverbruik, óf een versleten membraan van een onderdeel van de gasinstallatie. Maar even de gastank volgooien en leegrijden, dan weten we dit snel.
Uitlaat en einddemper: Echt inferieure kwaliteit, die einddemper: Ik rijd haast altijd langere afstanden, motor en uitlaat worden dan echt wel goed warm Toch was de aanhechting van de einddemper op de uitlaat totaal verroest.
Winterbanden: dit keer wel gemonteerd. Niet omdat ik dat nodig vind, maar ik had ze 2 jaar geleden gekregen. Wanneer ik die dan 4 maanden gebruik, rijd ik er toch 10.000 km/jr mee. Hoef dan minder snel nieuwe zomerbanden te kopen.
APK: geen enkel probleem. Ook de roestplek in de motorruimte was niet zodanig groter geworden dat er een nieuw stukje in gelast moest worden. Dit was bij de vorige APK nog gemeld als waarschijnlijke actie voor dit jaar.

Na 4 jaar bezit en gebruik kan ik niets anders concluderen dan dat deze auto, voor de manier waarop ik leef, een uitstekende keuze is geweest: betrouwbaar, lage verbruikskosten.
Gedurende de 130.000 km is de kostprijs nu nét onder de 14 ct/km geraakt. (aanschaf auto, lpg installatie, brandstof, wegenbelasting, verzekering en onderhoud).
Per jaar 33.000 km rijden kost dus € 4620. Ik krijg qua km-vergoeding/jr € 1200. Moet dus zelf € 3420/jr betalen. Per maand dus €285. Mijn gaan en staan, mijn zeer gewaardeerde vrijheid, voor deze prijs. Ik vindt het prima!

Zoooooo, en nu maar eens snel kijken wat een sobere A segmenter qua persoonlijke lease kost, op basis van 30.000 km/jr. Lijkt me ineens óók interessant.
Ik meld me weer na de volgende beurt (over 15.000 km)

Conclusie:
Eentonig: Tevredenheid alom.

10e Verslag

  • 237.000 km

10e Verslag
237.000 km 31 augustus 2021

Onderhoud:
De verkeerde afstelling van de motor was in februari de oorzaak van het toegenomen brandstofverbruik. Eenvoudig opgelost.
De maanden erna slijtage onderdelen vervangen: de chauffeur-stoel, voorste remschijven en blokken en de brandstofpomp. Gezamenlijke kosten + uurloon: € 300,-
Oliebeurt heb ik zelf gegeven, inclusief een nieuw oliefiltertje.

1e keer panne
De brandstofpomp, zei de ANWB-man. Die is de veroorzaker van het niet aanslaan van de motor, hij gaf er een paar tikken op tijdens het starten en de motor sloeg direct aan. Op aanraden van hem is de brandstofpomp vervangen.

2e keer panne
Zondagochtend vroeg vertrekken naar de vakantiebestemming in Duitsland. Net voor de Duitse grens een raar geluid. Stoppen. “Professioneel” onder de motorkap kijken (daar kwam het rare geluid vandaan). Niks te zien. Rijden weer. Direct weer raar geluid. Nog voor ik kan stoppen rood licht in t dashboard: dynamo laadt niet meer. Ahaa, toen wist deze amateur-deskundige genoeg. De V-snaar. ANWB-man monteert een nieuwe en rijden maar weer.

In een half jaar 21.000 km gereden. Best veel. En dan te bedenken dat ik in deze tijd ook nog ruim 6 weken naar mijn werk ben gegaan op de motor (> 3000 km).

Bezit, hoe lang nog?
In mei 2021 had ik de auto 4 jaar in bezit. Mijn doel is om 5 jaar met deze auto te rijden. Ik merk dat ik steeds vaker naar andere auto’s kijk. Zou dit een mogelijke opvolger kunnen zijn? Of die?
Als minimalist kan ik u melden: wel kijken, niet kopen. Ik rijd lekker door. Deze auto voldoet precies aan mijn wensen: eenvoudig, comfortabel (in mijn ogen!), weergaloze prijs/km (inmiddels al onder de 13 cent!). Als de 5 jaar volgend jaar mei bereikt zijn en het gaat net zo als nu met de auto? Dan blijf ik er in rijden.

Gasinstallatie/kleppensmeersysteem
Gas tanken is zo veel aangenamer dan benzine tanken. De lpg-literprijs scheelt bij mij in de buurt consequent meer dan een Euro t.o.v. de benzine-literprijs.
Het kleppensmeersysteem zit er nu ruim 55.000 km in. Onmerkbaar functioneert dit…denk ik. Zo nu en dan krijg ik middels een rood knipperend lichtje de vroegtijdige melding om het reservoir weer vanaf 200 ml te vullen tot 600 ml (=max). Voor de rest geen omkijken naar.

Km-kostprijs.
De bijzonder lage km-kostprijs wordt gerealiseerd door:
- een erg lage wegenbelasting (€ 20/mnd),
- 2e hands onderdelen indien mogelijk (Peugeot 205 Totaal in Lutten heeft voor mij “alles” in de magazijnen liggen, voor zeer schappelijke prijzen).
- Verbruik van lpg is 1:14
- Literprijs lpg: schommelend rond de 70 cent.
- Verzekering (WA) is € 160/jr (75% no claim)
- respect voor eerst motor warmrijden. Max snelheid 100/110 km per uur

Olie tussentijds bijvullen
Dit is verleden tijd. Sinds de kleppenreparatie bij Auto Star in Lelystad (feb 2020), verbruikt de motor nauwelijks olie. Om de 15.000 km een oliebeurtje. De peilstok laat voor zo’n beurt zien dat het oliepeil op de helft staat (tussen max en min). Kan niet beter, vind ik.

Ik heb weer genoeg gewauweld.

Conclusie:
Ik ben een zeer tevreden eigenaar van een erg eenvoudige auto, een Peugeot 205 5 drs, 1.4 ltr, lpg

11e Verslag

  • 248.000 km

11e Verslag
248.000 km 12 december 2021

Pech
Weer de ANWB nodig gehad. Wederom sloeg de auto niet aan bij het starten. Wederom de brandstofpomp. Weer een pomp gescoord bij Peugeot 205 Totaal. Bij het monteren van de “nieuwe” pomp lukte eigenlijk alles net niet. En bij het laatste onderdeel van de montage, de brandstofslang over een plastic nippel drukken, brak deze af…Direct met de motor naar Lutten en een andere gehaald. Bij het monteren ging alles soepel, alles paste net wel. Na montage starten…en niks. Zekering kapot. Nieuwe zekering erin. Starten, lopen. Grijns op t gezicht!
2 week later een bekeuring op de mat, € 140,-, iets te snel tijdens de rit naar Lutten…even geen grijns op t gezicht.

Irritatie aangepakt.
Al gedurende meer dan een half jaar kwam er een krassend geluid uit het dashboard. Soms niet, soms zacht, dan weer luider. Het irriteerde me steeds meer. Toen ik de 2e brandstofpomp uit Lutten haalde, er met Wilfred de Ronde over gesproken. Een afspraak gemaakt. Hij verdacht de plastic raderen van het teller mechaniek. Dashboard geopend, wd 40 erop gespoten, allemaal nieuwe dashboard-lampjes er in. Ook nog snel een andere luchtrooster (de lamellen wilden niet meer open). Dashboard dicht. Probleem opgelost. Haha, dat doet deze man al pratend binnen 30 minuten. Petje af, ikke blij.
Echt, even serieus, dit soort irritant gekras uit een dashboard tijdens het rijden, kan mij doen besluiten om een auto weg te doen, als het niet opgelost kan worden. Mijn gehoor kan dit geluid niet negeren. Ergerlijk gewoon.

Andere auto
In 1 keer is de liefde voorbij…
Nee, dat is niet waar. WAT een plezier heeft de Peugeot 205 mij gegeven. Wat héb ik een lol met dit wagentje gehad. Maar, tijdens een rit, vorige week zaterdag, met de auto van de buurman, merkte ik plots: dit wil ik ook! Méér comfort, airco, stiller, meer gemak.
Ik heb meerdere keren in de vorige 10 verslagen gemeld, dat VEEL km’s rijden in een Peugeot 205 voordelig is, maar dat je het wel moet wíllen. En in 1 keer wíl ik niet meer…raar maar waar.

Geen kwaad woord over de Peugeot. Respect voor het karakteristieke bakkie. Respect voor de minder dan 13 cent/km kostprijs. Gniffel. Gekocht voor € 1850,- ingeruild voor € 650,-.
In 4 jaar en 7 maanden 162.500 km gereden.

Zaterdagmiddag 4 december besloten een modernere auto te kopen. Zondagmiddag 5 december een Subaru Trezia 1.4 D (6-bak) op internet gevonden. Maandag 6 december gekocht. Zaterdag 11 december opgehaald. De Trezia is een Toyota Verso S, met een logo van Subaru op de motorkap en achterklep. Ook van deze auto komt weer een review op Autoweek.nl

Beste lezer, een vreemde wending. Als minimalist zou ik nog best langer gebruik van de 205 hebben kunnen maken. Maar het loopt soms anders. In 1 keer besluit ik tot wat anders. Beslist niet minimalistisch, maar door mijn minimalistische inslag wel mooi mogelijk?
De overgang van de 205 naar de Trezia vergelijk ikzelf als van “paard en wagen” naar een “space shuttle”. Enorm, wat een verschil. Beide zijn prima vervoermiddelen, alleen een beetje boel anders.

Conclusie:
Door goed onderhoud, bijna dagelijks gebruik, een relaxte rijstijl, is een Peugeot 205 1.4 op LPG een prima auto. Gedurende ruim 160.000 km veel plezier en betrouwbaarheid beleefd aan dit heilige nummer. Voor de minimalist een top-auto. Kostprijs: 12,8 ct/km. Een betrouwbare garage in de regio (Horjus, Makkum) en een bijzondere “Peugeot 205 Totaal”-eigenaar in Lutten hebben dit mede mogelijk gemaakt.
Je moet wel concessies doen: geen airco en een kreukelzone van je eigen lichaam

Tot slot, deze review eindigt hier. U, lezer, bedankt voor uw interesse. Ik vond het leuk dat er een hoge lezerswaardering was. Ik nodig u uit om over een half jaar mijn 1e review over de Subaru Trezia te lezen. Tot ziens!

Met vriendelijke groet,
Deebeeootje

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.