Peugeot 205 Génération 1.4i (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 205 Génération 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 174.000 km |
Peugeot 205 1.4 uit 1997
- 167.000 km
Sinds een paar dagen in het bezit van deze leuke 205. Gekocht voor een zacht prijsje via Marktplaats bij een jong gezin uit Gouda.
Ik ben een enorme autogek en heb dan ook een hele rits auto's de revu laten passeren alvorens ik tot een koop overging.. Mijn eerste plan was om een Mazda MX-5 te kopen, maar aangezien je voor mijn budget (zeg 2000 euro) vaak nog een heleboel werkzaamheden aan de carrosserie hebt, dat plan uiteindelijk laten varen. Na gekeken te hebben naar een Corsa, 440 en Polo uiteindelijk via een vriend bij de 205 terechtgekomen; simpel, goedkoop in de maandelijkse lasten en een wagentje met karakter!
Dit exemplaar is niet meer moeders mooiste, maar het onderhoud klopte, evenals de prijs en na een poets- en waxbeurt ziet ie er toch weer kwiek uit!
De komende weken zullen er twee nieuwe voorbandjes onder komen (met oog op de winter, toch wel een fijn idee..) en laat ik een klein beurtje uitvoeren. Op ten duur wil ik het klein onderhoud zelf gaan doen, maar de eerste keer laten ik het voor de zekerheid even bij een goede dealer doen.
Ik zal de auto vooral gebruik voor woon-werkverkeer naar mijn stage, dus veelal snelwegkilometers. In de loop van de tijd zal ik mijn ervaringen hier delen.
*Update 5 februari 2014*
- 174.000 km
De stage zit erop! Ik heb vijf maanden meegedraaid op de marketing- en communicatieafdeling van Mazda Motor Nederland. Ontzettend veel gedaan en nog meer geleerd. Uiteraard alle Mazda's mogen rijden (ook de nieuwe Mazda3, welke werkelijk subliem rijdt!) en deze ervaring bood mij mooi vergelijkingsmateriaal voor mijn Peugeot.
De 205 heeft mij elke dag probleemloos van Utrecht naar Waddinxveen gebracht (ongeveer 80 km per dag over de A12) en heeft mij ontzettend verrast, in positieve zin!
Om het overzichtelijk te houden een aantal plus- en minpunten:
- Het rijden: puur! Zo kan ik het het beste omschrijven. Geen poespas, gewoon vier wielen, een stuur en een pook: rijden! De auto stuurt heerlijk direct (geen stuurbekrachtiging) en schakelt soepel. Als je wat enthousiast een bocht induikt wil de koets wat overhellen, maar zeker niet hinderlijk. Ik heb deze auto ooit gekozen omdat ik veel positieve geluiden over het rijgedrag heb vernomen en kan deze alleen maar beamen!
- Rust aan boord: natuurlijk minder goed geïsoleerd dan moderne auto's, maar met 110 km/u over de snelweg is het prima toeven!
- Comfort: waar ik helemaal van sta te kijken is het comfort. Natuurlijk is het een Franse auto, maar met een vrij korte wielbasis.. Dit soort kleine benzine wagentjes worden niet veel gebruikt voor de lange afstand, maar deze 205 heeft een rechtuistabiliteit, ongelofelijk! Mede door het ontbreken van stuurbekrachtiging is het heerlijks relaxed cruisen over de snelweg. Tel daar de comfortabele stoelen (of moet ik zetels zeggen?) bij op, de relatieve stilte en je hebt een prima reisgenoot!
- Verbruik: als uitwonend student is de maand vaak net te lang en komt het geld altijd net te laat, brandstofkosten zijn dan ook een kostenpost die je liever zo klein mogelijk houdt.. De eerste paar weken ben ik gaan experimenteren hoe ik het beste verbruik kon realiseren: 90 km/u over de snelweg, hangend in de slipstream van vrachtwagens is het mij gelukt 1 op 20 te halen. Nu is deze methode ietwat gevaarlijk en 90 over de A12 schiet ook niet echt op, dus uiteindelijk gekozen voor een ralaxte gang van 110 km/u. Resultaat: 1 op 18! Ik tankte ongeveer 1 maal per week. Nu m'n stage ten einde is tank ik 1x per maand! Al met al is het verbruik mij dus alleszins meegevallen.
- Maandelijkse kosten (ex brandstof): zoals hierboven al geschreven gaat het leven als uitwonend student niet altijd over rozen.. ;) Natuurlijk is een auto een luxe goed - zeker als student - maar als autofiel, moest en zou ik een eigen wagentje hebben. De maandelijkse lasten heb ik op voorhand kunnen berekenen en hebben mij ooit doen besluiten deze 205 aan te schaffen. Ik betaal ongeveer 28 euro aan verzekering per maand (WA) en 19 euro aan wegenbelasting, goed te overzien dus! Daarnaast zet ik elke maand twee tientjes opzij voor mogelijk onderhoud/reparaties.
- Betrouwbaarheid: tsjah, in hoeverre kun je dat zeggen na krap 6000 kilometers? Ik heb er tot op heden geen problemen aan gehad, start altijd, loopt soepel en rijdt fantastisch! Olieverbruik is verre van schokkend en de kraakjes, rammeltjes en andere bijgeluiden blijven binnen de perken.
Natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die mij wat tegenvallen, maar die ik de auto niet geheel kan aanrekenen:
- Ontwasemen bij beslagen ruiten: de blower heeft ovoldoende kracht om de voorruit snel en effectief te ontwasemen. Na twee weken daarom een wisser in de auto gelegd, misschien minder sexy, maar het werkt wel! :)
- Veiligheid: tsjah, wist ik op voorhand.. Je moet zo'n 205 niet om een boom krullen, maar welke auto wel? Ik ben me er van bewust dat ik zonder kreukelzones, airbags en andere veiligheidssystemen rondrijdt en dat maakt je oplettend. Ik kan ermee leven en vooral de moeder is blij dat ik niet meer iedere dag in het 'koekblik' over de snelweg hoef :)
Kort samenvattend heb ik er nu 7000 probleemloze kilometers opzitten en ik hoop dat dit er nog een hoop meer gaan worden! Nu ik minder kilometers maak wel stiekem aan het rondneuzen naar een waardige opvolger.. Het verlanglijstje:
BMW 316/318 E30 Touring
Saab 900 Cabriolet (van voor 1993)
Mazda MX-5 NA (eerste generatie)
Echter, zolang de 205 blijft rijden loopt het niet zo'n haast!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 205 Génération - Achteruitkijkspiegel

Peugeot 205 vs. Opel Corsa - Uit de Oude Doos

Peugeot 205 1.8 .8 XRD - Klokje Rond

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest
