Peugeot 205 Génération 1.4i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 Génération 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 220.695 km |
KM-stand laatst | 226.501 km |
Peugeot 205 Génération 1.4i
- 220.695 km
Onlangs is deze 205 op mijn pad gekomen.
In vergelijking met de 205 GE 1.1 uit 1988 die ik al had is deze 98er een stuk stiller soepeler en vloeiender.
De auto aangeschaft met (voor 205 1.4 motoren niet onbekende) koelproblemen. Momenteel is al duidelijk dat er lucht in het systeem zit en dat ga ik binnenkort oplossen, tot die tijd niet harder dan 100km/u en de temperatuur komt niet tot kritische waarden.
Ondanks een identieke uitstraling, beide 205jes hebben een identiek dashboard en interieur, is er een enorm verschil in de auto's.
Het begint al bij het starten. De 88er moet met choke en gevoel gestart worden; vol choke bij kou, gas niet aanraken bij warme motor, enzovoort. Deze rode broeder heeft een injectie en start altijd gewoon door aan de sleutel te draaien.
Volgende stap is het geluid. De 98er is duidelijk een stuk stiller dan zijn 10 jaar oudere familielid ondanks een klein gaatje (enige millimeters) onderin de voorste uitlaatbocht.
Het aangrijpen van de koppeling is identiek maar de 1.4i is veel soepeler. Ook is de motor soepeler en sneller daarentegen voelt hij wel saaier aan, de 1.1 heeft iets rauws wat een indruk geeft van veel sneller rijden.
Qua onderstel is de 1.4i comfortabeler en helt minder over. Nu kan het comfort mede worden beïnvloed doordat de 1.4i nog op originele 165/70-13 bandjes staat tegen 175/50-15 voor de 1.1. Ook heeft die laatste hulpveren op de achteras. De jongste variant breekt eerder uit in de bochten en dat zowel bij nat als droog wegdek. De onbekend merk bandjes zijn hier waarschijnlijk debet aan.
Het verbruik van de rode 1.4i is een fractie gunstiger dan dat van de witte 1.1 waarvoor ik de oorzaken denk te moeten toeschrijven aan de injectie van de 1.4i en de vierbak van de 1.1.
Verder doopt de Génération de bestuurder en passagiers in ongekende luxe; centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, een interval op de ruitenwisser. Het is bijna decadent te noemen.
In deze eerste 300 kilometer is het me wel duidelijk geworden dat de Génération duidelijk een generatie verder is dan de GE uit 1988.
Was het toen nog aanvoelen en 'echt autorijden' dan is deze jongere uitvoering een comfortabel 'vervoermiddel' geworden. Maar wel een stukje saaier.......
Update
- 223.234 km
Deze 205 wordt eigenlijk alleen maar ingezet als boodschappenauto. Hoewel er ook een andere 205 is heeft deze als pre dat de auto rondom voorzien is van kleine deukjes en krassen, er is geen stukje van 30 bij 30 te vinden wat niet beschadigd is. Voor een boodschappen auto is dat voor mij ideaal.
Ik ben erg zuinig op mijn voertuigen en als ik in het verleden al eens werd geconfronteerd met een mede parkeerder die zijn deur zo tegen mijn auto had gegooid en daarbij een krasje of deukje had veroorzaakt was ik daar echt dagen lang sacherijnig van. Met deze heb ik daar helemaal geen last meer van.
Aan komen lopen met een krat boodschappen in de armen en de sleutels in de broekzak. Geen probleem. Krat op het dak, deur open, krat naar me toe slepen en HUP op de achterbank.
Omdat dit de enige is met een trekhaak mag deze ook de kar trekken. Nu is het maar een klein karretje, dat moet gezegd. Maar het valt niet tegen voor zo'n licht autootje. Zelfs maximaal beladen (totaal gewicht 500kg) blijft het een neutraal rijgedrag geven. In bochten en op slecht wegdek voel je hem dan wel maar meer ook niet.
Onlangs heeft deze ook voor het eerst een technisch probleem gehad. Ineens werd de motor te warm wat resulteerde in twee prachtige rode lampjes op het dashboard. Zelf niet kunnen oplossen onderweg, wel ontdekt dat de radiateur onderaan niet warm werd terwijl de kachel wel heet werd. Dus thermostaat. Dat werd bevestigd door de wegenwacht die ter plekke de boel provisorisch heeft gerepareerd. Nieuw thermostaatje er in en weer gaan.
EXIT
- 226.501 km
3 april was het einde van deze 205 een feit.
Niet dat de auto niet meer door zou kunnen maar de behoefte aan onderdelen voor drie ander 205's waren de reden van de demontage.
Eind van de rit was de balans dat deze auto zonder ook maar enig onderhoud het gewoon tot het einde goed heeft gedaan met uitzondering van een nieuw thermosstaatje.
Bij de demontage bleek ook dat deze 98er zonder ook maar enig spoor van roest zijn werk heeft gedaan.
Alle onderdelen die de moeite waard waren zijn hergebruikt in andere 205jes.
Voor de liefhebbers het laatste filmpje van deze
https://www.youtube.com/watch?v=xqFOYSyhxrs
(even plakken in de browser)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 205 Génération - Achteruitkijkspiegel

Peugeot 205 vs. Opel Corsa - Uit de Oude Doos

Peugeot 205 1.8 .8 XRD - Klokje Rond

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’
