Peugeot 1007 Gentry 1.4-16V (2007)

autoreview

Peugeot 1007 Gentry 1.4-16V (2007)

Signalement

Uitvoering1007 Gentry 1.4-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf19.905 km
KM-stand laatst24.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een gewaagde overstap?

  • 19.905 km

Wij waren al een tijdje voorzichtig aan het rondkijken naar een auto met een hoge instap (ja, de leeftijd gaat toch een rol spelen). Echt heel veel auto's met zo'n instap zijn er eigenlijk niet meer; in tegenstelling tot een aantal jaren geleden. Op zeker moment zagen wij een Peugeot 1007 en waren op slag verliefd. Zeker mijn vrouw viel als een blok voor deze auto. Het is niet de meest gangbare maar wel de meest opvallende auto.
Na enige twijfel van mijn kant toch besloten om in deze toch wel bijzondere auto te gaan rijden. Wij hebben nu een Peugeot 1007 1.4 Gentry 16V gekocht met bouwjaar 2007 en een km.stand van 20000!!!!!
Een nagenoeg nieuwe auto dus met heel veel toeters en bellen. Gekocht via een Peugeot dealer met 6 maanden Bovag garantie. Volgende week wordt ie afgeleverd.
Wat later dan verwacht, is vandaag (02 januari 2014 om 11.00 uur) onze Peugeot afgeleverd. We zijn gelijk een stuk gaan rijden om te ervaren hoe dit rijdt. De eerste indrukken zijn positief. Je hebt het gevoel in een auto te rijden die in het hogere segment thuis hoort. Het voelt allemaal heel degelijk en solide aan. Stuurt goed, schakelt soepel en remt uitstekend. Ook het meubilair zit prima en natuurlijk de hoge instap is helemaal top. Wel had het prettig geweest als de bestuurdersstoel wat verder naar achteren had gekund. Vooralsnog dus allemaal positieve dingen. Wat je vaak over deze auto leest, is het volgende: de veiligheidsgordels zijn zeer lastig te pakken vanwege de ver naar achteren geplaatste B stijl. Oplossing: de gordel niet met je rechterhand pakken zoals gebruikelijk maar je linkerarm langs de stoel naar achteren bewegen en zo de gordel pakken. Geen probleem en op deze manier hoef je je niet in allerlei bochten te wringen. Dat de gordel in je hals zou "snijden", heb ik niet zo ervaren. Ook als de achterste stoelen zover mogelijk naar achteren staan, vind ik de bagageruimte echt niet tegenvallen. Je kunt er nog op een fatsoenlijke manier je wekelijkse boodschappen in kwijt. Wel is de tildrempel behoorlijk hoog. De hoedenplank is een irritant ding mede door de hoge tildrempel. Hierdoor is de ruimte tussen tildrempel en hoedenplank dusdanig klein dat je altijd de plank eruit moet halen, wil je iets in de kofferbak kunnen doen. Het zicht schuin naar achteren is wel beperkt door de grote C stijl. De schuifdeuren werken prima al is het wel even wennen om na pakweg 30 jaar je autodeur op een heel andere manier open en dicht te doen. Maar het heeft wel iets en tenslotte wilden wij een aparte auto en die hebben we nu. Verder valt ons op dat de motor voldoende trekkracht heeft om bijv. goed in te kunnen halen en in te voegen op de snelweg. (wel even terug schakelen naar z'n 4) Bij stationair draaien en constante snelheid op de snelweg hoor je de motor nauwelijks. Dus al met al een positief gevoel.

Verdere ervaringen.

  • 22.500 km

Inmiddels zo'n kleine 3000 kilometer gereden waarvan ca.800 kilometer snelweg en de rest binnenweg en stadsverkeer. Vanaf het begin heb ik de tankbeurten bijgehouden en kom nu uit op gemiddeld 1 : 13. Niet echt zuinig maar dat komt uiteraard door de relatief weinig snelweg kilometers. Een verbruik van gemiddeld 1 : 15 zou haalbaar moeten zijn. De hoedenplank heb ik er maar uitgehaald want dat geeft echt irritatie en vanwege de donkere achterruit kun je niet zien wat er in de kofferbak ligt. Wat ook opvalt is dat je met je linkervoet klem kan komen te zitten als je het koppelingspedaal op laat komen en je je voet te ver op het koppelingspedaal heb gezet. Je moet dus echt met de punt van je voet/schoen het pedaal intrappen. Twee kleine mankementen gehad die kosteloos zijn opgelost. Een cursor van de lambda sonde en een lamp van het dimlicht moest vervangen worden. Niets schokkend dus.
Verder zijn wij tevreden over het rijden en het gebruik van deze auto.

Afscheid.

  • 24.500 km

Na zo'n 6 maanden en 5000 km hebben wij toch afscheid genomen van onze Peugeot. En absoluut niet omdat de auto slecht is maar wij zullen de redenen noemen waarom wij dit gedaan hebben.
-wij bleven problemen houden met de pedalen die te dicht op elkaar staan en weinig ruimte bieden
-wij vonden de auto toch wel vrij duur in gebruik.
Met name het benzineverbruik was bij ons 1:12/13.
-toch wel problemen met de schuifdeuren die kraakten en waaraan de dealer weinig kon doen.
-de dealer die failliet is gegaan waardoor wij zo'n 17 km moeten rijden als er iets met de auto is.
Al met al zijn wij na lang dubben tot dit besluit gekomen en hebben wij een Fiat Panda Presto gekocht. Dus eigenlijk terug naar de roots.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.