Opel Zafira 2.2 DTi-16V Maxx (2004)

autoreview

Opel Zafira 2.2 DTi-16V Maxx (2004)

Signalement

UitvoeringZafira 2.2 DTi-16V Maxx
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds enkele dagen bezit ik trots deze auto. De eerste kilometers zijn reeds gereden. De auto ligt als een blok op de weg en het de auto heeft in iedere versnelling een fantastische trekkracht. Menig TDI zie je langzaam verdwijnen.

De auto heb ik aangevuld met een aantal comfortabele extra’s, zoals:
* automatisch dimmende binnenspiegel met warmtewerende voorruit
* telefoonvoorbereiding
* convenience pakket
* radio-cd speler CDR 500

Maar bovenal het motorvermogen is fantastisch. Alleen het brandstofverbruik tot nu toe is iets hoger. Gemiddeld 7.8 l / 100 km. Over olieverbruik kan ik nog niets zeggen, maar de verhalen gaan dat dit bij deze motor een fabeltje is.

Vooral de variatie van het interieur is reuze handig. Maar ook de degelijkheid die de auto uitstraalt. Tijdelijk een Scenic gereden, maar deze is het net niet voor mij. Vooral afwerking stoelen vind ik hier manco.

De keuze voor deze auto heeft ook te maken met de caravan die wij hebben, deze weegt beladen 1360 kg. Met Pinksteren voeren we de eerste test uit.

Update 26-4-2004:
Inmiddels een week verder en het blijft een genot om met deze auto te rijden. Inmiddels wel een klein probleempje die ook vermeld wordt in een andere review van een 2.2 DTi Maxx. Het piepen van de achterbank.

Update 30-11-2004:
Geen problemen tot nog toe. De auto gedraagt zich prima en het verbruik is inmiddels gedaald naar 7,4/100 km. De motor raakt nu meer ingereden. Maar een lager verbruik is zeker haalbaar met een wat rustiger rijstijl. Na 7 maanden staat er 40.000 km op de klok. Olieverbruik is er niet geweest. Ook niet tijdens de vakantie, waarbij we met een caravan van 1360 kg naar Zuid Frankrijk geweest zijn. Zowel op de autoroute als in de bergen is het een formidabele trekauto. Het gebruik van de 2 extra stoelen komen regelmatig erg van pas. Alleen zijn ze niet echt berekend op forse volwassenen. Na 25.000 km moesten de voorbanden vervangen worden.

Update 28-02-2005:
De auto heeft inmiddels 54.500 km gereden. Er is een 2e set banden voor gemonteerd. De bandenslijtage is hoger dan gemiddeld vind ik persoonlijk. Aangezien het hier om een leaseauto gaat maak ik mij er niet zo druk over. Maar de banden kosten toch al snel € 139,50 per stuk (is Hfl 307,42 ouderwetse guldens). Verder geen olie bijgevuld. Motor trekt nog steeds formidabel.

Update 22-08-2005:
Pas terug van vakantie en de wagen heeft inmiddels ruim 83.000 km gereden en is bijna anderhalf jaar oud (of jong). Geen storende problemen. Olieverbuik is ok. Trekvermogen is nog steeds prima. Bespeur wel wat olie bij de turbo maar trekvermogen is nog volop aanwezig. De nieuwe Zafira oogt goed. De 150 pk versie staat hoog op mijn lijstje. Moet alleen nog anderhalf jaar met de auto. Maar als dat 2 jaar moet zijn dan is dat geen straf. nog steeds erg tevreden en veel rijplezier met de wagen.

Update 16-9-2006:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update geschreven heb en daar is het nu tijd voor. Inmiddels staat de teller bijna op 154.000 km. Het laatste jaar is er erg veel gereden en ik kom uit op een gemiddelde van ca. 65.000 km/jr. De auto voldoet nog steeds prima. Geen olieverbruik en geen andere problemen. Het piepen van de achterbank is nog niet opgelost. De enige oplossing die ik bedacht heb is de bank niet helemaal naar achteren te schuiven, maar één tandje naar voren. Dan is er geen probleem. Verder is het gebruik niet anders dan eerder vermeld, ca. 1:14. met de caravan zijn we dit jaar niet weggeweest maar het is een prima caravantrekker. Verder zijn we nu alweer aan het kijken naar een andere wagen. In februari gaan we afscheid nemen van deze auto die dan volgens de prognose op 180.000 km moet staan en nog geen 3 jaar oud is. Prima reisauto nog steeds.

Update 5-2-2007:
Helaas de auto heeft het niet meer gehaald. De naald is blijven steken bij 182.000 km met een kapotte versnellingsbak. Ik krijg de auto niet meer terug. Jammer maar we moeten nu wachten op de nieuwe. Wederom een Zafira diesel, maar dan met 150 pk.

PROBLEMEN

Wanneer de achterbank in de achterste stand staat dan wrikt deze in de rail. Dit geeft een hinderlijk gekraak. Door de bank 1 tikje naar voren te zetten is dit voorbij. Bij de eerste beurt (pas bij 30.000 km) laat ik het verhelpen. Voor ons is het geen probleem om de bank 1 standje naar voren te zetten.

28-2-2005:
Het probleem met de bank is helaas nog niet opgelost. Het kraakt toch weer, dus bij de volgende beurt, 60.000 km, mot men het maar verhelpen. Dan zal de auto een jaar oud zijn.

22-8-2005:
Probleem met de bank is er nog steeds, maar niet storend. De radio, CDR500, geeft een vreemd geluid vanuit de CD speler bij het aanzetten van de radio.

16-9-2006:
Constateer dat de cruise control wel eens wat kuren heeft bij het terugzetten naar de ingestelde snelheid. Dit functioneert niet altijd. Bij de komende onderhoudsbeurt binnenkort laat ik het nakijken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.