Opel Zafira 1.8i-16V Elegance (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.8i-16V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Opel Zafira 1.8 Elegance volgt Primera op
- 108.000 km
Met grote tevredenheid over comfort en hoge zit de eerste maanden in Zafira (2004) afgelegd. Had hiervoor Primera (1995). Uitrustingsniveau Elegance wat zaken als cruise control, chromen ringen om de klokken, wat mooiere bekleding, alu velgen en misschien nog meer dingen inhoudt. Plus dat de auto een trekhaak had. Ook mooi is de spatborden in de wagenkleur in plaats van die rare zwarte randen voor de face lift van 2004. Het verbruik valt mij à 1:13,3 niet tegen.
Ik had nog voorkeur voor de in mijn ogen mooiere Avensis Verso, maar die is bij geljke prijs zeker 1 à 2 jaar ouder en heeft dan ook vaak de helft meer gereden. Kon het niet over mijn hart krijgen om hetzelfde te betalen voor een auto die zo meer/langer gebruikt was en koos dus een Zafira.
Het diagnose lampje heeft enkele weken opgelicht na een stevige rit Luxemburg v.v. (7 volwassenen aan boord maar het voelde of ik alleen in de auto zat #naarbehorensteviggedempt). Zou betekenen dat er iets in de uitlaatgassensfeer mis was, maar een afspraak met de leverancier kon ik afzeggen omdat het lampje weer uit ging. Een nadeel is de rokerslucht die na 3 maanden nog pregnant aanwezig is. Ik geloof niet dat daar genoeg aan gedaan is bij aflevering. Zit me nu te beraden op allerlei forums wat te doen. In ieder geval extractie gevolgt door beter luchtje.
Minpunten zijn de koude start waarbij de gaskabel vastgeroest lijkt. De auto houdt dan ontzettend in, de eerste 100 meter. De 'stengels' aan het stuur zijn krakerig, lang niet zo goed als bij mijn vorige auto, Nissan Primera. Daar was het inderval van de ruitewisser ook traploos verstelbaar; bij deze Opel loopt de vaste interval weer zoals gebruikelijk uit de pas met de regenintensiteit. Tenslotte de schakelbak: hakerig, geen gevoel van in welke gang ik hem nu roer. Levert wel eens optrekken in zijn 3 op... zeker op kruispunten moet je dat niet hebben.
Drie maanden en 4.000 km verder
Ik houd het kort: had net een actualisatie ingetikt maar die werd niet opgeslagen omdat ik weer moest inloggen... Beetje jammer. Kortom: bevalt nog goed, maar er treden geluiden op (schokdempers? ophanging uitlaat?). Lampje ABS lichtte op tijdens ritje in België en volgens het handboek is dat heel erg. Maar aangezien hij na een herstart niet opnieuw kwam, heb ik dat laten rusten.
Koude start probleem is er nog altijd, inmiddels af en toe gevolgd door onbedoeld onzinnige acceleratie. Heb dat gemeld bij de monteur waar ik toch naar toe moest vanwsege ratelend geluid onder de motorkap. Dat was er al drie weken, maar eergisteren keek ik eens onder de klep en vermoed het geluid van de distributieriem. Kon de auto onmiddellijk laten staan, want problemen rond waterpomp etc. moeten absoluut onderzocht worden. Er werden ook andere mogeijke boosdoeners genoemd. Als het aan de brandstofpomp ligt, dan hoop ik dat het koude start gedrag daarmee ook opgelost is. U hoort er van.
Update 2011-10-15. Het heuvel bleek lager van waterpomp te zijn. Is vervangen onder garantie (hoewel ik het probleem 4 dagen ná einde garantietermijn voor het eerst meldde - hulde! - dealer kwam zelf met deze afdoening). De distributieriem is meteen vervangen. Weliswaar een jaar eerder dan schema, maar nu de motor toch open lag... Heb ik alleen EUR 136 materiaal voor hoeven betalen.
De motor houdt nog wel in bij koude start, ook plotselinge acceleratie is er nog. Wordt mogelijk vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.