Opel Vivaro L1H1 2700 1.6 CDTI 120 Sport (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vivaro L1H1 2700 1.6 CDTI 120 Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Wat een vooruitgang!
- 750 km
In de zoektocht naar een nieuwe bedrijfs/personenauto met dubbele cabine kwam ik zeer weinig reviews tegen. Jammer, want je loopt bij de aankoop van een auto met dubbele cabine nogal eens op tegen wat nadelen. We reden een Renault Traffic met 90 pk type L2H1. Op zich een prima auto waar we een aantal jaren veel plezier aan gehad hebben. Redelijk verbruik, redelijk comfortabel, weinig onderhoud, zeer veel ruimte en een trekauto voor de caravan die qua gewicht perfect in balans was. Nu stond de teller ondertussen op 180000 km en waren er een aantal dingen die we graag gedaan wilden hebben wanneer we zouden besluiten met de auto door te rijden; nieuwe banden, nieuwe gloeispiralen, achterdeuren en motorkap laten spuiten ivm steenslag en beschadigingen en vanwege nieuwe logo's van ons bedrijf nieuwe belettering. Alles optellend, dachten we er goed aan te doen om naar een nieuwe auto uit te kijken; hoewel natuurlijk altijd duurder! Een nieuwe bedrijfsauto is een goed reclamemiddel! Voor de nieuwe auto hadden we wel een aantal belangrijke eisen; we gebruiken hem ook privé, dus het comfort mocht wel een stuk beter. De motor mocht ook wel wat meer PK's hebben, want de Alpen in met 90 PK en een caravan van 1250 kg is niet echt overdadig. Qua looks kwamen wij uit bij de Opel Vivaro. In Sportuitvoering met verchroomde gril, mistlampen in de mee gespoten bumpers ziet de auto er indrukwekkend uit! En binnenin? Veel meer personenauto als de vorige Traffic. Het dashboard uit de Renault Modus en Clio hebben ze in de deze bus gebruikt. En dat ziet er erg goed uit. We hebben de uitvoering gekozen met climate control en ingebouwde navi/radio en dan is het gewoon een mooi dashboard. Het systeem werkt tot nu toe erg prettig, behalve dat het de adressenlijst uit de telefoon nog niet overneemt. Navi is van Tom Tom en werkt gewoon goed en is op veel manieren in te stellen. Er zit geen CD speler meer in maar met een usb stick met ruimte voor 150 cd's is dat geen probleem! Misschien nog wat harde plastics, maar verder goed afgewerkt. De stoelen zijn ook erg goed. Goed vormgegeven en met lendesteunverstelling. Het sportstuur is ook goed in te stellen en ligt heerlijk in de hand. Waar je in de vorige Traffic nogal "op de bok" moest zitten voor een lekkere houding, kan hier de stoel een stuk lager gezet worden. Wij hebben gekozen voor een passagiersstoel en niet een 1,5 zits bank. De deurpanelen van de nieuwe bus komen namelijk dieper de auto in zodat je daar nu minder ruimte op hebt. En de passagiers op de achterbank kunnen nu tenminste ook wat zien! En dan was bij de vorige auto wel anders. Kortom; veel meer personenauto gevoel in deze bus! De achterbank is uitgevoerd met armsteunen en een extra 12V aansluiting. De bank heeft ook weer meer vorm dan de oude auto. Het is geen straf om achterin te zitten. Wij hebben de auto uit laten voeren met een extra schuifdeur aan de linker kant. Prettiger in- en uitstappen en veiliger bij een zijdelingse aanrijding. Het rijden is een stuk comfortabeler dan de oude Traffic. Daar had je weel eens het idee dat de voortrein qua demping niet geschikt was voor de zwaarte van de cabine. De nieuwe auto rijdt strak en toch comfortabel. De motor is erg soepel. Vanaf 1500 toeren is er veel trekkracht. Deze motor is gewoon een goed keus. De lichtere motor moet er hard aan trekken en is daardoor onzuinig, de grotere motor verbruikt door z'n volume weer meer. We zijn heel benieuwd hoe de auto de caravan gaat trekken. O ja; heel handig is de achteruitrijcamera. Wanneer je in z'n achteruit schakelt dan verschijnt er in de binnenspiegel een display met beeld van de achterzijde met trekhaak. Zo kun je alleen een caravan of kar aankoppelen. Bij meer kilometers volgt er een update!
een half jaar verder
- 10.000 km
Zo, we zijn ondertussen 10000 km verder en dan kun je wel wat meer ervaringen delen! Ik kan niet anders zeggen, dan dat de auto uitstekend bevalt; hij voldoet prima. Wat zijn de pluspunten:
* stoelen; ze zitten goed; stevig en goed verstelbaar, ook de lendensteun.
* dashboard; lekker overzichtelijk, ik ben wel blij dat ik voor climate control gekozen heb. Hierdoor ziet het dashboard er luxe uit voor een "bus". Het multimediasysteem voldoet erg goed. Koppeling met telefoon nooit geen probleem. Navigatie werkt ook erg prettig. Alleen is de kaart wat verouderd. Slordig, maar ook bij andere merken een probleem heb ik wel begrepen. Cruise control is goed instelbaar. Het geluid van de standaard speakers is goed. In de dubbele cabine uitvoering zou ik er bij nader inzien wel voor kiezen om speakers achterin te laten bouwen. De kids klagen wel eens dat ze het achterin niet zo goed kunnen horen.
* voor een bus redelijk stil in de cabine.
* trekkracht motor: wanneer de eco knop is uitgeschakeld heb je meer dan voldoende trekkracht. Soms bij nat wegdek en optrekken bijna te veel. Heb je de eco knop wel ingeschakeld, dan moet je met inhalen wel oppassen dat je voldoende op snelheid komt. Verder kun je prima volstaan met de de eco knop aan. Het is alleen met vol gas dat de motor wat geknepen wordt. Het fijne aan de knop is dat je deze snel aan en uit kunt zetten. Vraagt de situatie er om dan schakel je eco even uit. Met de caravan erachter zet je de eco knop graag uit. De versnellingsbak schakelt verder prettig. Redelijk strak. Het start stop systeem werkt prima; maar of het verbruik er heel erg door "gedrukt" wordt vraag ik me af. Er zit trouwens een mooie turbofluit in het motorgeluid, niet vervelend om te horen!
* wij hebben gekozen voor schuifdeuren aan beide zijden. Dat maakt de toegankelijkheid geweldig. En het geeft een veilig gevoel omdat je er altijd nog uit kunt bij een zijdelingse aanrijding. Enige nadeel is dat de carrosserie hierdoor wat tordeert en je de deurrubbers bij bepaalde weersomstandigheden wat hoort kraken wanneer je de auto half op het trottoir parkeert.
* de auto is voorzien van parkeersensoren achter en een camera. Absolute aanrader. Je parkeert makkelijk in kleinere vakken.
* op de achterdeuren zit een beveiliging, die er voor zorgt dat je de verkeerde deur dichtgooit en zo de lak beschadigd met de "deurvanger". Slim en doeltreffend.
Zijn er ook nog minpunten?
* de auto is op winterbanden behoorlijk zijwindgevoelig. Meer als de vorige Renault Traffic. Op zomerbanden is het wel goed.
* climate control doet er vrij lang over om te gaan koelen. Twijfelgevalletje tussen 19 en 20 graden. 19 te koud 20 te warm.
* verbruik vind ik nog wat aan de hoge kant. 7,6-7,8 liter per 100 km. volgens boordcomputer. Hierdoor zet je snel de eco knop aan, dat scheelt behoorlijk. Anderzijds rijd ik zelf ook niet heel zuinig. Waar het kan/mag op de snelweg 130 en proviciale wegen rond de 90 km uur.
* sommige kunststoffen zijn krasgevoeliger dan de vorige Renault Traffic. Vooral rond het contactslot en in de deurvakken komen snel krassen; jammer, want het ziet er allemaal zo netjes uit!
* je moet de deuren hard dichtgooien om ze ook eht goed te sluiten; misschien nieuwigheid?
* verouderde navigatie die verder prima werkt, ook qua filemeldingen.
Verder geen garagebezoeken gebracht en geen mankementen te melden.
We gaan zien hoe de auto zich houdt op een lange vakantietrip naar de Franse Alpen over een paar weken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Vivaro Combi 1.6 CDTI 120pk E6 L2H1 Personenbus Incl BTW/BPM 01-2019
- 2019
- 127.809 km

Opel Vivaro 1.6 CDTI IRMSCHER L2H1 DC, NAP, Dikste uitvoering! 189/200, 1e eigenaar
- 2019
- 77.704 km

Opel Vivaro D126pk Trekh. Navi Pdc Camera Airco CruiseControl SchuifdeurRechts Bluetooth Regensensor 1.6CDTI L1H1 Elek.Ramen/Spiegels Aut.Verliching Armsteun Dab Mistlampen Abs Usb-aansluiting Sport EcoFlex 2.000kg trekvermogen EURO 6
- 2018
- 142.517 km