Opel Signum 3.0-V6 CDTI Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Signum 3.0-V6 CDTI Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 93.500 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Signum na 100.000 kilometer, nu op 195.000 km
- 195.000 km
In februari 2009 heb ik een Opel Signum 3.0 diesel gekocht, type Cosmo.
Na de proefrit was ik helemaal verkocht. Wat een trekkracht in deze auto.
Van binnen erg luxe, zoals lederen bekleding, stoelverwarming, stoelen electr.verstelbaar met gebruikersgeheugen, cruise-control,navigatie ingebouwd, regensensor, Bij regen gaan de ramen automatisch dicht als je die open hebt laten staan,gescheiden airco, koelkastje achterin. Verder Xenon met meedraaiende koplampen, bochtverlichting.
De automaat schakelt boterzacht, uiteraard is zelf schakelen ook mogelijk. Dit doe ik af en toe bij als de motor goed warm is om een paar minuten op maximaal toeren te rijden. Dit om de roet even weg te blazen. Hierdoor nog geen last gehad van de EGR.
De auto is gemaakt voor veel snelweg kilometers, rijdt dan ook zuinig, gemiddeld 1:14 bij normale snelheden.
Maar soms even blazen in Duitsland is ook lekker. Heb 245 op de teller gehad.
Storingen en onderhoud: Vrij veel elektrische storingen gehad, storingslampjes die gaan branden, boordcomputer overleden die in het stuur zit. Maar kostbaar was dit allemaal niet. Bij 150.000 de distributie riem en multiriem laten vervangen. De kostten hiervan viel mij niet tegen.
Eindconclusie: Een comfortabele, snelle en stille auto.
Update: 13-07-2014
De kilometerstand is inmiddels de 240.000 km gepasseerd.
De auto rijdt nog steeds erg lekker. Olieverbruik nihil. Begint wel wat meer te roken. Vooral als er een poosje rustig is gereden en dan flink gaat doortrekken in toeren. Tja degene die ik dan inhaal ruikt dan echt wel dat ik Diesel rij.
Wel tussentijds problemen gehad met name met de brandstofpomp. De auto wilde op een gegeven moment niet meer optrekken. Met pijn en moeite werd de 70 km per uur gehaald. Sneller wilde de auto niet meer rijden. De auto naar de garage gebracht, deze koppelde de laptop aan de computer. Daarna werd gekeken hoeveel druk de pomp leverde en hoeveel de motor vroeg. De motor vroeg op een gegeven moment 80 - 130 bar en de pomp leverde maximaal 40 bar.
Twee regelventiel kleppen bleken defect te zijn. Volgens opel een klus van 8 uur. De garage heeft wat gereedschap gemaakt om er bij te komen. Klaarde de klus in een paar uur.
Ook al 3 keer de multiriemen vervangen. Bij 150.000, 180.000 en 220.000 Deze maken dan een piepend geluid. Erg irritant. De laatste keer ook de rollen vervangen. Best wel prijzig.
De condensor was lek geraakt door steenslag en moest vervangen worden. Ook al voor de tweede keer.
Het expansievat vervangen, ineens een melding op het scherm. Het water spoot uit een losgeraakt slangetje. Blijkt het tuitje afgebroken te zijn waar de slang aan vast zit. Mag niet stuk gaan vind ik.
Volgende update bij de volgende grote beurt bij 260.000 km. Als de auto de 3 ton is gepasseerd ga ik de aanmelden voor klokje rond. Misschien heeft autoweek dan wel interesse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.