Opel Signum 2.2-16V DGi Elegance (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Signum 2.2-16V DGi Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 102.750 km |
KM-stand laatst | 103.700 km |
aangenaam verrast
- 103.700 km
En dan zwanger.....het mooiste wat er is, maar na de roze wolk, komt ook het praktische om de hoek kijken.
Heb anderhalf jaar lang met plezier in mijn clio sport uit 2001 gereden, maar een kinderwagen in deze auto proppen is werkelijk onmogelijk. Dan ook nog eens drie deurs, dus het gehannes met een maxi cosi is geen pretje. Dan maar eens gaan kijken wat voor een auto geschikt zou zijn, voor een gezinnetje, en dat papa toch een beetje een idee heeft een mooie auto te rijden.
In heel mijn auto verleden ben ik nooit trouw geweest aan een merk, maar altijd wel "aparte" auto's gereden.Dus ook nu weer een niet alledaagse auto en zeker niet één uit een dozijn.
Waarom dan een opel signum?
het front van deze type opels(opel vectra GTS) heeft mij altijd al kunnen bekoren. Een stoere neus en mooi voorkomen. Je hebt verschillende type van auto's met dit front: de vectra gts, de station en deze signum. Een stationwagon zou het niet worden, omdat heel nederland(met alle respect) in een stationwagon gaat rijden op het moment van kinderen opkomst. Ge GTS viel af door de hoge tildrempel in de kofferbak(voor de jongedame in kwestie), en vond de achterkant van de signum echt super mooi qua uitstraling.
Een signum is echt een niet alledaagse auto(zie het aantal revieuws) en vandaar dat dit de keuze is geworden.
Vanaf 2003 tot 2008 is dit het topmodel van opel geweest, maar heeft nooit potten kunnen breken, en dat is in mijn optiek erg jammer, omdat de vormgeving helemaal zo gek nog niet is, en dan al helemaal niet over de praktische kant van de auto te spreken.
Een slechte positionering in de markt heeft ervoor gezorgd dat deze auto bijna nooit aan de man gebracht is.
Dan nu de auto:
een 2.2 direct met 155 pk. Met een gewicht van ongeveer 1450 kilo is dit niet zo heel veel, maar de auto komt goed van zijn plek(0-100 in net iets onder de tien seconden). Verder is het een elegance met als extra een ingebouwd entertainment systeem van Siemens met navi, bc, tuner, en cd wisselaar. Ook een kleurenscherm ontbreekt niet.
Verder zit er alles op wat een hedendaagse autorijder van alle gemakken voorziet, zoals cruise control, regensensor, climate control, armsteun, pdc voor en achter , en autom. verblindingsspiegel. Verder zitten er ontelbaar veel opbergmogelijkheden in de auto, en zelfs in het dak, maar dit is volgens mij alleen voor de zonnebrillen, en meer niet.
Het rijden:
het onderstel is geen sport en dat merk je wel: erg comfortabel en soepel. Het sturen daarentegen gaat messcherp en de auto gaat goed door de bochten. Je rijdt deze auto echt heel rustig, en volgens mij is hij daar ook voor gemaakt. Lekker cruisen in de stad, over de snelweg. de motor pakt redelijk soepel op vanaf een laag toerental, en je kunt hem dus redelijk schakellui rijden.
Interieur:
je merkt dat het toch wel een kwaliteitsproduct is. Absoluut geen kraakje of piepjes te bekennen, en ondanks de ton op de teller, bijna geen slijtsporen in het interieur. Alles voelt solide aan en zit degelijk in elkaar.
de stoelen zijn geen sport, maar zitten heerlijk en zijn echt in wel 8 verschillende standen te verstellen, wat altijd resulteert in een goede zithouding.
De klokkenwinkel is saai, maar wel heel overzichtelijk en het scherm in de middenconsole herbergt alle belangrijke functies.
Nog even over de "rare" hendels van de richting aanwijzer: even wennen, daarna super. één keer tikken, drie keer, doorduwen en blijft het doen.
Praktisch:
een zeer goed toegankelijke kofferbak door de vijfde deur en praktisch geen tildrempel. Beenruimte achterin is echt super, en je hebt 2 aparte stoelen die onafhankelijk van elkaar kunt inklappen en verstellen. Ideaal voor extra ruimte(ivm vlakke laadvloer als je de stoelen inklapt. De middelste " stoel" is een thuiskomer en kan in mijn optiek niet gezien worden als vijfde zitplaats. Wel erg makkelijk voor de ski's en de bekers en bergruimte. Zie het als twee volwaardige stoelen achterin met een brede middenconsole die je incidenteel kunt gebruiken voor een vijfde plaats.
De kofferbak is erg ruim en dan snap je dat deze auto op de wilbasis staat van de vectra station. De extra ruimte komt derhalve wel ten goede van de achterpassagiers en niet van de kofferbak. Deze is zeker wel toereikend voor de kinderwagen en de bijbehorende attributen.
Overall tot nu toe:
absoluut een topper, maar geen audi, bmw, of mercedes, maar zeker een kwaliteits product.
rijden is super relaxed en je hebt genoeg vermogen. Je voelt het gewicht van de auto wel, maar is door het goede onderstel, makkelijk te besturen, en erg rustig. Veiligheid is gewaarborgd door 10 airbags en ESP.
Ruimte meer dan genoeg voor een klein gezin, en de achterpassagiers zullen graag met je willen meerijden.
Ondanks dat smaken verschillen vind ik het een prachtige auto om te zien, en is zeker ondergewaardeerd. Als je een auto zoekt, die niet op elke hoek van de straat staat, erg ruim en practisch is, volop opties en ook nog eens goed rijdt, is dit echt een goede keuze.
Porblemen tot nu toe:
gezien de geringe ervaring nog geen, maar hou natuurlijk een update. Wilde gewoon even een opzet maken voor deze auto, omdat er maar weinig revieuws zijn van deze auto's
Kortom: Tot nu toe niets dan lof, en een heerlijke partner voor het gezin
Updates volgen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.