Opel Signum 2.2-16V DGi Elegance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Signum 2.2-16V DGi Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
De eerste 10.000 km
- 92.000 km
Na 4 jaar van tevreden kilometers in een Astra 2.2 station, was ik op zoek naar een auto met wat meer binnenruimte achterin. Een Opel Signum stond dus hoog op mijn verlanglijstje maar de betrouwbaarheid (speciaal modellen 2003-2004) en de flinke afschrijving zorgde voor twijfel. Uiteindelijk na wat zoekwerk via internet en na wat proefritten, is de keus uiteindelijk gevallen op een Signum 2.2 direct Elegance uit 2005. Aangezien de verkoopprijs erg aantrekkelijk was (2/3 van nieuwwaarde was al afgeschreven), de auto ongeveer in nieuwstaat was en de juiste opties erop zaten, was de beslissing niet erg moeilijk.
Inmiddels zitten de eerste 10.00 km erop en ik moet zeggen dat ik qua functionaliteit, comfort en luxe uitermate tevreden ben. Het interieur (achterstoelen die apart te verstellen & verschuiven zijn) is zeker net zo praktisch als een Zafira alleen er is meer ruimte beschikbaar. Ook het comfort en de rust binnenin is erg goed. Daarnaast is de auto uitgevoerd met een Opel radio/CD/Navi systeem incl. CD wisselaar wat uiterst praktisch is. Zeker het navigatie systeem (incl. filemelding) is zeker zo handig als een Tomtom terwijl de monochrome graphics (pijltjes en symbolen) veel simpeler zijn.
De 2.2 direct (inspuiting) is fel genoeg, stil en relatief zuinig. Het gemiddelde verbruik over de eerste 10.000 km is 1 op 11,6 (8,6 l/100km) maar je moet er wel rekening houden dat op de snelweg het verbruik niet beter wordt dan 7-8 l/100km en met veel stadsverkeer het snel richting 10-11 l/100km.
Tot op dit moment ben ik dik tevreden over de Signum (eigenlijk vectra station als hatchback uitvoering) al moet ik zeggen dat de twee eerder genoemde minpunten nog steeds gelden. Bij inruil is de afschrijving enorm wat voor mij ook de reden was om niet een model te kopen van 2-3 jaar oud. Met dit model uit 2005 is de afschrijving vergelijkbaar (iets hoger) met een middenklasser.
Daarnaast is de betrouwbaarheid wel een hekel punt maar dat heeft bij mijn auto ook een speciale reden. De auto is in 2005 op kenteken gezet maar blijkt 1,5 jaar als showroomauto gefungeerd te hebben. Dus feitelijk is het een modeljaar 2003 (daarvan ook die luxe uitvoering die alleen in 2003-2004 verkrijgbaar was) maar helaas zijn de kinderziektes (die vooral in 2003-2004 opgelost zijn) nooit aangepakt. Dus inmiddels hebben de volgende problemen voorgedaan:
- Stuurhoeksensor geeft sporadisch (bij veel sturen bij lage snelheid) storing waardoor ESP uitschakeld (en verschillende meldingen op boordcomputer). Bij opnieuw starten is probleem weg maar aangezien reparatie 650 euro kost en sporadidisch voorkomt, laat ik het niet repareren. Dit was een bekend probleem bij Opel in 2003 (reclamatie)
- bekabeling remblokdikte sensor beschadigd. Deze is vernieuwd (35 euro)
- Sporadisch geeft de bandenspanning sensor aan dat 1 band leeg is. Na korte tijd gaat het weer weg omdat er niets aan de hand is. Dit wordt veroorzaakt door de software.
- Bij nat weer kraakt de voorvering de eerste paar kilometer wat veroorzaaqkt wordt doordat onderkant veer in veerhuis kraakt. Dit was een bekend probleem bij Opel in 2003 (reclamatie)
Bovenstaande problemen zijn vooral van elektrische aard maar de betrouwbaarheid van de auto is verder prima. Hopelijk blijft dit de komende jaren ook zo maar na 4 jaar met een Astra gereden te hebben met nihil problemen is dit toch even wennen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Opel Signum 2.2 DTI (2003) - Klokje Rond

Opel Signum 1.9 CDTi (2004) - Test

Opel Signum 2.0 Turbo (2004)

Opel Signum (2003) - Test

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Lezersreacties (0)
Reageren