Opel Signum 2.2-16V DGi Cosmo (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Signum 2.2-16V DGi Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 186.900 km |
KM-stand laatst | 329.000 km |
ingereden
- 200.500 km
Zo, de eerste 2 ton zitten erop voor deze Signum. Op naar de 3 ton!
Een half jaar geleden schafte ik deze Signum aan nadat ik 5 jaar in een Opel Astra Caravan DTL uit 2000 had gereden. Hier stond inmiddels 285000 km op de klok en het werd ook wel tijd dat ik deze auto ging inruilen.
Mijn voorkeur ging uit naar de Vectra C station of de Signum, nadat ik eerst bijna een jaar heb gezocht naar een degelijke Volvo V70: ik kan u melden, een vergelijkbare V70 voor een deftige prijs bestaat niet. Een Vectra of Signum echter wel. Zeker in luxe Cosmo-trim doet een Vectra/Signum niet onder voor een V70.
Welnu, er is inmiddels 14.000km op de klok bijgezet in een half jaar en 2 Alpen-vakanties, en ik moet echt bekennen dat dit de ultieme vakantieauto is.
Wat een ruimte en flexibiliteit in het interieur! De achterbank/fauteuils zijn namelijk in lengterichting zo'n 15 cm verschuifbaar, waardoor de kofferruimte enorm wordt.
Nu de auto 2 ton heeft gereden, is wel te merken dat de wagen gebruikt is. De einddempers beginnen hun einde te naderen (een "nieuwe" tweedehandse einddemperset ligt inmiddels al klaar in de garage) en de electrische knopjes reageren wat minder acuraat dan dat ze nieuw zijn. Ook verbruikt de motor een halve liter olie per 2500km. Nog niet schrikbarend dus.
Maar aan het leder in het lederen interieur is het niet af te zien: alle stiksels en lederen delen zijn in smetteloze staat.
Echte problemen zijn er nog niet geweest, hoewel ik me wel irriteer aan het gekraak van rubbers/schokbrekers bij het heftig inveren van de voortrein. That's all!!
De topsnelheid is inmiddels ook behaald, 215km/h op de GPS, wat rond de 222 km/h op de teller opleverde. Netjes toch?
nog steeds tevree
- 214.000 km
Oef.. een week voordat we op vakantie gingen kapte de motor ermee. Wat een teleurstelling! Nu konden we niet met The Sig (koosnaam) op vakantie.
Het probleem was een defecte brandstofdrukregelaar. Nadat ik zonder aankondiging de auto bij de dealer had gebracht (laten brengen) werd ik meteen geholpen. Wagen aan de Tech2, foutcode uitlezen, brandstofdrukregelaar uit magazijn halen, monteren, klaar!
Binnen een half uur stond ik weer buiten en konden we de voorpret voor de vakantie hervatten! Hulde!
Inmiddels heb ik de einddemper en bumerlip vervangen voor het exemplaar wat ik al had klaarliggen. De auto heeft door de dubbele sportieve uitlaatpijpjes een heel ander bipsje gekregen. Dat straalt wat meer spierkracht uit.
Wederom een vakantie naar de Alpen achter de rug en nogmaals wil ik aangeven dat een Signum tot nu toe mijn beste vakantieauto is. Geen enkele auto heeft me een cobinatie van zoveel ruimte, kracht, comfort en rust gegeven. En dat met een verbruik van 1 op 11,9!!
And the beat goes on!
- 220.000 km
De 220 duizend kilometergrens is gepasseerd! En, dit moet ik er toch wel bij zeggen, in volle tevredenheid.
Sinds een paar maanden heb ik xenonverlichting ingebouwd. De koplampen zijn van het type waarin al lenstechniek verwerkt is, er is ook een handmatige hoogteregeling aanwezig (knopje op dash waarmee je de lampen omlaag kan zetten).
Ik heb gekozen voor een kleurtemperatuur van 4300 Kelvin. Dit wordt door de meeste automerken af-fabriek gebruikt. Hogere Kelvinwaarden, zoals 8000Kelvin is wat blauw van kleur en dat vind ik teveel kermis.
Halogeen door een lens geeft prima licht, xenon door een lens is bizar. Alles wat wit is zie je extra goed, verkeersborden en strepen op de weg zijn duidelijk zichtbaar. Donkere zaken als asfalt, gras in berm en bosjes vallen des te minder op, maar da's bij donker ook niet belangrijk..
Aanradertje!
De wintervelgen liggen er al weer een tijdje onder en dienen binnenkort vervangen te worden, evenals de zomerbanden die ook zo goed als versleten zijn.
Ik twijfel nog of ik de nieuwe winterbanden om de zomervelgen leg, en de huidige winterbanden in de zomer ga 'oprijden'. Dat is wel de meest economische, maar niet de meest veilige oplossing.
Nog iets: Maandag 4 januari wordt er weer een nieuwe voorruit geplaatst, dit binnen een jaar.
Vorig jaar ontstond er tijdens de vorstperiode een scheur in de ruit die tijdens de wintersportvakantie steeds groter en groter werd. De voorruit werd toen vervangen voor een exemplaar met warmtewerende folie tussen de glaslagen. Mooi dacht ik, zo'n dreft-kleurige voorruit!
Nou, daar ben ik van genezen. Mijn GPS-apparatuur werkt niet meer en dat is zeer lastig wanneer mijn telefoon-tomtom pas na een afrit zegt: "nu afslaan!".
De afgelopen weken vroor het weer, en ja hoor: scheurtje in de ruit. Dit was meteen de kans om een normale voorruit te bestellen bij de heren en dames van Carglass. (probeer even bij hun callcenter in de wacht te gaan staan: wat een muziek :)!) Het glas wordt dus een warmtedoorlatende, maar wel met regensensor en blauwe zonneband bovenin.
Over 3 weken staat er een roadtrip richting Alpen op de planning wegens wintersport. De Sig heeft zich al 3 keer bewezen als de ultieme vakantieauto, nu mag The Sig z'n skills nogmaals laten zien, waarbij we uiteraard hoge verwachtingen hebben :)
Of dit dan zo uitkomt, leest u over 4 weken!
Tot dan!
Carglass
- 222.112 km
Korte aanvulling op de vorige update:
4 januari 2011 is er een nieuwe voorruit geplaatst, terwijl ik op een leenfiets van Carglass naar mijn werk ben gegaan. Helaas is de verkeerde ruit, namelijk een warmtewerende ruit geplaatst.
jammer jammer, ik had expliciet aangegeven dat het een normale ruit moet worden ivm GPS ontvangst.
Dus, assertief als ik ben, mailtje naar de klantenservice van Carglass met uitleg waarom ik het jammer vind.
Binnen 1 uur kreeg ik mail dat het geregeld zal worden en ik gebeld word voor een afspraak. (mailtje had ik nog niet gezien, maar:) 3 uur na het verzenden van mijn mail werd ik gebeld door Carglass Harderwijk: we gaan de ruit kostenloos vervangen voor een goede!
En dat is gisteren, 15 januari gebeurd.
Heerlijk, het interieur is een beetje groenig bij het instappen, en mijn GPS apparaten maken weer vrolijk connectie met de satellieten.
Blij toe dus en hulde voor Carglass voor de no-nonsense houding!!
Belofte maakt schuld.
- 225.000 km
De Roadtrip zit er alweer 2 weken op. The Sig heeft zich prima gehouden, met 1 mits/maar: het olieprobleempje deed zich groter voor dan ik gewend ben.
Na 200km op de heenweg brandde het olielampje, dus een halve liter bijgevuld. (let op, dit was de eerste toevoeging in 4000km!)
Nog geen 200 km later wederom een olielampje, weer een halve liter erbij.
Daarna 800km niet meer, maar bij de terugweg voor de zekerheid toch een halve liter bijgevuld.
En raad eens? Vlak voordat we thuis waren begon het lampje weer te branden. Thuis dus weer een half litertje toegevoegd en sindsdien heb ik er geen last meer van.
Mogelijke verklaring kan zijn dat er benzine in de olie komt waardoor de olie dun wordt, verbrand en verdwijnt.
Bij lange roadtrips verdampt de benzine die in de olie zit en dan blijkt er maar bar-weinig olie in het carter te zitten.
Morgen gaat The Sig naar de garage voor een kleine beurt. Ik laat gelijk een compressietest uitvoeren en de oude olie inspecteren op benzine.
Buiten bovenstaand probleem: de reis is comfortabel, snel, krachtig en ontspannen verlopen. Het verbruik viel ook weer mee: 1 op 11,7! Dat met stoelverwarming,etc.etc. aan, snelheden die rond de 160 bleven hangen (cruise control!) en uiteraard de heenweg rustig aan gedaan. De Signum is eigenlijk mijn eerste auto waarbij ik na 500km geen overgevoeligheid heb in mijn rug. In de vorige, de astra, meende ik na lange roadtrips altijd een soort spiraal te voelen in de rugleuning. (vergelijk het met het sprookje van de prinses en de erwt)
Dat heb ik bij de Signum absoluut niet! Wat een heerlijke stoelen!
mgoed, we wachten de conclusie van de monteur morgen af. wordt vervolgt!
Geen problemen
- 236.000 km
"We wachten af"
Dat schreef ik aan het einde van mijn vorige update.
Nou Mijnheer Toemaar (zie reacties hieronder), de Signum rijdt nog gewoon probleemloos, heeft geen compressieverlies en rijdt en stuurt fantastisch!
Af en toe een half litertje olie erbij, en gááááán!
Om inhoudelijk op het olie-'probleem' in te gaan: het verhaal over benzine in de olie klopt deels. De zuigerveren zijn mogelijk de oorzaak. Niet in grote mate, (gezien voldoende compressie), maar wel genoeg om bij koud weer lichtelijk olie te verbruiken.
In de tussentijd zijn beide wiellagers vóór vervangen, 1 was hoorbaar/voelbaar naar z'n grootje, de andere kant begon al in mindere mate stuk te gaan.
Dit was wel even een diepe tast in de buidel, maar het gaat om het totaalplaatje he!
In maart/april heb ik 4 nieuwe zomerbanden laten monteren. De banden heb ik her en der via Internet nieuw besteld, Dunlop Sportmaxx 225/45/17
Fantastisch veel grip, inmiddels 10.000 km verder en geen buitensporige slijtage te melden. Goede banden voegen echt wel iets toe aan de rijbeleving.
Dus Mijnheer Toemaar, ik nodig u uit om deze fantastische wagen een weekje te komen lenen.
Ervaar het gemak van doordachte electronica, ervaar de luxueuze lederen zetels, ervaar de power die de motor levert en ervaar dat deze power echt niet absurd veel brandstof nodig heeft.
(1 op 11,8 tot nu toe, mijn eerste autootje was een japanner met een 1.5je die 1 op 11 krap aan haalde)
Ik zal dan goed zorgen voor uw ehhh... oktaafje?
voor de verandering: 1 minpuntje, en meteen weer o
- 249.500 km
misschien begint dit verhaal wat eentonig te worden. We zijn inmiddels bijna bij de kwart miljoen kilometers en ik kan geen noemenswaardige zaken opnoemen die het afgelopen half jaar aan de hand waren.
De Sig rijdt en rijdt en blijft zo rijden zoals ik 'm bijna 3 jaar geleden gekocht heb.
1 irritatiepuntje die ik opgelost heb: de knopjes van de electrische ramen, vooral die van de bijrijder en de achterportieren, weigerden nogal vaak dienst.
Aan de hand van een tutorial van het Vectra-C forum heb ik dit weer tot een goed einde weten te brengen. De knopjes heb ik uit elkaar gehaald, contactpunten opgeruwd, contactspray erop en de boel weer in elkaar gezet. Nu doen zelfs de spiegels weer hun werk..
Gaat goed
- 260.000 km
Het gaat nog steeds goed!
Weer een goede vakantie achter de rug met 2600 vakantiekilometers die prettig verlopen zijn.
Uiteraard wat olie mogen bijvullen, in totaal 2 liter, waarbij ik flink heb lopen raggen met de auto (dakkoffer op het dak, bepakt en bezakt, 5 personen aan boord, airco op 'levensgevaarlijk' en dan toch 140 op de cruise rijden..)
dus verklaarbaar..
Eigenlijk zijn de afgelopen 10.000kms geen bijzondere dingen gebeurd, op 2 achterlichten na..
Al met al voel ik me echt een mazzelpik met deze auto. Dat 'ie me een keer in de steek liet ben ik allang vergeten, het is gewoon een dijk van een wagen met een heerlijk vermogen, multi inzetbaar en betrouwbaar tot en met.
Einde in zicht, alleen nog niets concreet
- 277.777 km
De signum heeft onlangs weer een mooie kilometerstand gehaald: 277.777 km.
De afgelopen tussentijd is er wel het een en ander gebeurd waardoor de beslissing eens gaat vallen om deze feel-good-car van de hand te doen.
Maar voorlopig gaan we eerst gebruik maken van de investeringen die we erin hebben gedaan.
De eerste investering was een nieuw mechanisme en motortje voor de ruitenwissers.
Al sinds de eerste ruitvervanging (3 jaar geleden ongeveer) attendeerde de glasboer me erop dat de ruitenwisser-armen speling vertoonden.
Mwoah, dat kan nog wel even goed gaan, was mijn gedachte.
Daarna eigenlijk nooit meer aan gedacht om ernaar te laten kijken, tot het mechanisme knapte. 1 wisser stak aan de bestuurderskant lam naar links toe, de kleine wisser bewoog nog maar een beetje.
Kosten: 400€
De tweede investering dit jaar: Een maand geleden bij de APK keuring bleek er een veer gebroken te zijn. Twee nieuwe veren, en met nieuwe remleidingen en de keuring zelf was het ook weer €500 wat afgetikt mocht worden.
Over het olieverbruik: dat is iets omhoog gegaan naar 1 liter per 2000km. Echter wordt de auto anders gebruikt waardoor er wat lomper mee gereden wordt (zie volgend bericht)
Vervolg
- 279.211 km
Dit is de werkelijke kilometerstand vandaag.
Door werkomstandigheden, namelijk een andere (magere) woon-werk vergoeding, zal de signum niet meer dagelijks ingezet worden als forens.
Daar rijdt hij simpelweg te duur voor, en hebben we een fiat grande punto diesel voor de vele kilometers aangeschaft.
De signum gaat dus een beetje met pensioen, kunnen we stellen. Doordeweeks 1 keer als woonwerk-auto omdat mijn vrouw en ik beiden tegelijk op woensdag werken, 1 keer per week voor de boodschappen en 1 keer per jaar de zomervakantie.
Met een beetje geluk haalt de signum nu 10.000 km per jaar, terwijl hij 5 van de 7 dagen per week stil staat.
By the Way: wordt de signum nu gebruikt, dan wórdt hij ook gebruikt! (Veel harder rijden, vaker korte afstanden, etc)
Vandaar de titel van het vorige bericht, er wordt uitgekeken naar een auto met net zoveel power en feel-good-gehalte, maar het stilstaan moet minder kosten. Misschien dat een Astra H (SW) 2.0t een optie is?
kan geen afscheid nemen...
- 299.500 km
Inmiddels schrijf ik deze toevoeging 1,5 jaar na de vorige. Daar stelde ik dat we 10.000km per jaar zouden rijden. Het is een onsje meer geworden want inmiddels zijn we al 20.000km verder.
De reden waarom het sneller gaat dan verwacht? Ik kan geen afscheid nemen van deze heerlijke wagen. Elke keer als ik er mee rijd heb ik dat tevreden gevoel, zittend in de lederen stoelen (sinds oktober met stoelverwarming aan) en luister ik naar de radio met heerlijk diepe bass uit de speakers. Een dotje gas, en Siggie spurt er vandoor.
Twee maanden geleden zelfs nog op de Oberhausen-strecke heen en terug 200km/u gereden, en dat ging nog prima. Vooral van 150 naar 180 gaat nog net zo soepeltjes.
Misschien was het al duidelijk uit eerdere updates, maar ik hou van deze auto zoals ik nog nooit van een 'ding' gehouden heb. Ik ben er echt aan gehecht, ondanks ook de mindere kanten (zoals olieverbruik, gebonk bij slecht wegdek, knopjes die dienst weigeren, etc.)
En toch, ik weet dat het moment gaat eraan gaat komen dat of Siggie ernstig ziek blijkt en economisch total loss verklaard wordt, of ik toch een waardig vervanger ben tegen gekomen (die minstens dezelfde karakteristieke en perverse eigenschappen heeft)
Nou ja, mijn vriendschap met Siggie zal ik lang blijven koesteren denk ik. Misschien is het een idee dat ik komend weekend nog maar een verwen-sessie ga geven door de niet-werkende knopjes weer te fixen, de cruisecontrol-hendel van binnen schoon te maken, de uitlaatpijpjes op te poetsen en het lederen interieur weer te voorzien van een verse balsem-laag...
geen gek idee...
En daar was het afscheid
- 329.000 km
En daar was het afscheid, moeilijk was het wel. Met verandering van mijn werksituatie, het feit dat het olieverbruik zorgwekkend werd en dat mijn kinderen ook steeds groter worden besloten om Siggie in te wisselen voor een stationwagen, een ford Mondeo mk4.
Siggie heeft afgelopen zomer nog groot onderhoud ondergaan, waaronder een nieuwe brandstofpomp (zelf vervangen, was simpel te doen en goedkoop te regelen), andere schokdempers (ook zelf gedaan), nieuwe remblokken rondom (zelf gedaan), ruitenwissers vernieuwd (zelf) en een accu vervangen (ook zelf gedaan). In Italië nog met pech gestaan, de multiriem was gebroken. Dus die ook laten vernieuwen, zodoende was Siggie weer in topstaat. (Oké, het olieverbruik was er niet minder om)
Maar nu was er toch het moment voor inruil, en ik heb er een waardig opvolger voor terug gekocht.
De warme herinneringen aan Siggie blijven, de accessoires die ik aan de inruil over heb gehouden staan op marktplaats.
7,5 jaar en 1,5 ton in een auto rijden waar je ook nog eens een soort 'band' mee hebt gaat je niet in de koude kleren zitten. Tabee, mijn vriend!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.