Opel Rekord Caravan 2.0 S Luxus (1984)

autoreview

Opel Rekord Caravan 2.0 S Luxus (1984)

Signalement

UitvoeringRekord Caravan 2.0 S Luxus
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tijdens een lange vakantie in Australie had ik voor een half jaar een auto nodig. Omdat ik geen risico wilde lopen op een groot verlies bij verkoop, besloten om een niet al te dure auto te nemen.

Het is een Holden Commodore stationcar geworden met een 3,3 liter 6 cilinder lijnmotor. Bijna 20 jaar oud, maar met maar 144.000 op de teller. Voor dat land een bijzonder lage kilometerstand. Weinig luxe: geen stuurbekrachtiging en airco. Struurbekrachiging heb je ook niet nodig. je rijdt meestal toch recht uit. Heb daar in krab een half jaar 37.000 KM mee afgelegd. Een Holden is het Austalische merk voor Opel of GM. Holden moest in het begin van de 80-er jaren door de olliecrisis snel een wat zuinige auto ontwikkelen met genoeg binnenruimte. Ze hebben toen het koetswerk van een Opel Record genomen. Ze hebben daar een eigen onderstel met motor in gezet omdat ze bang voor de betrouwbaarheid van die Opel spullen waren. Het is een betrouwbare auto geworden die wel als roestgevoelig bekend staat. Mijn exemplaar had geen last van roest en ik heb geen dure reparaties gehad. Doordat ik de auto in een gunstige periode kon kopen en verkopen kreeg ik ruim het dubbele van de aanschafprijs terug!

Problemen:
----------
Op een stille weg een lek in de koelslang. Door 1 keer 3 liter water bij te vullen kwam ik toch weer naar de bewoonde wereld. Verdeler piepte bij koude motor de verdeler soms hevig. Werd steeds erger maar was met een druppeltje olie opgelost. Maar je moet het maar net vinden. Ook wou de motorkap op een gegeven moment niet meer open. Maar uiteindelijk ook met wat smeermiddel opgelost. Hele tijd met een olie lekkende motor rond gereden. Op laats gemerkt dat het kleppendeksel niet goed vast zat. 1 Keer zonder schade een greppel in gegleden. Gelukkig kwam er meteen een auto aan die me vlot kon trekken want er was daar maar zeer weing verkeer.
De versnelling ging vaak met een zware klonk in zijn achteruit. Ook naar de 2e versnelling ging het niet soepel. Maar versnellingsbak heeft het toch uit gehouden. Met sommige brandstof pingelde de motor hevig maar daar scheen de motor wel tegen te kunnen.
Koud starten ging moeilijk. Uiteindelijk kwam ik er achter dat als je een keer of 10 a 20 het gaspedaal intrapte (acceleratie pomp?) de motor wel in 1 keer starte. Zal wel een probleem met de automatische choke geweest zijn. Rond de carburator zaten allemaal losse slangen. Maar dat was normaal bij dit type auto. Er waren allemaal trucs uitgehaald om de motor milieu vriendelijk te laten lopen, maar dat werkte niet in de praktijk.


Kosten:
-------
697€ Aanschaf Holden Commodore
50€ Overschrijven, extra verzekering
272€ jaar wegenbelasting, overschrijven kenteken naar nieuwe staat
139€ 2 nieuwe banden, uitlijnen, dynamoriem af laten stellen en
stuurstang vervangen (25 euro!)
40€ Licht/riching schakelaar laten vervangen
60€ Thermostaat en koelvloeistof vervangen
228€ beurt, afstellen wiellagers, 2 koelslangen vervangen,
bougiekabels vervangen, ontsteking afstellen
35€ Nieuwe accu!
95€ 2 nieuwe banden
263€ keuring, lagers, motor reinigen etc.
60€ Olie, wieldoppen, poetsmiddellen
----- +
1939€

1452€ Opbrengst Holden Commodore!!!

Kosten over 37.000 KM exclusief brandstof:
(1939 - 1452) / 37.000 = 0,012€/km !!

Verbruik:
brandstof 1:10 a 1:11 l/km (snelweg)
Olie 1:4000 l/km

Brandstofkosten waren gemiddeled ongeveer 0,06€/km

Zoals je ziet vallen de autokosten in Australie wel mee. Ook het rijden met een wat oudere auto is mij goed bevallen. Dit heeft me op het idee gebracht om ook in Nederland maar met wat ouder materiaal te blijven of gaan rijden.

PROBLEMEN

Zie boven

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.