Opel Kadett B (1970)

autoreview

Opel Kadett B  (1970)

Signalement

UitvoeringKadett B
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1970
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf76.286 km
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 79.800 km

maart 2010:
Ben nu sinds een week eigenaar van deze groene B Kadett. Na een tijdje zoeken, ben ik deze tegengekomen. Het is de 1.1 standaard, met lange pook dus.
Vanaf dat ik wat geselecteerd ging zoeken naar oldtimers, wist ik dat het een B-kadett moest gaan worden en het liefst een met een lange pook.
Onze eerste auto thuis (in 1974) was een tweedehands B Kadett uit december 1969 (de 63-56-ME). Ik herinner me nog hoe trots ik was dat we eindelijk ook een auto hadden thuis.
Hierna de kampeervakanties, kar achter de auto met de bungalowtent, 3 kinderen op de achterbank. We zijn er een keer mee naar Zwitserland mee gereden. Ik herinner me nog de lange hellingen op de Duitse autobahn, daar had het Kadettje wel moeite mee (maar wat wil je, zo volgeladen en een kar erachter).

Hij is gelijk na aankoop even de brug op gegaan, het onderstel ziet er goed uit, er zijn wat kleine plekjes op de carrosserie die in de komende tijd preventief behandeld moeten gaan worden, de bekende plaatsen, waar het dubbel plaatwerk zit.
De auto ziet er eerlijk uit, er zijn wel een aantal plekjes bijgewerkt, en de auto is in het verleden ook overgespoten, maarja, hij is dan ook 40 jaar oud. Heb nu twee maal een rit van ongeveer een uur gemaakt, de auto lijkt was ’Losser’ te komen.
Ik ben me nu aan het orienteren op onderhoud en verkrijgbaarheid van onderdelen hiervoor. Uitlaat zal binnenkort in iedergeval aan de beurt zijn.
Tot nu toe is het rijden geweldig. Binnenruimte valt me nog alles mee! En dan die specifieke geur en dat knetterende uitlaat geluid. Via deze review beschrijf ik het wel en wee van deze bejaarde B Kadett.

update 30-4-2010:
Deze revieuw staat in de autoweek! Grappig om je eigen verhaal gepubliceerd te zien! en een motivatie om dit verhaal up to date te houden!

update 15-08-2010
afgelopen week een ritje naar zeeland gemaakt, carburateur lijkt iets te stotteren. verder loopt de auto lekker. door ongelooflijk toeval ben ik de vorige eigenaar tegen gekomen. volgens zijn zeggen zijn het de originele kilometers, en heeft de auto voor dat hij hem kocht, lang in een schuur gestaan.
ik ga alles nog een keer goed navragen, dit zou te mooi zijn om waar te zijn. wel leuk om zo beetje bij beetje de historie van deze auto te achterhalen.

update februari 2011
profiel aangemaakt op carrelations.nl hier ook het verhaal van de kadettjes geschreven.
http://www.carrelation.nl/story.php?story=522

update mei 2011
onlangs weer een ritje gemaakt, alles doet het nog prima; hij is te koop voor een liefhebber, ik heb immers vorig jaar nog een tweede exemplaar gekocht. Maar ik moet zeggen, dat het me eigenlijk wel aan mijn hart gaat, hij staat te koop, maar diep in mijn hart hoeft het niet van mij. twee oldtimers is eigenlijkt wat veel, ik kan immers maar met 1 tegelijk rijden.. maar toch... ik ben wel aan het groene dametje gehecht, dus alleen aan een liefhebber vertrouw ik haar toe!

PROBLEMEN

  • 79.800 km

Tot nu toe geen. De auto lijkt iets vlotter te worden, waarschijnlijk veel korte stukjes of weinig mee gereden. Hij krijgt binnenkort een beurt, ben nu bezig om alles hiervoor te verzamelen (luchtfilter, bougies, etc).
ben benieuwd hoe hij het doet na de beurt!

april 2010:
ai...na een dag toeren liep de temperatuur toch wel erg hoog op! waterpomp en thermostaat worden vervangen. gelijk een beurt geven, even afwachten of het hierna weer ok is.
het rijden zelf is ok, De oude dame moet wel op toeren worden gehouden om wat mee te komen, maar een snelheid van 90-100 km/uur is goed te doen. bij een rustige rijstijl valt de wegligging alles mee. ik ben toch niet van plan om met weer en wind van de auto gebruik te maken, dus wat dat betreft verwacht ik geen verrassingen.

mei 2010:
koppakking, dat verklaarde natuurlijk de oplopende temperatuur. cilinderkoppen zijn nog heel voorzover we kunnen zien. koppakking is vervangen. stuk mee gereden, temperatuur blijft keurig! waarschijnlijk hebben we het lek boven! nu nog wachten op goed weer om te gaan toeren!
tijdens de ritten die ik gemaakt heb, is het geweldig leuk om de reakties te zien: opgestoken duim van een old timer porche rijder, blikken van herkenning (ook van wat jongere mede weggebruikers) ook al was deze kadett ooit (om auoweek te citeren) ’de hoeksteen van de Nederlanse samenleving’, hij roept schijnbaar ook bij anderen nog positieve emoties op! ik ben blijbaar niet de enige.

juli 2010: Tja en na 2 dagen rijden met pinksteren; in de randstad en in braband, gaf de drukgroep er de geest aan, auto door de anwb naar de garage gebracht. tevens koppelings plaat vervangen.
nu weer gereden: doet het weer prima. Gebruikt iets olie, maar dit blijft tot nu toe binnen de perken.
nu maar hopen dat ik deze zomer nog vaak een leuke rit kan maken. ik blijf entousiast!

februari 2011: staat lekker binnen. even gestart, na even aandringen, liep de motor weer! straks even een beurtje en zodra de lente losbarst, weer lekker de weg op.
wel heb ik in augustus nog een b-kadett gekocht, een uit 1968, vrijwel origineel..revieuw komt nog.

februari 2010: beiden hebben een beurtje gehad, weinig schokkends. ze kunnen weer rijden deze zomer!

verkocht

  • 82.000 km

Na 5 fijne jaren met de auto, is deze verkocht aan een andere liefhebber. De auto kwam te weinig uit de stalling.
Ze gaat een nieuwe toekomst tegemoet bij een liefhebber waarvan de eerste auto een even oude, ook groene, B-kadett was.
in de jaren zijn spruitstuk en cilinder kop vervangen. Rijden deed ze nog prima, wel gaf de startmotor er af en toe de brui aan, maar even een klein zetje, in de 1e versnelling, zorgde ervoor dat ze weer startte.
Ik wens de nieuwe eigenaar veel opgestoken duimen toe!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.