Opel Corsa 1.2i-16V Onyx (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2i-16V Onyx |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Van erfstuk tot grote vriend
- 98.000 km
Als kind wist ik niet beter dat mijn opa en oma altijd in een Opel voor kwamen rijden. Ik heb vele modellen uit Rüsselsheim zien komen en gaan. In januari 2000 ruilden mijn opa en oma hun oude (bordeauxrode) Corsa in voor een splinternieuwe B-Corsa. Aangezien het C-model stond te popelen om het stokje over te nemen, was de dealer zo "aardig" om gratis een airco en radio cd-speler in de nieuwe auto cadeau te doen.
Helaas heeft mijn opa niet lang van zijn nieuwe aanwint mogen genieten. Rond 2003 kreeg hij een hersenbloeding en heeft daarna nooit meer een kilometer zelf autogereden. Ook oma reed haast nooit, aangezien zij flinke angst had om de auto te pakken.
Toen in 2011 mijn oma was overleden (mijn opa was toen al een aantal jaren niet meer onder ons) kregen wij in ons gezin een auto erbij. Een auto van 11 jaar oud met circa 38000 kilometer op de teller! Aangezien mijn ouders beiden voorzien zijn van een (nieuw model) auto, stond de Corsa vrij werkloos bij ons voor de deur. Omdat ik een vrij natuurlijke hekel heb aan het openbaar vervoer en het Rijk na een x-aantal jaren studie besloot om mijn OV-chip kaart te beëindigen, ging ik de Opel Corsa gebruiken.
Ik kan niet zeggen dat ik vanaf dag een verliefd was op mijn auto. Als echte autoliefhebber keek ik altijd verlekkerd naar de GTI's en RC's van deze aarde. Een zilvergrijze Corsa 1.2 met 65-pk is toch niet de eerste auto waar je op slag verliefd op wordt! Toch is de Corsa een auto die je op een gegeven moment gaat waarderen.
Het is geen auto die in iets uitblinkt, maar ook geen auto die grote grote steken laat vallen. In principe dus een allemansvriend!
- Motor: Verwacht geen flitsende sprints van een 1.2'tje met (maar) 65 pk onder de kap. Zodra je de auto echter niet al te zwaar gaat beladen en je niet de bergen opzoekt, is met deze motorisering goed te leven. Ondanks de beperkte kracht is de motor levendig en klimt graag in de toeren. Ga niet in z'n 5 bij 80 km/h inhalen, want dat duurt langer dan je lief is. Even terugschakelen en de motor is zeer goed bij de les. Nogmaals: zeker geen sprintkanon, maar een soepele, kwieke en redelijk felle 4-pitter die prima mee kan komen in het Nederlandse verkeer.
- Onderstel: Ook hier weer weinig flitsends te vermelden. Onderstel is ietwat stug ,zeker voor de mensen die nog de 205 en de wat oudere modellen clio gewend zijn,. Daarnaast is het onderstel soms hard geveerd. Verkeersdrempels kunnen zeer hard worden doorgegeven aan de achteras. Vering en demping zijn zo in balans gebracht dat het nooit spannend wordt in bochten. Het 65-pk geweld kan met gemak worden getemd!
- Sturen: Hier een minpuntje voor de Corsa. De EPS (niet te verwarren met ESP ;)) heeft mijns inziens een negatieve invloed op de besturingsbeleving. Op de snelweg/ bij hogere snelheden is een tikje aan het stuur al genoeg om de auto uit z'n rechtuitstand te brengen. Al met al zorgt dit alles ervoor dat je, vaker dan lief, de auto loopt te corrigeren om rechtuit te blijven gaan. Bekrachtiging geeft nog wel een goed stuurgevoel, dus het "playstation gevoel" dat ik nogal eens ervaar bij Renault modellen is hier niet aanwezig.
- Schakelen: Op dit moment ben ik aan de manier van schakelen gewend. Aan het begin had ik soms het gevoel dat de pook de (lengte)vorm van een boomerang had. Net alsof hij met een knik in de bak was gemonteerd. Verwacht geen klik/klak idee zoals bij Aziatische modellen, het schakelen gaat echter redelijk duidelijk, zonder enorm veel kracht. De slagen voor de 2e en 4e versnelling zijn voor mijn idee redelijk lang.
- Interieur: Een volwassen (zeker voor die tijd) interieur in de Corsa. Alles zit netjes in elkaar, zonder grote naden of kieren. Daarnaast hoor ik (nog) geen rammeltjes, wat toch wel uniek is voor een Opel (ik baseer me op eerdere ervaringen met Astra's en Vectra's). Stoelen zitten voor een man van 1,90m perfect. Verwacht geen comfortabele zachte fauteuil. De rugleuning heeft voldoende dikke wangen, die je goed op je plek houden. Zitting is mooi dik gevoerd, waardoor je niet het idee hebt dat je direct op metaal zit. Wel is de zitting naar mijn smaak iets te vlak. Iets meer "komvorming" in de zetel had prettiger geweest. Overigens is mijn bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar.
Kachel/Airco werken bovengemiddeld goed. Binnen zeer snelle tijd is het (zeer) warm in de auto of wordt alles gekoeld door de airco.
Flink minpuntje verdient de bediening van het binnenlicht! Wie heeft dit in godsnaam bedacht? Normaliter zit de bediening daarvan op/bij het licht zelf. Nu moet de (dim)lichtschakelaar naar je toe worden getrokken, wil het licht aangaan. Niet erg handig! Natuurlijk went dit, maar de logica ontbreekt me.
- Uitvoering: Zoals eerder aangestipt is mijn Corsa ietwat raar uitgevoerd. In principe een vrij "kale" auto. Zo moet zelf geslingerd worden om de ramen open te krijgen, kan men de vergrendeling niet op afstand bedienen en ontbreekt een 2e airbag en ABS. Allerlei zaken die vandaag de dag vrij basaal zijn. Wel een heuse af fabriek radio/cd-speler van Philips en een (handmatige airco).
- Kosten/Problemen: Tot op heden is er weinig schokkends met de auto gebeurd. Mijns inziens toch bijzonder, omdat mijn Oma de auto op een gegeven moment alleen een kleine beurt liet ondergaan. Zelf had ik verwacht dat er dus meer slijtage aan het licht zou komen (een auto slijt sneller van stilstaan dan van rijden is mijn idee). Hierna enkele kostenposten (olie, filters en "standaardzaken" laat ik buiten beschouwing):
- 4 nieuwe banden (Vredestein) i.v.m.droogtescheuren en leeftijd;
- 1 Nieuwe uitlaat (roestspook);
- nieuwe remblokken en remslangen;
- 2 nieuwe achterveren (jawel, bekend probleem! Ook ik reed op een gegeven moment rond met het geluid alsof er en bak spijkers in de kofferbak lagen te trillen. Uit voorzorg beide veren tegelijkertijd laten vervangen);
- Ik verwacht overigens nog kosten voor een fuseekogel, aangezien ik rechtsvoor een bonkend geluid hoor als ik tijdens het rijden het stuurwiel volledig uitdraai naar rechts.
Het verdient vermelding dat de accu nog origineel is! Ook tijdens de, toch heftige, winter van 2012 gaf de accu geen centje pijn. Hulde!
Overigens nog geen rare gebeurtenissen (lees: ellende en pech) met de corsa meegemaakt.
-Verbruik: De 1.2 16-klepper is geen grote drinker. Ik heb het idee dat de motor nu eindelijk een beetje is ingereden, wat te zien is aan het (iets) dalende brandstofverbruik. Opel schetst natuurlijk de zaken mooier dan ze zijn, want verwacht geen zuinigheidsrecords te breken. Bij een normale/vlotte rijstijl (op tijd doorschakelen, netjes maximumsnelheid en iets daarboven) scoor ik in de winter tussen de 1:13 tot 1:14 en in de betere jaargetijden op de 1:14 tot 1:16.
Laatste punt dat ik hier wil vermelden is de roest. En dat is toch iets waar ik geschrokken van ben. Ondanks normaal onderhoud (eens in de zoveel tijd wassen, netjes afspuiten in pekelperiodes enz)merk ik roestvorming op. Het gedeelte aan de rand van de motorkap is een bekend zwak punt, maar ook sommige lasnaden op de bestuurdersportier of kleine plekjes midden op de motorkap laten corrosie zien. Eerlijk is eerlijk, dat roestspook moest anno 2000/1999 toch wel onder controle zijn, Opel! Zelf heb ik reeds de onderkant van de motorkap aangepakt en de roest daar hopelijk een tijd teruggedrongen. Toch is de (vele) roestvorming iets wat me enigzins tegenvalt voor een auto van 13 jaren oud.
Al met al...Ik ben de Corsa gaan waarderen. Zonder morren brengt hij me van A naar B. Het is geen auto waar je direct warm of koud van wordt, maar dat is ook direct z'n kracht. Hopelijk komen er nog genoeg probleemvrije kilometers op de teller. De Corsa heeft in ieder geval al een klein, klein beetje mijn hart veroverd!
UPDATE 29-08-2013
-------------------------------------------
Afgelopen week klein onderhoud laten uitvoeren, bestaande uit airco-onderhoud. Tevens, met de herfst op komst, 3 nieuwe ruitenwissers geïnstalleerd.
Als de voorwielen volledig naar rechts worden gedraaid hoor ik licht gebonk. Gek genoeg hoor ik het niet elke keer, maar af en toe. De oorzaak moet wat mij betreft worden gezocht bij de fuseekogel of een verdroogd draagarmrubber. Indien de klachten toenemen zal ik eens richting garage rijden.
-------------------------------------------
Update 12-12-2013
Vandaag de auto opgehaald, nadat deze een grote beurt had ondergaan en eveneens APK is gekeurd.
Zoals ik hierboven al signaleerde, had ik al enige tijd last van "klopgeesten". Mijn diagnose van een versleten fuseekogel bleek de onjuiste te zijn. De rechter homokineet was versleten, waardoor er tijdens volledige stuuruitslag een "knakkend" geluid was te horen. De hoes rond de homokineet was gaan scheuren, waardoor de kogels in de homokineet droog kwamen te staan. Oplossing is gevonden in de vervanging van de rechter homokineet.
Naast de vloeistoffen, filters, remblokken en bougies is eveneens de accu vervangen. Ik reed nog steeds met de originele (!!) accu rond, die het dus ongeveer 14 jaar heeft volgehouden.
Naast 2 voornoemde punten is niets bijzonders aan het licht gekomen, ook geen aandachtspunten. Het is even wachten op de rekening, maar die zal erg meevallen. Grote tevredenheid heerst over de (tot nu toe) zeer lage onderhoudskosten!
Vandaag heb ik zelf, met vorst op komst, de portierubbers voorzien van een laagje siliconenspray. Het kofferbakrubber heb ik geheel verwijderd, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Daarbij viel mij op dat het gedeelte richting dak/bovenkant erg smerig was. Vast het resultaat van het kofferdeksel, dat in geopende stand al het water/ijs/pekel/blaadjes enz in de "goot" boven het rubber gooit.
--------------------------------------------
Update 15-06-2014
De Corsa heeft afgelopen tijd veel kilometers achter de rug. Lange tijd (nov. 2013 tot circa mei. 2014) heb ik tweemaal per week een retourtje Oost-Nederland - Rotterdam afgelegd. Als gevolg hiervan is de kilometerstand snel opgelopen. Gedurende deze periode heeft de Corsa mij nimmer laten staan.
Ik ben maar één keer verrast door ruitenwissers die, op intervalstand, op de gekste momenten bleven stilstaan op de ruit. Na kort google-werk werd de diagnose "kapotte ruitenwissermotor" gesteld. Een bezoekje aan de sloop leverde mij een tweedehands ruitenwissermotor op voor 35,00 euro. Montage is zo gepiepd en makkelijk te doen, ook voor de niet-technici onder ons. Na montage weer perfect werkende ruitenwissers. Eveneens een VW-intervalrelais geïnstalleerd. Hierdoor is in de intervalstand de tijd tussen de wismomenten handmatig te regelen.
------------------------------------------------
UPDATE 23-01-2015
Enkele weken geleden was het hier tijd voor een klein feestje. De Corsa heeft de respectabele leeftijd van 15 jaar bereikt! Gezien zijn kilometerstand niets bijzonders natuurlijk, maar dat maakte de feestvreugde niet minder.
Doordat ik op dit moment geen bijbaantjes in den lande heb en mijzelf concentreer of het afstuderen, heeft de Corsa de afgelopen tijd niet enorm veel kilometers gemaakt. Desalniettemin staat er nu circa 93000 km op de teller.
In december is de jaarlijkse APK uitgevoerd inclusief een kleine beurt. Afgezien van een aircoreparatie en nieuwe ruitenwissers was er niets bijzonders op te merken.
Wat de airco betreft:
- Reeds in de zomer merkte ik verminderde prestaties van de airco. Bij de garage is geconstateerd dat de aircovulling langzaamaan leeg aan het lopen was. Nu zit er in het desbetreffende systeem nogal wat gas. Om een kleine vergelijking te geven: in het aircosysteem van een Seat Altea uit 2007 zit ongeveer de helft van de aircovulling die in een Corsa uit 1999/2000 aanwezig is! Hoe dan ook, bij de kleine beurt is de condensator vervangen, aangezien daar kleine lekkages optraden.
Tot nu toe zijn aldus de spoel en de condensator vervangen in het aircosysteem. Kosten vallen relatief mee en zorgen in ieder geval voor een koele bries in de zomer en het voorkomen van beslagen ramen in het najaar/winter.
Eerder vorig jaar moest ook de linker homokineet vervangen worden. Hoewel ik deze homokineten niet buitensporig belast, vermoed ik dat door ouderdom beide homokineten 'op' waren.
----------------------------------------------UPDATE 22-05-2015
Aan alle dingen komt een einde, zo ook aan studeren. Per begin mei ben ik werkzaam en de Corsa wordt 4 dagen per week gebruikt voor woon-/werkverkeer. Daar mijn vriendin woonachtig is in Amsterdam, ziet de Corsa hoofdzakelijk de snelweg.
Hoewel de Corsa in deze uitvoering niet een auto is om lang en vaak de snelweg op te zoeken, valt hij totaal niet tegen. Ook het verbruik gaat nu, eindelijk, naar mooie waarden. 1 liter op 15/16 km is nu in het voorjaar geen uitzondering. Wel zijn er kleine zaken die nog aandacht behoeven:
- De eerste kilometers heeft de auto een 'bokkerig' gedrag, hetgeen denk ik te wijten is aan een vieze EGR-klep. Ik ben voornemens deze schoon te maken, maar gezien de enorm moeilijke bereikbaarheid van deze klep stel ik het nog even uit. Overigens viel mij op dat bij andere B-Corsa's de EGR-klep makkelijker te bereiken is;
- Het rechter knipperlicht kent soms kuren. Ik zoek de oorzaak in, vermoed ik, een matig massacontact. Vooral 's ochtends vroeg knippert het licht onregelmatig. Ongeveer een half uur later is alles weer normaal.
Zoals te lezen valt ben ik tot op heden uitermate tevreden over de auto. Ik hoop dat de Corsa mij tot circa volgend jaar nog van dienst kan zijn. Rond die tijd komt wellicht een 'leasebak' in zicht. Zo lang de Corsa nog mee kan gaat hij hoe dan ook niet weg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.