Opel (2002)

autoreview

Opel Combo (2002)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst135.597 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Combo 1.7 DI

  • 135.597 km

ERVARINGEN:
Op 24-02-2002 was het zover: mijn nieuwe Opel Combo 1.7 DI werd afgeleverd. Metallic donkergroen en voorzien van 2 extra’s: een radio cd-speler en een rubbermat in de laadruimte.

Het eerste wat mij toen opviel en wat ik nu nog steeds vind is de enorme ruimte die je voorin als chauffeur ervaart, deze indruk wordt versterkt door de voorruit die ver naar boven doorloopt. Boven die voorruit bevindt zich een wagenbrede aflegruimte waar flink wat spulletjes in kunnen.

Zitten doe je op stevige stoelen waarop je het lang kunt volhouden en die ook na de vele kilometers die ik gereden heb geen enkel spoor van slijtage vertonen. De algehele afwerking van het interieur staat op een hoog niveau en zelfs na bijna 136.000 km is er nergens een kraakje of rammeltje te horen. De kwaliteit van de techniek is een ander verhaal, maar daarover straks meer.

Over het rijden met de Combo ben ik best tevreden, de bediening van koppeling en versnellingsbak voelt nog steeds aan als nieuw. De auto ligt goed op de weg, heeft weinig last van zijwind, de vering is niet zo stug als van een Corsa, dit komt waarschijnlijk door de langere wielbasis van de Combo.
Wel moet ik zeggen dat het geluidsniveau in de auto op snelwegtempo aan de hoge kant is, vooral de motor laat dan goed van zich horen.

Zeer tevreden ben ik over het brandstofverbruik. Gemiddeld tussen de 1 op 20 en 1 op 22 (diesel). Daarbij moet ik wel vermelden dat ik een rustige rijder ben en op de snelweg zelden boven de 110 km/u kom. Deze rustige rijstijl is volgens mij ook de oorzaak van het feit dat als ik wel een keer flink gas moet geven er uit de uilaat een enorme zwarte rookwolk komt, echt gigantisch. Net alsof opgehoopte roet in de uitlaatdemper er dan uitgeblazen wordt.
Hierdoor is de roetmeting bij de APK ook steeds weer een probleem, soms moet deze wel 4 of 5 keer achter elkaar worden herhaald vóór aan de gestelde eisen wordt voldaan. Doet mij als autoliefhebber zeer aan m’n oren, dat onbelast op maximum toeren laten razen, zeker als dit meerdere keren achter elkaar gebeurt.

Samengevat ben ik over het rijden met de Combo tevreden, nog nooit zo’n grote kofferbak gehad, maar het is ook een besteluitvoering natuurlijk. De auto heeft mij nog nooit laten staan. Wel heb ik behoorlijk wat technische problemen gehad, lees er hieronder meer over.

PROBLEMEN:
- na aflevering zijn de voorruit en de zijruiten vervangen wegens krassen (garantie)
- zijdeurrubbers lieten los, zijn 2 keer vervangen (garantie)
- piepende achterremmen bij nat en/of koud weer, hiervoor diverse malen de garage bezocht, de remmen zijn gereinigd, de remschoenen zijn vervangen, de remtrommels zijn vervangen (garantie), het probleem is niet opgelost.
- regelmatig weigert de elektrische stuurbekrachtiging bij kleine stuurbewegingen naar rechts, valt mee te leven, reparatie is waarschijnlijk zeer kostbaar.
- voorruitrubber lekt bij hevige regen, valt ook mee te leven, reparatie is duur.
- bij 87.228 km zijn de keerringen van krukas en oliepomp vervangen wegens olielekkage, ook is toen de distributieriem vervangen omdat deze geen olie verdraagt, kosten 293.87 euro.
- bij 89.972 km brak de rechter vóórveer, bij 95.682 km, 2 maanden later, brak de linkervóórveer, totale kosten voor beide 50 euro (coulance van de dealer)
- bij 117.779 km defecte snelheidssensor, deze geeft signalen naar snelheidsmeter/kilometerteller en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Ook is toen de losgeraakte aandrijfashoes links vervangen, kosten 205.67 euro.
- bij 120.851 km defect wiellager rechtsachter vervangen en losgeraakte aandrijfashoes rechts gerepareerd, kosten 200 euro.
- achterdeurtjes sluiten slecht, zelf regelmatig de sloten afstellen.
- oliesporen op het motorblok, waarschijnlijk afkomstig van een ’doorzwetende’ olieretourleiding van de turbo.

Update 8 december 2006: De Combo is niet meer bij mij. De hoge motorrijtuigenbelasting in combinatie met het feit dat ik nu veel minder kilometers per jaar rij deed mij besluiten ’m in te ruilen.
Kon er nog een redelijke inruilprijs voor krijgen en ben nu de trotse bezitter van een Opel Corsa 1.2 twinport in Silverline uitvoering. Bouwjaar maart 2006 met slechts 11.000 kilometer op de klok. Vorige week heb ik ’m opgehaald en ik moet zeggen dat de eerste indruk zeer positief is. Wat een fijne auto.
Ondanks alle problemen met de Combo toch maar weer een Opel genomen. Ach ja vader reed Opel en ook opa heeft in z’n lange leven nooit anders dan Opels gereden.
Ik zal ook nu weer precies alle kosten en mankementen van de Corsa bijhouden, maar tot nu toe is er helemaal niks mis met die auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.