Nissan Primera 2.0 Elegance Plus (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera 2.0 Elegance Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 59.540 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb de Nissan Primera P11-144 elegance plus op 12-10-2007 gekocht bij Nissan Visscher in Rotterdam. Deze Primera is als een van de laatste van de 144 reeks op kenteken gezet, namelijk in september 2002. Mijn vorige auto was een Nissan Primera GT en ik wilde nu ook graag een vlotte en luxe wagen die me weer de komende jaren probleemloos kan vervoeren.
De Primera is een mooie verschijning, alles is net even wat beter afgewerkt dan het vorige model en deze uitvoering is luxe te noemen. Ik noem, volledig lederen bekleding, electrisch verstelbare en verwarmde stoelen, electrisch schuif/kanteldak, Xenon verlichting, electrische en verwarmde spiegels, airco met ecc, 4 eletrische ramen, geregelde ontwaseming, een radio met wisselaar en snelheidsafhankelijke geluidsregulatie, cv met afstandbediening en dan ben ik vast nog wel het een en ander vergeten.
Na de aankoop heb ik er 18’ OZ Superleggera lichtmetaal onder laten zetten icm Toyo T1R banden. Hiernaast is er een Eibach pro-kit veren set onder gemonteerd, dit geeft de rij dynamiek even wat extra’s! De wegligging is nu erg strak te noemn, al zal de montage van een veerpootbrug het geheel nog wat stijver kunnen maken.
De prestatie van de Primera is redelijk te noemen. De motor levert 140 pk, het koppel komt er iets eerder inzetten als bij mijn vorige auto, de Primera GT. De wagen voelt echter niet snel aan. De opgegeven topsnelheid van 210 heb ik op een rusige snelweg gehaald, ik heb niet het idee dat er veel meer in het vat zat. Wellicht nog een keer naar de oosterburen voor een meer ontspannen test van de topsnelheid.
Het normale brandstof verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 12. De bredere bandenmaat, 225/35R18, zal hier ten opzichte van het originele bandenmaat 195/60/R15 debet aan kunnen zijn. Over enkele weken komen de winterbanden er weer onder, dan zal het brandsof verbruik wellicht wat gunstiger uitvallen.
16-5-2008
tijd voor een update;
Imiddels staat de kilometerstand op 75125. ik heb er inmiddels ruim 15 duizend kilomter bijgereden sinds de aankoop. De Primera is inmiddels sinds begin april storingsvrij. Binnenkort wordt het onderstel aangepast met gele koni’s teneinde de nu al goede wegligging verder te verbeteren. Hiernaast heb ik een mooie veerpootbrug gemonteerd. Het verbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven, rond de 1 op 12 gemiddeld. Naast de storing zijn er geen gebreken. Toen het warme weer zijn intrede deed stond de airco paraat om de boel te koelen. Onder het rijden het zonnedakje open geeft ook een extra dimensie.
PROBLEMEN
20-11-2007
Na de aankoop heb ik er in de afgelopen periode zo’n 3000 km mee gereden.
- Enkele weken na de aankoop was er een probleem met de afstelling van de onsteking, een brandend motormanagement lampje was het gevolg. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat de Primera ’gechipt’ is. Dit is gebeurt bij van Beek racing. De dealer heeft het vooralsnog netjes opgelost door de ontsteking wat later te zetten. Op mijn verzoek wordt momenteel uitgezocht op welke wijze de Primera gechipt is aangezien hij nu trager aanvoelt dan voorheen.
- Ik constateerde een gat in de sport einddemper. De Nissan dealer heeft het bekeken en er wordt nog een afspraak gepland om de eind demper te vervangen voor een nieuw sport exemplaar.
- 9-12-2007: De dealer heeft netjes de achterdemper vervangen voor een nieuw sport exemplaar van het merk Remus. Tevens is de middenpijp vervangen aangezien deze in slechte staat was.
De auto schiet zo nu en dan in een noodloop programma. Een vervuilde/kapotte EGR klep is hier mischien de aanleiding van. De auto gaat a s vrijdag 14 december ervoor terug.
1-2-2008 Update
Inmiddels heb ik 8 Dkm met de Primera afgelegd.
Na de afspraak van 14 december is er door de dealer een afspraak gemaakt om de auto terug naar van Beek Racing te sturen voor een check daar. De dealer gaf aan niet verder te komen met het oplossen van het noodloop probleem. De auto is vervolgens bij van Beek doorgelicht. Er is in de Primera een DASTEK unichip geplaatst. Ik wist van het bestaat ervan niet af, zelfs na jaren van nissan tuning, dit aangezien een nissan ECU erg moeilijk te chippen is. Van Beek heeft geconstateerd dat de lucht massa meter niet meer goed functioneert en heeft dit teruggebrieft aan de Dealer. ik heb nu een afspraak staan om deze te laten vervangen. Hopenlijk is het probleem dan opgelost. Hulde voor Nissan dealer Visscher, koste noch moeite zijn gespaard om het probleem op te lossen.
16-5-2008
tijd voor een update;
Inmiddels staat de kilometerteller op 75125. ik ben uiteindelijk begin April 2008 verlost van de storing, De dealer heeft er uiteindelijk voor gekozen na diverse onderzoeken en trouble shooten de DASTEK unichip te verwijderen. Toen hierna het probleem opnieuw terugkwam is de bekabeling van de Chip verwijderd en is het een en ander nagelopen aan de kabelboom en EGR unit. Hierna is de storing tot mijn geluk weggebleven. Ik kan wel zeggen dat ik inmiddels met de dealer in conclaaf was voor een andere Primera. Op dagtekening, 16-5-2008 is de storing nu al ruim meer dan een maand weg en heb ik weer elke dag volop plezier van mijn aankoop.
Binnenkort kan de Primera voor een kleine inspectie beurt richting dealer Visscher. Nogmaals wil ik benadrukken dat deze dealer zich goed ingezet heeft om de problemen op te lossen die de Primera had. Petje af voor de manier waarop men hiermee en met mij als klant om is gegaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.