Nissan Leaf (2019)

autoreview

Nissan Leaf (2019)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne grijze muis

  • 7.000 km

De Nissan LEAF is nu, augustus 2019, de tweede bestverkochte elektrische auto van Nederland (t/m juli 2019: 7.000 stuks) na de Tesla Model S (t/m juli 2019: 12.600 stuks). De Tesla Model 3 zal de LEAF wel binnenkort inhalen (t/m juli 2019: 6.600 stuks). Opvallend dat er toch pas 13 MyReviews over deze auto zijn. Komt vast doordat het een Nissan is: grijs, onopvallend, doet wat het doen moet, maar niet spannend.

Wij hebben er nu 7000 km in deze auto op zitten, nog steeds als enige auto in huis. Het is een nog fijnere auto dan onze vorige (24 kWh) LEAF.

Wat doet deze beter dan de oude?
- het bereik is verdubbeld
- de kofferbak is duidelijk groter
- AC opladen kan aan 22 kW palen sneller (32 ipv 16A)
- snelladen gaat langer snel
- (ook) adaptieve cruise control naast starre cruise control
- one pedal driving met e-Pedal
- meer gegevens op 't dashboard beschikbaar, accupercentage altijd afleesbaar
- Android Auto/Apple Carplay
- vlotter (meer vermogen)
- vlotter (wordt vaker mooi gevonden)

Wat doet deze minder goed?
- de middenarmsteun is wat korter en de middenconsole is breder. Met mijn gemiddelde postuur geen probleem maar voor sommige mensen minder makkelijk zitten.
- de leeslampjes voor zijn nu halogeen plafonnières in plaats van LED puntjes, ze verblinden snel.
- de zonnebrilhouder bij de binnenspiegel is verdwenen

De reden om de vorige auto versneld af te lossen was de toegenomen drukte en daardoor onvoorspelbare wachttijd bij de snelladers. Met deze auto sta ik vrijwel nooit meer aan de snellader. Het verdubbelde rijbereik maakt veel meer verschil dan je op basis van de cijfers zou verwachten. Dit doel is ruimschoots bereikt. Als fijn bijeffect kregen we alle andere verbeteringen. Wij zijn dik tevreden.

Zomer: 15 kWh/100 km = € 4 per 100 km

  • 10.000 km

Alweer 5 maanden onderweg met de 'nieuwe' Leaf. Ondertussen komt ook de nieuwste 62 kWh versie op de weg. Voor ons zou deze weinig toevoegen, wij zijn nog steeds heel gelukkig met onze 40 kWh. Gedurende de zomer bleek 200 km op een volle lading geen probleem. We laden vrijwel alles thuis voor € 0,23 per kWh, soms aan de snellader voor € 0,40 per kWh. Het gemiddelde verbruik op het dashboard stond na 10.000 km op 15 kWh/100 km. Dat maakt ongeveer € 4 per 100 km aan energiekosten. Deze teller nu met het ingaan van de winter maar eens gereset, benieuwd naar het verschil zomer-winter. Bij de oude Leaf was zo'n beetje 15 (zomer) om 18 (winter). De bediening van de verwarming/airco via de app heeft al meermalen zijn nut bewezen.

Herfst: 16,1 kWh/100 km

  • 14.500 km

Zoals verwacht is het verbruik bij lagere buitentemperaturen duidelijk hoger. De boordcomputer zegt nu, na bijna 5.000 km herfst, 16,1 kWh/100 km gemiddeld. Hiervan is ongeveer de helft snelweg. Bandenspanning is nu 2,4 bar koud, die mag nog wat omhoog. Bij temperaturen rond het vriespunt is de snelwegactieradius (100 km/h GPS) ongeveer 170 km. Rond het vriespunt neemt het verbruik voor verwarming ook duidelijk toe doordat het verwarmingselement wordt gebruikt in plaats van de warmtepomp (die kan bevriezen). Een koude accu en nat wegdek kosten elk ook duidelijk range. Verwarming van stoel en stuur zijn slimme en zuinige manieren om de warmte daar te krijgen waar je hem hebben wilt. De verwarmde buitenspiegels gaan tegelijk met de achterruitverwarming. Bij het rijden van veel korte stukjes neemt het verbruik flink toe door het telkens opwarmen. Door de auto aan de laadpaal voor te verwarmen, heb je daar minder last van. Een beetje warmte is altijd nodig voor ontwaseming van de ruiten. Dit laat zich het beste met de hand regelen, de kachel geeft op de automatische stand vaak te weinig lucht om goed te blijven ontwasemen. Voorverwarmen kan op timer of via de app. Helaas is de beschikbaarheid van de app op spitstijden slecht, door de dag heen werkt het wel goed.

Dik tevreden

  • 20.000 km

Tot en met 12 maart staan er 30.745 Tesla Model 3 op Nederlands kenteken tegenover 9.686 Nissan LEAF. Hier op AutoWeek staan 48 reviews van de Model 3 en 17 van de LEAF. In beide gevallen heeft ongeveer 1 op de 600 eigenaars de moeite genomen om zijn ervaringen te delen.

Intussen heeft deze LEAF ons alweer 20.000 km prima gediend. We rijden alweer meer dan vier jaar zonder emissie en zonder fossiele input. Het comfort en de stilte bevalt ons geweldig, wij hebben niets meer nodig. Het gemiddeld winterverbruik is volgens display 16,3 kWh/100 km. In de praktijk haal ik altijd 200 km met volle accu, tenzij temperatuur rond het vriespunt, harde (tegen)wind of veel korte ritjes waardoor de kachel veel verbruikt om op te warmen. De kachel staat trouwens vrijwel nooit hoger dan 18 graden, daarmee wordt het warm genoeg. Het voorverwarmen via de app werkt de laatste tijd goed. Vermoedelijk heeft Nissan geïnvesteerd in extra servercapaciteit. Nieuwere LEAFs hebben sowieso een heel ander radio/navigatie systeem (met TomTom verkeersinformatie) en daarmee ook een andere serververbinding.

Laatst wel een nadeel van private lease ondervonden, waaraan de LEAF overigens niets kan doen. Van de maandtermijnen aan de leasemaatschappij wordt onder het private lease keurmerk 65% gezien als financiële kosten. Het daaruit volgende bedrag (65% x maandbedrag x aantal maanden) wordt bij BKR geregistreerd als aangegane verplichting. Wanneer je zoals wij een ander huis wilt kopen, heeft deze verplichting een groot effect op het bedrag dat je maximaal kunt lenen. In ons geval was dit bijna 80.000 euro. Let daarop als je in de markt bent voor een nieuwe hypotheek.

Eerste beurt geen bijzonderheden

  • 22.000 km

Vorige maand heeft de Leaf zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Zoals verwacht geen bijzonderheden, eigenlijk vooral inspectie en een software update. Binnen een uur weer onderweg. Door het vele thuiswerken maar weinig gereden. Bij de verhuizing wel ontdekt dat er verrassend veel in de Leaf past. De omgeklapte achterbank ligt wel hoog t.o.v. de kofferbak en is niet zomaar te verwijderen. Door de hoofdsteunen van rechtervoorstoel en achterbank te verwijderen, kan de stoel volledig plat en kunnen er lange voorwerpen in. Als je ze op het dashboard legt, zelfs tot 3 meter (let op, de voorruit is van binnenuit kwetsbaar). Het verbruik staat sinds begin voorjaar op 14 kWh/100 km, een actieradius van 200 km is makkelijk haalbaar. Binnenkort opladen van eigen zonnepanelen :)

Zomervakantie naar Frankrijk

  • 25.750 km

Met de Leaf zijn we naar midden Frankrijk op vakantie geweest. Doordat we op de camping een hut huurden en niet veel hoefden meenemen, paste alles in de auto. We hadden ongeveer om de 140-180 km een laadstop.
De heenreis was 653 km met een gemiddelde van 70 km/h en een verbruik van 14,6 kWh/100 km (daarbij hebben we grote delen snelweg en péage gereden, meestal 100-110 op de teller). Buiten was het 22 graden, we hebben vier keer geladen. De eerste twee keer met bijna 40 kW gemiddeld, daarna met ongeveer 25 kW gemiddeld vanwege de warmere accu.

Ter plaatse hebben we in twee weken 651 km gereden met een gemiddelde van 35 km/h (bergachtig gebied). De 14,1 kWh/100 km die dit kostte mochten we prima op de camping laden. Met de instelbare voeding op 6A werd er niets te warm en ging bij niemand het licht uit (de campingbaas vond 16A ook goed maar dat was me wat te ruig). Het laden gaat dan weliswaar traag (3% per uur) maar we reden hooguit 100 km op een dag, dus meer dan 50% werd er op een dag nooit verbruikt.

Op de terugweg hebben we meer D-weg gereden en geen péage. Dit was 612 km met 58 km/h gemiddeld en een verbruik van 13,3 kWh/100 km. Buiten was het 36 graden. De eerste twee keer opladen gingen nog met bijna 40 kW gemiddeld, maar daarna was de accu zo heet dat de snelheid onder 15 kW terugliep. Daarom hebben we de laatste etappes korter gemaakt om de laadpauzes niet te lang te laten worden. De auto gaf wel een vermogensbegrenzing aan maar was nog prima snel genoeg. In totaal vijf keer geladen, waarvan één keer gecombineerd met avondeten.

Zowel heen als terug waren we iets meer dan 12 uur onderweg. De heenreis duurde lang doordat onze Franse KiWhi pass niet wilde werken en we een backup moesten regelen, dit heeft een uur gekost. De terugreis duurde lang door het langzame laden bij dit hete weer. Een volgende keer passen we ons reisschema hierop aan door in twee dagen te rijden of een langere stop in te plannen (stadje, avondeten, museum). Daarmee is het voor ons prima acceptabel.

Met deze Leaf 40 kWh kun je een afstand die je met twee keer snelladen kunt bereiken, prima in een dag afleggen (ca. 500 km). Alle keren snelladen daarna kosten duidelijk meer tijd en zeker bij zeer heet weer.

Groot onderhoud: nieuwe ruitenwisserbladen

  • 29.250 km

Intussen neemt het aantal elektrische auto's op de weg, en de diversiteit ervan, snel toe. Er rijden nu 34.385 Model 3 (met 54 reviews is dat 1 op 636) en 10.818 Leaf (met 23 reviews is dat 1 op 470). De Kentekenradar laat nog meer interessante statistieken zien. Mooie afleiding, want over de Leaf is niets te melden. Er ligt een wintersetje op Qashqai velgen klaar, mocht de volgende winter nog komen. En het belangrijkste nieuws: een vers setje ruitenwisserbladen, want de oude trokken teveel strepen. Als de temperatuur onder de 12 graden komt en het wegdek nat is, loopt het verbruik op tot bijna 16 kWh per 100 km bij 100-110 op de snelweg. Dat is merkbaar hoger dan de 14 kWh in de zomer.

In vijf jaar 100,000 km elektrisch

  • 33.500 km

Over de Leaf is weinig te melden. Hij doet wat hij moet doen en geeft goed aan wat hij nodig heeft. De bandjes een beetje harder i.v.m. de lage temperatuur (2,6 bar koud) en regelmatig een paar uur aan de wallbox, grote afstanden rijd ik nu toch niet. Voorverwarmen en ontdooien voor vertrek is, samen met verwarmd stuurwiel en stoel, de beste optie die erop zit. Met de Zappi wallbox en de 9,3 kWp zonnepanelen kan ik (in het zomerseizoen) kiezen om het overschot zonnestroom direct in de auto te laden, zodoende hoeven we minder te salderen. Eind vorig jaar reden we op de kop af vijf jaar volledig elektrisch, 3½ jaar met onze vorige (24 kWh) Leaf (zie andere review) en alweer 1½ jaar met deze. In totaal ruim 100.000 km. In die tijd alleen ongeplande stilstand door twee schadereparaties en een lekke band. Ieder jaar een beurt, af en toe een nieuw setje ruitenwissers en that's it.
Elektrisch rijden is in die vijf jaar steeds gemakkelijker geworden, vooral door de toegenomen aantallen laadpunten. Zeker afgelopen jaar schieten de snelladers als paddenstoelen uit de grond. Ook de grotere accu van deze Leaf maakt het veel gemakkelijker, met de vorige was het - zeker in de laatste winter met nog 80-90 km bereik - wel pionieren. Met onze huidige sta ik zelden aan de snellader, vrijwel alles lukt direct vanuit huis of met destination charging. In de winter reken ik met 170 km en in de zomer met 230 km actieradius. Prima value for money wat mij betreft.

Twee jaar onderweg

  • 37.500 km

Begin deze maand was onze tweede Leaf alweer twee jaar bij ons. Er staan door het thuiswerken wat minder kilometers op dan verwacht, maar dat is gunstig voor de afrekening van de private lease. De verbruiksmonitor staat in het normale stads- en woon/werkverkeer op 13-14 kWh/100 km. Met meer snelweg stijgt deze boven de 16 kWh/100 km. De jaarlijkse beurt is zonder bijzonderheden uitgevoerd en ook de modificatie van de aandrijfassen onder garantie is gedaan. Het opladen aan de Zappi wallbox overdag met eigen zonnestroom is een uitkomst om niet te hoeven salderen. De Zappi kan de laadstroom naar de auto precies aanpassen aan het overschot opbrengst van de zonnepanelen. Je ziet het vermogen alle paar seconden wijzigen bij wisselend weer. Voor het in- en uitschakelen hanteert de Zappi een instelbare time-out om het aantal cycles te beperken. Mijn luxeprobleem in de zomer op dit moment: teveel zonnestroom en te weinig kilometers.

Vergelijkend warenonderzoek

  • 43.000 km

Nog eens een update over de reviews: vandaag 26 reviews van 12.388 LEAFjes op kenteken in Nederland. Daarvan heb ik er eentje en wel uit het meestverkochte jaar 2019 (3.906 stuks). De verkoop van de LEAF is duidelijk op zijn retour vanwege de komst van vele andere EV's die vaak moderner van ontwerp zijn. Toch blijft het een prima auto: ruim, comfortabel, degelijk en betrouwbaar. Wie zich even in de producteigenschappen verdiept (m.n. omgaan met de GOM, langzaam snelladen na eerste keer), heeft er een fijne auto aan. Een op de 476 eigenaars neemt de moeite om hier een review te schrijven. Van de Tesla Model 3 staan er nu 40.074 op kenteken en zijn er 74 reviews. Dat is een op de 541 eigenaars. Is de gemiddelde LEAF eigenaar dan enthousiaster over zijn auto dan de gemiddelde Model 3 eigenaar? Wie het weet, mag het zeggen. Dan nog een kleine update over de auto zelf. Deze zomer een week geruild met een benzine-auto met trekhaak vanwege de kampeervakantie. Dat was voor beide partijen plezierig: wij uit de nood en de ander een uitgebreide kennismaking. Wanneer je dan direct vergelijkt, merk je de voordelen van elektrisch rijden: snel, stil, soepel en goedkoop. Waar de LEAF voor 100 km € 4 - 6 aan stroom verbruikt, was ik toch meer dan € 12 aan benzine kwijt. En dan zijn er nog de voordelen voor iedereen, die je niet direct merkt: geen uitlaatgassen, geen CO2, stikstof of fijnstof.

Winterbanden

  • 45.000 km

Ik heb een set velgen met winterbanden van een andere Leaf eigenaar overgenomen. De eerder gekochte Qashqai velgen bleken op de Leaf niet te passen door de grote remklauwen vóór en zijn dus weer verkocht. De wielen die er nu onder liggen, kwamen destijds (2018) van de Nissan dealer. De Nexen Winguard banden lijken nu prima qua grip, maar maken wel vrij veel geluid. De TPMS sensoren werden door onze Leaf binnen een paar kilometer vanzelf herkend en overgenomen. De wielen zijn met 18 kg ook merkbaar lichter dan de originele wielen met 21 kg per stuk.

De halve ton voorbij, rijdt nog steeds heerlijk

  • 51.000 km

Het wordt steeds meer duidelijk dat we er eind 2015 heel vroeg bij waren toen we elektrisch gingen rijden met onze 24 kWh Leaf. Het aantal laadpalen en snelladers is sindsdien enorm toegenomen, om nog maar te zwijgen van het aantal elektrische auto's en de variatie daarin (hoewel de meeste nog steeds zwart, donkergrijs of wit zijn). Wij rijden nog steeds lekker in onze zilvergrijze 40 kWh Leaf. Echt (bijna) nooit spijt gehad. Ook na bijna drie jaar en meer dan een halve ton voelt het nog steeds als een nieuwe auto, en het rijdt nog steeds heerlijk. Nog iets meer dan een jaar en dan loopt het private lease contract af. Ik kijk al wel eens rond wat ik hierna zou willen. Eigenlijk voldoet de Leaf in alle opzichten. Ik vind veel van de nieuwere EV's onnodig groot en zwaar. Deze Leaf is met 1480 kg ook de helft zwaarder dan onze laatste benzine-auto, maar veel nieuwe EV's gaan zo richting of over de 2000 kg. Helaas zijn er nog steeds weinig EV's met trekgewicht en wegen ze dan vaak flink. Geen optie voor mij. Het andere nadeel van de Leaf, de Chademo-aansluiting voor snelladen, is tot nu toe nauwelijks een nadeel. Er komen nog steeds Chademo-laadpunten bij, zij het minder dan CCS, en we hebben ze met ons rijgedrag nauwelijks nodig. Ik overweeg om de Leaf na de private lease over te nemen. Een trekhaak zal dan nog steeds niet lukken (alleen voor fietsendrager). Ik zou wel, als het nodig zou worden, bij Muxsan een CCS-poort kunnen laten inbouwen, al dan niet gecombineerd met laden op drie fasen op AC (Type 2/Mennekes). Het zal o.a. sterk van de overnameprijs afhangen, hoe interessant dit is. Een tweede voordeel is dat deze auto al rijdt, en van elke nieuwe bestelde is de levertijd i.v.m. de toestanden op de wereldmarkt maar weer afwachten.

Drie jaar

  • 54.289 km

De Leaf moest vandaag weer voor jaarlijks onderhoud. Zoals verwacht was er niets aan. Of ik iets had op te merken? Ja, hij wordt de laatste tijd zo snel vies, maar daar konden ze niets aan doen. De ruitenwissers en het interieurluchtfilter zijn vervangen. Met een goed uur stond ik weer buiten. Zelf later weer eens met Leaf Spy gekeken naar de accuconditie. Vorig jaar 92,4% SOH, nu 92,1%. Dat past prima bij een Nissan van drie jaar oud. Ik merk ook eigenlijk geen degradatie. Met het langgemiddelde verbruik volgens de BC van 14,4 kWh/100 km hebben we altijd wel 200+ km actieradius. Ik merk wel verandering bij de dealer rondom elektrische auto's. Vroeger toch nog vaak een beetje het stiefkindje, onbekend en onbemind. Nu niet aan te slepen, er stond er zelfs geen meer in de showroom ("vorige week verkocht, meneer"). Levertijd? Onbekend. Ook de Ariya stond er (nog) niet. Mijn conclusie: blij dat ik rij en weet wat ik heb, we mogen nog minstens een jaar met deze en het private lease contract kan tot vijf jaar worden verlengd. Tijd genoeg om uit te zoeken wat we hierna gaan doen en een eventuele lange levertijd af te wachten.

Einde van een tijdperk

  • 72.000 km

Einde van een tijdperk, na 7,5 jaar Nissan Leaf (24 kWh en 40 kWh). In mei liep de private lease termijn van vier jaar af. Hoewel we verlenging of overname hebben overwogen omdat we de Leaf echt een heel fijne auto vinden, hebben we hem toch teruggebracht. Voor onze enige auto vinden we in de huidige markt 3-fasen AC laden en CCS snelladen belangrijk. Dat kon de Leaf niet bieden. We waren blij met zijn comfort, rust, ruimte en representativiteit. De Leaf is afgelost door een Citroën ë-C4 Feel Pack. Deze rijdt net zo fijn, al is de Leaf fijner op het gas- en rempedaal en wat hoogwaardiger afgewerkt (o.a. 'echt' TPMS en vergelijk maar eens de achterbankleuning en de hoedenplank tussen beide auto's). Ook heeft de Leaf een duidelijk grotere kofferbak. Voor een 'tweede' gezinsauto is een 40 kWh Leaf beslist een goede keuze, dus het verbaast me niet dat ons exemplaar niet lang in de showroom stond. De nieuwe eigenaar heeft er een fijne auto aan die met 88,5% SOH ook zeker nog lang mee kan.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.