Nissan Leaf II | Update 2022, vanaf € 29.700

Wouter82

Moderator

z40yojjb02uw.jpg

olzyurmby454.jpg

otwyzerbcrt1.jpg

xhgy74pbz6gc.jpg

8rgy6mibegp8.jpg

nxtyp28bn93v.jpg

cwiyow7b4tq0.jpg

u9hyl2hbx8vf.jpg

exvyu90bjs9i.jpg

[size=x-large]Dít is de nieuwe Nissan Leaf![/size]

40 kWh accu en scherp design. Na een ellenlange teasercampagne mag de marketingmachine van Nissan even tot bedaren komen. Dít is namelijk de volledig nieuwe Nissan Leaf! De eerste generatie van de Japanse elektropionier wist zijn kopers wel te vinden. Sinds zijn introductie in 2010 zijn meer dan 280.000 exemplaren verkocht en Nissan heeft door de jaren heen de aandacht vast proberen te houden door het model door de jaren heen altijd op te waarderen. Zo werd onder andere het ventilatiesysteem herzien en kwam een 30 kWh groot accupakket beschikbaar naast het kleinere 24 kWh grote exemplaar. Aan alle rek komt een eind, en zo ook aan de carriere van de oorspronkelijke Leaf. Het is deze hagelnieuwe Leaf die hem aflost!

Uit eerdere teasers konden we al opmaken dat Nissan het designtechnisch over een behoorlijk andere boeg gooit. De tweede generatie Leaf draagt een 4,49 meter lange en 1,79 meter brede koets die met zijn invloeden van de IDS Concept helemaal in lijn is met de rest van het Nissan-gamma. De elektrische hatchback loopt minder te koop met het feit dat hij 'anders' is en staat er behoorlijk strak bij. Als kind van zijn tijd is ook de Leaf voorzien van een inmiddels mateloos populair 'zevend dak' door zowel dak als de raamstijlen zwart te kleuren. De wielbasis is met 2,7 meter net zo groot als die van de vorige Leaf. Wel is deze nieuwkomer met een gewicht van 1.535 kilo iets zwaarder dan z'n voorganger. In het interieur monteert Nissan een 7-inch metend kleurendisplay en de stoel- en stuurwielbekleding wordt gekenmerkt door blauwe stiksels. De bagageruimte meet nu 435 liter. Nissan zet tevens in op scherper stuurgedrag door de overbrenging in het stuurhuis te herzien.

Aandrijflijn
Dan misschien wel het interessantste vraagstuk: hoe groot is het accupakket van de nieuwe Leaf? Welnu: 40 kWh. Daarmee is de capaciteit 10 kWh groter dan het huidige krachtigste exemplaar van 30 kWh dat Nissan aanbiedt. Het accupakket is wat omvang betreft exact zo groot als het 30 kWh metende exemplaar in de vorige Leaf. Nissan zegt de individuele cellen van de gelamineerde lithium-ion-batterij te hebben verbeterd om een grotere energiedichtheid te kunnen realiseren. Volgens de NEDC-cyclus moet de nieuwe Leaf 378 kilometer ver komen op een lading. Ter vergelijk: de 30 kWh-uitvoering van de eerste Leaf schopte het volgens die meetcyclus tot 250 kilometer. De elektromotor die Nissan in de nieuwe Leaf hangt, is 150 pk en 320 Nm sterk. Voorheen lagen die waarden op 109 pk en 254 Nm. De topsnelheid verandert met 144 km/h niet. Voor wie ook deze nieuwe set spieren niet genoeg is, heeft Nissan een krachtigere versie in petto, een variant die ook nog eens een grotere actieradius heeft. Deze verschijnt pas na de marktlancering van de Leaf.

Slimmigheden
In het interieur krijgt het zogeheten e-Pedal een plek, een gaspedaal dat middels een druk op de knop een andere werking krijgt. Wie de zogeheten e-Pedalmodus activeert, kan de Leaf afremmen door het gaspedaal op te laten komen. Het volledig loslaten van het gaspedaal moet de Leaf uiteindelijk volledig tot stilstand brengen. Wel moet het reguliere rempedaal gebruikt worden voor heftige remacties. Nissan geeft de Leaf dezelfde ProPilot-techniek mee als de Qashqai. Met ProPilot is de Leaf in staat om op de snelweg op één baan zelfstandig aan de slag te gaan. De auto bepaalt in autonome modus zelf of er geremd, bijgestuurd of gasgegeven wordt. Het systeem werkt alleen bij snelheden tussen 30 en 144 km/h. De Leaf behoudt zijn positie op de rijstrook, ook in bochten. Meer autonome functies vinden we onder de noemer ProPilotPark. De Leaf is namelijk in staat zichzelf in een parkeervak te zetten. De auto rijdt hierbij dus ook zelf voor- en/of achteruit. De lijst gaat verder met zaken als Lane Departure Prevention, adaptieve cruisecontrol, automatisch grootlicht, Forward Emergency Braking, Pedestrian FEB, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer en Nissans Around View Monitor.

Vehicle-to-grid
De energie in het accupakket van de Leaf is niet per definitie voor de auto bestemd. De Leaf kan dankzij zogenoemde V2G-techniek (vehicle-to-grid) aan het elektriciteitsnetwerk gehangen worden. Nissan doet dit om ondersteuning te bieden bij "[...] het verwerken van de onregelmatige, hernieuwbare energiestromen, zodat groene energie beter beschikbaar komt en voordeliger wordt." Leaf-eigeren die hun auto aan het stroomnetwerk hangen, kunnen hier tevens geld mee verdienen. Nissan slaat de orderboeken voor de nieuwe Leaf in oktober open. In januari volgend jaar worden de eerste exemplaren geleverd. Een vanafprijs volgt spoedig. Nissan produceert de nieuwe Leaf niet alleen in het in het thuisland gelegen Oppama, maar net als voorheen ook in Smyrna (Verenigde Staten) en in het Engelse Sunderland.
https://www.autoweek.nl/nieuws/dit-is-de-nieuwe-nissan-leaf/

RobEU

Gebruiker
Gemixte gevoelens erbij. Mooier dan de Pulsar, en ook dat two-tone vind ik erg geslaagd. Maar jammer dat er dan zo'n plompe body onder zit. Dat deed de eerste Leaf stukken beter.

Wouter82

Moderator

De oude Leaf vind ik veel nieuwer en moderner ogen. Maar ja, het wat iets te veel anders dan het maaiveld dus bah, stom.

NISSANLeaf-4310_35.jpg

RobEU

Gebruiker
Dat ben ik helemaal met je eens, maar uiteindelijk zul je toch nummers moeten maken. Tesla was geen succes geweest als het niet van zulke saaie, generieke auto's maakte.

DeeTwee

Gebruiker
Hij ziet eruit als een normale Nissan. Maarja, dat is dus wel nog steeds een normale Nissan.

Wulp

Gebruiker
NA-2018-Nissan-Leaf-12.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-1.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-10.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-11.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-6.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-5.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-7.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-4.jpg

EU-NISSAN-LEaf1.jpg

EU-NISSAN-LEaf8.jpg

EU-NISSAN-LEaf10.jpg

EU-NISSAN-LEaf12.jpg

EU-NISSAN-LEaf5.jpg

NA-2018-Nissan-Leaf-30.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/nissan/2018-leaf/

Flinke verbetering maar echt mooi vind ik hem nog steeds niet. Duidelijk een doorontwikkeling van de huidige (zelfde raampartij bv) en die vond ik altijd al wat log. Interieur oogt een beetje goedkoop. Maar als je een goeie EV wilt dan is het wel een goeie aanbieding

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik vond de oude ook onderscheidender en het is iets teveel een oude Leaf in een nieuwe jas. Toch denk ik dat Nissan al het mogelijke heeft gedaan met het bestaande concept en de auto meer mensen moet kunnen aanspreken. Vooral technisch zijn er flinke verbeteringen, de Leaf komt voorlopig weliswaar niet in de buurt van de Ampera-e (Bolt), maar de sterkere versie zal dat ongetwijfeld wel kunnen. Dan is Opel helemaal gezien, want die auto is amper leverbaar. Belangrijke concurrenten zijn nu vooral de Hyundai Ioniq Electric en Volkswagen e-Golf.

s velthuis

Gebruiker
Gelukkig. Ook Nissan gaat weer terug naar de 13 in een dozijn auto-ontwerpen. Paar mooie grijstintjes erover en het wordt vast een mooie vinexleaseknaller.

speedtouch

Gebruiker
hij is heel gevoelig voor kleur, qua uiterlijk, die blauwe is wel mooi, al is dat natuurlijk mijn mening.

Assenaar

Gebruiker
First drives: https://www.youtube.com/watch?v=ncHybhwvxY4
en https://www.youtube.com/watch?v=lRQ_Ax-1GdE&feature=youtu.be
En deze: https://www.youtube.com/watch?v=dkPSzbuYcRE&t=3684s
(man is een beetje een ouwehoer maar van 45 minuten af een rondje showroom, met voorlopers van de Leaf)

DeeTwee

Gebruiker
Ik vind die kleur rood op zich erg mooi. En het infotainment ziet er qua ergonomie ook goed uit, met grote fysieke (draai)knoppen.

Jan Jan

Gebruiker
Grote, fysieke draaiknoppen is zeker een plus, alleen is een 7" scherm naar huidige maatstaven wat klein. Tevens wat laag geplaatst.
En wat is dat voor rare gleuf boven het scherm?

Iemand al enig idee wanneer de 60kW versie leverbaar wordt?
Een fully loaded 60kW, blauw, met wit dak en Europese wielen (i.p.v. de afgebeelde Amerikaanse) lijkt me wel wat.

Wulp

Gebruiker
Nee dat zal iets van ventilatie zijn ofzo. Op foto's van de Japanse Leaf zie je nog een gleuf en die is voor CD's

1j3b1IQ.jpg

Jan Jan

Gebruiker
Ik begreep dat de 60kWh versie voor modeljaar 2019 gepland staat en dat daar ook een sterkere motor in komt.
Nu hoef ik die sterkere motor niet: de gewone is snel genoeg.
Jammer die geplande koppelverkoop.

Jan Jan zei:
Ik begreep dat de 60kWh versie voor modeljaar 2019 gepland staat en dat daar ook een sterkere motor in komt.
Nu hoef ik die sterkere motor niet: de gewone is snel genoeg.

Het mooie van EV's is dat - in tegenstelling tot fossielauto's - een sterkere elektromotor helemaal niet ten koste van het verbruik gaat. Je houdt dus gewoon hetzelfde bereik (in sommige gevallen zelfs nog wat meer, omdat een sterkere motor efficiënter kan zijn), er is alleen meer power beschikbaar. Je hoeft het niet te gebruiken.

Total Loss

Gebruiker
Oef, zo op deze eerste foto hierboven nogal een "aparte" voorkant.
Was me niet eerder opgevallen nog, heel raar gezicht die rechte zijkanten op de voorbumper, lijkt wel een soort van sneeuwschuiver zo.

Cd6lop

Gebruiker
Vind het een erg fraaie wagen geworden, zowel interieur als exterieur zeer opgeknapt, daar kan Toyota heel wat van leren met de in Europa en USA volledig geflopte Prius.

KadettRT

Gebruiker
Ongelukkig genomen foto's met zwarte dak op donkere achtergrond. Jammer om te zien dat onderhuids nog veel Leaf I te zien is. Voornamelijk de zijruiten en lijnen.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Alle prijzen Nissan Leaf bekend[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 27 december 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Nissan heeft alle prijzen van de nieuwe Leaf bekend gemaakt. De elektrische auto is vanaf april leverbaar voor minimaal 33.990 euro.

De prijzen van de nieuwe Leaf zijn bekend. De vanafprijs van het nieuwe model is met 33.990 euro lager dan die van de eerste generatie Leaf 6 jaar geleden. Dat is vooral te danken aan de steeds goedkoper wordende batterijtechniek.

Nissan maakte eerder al de prijs van de Zero Edition bekend, een rijk uitgeruste uitvoering voor de eerste kopers. Het merk heeft voor die uitvoering meer dan 10.000 inschrijvingen ontvangen in Europa.

De reguliere prijslijst omvat vier uitvoeringen: Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna. Particuliere kopers krijgen een wallbox bij aankoop van de Leaf, zodat ze thuis eenvoudig op kunnen laden. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een 40 kWh-accupakket, waarmee de Leaf een theoretisch rijbereik haalt van 378 kilometer. Later volgen er nog uitvoeringen met krachtigere accu’s.

Prijzen Nissan Leaf
40 kWh Visia 33.990 euro
40 kWh Acenta 35.990 euro
40 kWh N-Connecta 37.390 euro
40 kWh Tekna 38.990 euro

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/december/44076-alle-prijzen-nissan-leaf-bekend

Astra F

Gebruiker
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen met de auto, mijn Leaf staat op leveren begin maart. Hij behoort daarmee tot de eerste leafs die in Nederland op naam worden gezet. Had liever de Ampera gehad, maar helaas kan Opel niks geen indicatie geven over leverdata. Ook de tesla 3 laat nog een tijd op zich wachten waarmee de leaf de enige optie was met enigzinds actieradius.

Ik heb enkel kennis kunnen maken met een Japanse versie. De interieurkwaliteit viel me daar wat tegen, had in de leaf ook wel een iets groter display verwacht.
Tevens erg jammer dat voor de launch edition enkel 2 weinig spraakmakende kleuren leverbaar waren.

Mach1

Gebruiker
Kom al regelmatig nieuwe Leafs tegen, ziet er prima uit! Lijkt nu al een groter succes dan de eerste generatie.

Guest
Zie de Leaf 2 steeds meer rijden,
Ziet er gelikt uit!
Moderne vormgeving.
Veel beter dan de Leaf 1.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Nissan Leaf e+ heeft meer vermogen en groter rijbereik[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 9 januari 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Nissan kondigt de Leaf e+ aan. Deze nieuwe uitvoering van de elektrische auto heeft meer vermogen en een groter rijbereik.

Vanaf maart kun je bij Nissan de Leaf e+ bestellen. De nieuwe uitvoering beschkt over een groter accupakket met 288 batterijcellen, die een totale capaciteit van 62 kWh hebben. Volgens Nissan komt de Leaf e+ 385 kilometer ver op een acculading, 100 kilometer verder dan de standaardversie.

Naast het grotere accupakket heeft de Leaf e+ ook een krachtigere elektromotor. 160 kW (217 pk) is een aanzienlijke upgrade ten opzichte van de 110 kW-motor die in de reguliere uitvoering wordt geleverd. Nissan geeft nog geen prestatiecijfers vrij van de nieuwe motorversie.

Tegelijk met de Leaf e+ introduceert Nissan een nieuw infotainmentsysteem. Een slimmer navigatiesysteem en meer connectiviteitsfuncties zijn te bedienen op een 8 inch aanraakscherm. Ook is het mogelijk om sommige functies via een app op je telefoon te bekijken of aan te sturen.

Nissan maakt in maart de prijzen bekend van de Leaf e+, vanaf dan is de nieuwe uitvoering ook te bestellen. Geïnteresseerden kunnen zich nu al vrijblijvend inschrijven voor een plekje op de wachtlijst. De leveringen van de Leaf e+ beginnen in de zomer.

nissan-leaf-300170-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/januari/46003-nissan-leaf-e-heeft-meer-vermogen-en-groter-rijbereik

mns afd AE en D

Gebruiker
Vind het wel een gave karretje, ligt aangenaam op het netvlies.
Ben wel in voor een Leaf+, de nieuwe 62 KW versie. En dan vooral de een beetje autonome Tekna + uitvoering daarvan. Maar wedden dat, na Japan en Engeland en Georgia (waar ze ze produceren) , eerst fiscaalvriendelijk NL, Noorwegen, California en China aan de beurt zijn? De rest van de wereld een jaartje later, schat ik.

4WD zou voor mij echter een nog prettiger bijkomstigheid zijn dan die - toegegeven ook niet te versmaden - paar PKtjes mèèr. Ik vrees evenwel dat 4WD nog even - een jaar of twee, drie? - op zich zal laten wachten... Ach, niet erg. Is ie precies op tijd om mijn X-trail (diesel 2018) te vervangen.

mvrgr, m'ns

s velthuis

Gebruiker
Grote blunder vind ik dat ze nog steeds geen fatsoenlijke koeling op de accu toepassen. Imo een forse misser, zeker na de zeer tegenvallende levensduur van de accu van de Leaf 1:

https://cleantechnica.com/2018/12/05/60-kwh-nissan-leaf-still-no-liquid-cooled-battery/

https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Nissan loopt net als Renault op de troepen vooruit door alvast 4.000 euro korting te geven op de Leaf. Nissan moet ook wat om de gang erin te houden, nu er steeds meer aantrekkelijke(re) alternatieven zijn. De 40 kWh Acenta is er daardoor in plaats van vanaf € 36.990 voor € 32.990 en de N-Connecta in plaats van vanaf € 38.940 voor € 34.940. De korting lijkt niet te gelden voor de 62 kWh-uitvoering.

Bron: https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/leaf/leaf-acties.html

Durashift

Gebruiker
Volgens de voorwaarden wel:

Nissan.nl zei:
De Nissan Zero Emission Bonus van € 4.000 is een korting die uitsluitend geldig is bij aanschaf van een nieuwe Nissan LEAF, ongeacht de uitvoering en batterij (40 kWh of e+ 62 kWh). (..). De acties zijn uitsluitend geldig op nieuwe klantorders in de periode van 01/04/2020 tot en met 30/04/2020, niet geldig voor fleet en (private) lease orders en niet inwisselbaar tegen contanten. (..)

Het is dus een actie voor de particuliere koper.. of de zakelijke koper, niet zijnde een vlootbeheerder / leasemij. Hmm, 2 kopersgroepen die nu toch wel ff iets anders aan hun hoofd hebben.. hoe zeer ik dat ook anders zou zien, dan het aanschaffen van een nieuwe EV, lijkt mij.

Tenzij je handelt in een sector die baat heeft bij deze crisis. Sign- en display bedrijven doen, volgens mij, goede zaken met al die plexiglas schermen in winkels..o_O

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Kortingen... en niet zo'n klein beetje ook! :eek:

10.000 euro op de 40 kWh, 12.000 euro op de 62 kWh.

40 kWh TEKNA
Consumentenadviesprijs € 34.990
Voorraadkorting - € 10.000
Actieprijs € 24.990

62 kWh N-CONNECTA
Consumentenadviesprijs € 41.940
Voorraadkorting - € 12.000
Actieprijs € 29.940

der Magistrat

Gebruiker
Wauw, knappe prijs!
Een stuk goedkoper dan hier in België ook, bijv.
https://decisionaid.nissan.be/nl?model=leaf#/trims

zeebra

Gebruiker
Rutger DC zei:
Kortingen... en niet zo'n klein beetje ook! :eek:

10.000 euro op de 40 kWh, 12.000 euro op de 62 kWh.

40 kWh TEKNA
Consumentenadviesprijs € 34.990
Voorraadkorting - € 10.000
Actieprijs € 24.990

62 kWh N-CONNECTA
Consumentenadviesprijs € 41.940
Voorraadkorting - € 12.000
Actieprijs € 29.940

Wel mooi die kortingen maar er zitten ook een paar flinke nadelen aan de Leaf: geen actieve koeling accu, geen CCS en een niet axiaal verstelbaar stuurwiel. De 25k voor de 40 kw hvind ik nog wel een mooie prijs maar de 62 kWh komt in het vaarwater van de Koreanen. Voor mij is de keuze dan vrij simpel.

Astra F

Gebruiker
Inderdaad, bizarre prijsverlagingen voor een model wat nog steeds gevoerd wordt.
Zo boor de je de restwaarde van de auto's wel enorm naar beneden.... :eek:

Noujah, maar goed voor de 2e hands markt zullen we maar zeggen :)

Total Loss

Gebruiker
Je zal er inderdaad net vrij recent 1 gekocht hebben, dan ben je even flink zuur!

zeebra zei:
maar de 62 kWh komt in het vaarwater van de Koreanen. Voor mij is de keuze dan vrij simpel.

Mwah, als je appelen met peren vergelijkt ( 62kw met 64kw ) dan zitten de Koreanen toch nog wel minimaal een 8k duurder als ik het zo snel zie in Carbase, lijkt me nog niet echt hetzelfde vaarwater.

der Magistrat

Gebruiker
Total Loss zei:
Je zal er inderdaad net vrij recent 1 gekocht hebben, dan ben je even flink zuur!

Ha, je kan ook deze oud-demo kopen voor meer geld dan een nieuwe. :LOL:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/nissan-leaf-e-tekna-62-kwh-incl-btw-elektrisch-grijs-a7b791d9-9630-4097-b8b3-f6f149819ceb?cldtidx=3&cldtsrc=listPage&searchId=1280263329

zeebra

Gebruiker
Total Loss zei:

zeebra zei:
maar de 62 kWh komt in het vaarwater van de Koreanen. Voor mij is de keuze dan vrij simpel.

Mwah, als je appelen met peren vergelijkt ( 62kw met 64kw ) dan zitten de Koreanen toch nog wel minimaal een 8k duurder als ik het zo snel zie in Carbase, lijkt me nog niet echt hetzelfde vaarwater.

De 62 kwh is een stuk minder efficiënt. In de echte wereld kan je die vergelijken net de 39 KWH Kona die voor 32k weggaat.

Mitsfan

Gebruiker
zeebra zei:
Total Loss zei:

zeebra zei:

De 62 kwh is een stuk minder efficiënt. In de echte wereld kan je die vergelijken net de 39 KWH Kona die voor 32k weggaat.

Met alle respect, maar nu praat je onzin, zeebra.

zeebra

Gebruiker
Mitsfan zei:
zeebra zei:
Total Loss zei:

zeebra zei:

Nee, dat is geen onzin. De Leaf 63 kwh haalt wltp. 385 km. Daarbij komt dat het werkelijke verbruik hoger ligt. Je komt dan rond de 350 km. Dat is dichter bij de 39 kwh Kona dan bij de 64 kwh. Het batterijpakket is niet actief gekoeld bij de Leaf. Dat is echt een probleem.

Barri

Moderator

40kWh: 270km rijbereik. Verbruik: 14,8kWh/100km
62kWh: 385km rijbereik. Verbruik: 16,1kWh/100km

Dat is wel een aardig verschil inderdaad, al op de WLTP cijfers.

Mitsfan

Gebruiker
zeebra zei:
Mitsfan zei:
zeebra zei:
Total Loss zei:

zeebra zei:

Nee, dat is geen onzin. De Leaf 63 kwh haalt wltp. 385 km. Daarbij komt dat het werkelijke verbruik hoger ligt. Je komt dan rond de 350 km. Dat is dichter bij de 39 kwh Kona dan bij de 64 kwh. Het batterijpakket is niet actief gekoeld bij de Leaf. Dat is echt een probleem.

Nou laten we het er dan maar op houden dat m'n Leaf aan alle verwachtingen voldoet. Ook de wijze van koeling en (snel)laden.
Natuurlijk gaan de ontwikkelingen door, maar dat wil niet zeggen dat de huidige stand daardoor plotseling een probleem is geworden. :D

Bovenaan