Mitsubishi Space Wagon 2.4 GLXi (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Wagon 2.4 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 118.747 km |
KM-stand laatst | 192.685 km |
Eerste review en de balans na twee jaar
- 166.054 km
Na een jaartje tevreden sturen in een Toyota Avensis 1.8 Terra (leanburn) uit 1998 werden we gedwongen tot een andere auto. Niet vanwege de Toyota, maar vanwege een vierde kind dat op komst was.
Dus op zoek naar een auto voor 6 a 7 personen voor een niet al te grote som geld. Bij Auto Graveland in Putten deze Mits gevonden. Zij hadden (en hebben) altijd een aantal Space Wagons staan.
Een fijn en betrouwbaar bedrijf trouwens. In de eerste instantie reed ik proef in een 7 persoons, maar heb uiteindelijk voor de 6 persoons uitvoering gekozen omdat dit de nodige problemen met instappen naar de achterbank voorkomt.
De auto bevalt uitstekend. Veel ruimte, een fijne automaat en een voortreffelijke reisauto. De 150 PK's zijn ruim voldoende ook zomers op vakantie met een flinke aanhanger achter de auto.
Even voor de record: we rijden ca. 22.000 km per jaar.
Het verbruik is fors te noemen. Met de Toyota reed ik 1:12,3 gemiddeld en met deze Mits tot nu toe 1:8,7. De automaat slokt natuurlijk ook de nodige extra peut, dat realiseer ik me. De verhouding stad/snelweg is totaal ongeveer 60/40.
Wel zijn we er achter dat aanschaf van de 2.0 verstandiger was geweest, hoewel deze er niet in een 6 persoons uitvoering is.
De GDI motor blijkt wel gevoelig, getuigen ook de vele reviews hieromtrent. Het GDI systeem is niet echt een succes en lijkt niet geschikt voor de normale 95 ron benzine. En de door velen geadviseerde V-power is wel de nodige centen duurder, maar toch echt nodig om de motor schoon te houden.
Ik ben een pietlut en laat alles maken
(soms tot wanhoop van mijn vrouw). Tot nu toe de volgende (grotere) zaken naast de reguliere beurten:
* Uitlaat (midden/achter)
* Remblokken voor
* Nieuwe banden rondom + uitlijnen
* Winterbanden
* Stabilisatorstangen voor
* V-snaren, looprollen, krukaspoelie
Het laatste door veel last van slip op de snaren. Helemaal bij nat weer. Olieverbruik was vanaf het begin al vrij hoog, 1:3000. Dat viel me tegen. Verder gesputter bij een warme start en vaak een brandstoflucht (slecht verbranding). En na verloop van tijd flinke roetpluimen bij veel gas. In februari dit jaar kwam de auto bij de APK niet door de viergasmeting heen, te veel CO.
Ik liet de auto tot dusverre door een eenmansbedrijfje onderhouden. Ging op zich prima, echter heb ik vanwege de GDI problematiek besloten het onderhoud voortaan te laten doen (167.000 km) bij de dealer. Dit besluit werd aangesterkt door een ratel in de motor ergens onder het kleppendeksel.
Ik overwoog eerst nog tot inruil, maar ben verder best tevreden over deze auto. Verder zou inruil qua inruilwaarde erg ongunstig zijn. Ik besloot nog een aantal jaartjes door te willen rijden.
Dus : een flinke midlife onderhoudsbeurt.
Op naar de dealer dus in Hoofddorp voor een grote beurt + Carbon blasteren. Dit is een grondige reinigingsbeurt voor de motor. Ik had gehoord dat dit veel GDI problemen oplost. Dit was geen slecht besluit, want de hele boel zat van binnen dicht geroet. Verder bleken de nokkenaskeerringen olie te lekken en waren de klepseals slecht.
Dit heb ik allemaal laten vervangen. Verder meteen de distrubitieriem, spanners en looprollen laten vervangen omdat de motor toch open lag. Verder Airco laten reinigen + nieuw interieurfilter. Al met al best kostbaar...
Maar...wat een verschil !! De motor loopt als nieuw en is veel stiller. Ik heb meteen V-power getankt en blijf dat ook doen. Die paar centen extra moeten terug te verdienen zijn. Over een paar maanden hoop ik te kunnen melden dat het olieverbruik drastich is afgenomen evenals het brandstofverbruik.
Hierover nader bericht.
Kortom: Op zich is de 2.4 GDI prima om aan te schaffen. Bekijk goed hoe de staat van de motor is bij aanschaf tweedehands. Om de motor goed te houden moet je wel een beetje investeren.
Een paar maanden na de beurt
- 173.800 km
Nu een paar maanden gereden met de gereinigde (carbon blaster) motor met nieuwe klepseals.
Het olieverbruik is vrijwel weg. Ik schat in nu ongeveer 1 : 10.000 in plaats van de 1 op 2.500 a 3.000 die ik had. Dus een flinke verbetering. Dat geldt overigens ook voor het brandstofverbruik. Dat is sinds de beurt 8% afgenomen. Hierbij moet ik wel opmerken dat in deze periode nog geen winterse omstandigheden hebben gezeten, dus ik verwacht dat dit zal teruglopen naar 5%.
at zou dan nog steeds een verbetering zijn.
Verder erg tevreden.
Tussenstand na de 180.000 km
- 186.000 km
Bij de vorige beurt was de distrubutieriem al vervangen, dus dat hoefde bij de laatste beurt in februari niet nog eens.
Wel had ik de nodige kosten, waaronder een zeer zeldzaam fenomeen: Een doorgeroeste leiding van de tankdop naar de tank.
Dit was een zeer dure klus die met name door de vele arbeid zo'n EURO 600,= kostte. Dat valt dan toch even tegen. Helemaal omdat het vrijwel niet voorkomt.
Verder remblokken voor en achter vervangen, v-snaar, en de EGR-klep laten afdoppen. Ik had gehoopt dat de auto hierdoor minder zu roeten, maar dat valt nog tegen.
Met een druk op de kick-down krijgt de achterligger nog steeds een wolk roet te verwerken. Je ruikt het ook.
Wat dat nu nog moet zijn ? Ik weet het niet... Motor is gereinigd, EGR klep afgedopt, altijd v-power getankt. Wie ?
Verder zijn we nog steeds erg content met de auto en met de ruimte en het (zit)comfort. Verbruik is na de motorreiniging vorig jaar 2% minder. Gemiddeld 1 op 9.
Auto ingeruild
- 192.685 km
Vandaag na 3.5 jaar een inruil gedaan voor een 7-2003 Space Wagon - 2.0 GLX met 92.741 op de klok. Deze auto komt van de eerste eigenaar en is volledig dealer onderhouden. Werkelijk een plaatje. Ik kom het niet laten deze unieke kans te laten liggen. Over deze auto start ik weer een nieuwe review.
Met de overstap van een 2.4 naar een 2.0 gaan we er niet alleen qua jaren en kilometers weer goed op vooruit maar lopen niet meer tegen de gemelde GDI gevoeligheden op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.