Mitsubishi Space Wagon 2.4 GLXi (1999)

autoreview

Mitsubishi Space Wagon 2.4 GLXi (1999)

Signalement

UitvoeringSpace Wagon 2.4 GLXi
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf86.860 km
KM-stand laatst110.965 km
Lezerswaardering: 9%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Benieuwd

  • 87.215 km

Van de week een Space Wagon gekocht met nog geen 90.000 op de teller. Automaat, 7 zitplaatsen en een 2,4 liter GDI. Ik heb al gezien dat ik het beste V-Power van Shell kan tanken, dus dat ga ik maar doen. De komende tijd houd ik jullie op de hoogte van de ervaingen, mogelijke gebreken, het verbruik en de kilometerkosten.

Vooralsnog is mijn beeld: ruim, overzichtelijk, luxe en lekker stevige stoelen.

tikje

  • 88.210 km

Na ruim 1.500 km concludeer ik dat de Space Wagon een comfortabele auto is die prima rijdt. De automaat schakelt goed en geruisloos, de vering en de stoelen zijn OK (stevig maar comforbabel genoeg). Zowel in de stad als op de snelweg rijdt de auto lekker, maar mijn voorkeur heeft de snelweg.

Minpunten
Het verbruik is stevig (1 op 9) en er zit een tikje in de stuurkolom. Dat blijkt echter een niet-gevaarlijk euvel van de eerste jaargangen Space Wagon van dit type. Heeft te maken met het systeem dat bij een aanrijding het stuur richting dashboard trekt.

Het verbruik tikt extra aan omdat je ook zwavelarme brandstof (type Shell V-power) moet tanken en die zijn ietsje duurder. Gelukkig is de tank klein (er gaat bij brandend lampje steeds 46 liter in), dus per tankbeurt is het goed te overzien....

Maar al met al ben ik tot nog toe niet ontevreden.

Nog steeds goed

  • 99.229 km

De Space Wagon (SW) houdt zich nog steeds goed. Hij verbruikt geen olie. Het benzineverbruik stijgt licht naar 1 op 8,9 maar dat heeft vooral met mijn rijstijl te maken.
Geen storingen, technische gebreken of anderszins. De SW is tot nog toe een probleemloze auto met een prima comfort.

Gaatje

  • 102.090 km

De SW begon wat meer geluid te maken. De uitlaat.... Het voorste uitlaatdeel is inmiddels vervangen, kosten: € 354 euro, incl. kosten vervangend vervoer.

De cijfers tot nog toe:
Kosten per km ex. afschrijving: € 0,25
Verbruik: 1 op 9,52

APK

  • 104.283 km

De SW kwam soepel door de APK. Een paar dingetjes als een olie- en een luchtfilter, verder niets aan de hand. De auto kreeg ik van binnen en van buiten gepoetst weer terug. Top!

Verbruik tot nog toe: 1 op 9,52
Kosten per kilometer: € 0,26 (ex afschrijving)

Verder nog een aanvullende algemene indruk (na een jaar rijden): de auto is kraak- en rammelvrij, ligt stevig op de weg, stuurt licht, maar niet gevoelloos. De langere ritten die ik gemaakt heb (tot nog toe niet meer dan 500 km achtereen) waren uiterst comfortabel, net als bij de VW Sharan die ik had. De SW lijkt vooralsnog het imago van de Japanse auto te bevestigen: ik heb het zelden eerder meegemaakt een auto met dergelijke lage onderhoudskosten en zo weinig gebreken.

Van de zomer ga ik 1.150 km enkele reis rijden op weg naar ons vakantieadres, ben benieuwd of ik (net als bij de VW Sharan) fit uitstap daarna. Ik laat het jullie weten!

Snelwegauto

  • 107.307 km

Als ik op het benzineverbruik af ga dan is de SW een echte snelwegauto. 1 op 10,5 (nog steeds niet zuinig) haalt hij dan makkelijk. De combinatie snelweg en 80-kmwegen leidt tot een verbruik van onder de 1 op 9.

Net een paar dagen België achter de rug (ruim 600 km gereden). Zonder problemen, maar vooral erg comfortabel.

De stand tot nu toe:
Verbruik: 1 op 9,51
Kosten/km: 0,26 (ex. afschrijving)

Ze lust wel wat...

  • 110.965 km

Net de vakantierit van en naar de omgeving van Toulouse achter de rug. Ruim 3.000 km afgelegd. Probleemloos en met een geweldige zitpositie voor alle plekken (niet vermoeid aankomen op je vakantiebestemming lukt absoluut met deze auto). En op nieuwe voorbanden, want de dag voor de vakantie zag ik teveel droogtescheurtjes.

Wat wel opvalt is dat de SW, die al niet zo zuinig is, een flink verbruik kent in de bergen in combinatie met een zware belading (6 mensen + dakkoffer + hun bagage), wat op zich niet onlogisch is. Deze vakantie was goed voor 1 op 8,69. Dus gezien de honderden kilo's (350 alleen al voor de mensen) extra gewicht acceptabel.

De automaat kan de bergen goed aan. Hij schakelt op tijd terug en er is geen moment dat je trekkracht mist of het gevoel hebt dat de automaat te laat ingrijpt bij gasgeven.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens