Mitsubishi Space Wagon 2.0 GLXi (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Space Wagon 2.0 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 246.200 km |
KM-stand laatst | 263.500 km |
Aanschaf
- 246.200 km
Aangezien de Carisma 1.8GDI uit 2000 op zich een hele goede auto was voor ons gezin en ons op 1 keer na niet in de steek heeft gelaten ( Gasklephuis defect) hebben we hem toch ingeruild. Dit vanwege praktische overwegingen, het werk van mijn vrouw vraagt namelijk om meer zitplaatsen.
Ik ben van plan om net als bij de Carisma de belevenissen te gaan bijhouden, qua onderhoud en andere kosten.
Een Space Wagon van 13 jaar oud en bijna 2 1/2 ton op de teller, is dat geen risico? Na diepgaand onderzoek en navraag bij Space Wagon-rijders kan ik naar alle waarschijnlijkheid daar Nee op zeggen, maar de tijd zal het leren.
Wat zit erop en eraan?
- 136 PK 2.0 liter motor
- Airco, Cruise Control, 7 zitplaatsen, Trekhaak
Wordt vervolgd!
eerste indrukken
- 247.800 km
De eerste indrukken van mijn Space Wagon zijn wisselend, maar dat ligt vooral aan het onderhoud -of eigenlijk gebrek daaraan- van de vorige eigenaar. Aangezien ik de auto zonder ook maar enige garantie of onderhoudsgeschiedenis heb gekocht ( de dealer zou dit verzorgen maar ik wacht er nog steeds op!), maar wel met nieuwe APK, kon ik verwachten dat er op korte termijn onderhoud nodig zou zijn. Uiteindelijk heeft de auto een grote beurt gehad waarin olie, alle filters en bougies vervangen zijn. De staat van de te vervangen onderdelen bleek erbarmelijk, filters waren zo vies dat het een wonder is dat de motor nog adem kreeg. De olie was van de kleur diepzwart. Daarmee dacht ik voorlopig weer even verder te kunnen maar waarschijnlijk is de motor zich rot geschrokken van al die frisheid want helemaal vlekkeloos waren de eerste 1000 km niet daarna, af en toe motorlampje, mogelijk dat een van de bobines ook een niet al te lang leven meer beschoren is, we wachten af...
Over de auto zelf niets dan lof, een heerlijke reisauto met een zee aan ruimte. De achterste stoelen zijn makkelijk te verwijderen, waarmee een vakantie geen enkel probleem is. Met 7 volwassenen op pad is ook geen enkele moeite.
Het verbruik is navenant hoger dan mijn Carisma, maar dat was in de lijn der verwachting.
indrukken
- 249.500 km
Na 3500 km ongeveer en een kleine 3 maanden een eerste echte indruk van de Space Wagon:
een zeer ruime, comfortabele reisauto die tijdloos aandoet.
De motor is prima capabel om dit bakbeest van zijn plaats te krijgen, alleen het verbruik is navenant voor een auto van bijna 1500 kg, tijdens veelal stadsritten is 1:8 gemiddeld normaal, op de snelweg is 1:12,5-13 haalbaar. zie hiervoor ook mijn verbruiksmonitor welke ik bijhoudt. Olieverbruik is nihil.
De bak en koppeling zijn voor een auto van deze leeftijd en kilometerstand nog haarfijn. De auto stuurt weer snaarstrak door de nieuwe 4seizoenenbanden die ik heb laten monteren (Nexen 215/60 R16's gekocht via Tirendo). Het overhellen in bochten vind ik persoonlijk wel meevallen, mijn Carisma had hier ook last van, net als het alom aanwezige onderstuur wat overigens makkelijk te corrigeren is. maar wat wil je ook met een auto van dit formaat.
Positieve punten: Ruimte!, comfort, cruise control, ijskoude airco
Minder positief: stevig verbruik, onderstuur
update
- 255.000 km
Naar aanleiding van het branden van het rode oliekannetje, olielekkage bij 2 bougies en versleten remschijven en blokken voor, een kleine tussenbeurt uitgevoerd.
Het oliekannetje bleek alleen te gaan branden als de motor warm was en in stationair, bij een heel klein beetje gas was deze weg. Het euvel: de oliedruksensor á 6,50.
De lekkage bleek veroorzaakt door versleten rubbers rondom de bougies, een vaker voorkomend probleem bij auto's van deze leeftijd en km-stand begreep ik bij navraag bij de dealer. Aangezien het klepdeksel eraf moet om erbij te komen ook meteen het klepdekselpakking vervangen, kosten van deze 4 rubbers en pakking 100,-
Remschijven en blokken heb ik zelf via internet besteld, voor 85,- was ik klaar waar ik via de dealer een veelvoud kwijt zou zijn...
Alles bij elkaar ben ik nu in 7 maanden en ruim 9000 km 600,- verder, maar als ik de aanschaf erbij optel en de wijsheid van wat er nu nog aan de Wagon zou moeten gebeuren, mag ik niet klagen. Ik zit nu inclusief aanschaf nog ruim onder het budget wat ik in gedachten had.
Om de auto een beetje aan de huidige tijd aan te passen en mezelf iets meer zicht te geven heb ik de koplampen vervangen door H4 LED's, de schemerlampjes gaven me te weinig zicht op de weg, zeker bij regenachtig weer. dat is nu wel anders!
APK + beurt
- 263.500 km
Aangezien de Wagon weer voor APK mocht verschijnen heb ik de auto op voorhand technisch laten keuren. Beide fuseekogels bleken teveel speling te hebben en beide schokdempers achter waren klaar. Na onderzoek op internet blijkt dat de leeftijd en het kilometrage van de auto beide reden genoeg kunnen zijn voor bovenstaande.
Helaas voor mij blijkt dat als de fuseekogels op een deugdelijke manier vervangen moeten worden je beter de gehele draagarm kunt vervangen. Mitsubishi heeft deze namelijk zo geconstrueerd dat dit zo goed als een geheel vormt. Kosten van 2 draagarmen voor ( 185,- / stuk) en 2 schokdempers achter ( 85,- / stuk) : 650,- inclusief montage. Veel geld, maar dit was het dan wel weer qua kosten voor dit jaar. Verder was de SW namelijk geheel prima! Met de aanpassingen rijdt hij weer snaarstrak ook.
Naast de APK-onderdelen heb ik een kleine beurt uit laten voeren, hij kan er dus weer een jaar tegen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Mitsubishi Space Wagon 2.4 GLXi (1999)

Mitsubishi XRT Concept blikt vooruit op nieuwe L200

Mitsubishi ASX - Back to Basics

Mitsubishi Outlander PHEV in 2024 naar Nederland

Mitsubishi: 16 nieuwe modellen binnen 5 jaar
