Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galant 2.0 GLSi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Galant is een heerlijke reisauto. De motor levert prima prestaties, en gekoppeld aan de perfect werkende automatische versnellingsbak is het telkens weer een genot om mee te rijden. Wat een auto! De automaat kun je na wat gewenning met het gaspedaal perfect aansturen. Daar komt bij dat het geluidsniveau plezierig laag is. Er is bij zeer hoge snelheden wel een beetje windgeruis bij de voorportieren, maar storend is dit zeker niet. De wegligging is uitstekend en duidelijk afgestemd op comfort. Ik vond de achtervering wat te slap. Bij zware vakantiebepakking (4 personen plus bagage) hing de auto nogal achterover en in Noorwegen raakte ik op slecht wegdek wel eens een steen met mijn trekhaak. De auto is sowieso erg laag gebouwd. Na montage van een paar hulpveren (voor het bescheiden bedrag van 200 euro) was dit euvel helemaal over en rijdt de auto superstrak. Naar mijn idee zou de besturing iets zwaarder mogen zijn, maar dat is een kwestie van smaak. Het verbruik ligt zo rond de 1:10.5 gemiddeld en dat is voor een automaat van dit formaat nog niet eens zo slecht. Op de snelweg is het verbruik nog een stuk lager.
De climate control brengt het comfort op een nog hoger niveau. Daarbij zitten de stoelen gewoon goed, al zou de zitting iets langer mogen zijn. De bekleding is van een zeer aangename stof. Het stuurwiel is jammer genoeg enkel in hoogte verstelbaar.
De afwerking van het interieur is duidelijk beter dan bij mijn vorige auto. Er zijn mooiere materialen gebruikt en het steekt allemaal net wat beter in elkaar. Er is nog geen rammeltje hoorbaar! Ook achterin is de ruimte meer dan voldoende.
De onderhoudskosten zijn heel erg laag. Een onderhoudsbeurt kost zo’n 150 euro en moet om de 15.000 km. De auto staat nog maar op zijn 2e set banden en kan daar zeker nog wel 15.000 kilometer mee door. De reguliere vervanging van de distributieriem (iedere 90.000 km) vond ik persoonlijk nogal kostelijk (ruim 600 euro inclusief kleine beurt) omdat er dan behalve de riem blijkbaar ook nog een stuk of vier spanrollen vervangen moeten worden.
Al met al een hele f
PROBLEMEN
Problemen zijn er nog niet geweest. De gloeilampen van de komplampunits zijn allebei al eens vervangen, en is er 1 keer een remlicht achter kapot gegaan. Bij 96.000 kilometer zijn de remschijven vervangen in verband met lichte trillingen. Bij een automaat is dat bij deze kilometerstand niks bijzonders en dus volgens mij ook niet als probleem aan te merken. Mijn handgeschakelde Carisma was toen al aan zijn derde setje toe! Verder nog helemaal niets!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.