Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mitsubishi
  • Galant

Mitsubishi Galant 2.5 V6 Elegance (2002)

autoreview

12
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Elegance (2002)
stevenxco
  • stevenxco9
  • Gebruikersreview
24 november 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGalant 2.5 V6 Elegance
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst112.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijervaringen met een Japanse topper

  • 110.000 km
  • 23 november 2006

Update: 4 april 2009

Na zeer positieve ervaringen met de Mitsubishi Space Wagon (zie review) was het tijd voor wat anders. Voor de afwisseling en omdat de enorme ruimte van de Space Wagon overbodig begon te worden.
Wel weer een Japanner. Honda Accords van het laatste model waren nog te prijzig. De via internet opgespoorde Galant V6 Elegance leek een aardig alternatief. Niet zo modern als de Honda, maar het fraaie model van de Galant en de luxe uitvoering zorgden voor compensatie. En Mitsubishi had bewezen goede automobielen te kunnen maken.

Hoe bevalt dat nou in de praktijk, een Galant V6?

Niet verkeerd. De uitrusting is zeer compleet: Climate control, lederen bekleding, een Nardi stuurtje en nog veel meer. Dat geeft een goed gevoel.
De V6? Qua inhoud en vermogen scheelt het niet veel met de 4-cilinder GDi 2.4. In het gebruik merk je echter een groot verschil. Bij lage toeren geeft zo’n V6 wat minder trekkracht. Maar eenmaal op stoom boven de 4000 rpm wordt het genieten. En dat geluid.... Hoe meer toeren, hoe mooier. Het is bijna jammer dat je het alleen hoort bij fel optrekken. Stiekem zet ik zo af en toe de automaat op handbediening om een paar kilometer op toeren te rijden. Heerlijk. De kolk die dan in de brandstoftank ontstaat is wellicht wat minder voor de portemonnee en het milieu. Maar ach, wat moet ik met al dat geld en zo’n lekker tropische winter is goed voor de reumatiek, zullen we maar denken.
Overigens, bij constant tempo is de V6, net als de 2.4 GDi, volstrekt onhoorbaar.

Dat laatste geldt helaas niet voor het onderstel. Mitsubishi besteedt stelselmatig te weinig aandacht aan de isolatie van bandengeluiden. Daar hebben meer Japanse auto's last van. Zouden ze in Japan uitsluitend over biljartlakens rijden? De consequentie is dat je goed moet nadenken over de bandenkeuze. Met de huidige Michelin Primacy sloffen is het goed te doen, zolang je niet over Belgische beton-beton-betonwegen rijdt. Continentals zijn daarentegen absolute afraders.


M.b.t. het weggedrag van mijn Galant herken ik weinig van de commentaren uit andere reviews en de testverslagen van Autoweek. Daar hebben ze het over veel onderstuur en overhellen in bochten. Mijn Galant heeft daar echter totaal geen last van. In tegendeel, deze Mits gaat opvallend neutraal de bocht om. Bovendien vind ik de vering zeker niet overdreven soepel. Je kunt niet anders dan concluderen dat de Elegance-uitvoering een sportiever afgesteld onderstel heeft met zwaardere stabilisatoren en straffere dempers, al staat dat nergens vermeld. Zo mooi uitgebalanceerd als bijvoorbeeld een BMW of een Alfa is mijn Galant misschien niet, maar het rijdt prima en er is onmiskenbaar een vleugje sportiviteit aanwezig.

Het comfort:
Het geluidsniveau is nogal afhankelijk van de omstandigheden. Met glad asfalt en weinig wind is de auto erg stil. Staat er veel wind en rij je over ruw wegdek dan is de Galant te rumoerig voor zijn prijsklasse. Voor alle duidelijkheid: het windgeruis is normaliter nauwelijks hoorbaar, maar bij harde wind neemt het lawaai onevenredig toe. De vering is doorgaans behoorlijk comfortabel. Grote oneffenheden worden goed verwerkt en ook met klinkerbestrating weet het onderstel opvallend goed raad. Alleen dwarsrichels worden te hard doorgegeven.
Met de fijne, elektrisch verstelbare en verwarmbare, stoelen en de luxe ambiance is het doorgaans prettig toeven/zoeven in de Galant.

De climate control werkt niet optimaal, doordat de temperatuursensor van het interieur wordt opgewarmd door de radio/CD-speler. Het gevolg is dat er, na ongeveer een half uur rijden, uit de middelste ventilatieroosters koele lucht stroomt, want het systeem denkt dat het te warm wordt in de auto. Je blijft er wakker bij, maar echt prettig vind ik het niet. De remedie is het verhogen van de ingestelde temperatuur naar 27 graden.

De motor en de 4-trapsautomaat vormen een goede combinatie, al was een vijfbak nog beter op zijn plek geweest omdat de trekkracht bij lage toerentallen een beetje tegenvalt. Niettemin is de automaat best alert en schakelt meestal op die momenten dat ik het zelf ook gedaan zou hebben. De handmatige stand van de versnellingpook bewijst vooral bij het rijden met de sleurhut zijn nut, doordat je de motor bij hellingen beter op toeren kunt houden door zelf alvast terug te schakelen.

Als caravantrekker viel de stabiliteit alleszins mee. De grote overhang achter zou anders doen vermoeden. Bij inhaalmanoeuvres op de Franse tolwegen liep de snelheid soms ongemerkt op tot 130 km/u, zonder dat er enig gekwispel merkbaar werd.
De V6, mits op toeren, trekt prima en wordt nooit rumoerig. Ook niet op steile hellingen. Wel dient er rekening mee te worden gehouden dat de koelcapaciteit van de motor wat krap bemeten is. Bij lange, zeer steile hellingen loopt de motortemperatuur snel op tot aan het rode gedeelte. Problemen heeft dat nog niet echt gegeven, maar het idee is minder prettig. Mijn Space Wagon had daar totaal geen last van.

Nu ik de auto ruim twee jaar in het bezit heb, kan ik wat meer schrijven over de kwaliteit. Met de betrouwbaarheid zit het goed. Er is niets stuk gegaan. Toch is de Galant niet zo degelijk als bijvoorbeeld de Space Wagon. Dat hoor je aan een incidenteel kraakje, je voelt het aan het sluiten van de deuren en als je tegen de deurpanelen aandrukt, geven ze mee. Qua afwerking kan de auto het niveau van een merk als Audi zeker nog niet benaderen.

Bij garagisten staat de Galant goed aangeschreven. Bij het afrekenen van de APK verzuchtte de monteur: Ach meneer, ik had al meteen gezien dat er aan u niets te verdienen viel. Aan die dingen mankeert nooit wat.
Bij het maken van een afspraak voor APK aan de Punto van mijn vrouw, merkte de garageman (ander bedrijf dan de eerste) bij het zien van de Galant op: Ah, u rijdt een Galant. Die zijn nog in Japan gemaakt. Onverslijtbaar!!

Ik hoop het. Het was fijn om te horen.

De plussen van de Galant V6:

+ Fijne V6 met acceptabel drankgebruik (1 : 10)
+ Prettige automaat
+ Zeer complete en luxe uitrusting
+ Heerlijke stoelen met ingebouwd kacheltje
+ Ruim interieur
+ Fijne bediening, je bent zo gewend.
+ Goed weggedrag
+ Zeer betrouwbaar

Min:
- Onder minder gunstige omstandigheden te rumoerig
- Remmen voelen niet top aan.
- Krappe capaciteit motorkoeling bij caravantrekken

Update 4 april 2009:
Onderhoud: flexibel deel van de uitlaat vervangen + 4 nieuwe banden. Kosten € 700. Verder helemaal niets.

Daar zal ook wel niets bijkomen. Ik heb inmiddels een klassieker voor alledag aangeschaft, die op de termijn de Galant zal vervangen. Niet verstandig natuurlijk, de Galant gaat probleemloos nog minstens 10 jaar mee. Waarmee ik eigenlijk een beetje jaloers ben op de volgende eigenaar die de Mits voor een veel te laag bedrag van Marktplaats af zal pikken. Maar drie auto's in het gezin is te veel van het goede.

PROBLEMEN

  • 110.000 km
  • 23 november 2006

Auto is uitermate betrouwbaar. Alleen de remschijven willen nog wel eens kromtrekken. Volgens de garage is dit een kwaal bij alle automaten, omdat je na het afremmen je voet op het rempedaal blijft houden tegen het kruipen. De hete remblokken blijven zodoende tegen de schijf aangedrukt en veroorzaken het kromtrekken.

Verkocht

  • 112.000 km
  • 15 augustus 2009

De Galant is verkocht. Ik rij nu verder in één van mijn twee oude Benzen.

Terugkijkend op de Galant zal me vooral de verrassend goede wegligging bij blijven. Dankzij het aangepaste onderstel. Veel grip, goed stuurgevoel, neutraal stuurkarakter en tóch voldoende comfort. De nieuwe eigenaar zal ongetwijfeld veel plezier van zijn Mitsubishi hebben.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Mitsubishi Galant? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Galant
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Galant specificaties
  • Mitsubishi Galant occasions
  • Mitsubishi Galant video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Galant tests
  • Mitsubishi Galant gebruikersreviews
  • Mitsubishi Galant index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer
 

Mitsubishi Galant reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.0 GLXi (2000)

    Mitsubishi Galant 2.0 GLXi (2000)

    • 18 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.5 V6 (1997)

    Mitsubishi Galant 2.5 V6 (1997)

    3
    • 30 oktober 2012
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.4 GDI GLS (2000)

    Mitsubishi Galant 2.4 GDI GLS (2000)

    1
    • 7 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.0 Comfort (2001)

    Mitsubishi Galant 2.0 Comfort (2001)

    10
    • 19 november 2009
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.0 GLXi (1997)

    Mitsubishi Galant 2.0 GLXi (1997)

    6
    • 23 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1997)

    Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1997)

    19
    • 3 augustus 2007
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.5 V6 Elegance (2002)

    Mitsubishi Galant 2.5 V6 Elegance (2002)

    12
    • 23 november 2006
meer reviews
Klokje rond Mitsubishi Galant

Klokje rond Mitsubishi Galant

4

Jammer voor de Mitsubishi Galant, maar hij heeft in zijn laatste jaren een behoorlijk anoniem...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber Gezocht

    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber...

    20
    • 3 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1996)

    Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1996)

    8
    • 27 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    7
    • 27 april 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Mitsubishi Galant (2005)

    In het Wild: Mitsubishi Galant (2005)

    26
    • 16 juli 2017
  • Nieuws
    In het wild: Mitsubishi Galant Sapporo (1978)

    In het wild: Mitsubishi Galant Sapporo...

    45
    • 17 juni 2016
  • Geschiedenisles - Mitsubishi Galant

    Geschiedenisles - Mitsubishi Galant

    65
    • 13 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    3
    • 27 februari 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in hybride

    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in...

    16
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)

    Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)

    2
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige (2022)

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige...

    4
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021)

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021)

    3
    • 8 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Instyle (2005)

    Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Instyle (2005)

    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden