Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mitsubishi
  • Galant

Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1998)

Treetje hoger

Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1998)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mitsubishi heeft de Galant 'n treetje hoger in het modellenprogramma geplaatst, waardoor deze wagen en de Carisma elkaar niet langer in de weg zitten. De opwaardering had ook gevolgen voor de prijslijst.

De voordeligste Galant - de 2.0 GLXi - komt tegenwoordig op zo'n 45 mille. Voor deze test kozen we de 2.0 GLSi, waarvoor de dealer ruim f 53.000 vraagt. Motoren gaan vaak veel langer mee dan modellen. Daarom hoeft het niet te verbazen dat de nieuwe Galant 2.0 dezelfde tweeliterkrachtbron in het vooronder heeft als z'n voorganger. We hebben het dan over een vierpits zestienklepper. Deze 1997 cc metende machine is goed voor 100 kW - 136 pk - en een koppel van 178 Nm. Daarmee is hij beslist niet zuinig gemotoriseerd. Mitsubishi laat weten dat de Galant 2.0 met een vaart van 210 km/h kan voortsnellen. Tja, en ook de acceleratietijden zijn - voor een gewone gezins- en zakenauto - niet kinderachtig. Volgens de technische specificaties moet hij vanuit stilstand in 9,7 s de honderd kilometer kunnen bereiken. En als je met de wagen op pad gaat, ben je best bereid dat te geloven, want hij maakt zonder meer 'n pittige indruk. Bij onze eigen metingen had de Galant 10 seconden rond voor het sprintje nodig. Bij de tussenacceleratie (80-120) klokten we in 'vier' 9,8 en in 'vijf' 13,2. De geluidsmetingen vielen ook niet tegen. Bij 100 kilometer constant registreerden we een verdienstelijke 68 dB. Werd er 120 constant gereden, dan was dat 70 dB.
Net als de vorige versie heeft de Galant '97 een fraai onderstel met multilink wielophanging vóór en achter. Dit systeem houdt - in combinatie met de vering en demping - de wielen onder vrijwel alle omstandigheden optimaal op de weg. Slechte bestrating wordt goed verwerkt. Je voelt het wel als er wegdek van bedenkelijke kwaliteit onder de wielen door gaat, maar het deert de inzittenden weinig of niets. De mooie wielophanging staat ook hoge bochtsnelheden toe. Hij wekt zelfs zóveel vertrouwen dat de chauffeur er overmoedig van zou kunnen worden en uiteindelijk met stevig onderstuur te maken krijgt. Ieder systeem, hoe goed ook, heeft nu eenmaal z'n grenzen. De besturing werkt wat licht en daardoor met minder gevoel dan je bij een auto met zulke prima rijkwaliteiten zou wensen. Een Galant laat zich echt nauwkeurig mennen. Alleen communiceert hij dat niet zo duidelijk. Schakelen, ten slotte, gaat soepel en vlot. Niets op aan te merken.
Bij de modelwisseling kreeg de Galant een nieuw, wat behoudender interieur. Geen organische vormen of andere moderne fratsen, maar gewoon een instrumentenpaneel onder een afdakje en een aparte middenconsole. Het enige opvallende detail is het digitale klokje dat bovenaan de middenconsole, in een 'nisje' pal onder het raam, een plaatsje heeft gevonden. In het verleden hebben we nogal eens geklaagd over sfeerloze interieurs van Japanse wagens. Maar over de nieuwe Galant mogen we niet mopperen, want stoelen en deurpanelen zijn bekleed met stof met een smaakvol motiefje. Opberg/aflegruimte vinden we in de vorm van tamelijk korte nogal smalle kaartenvakken en ruimten onder de radio, achter de pook en in de middenarmsteun. Ook zijn er twee laatjes; een in de middenconsole en een links onder het stuur.

Voldoende plaats
Mensen die achterin meereizen, hebben niets te klagen. Er is voldoende plaats voor hoofd en benen. Om wat meer beenruimte te scheppen dan het vorige model - met dezelfde wielbasis - bood, zijn er uitsparingen gemaakt in de rugleuningen van de voorstoelen. Beperkt het aantal achterpassagiers zich tot twee, dan kunnen ze elk hun eigen territorium scheppen door de middenarmsteun neer te klappen.
De Japanner stelt met een 470 liter metende kofferbak niet teleur. Wél jammer is dat z'n kofferdeksel is voorzien van beugels die de bagage kunnen beschadigen. Jammer is ook dat er maar een kleine opening tussen interieur en kofferbak ontstaat als de in delen omklapbare achterbankleuning voorovergaat.
Wat krijgt de Mitsubishi Galant 2.0 GLSi zo al aan uitrusting mee? Wél er zijn de veiligheid dienende zaken als ABS, twee airbags en in hoogte verstelbare hoofdsteunen achter. Voor het comfort van de bestuurder is er een verstelbaar stuurwiel en een stoel met zitting waarvan vóór- en achterkant apart in hoogte kunnen worden versteld. Elektrisch verstelbaar en verwarmd zijn de buitenspiegels. Elektrisch bedienbaar zijn alle vier de portierruiten. Standaard is tenslotte ook een airconditioning met volautomatische regeling.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Galant 2.0 GLSi
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.183

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 178 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.630 mm / 1.740 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.635 mm
Massa leeg 1.235 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.275 kg / 645 kg
Banden195/65R14Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 13,2 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Galant
Mitsubishi Mitsubishi Galant
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Galant specificaties
  • Mitsubishi Galant occasions
  • Mitsubishi Galant video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Galant tests
  • Mitsubishi Galant gebruikersreviews
  • Mitsubishi Galant index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1996)

    Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1996)

    8
    • 27 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    7
    • 27 april 2020
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1996)

    3
    • 27 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.0 GLXi (2000)

    Mitsubishi Galant 2.0 GLXi (2000)

    • 18 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant Station Wagon 2.5 V6 (1999)

    Mitsubishi Galant Station Wagon 2.5 V6...

    3
    • 5 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 2.5 V6 (1997)

    Mitsubishi Galant 2.5 V6 (1997)

    3
    • 30 oktober 2012
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Galant 1.8 GLSi (1995)

    Mitsubishi Galant 1.8 GLSi (1995)

    • 8 mei 2012
meer reviews
Klokje rond Mitsubishi Galant

Klokje rond Mitsubishi Galant

4

Jammer voor de Mitsubishi Galant, maar hij heeft in zijn laatste jaren een behoorlijk anoniem...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber Gezocht

    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber...

    20
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    In het Wild: Mitsubishi Galant (2005)

    In het Wild: Mitsubishi Galant (2005)

    26
    • 16 juli 2017
  • Nieuws
    In het wild: Mitsubishi Galant Sapporo (1978)

    In het wild: Mitsubishi Galant Sapporo...

    45
    • 17 juni 2016
  • Geschiedenisles - Mitsubishi Galant

    Geschiedenisles - Mitsubishi Galant

    65
    • 13 januari 2015
  • Klokje rond Mitsubishi Galant

    Klokje rond Mitsubishi Galant

    4
    • 15 oktober 2008
  • Klokje rond Mitsubishi Galant

    Klokje rond Mitsubishi Galant

    4
    • 10 januari 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in hybride

    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in...

    16
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    37
    • 5 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden