Mitsubishi Colt 1.3 Inform Cool Pack (2005)

autoreview

Mitsubishi Colt
Mitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi Colt - interieurMitsubishi Colt - interieur

Signalement

UitvoeringColt 1.3 Inform Cool Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na lang wikken en wegen op de Colt 1.3 (95pk) uitgekomen als goede afweging tussen prijs, ruimte, comfort en vermogen.

Qua ergonomie vind ik het autootje heel oke. De pedalen voelen stevig aan bieden alledrie ongeveer evenveel tegendruk. De stoelen zijn vrij stevig en bieden genoeg steun ook bij lange ritten. Jammer dat de stuurkolom niet in diepte verstelbaar is. Heel erg fijn dat de auto gewoon wijzerplaten heeft voor snelheid en toeren.

De geluidsisolatie had beter gekund, je hebt een boel motorlawaai op de snelweg. Eigenlijk heeft de auto een versnelling te weinig. De afwerking van het interieur is verder goed, nergens rateltjes of tikjes te bespeuren. Echter, de eerste keer dat ik het stuur wilde verstellen greep ik in een klodder smeervet.

Hij heeft een kleine dode hoek achter, maar de dubbele A-stijlen nemen wel een hele hap uit het zicht linksvoor.

De airco is prima. De radio/cd speler is goed, maar niet bijzonder ofzo. Bediening van de instrumenten is dik in orde, het babyblauwe zachtplastic en de klikjes in de draaiknoppen maken dat het allemaal prettig bedient, ook zonder te kijken. Het handschoenkastje heeft een fijn zijvak waar een hele 1,5 liter petfles in verdwijnt, maar het hoofdvak is echt te klein. Er is ruimte voor meer.

Update ca. 94000 (voorjaar 2007): als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan blijft het sluitpennetje van het handschoenkastje in ingetrokken toestand vastzitten. Even wachten tot het interieur wat is afgekoeld en het kastje sluit weer.

Update 102064: iets te veel kracht gezet bij een poging om met mijn sleutel het sluitpinnetje naar buiten te frutten. Hele sluit mechanisme is naar binnen toe afgebroken/-gebogen. Binnenkort een onderhoudsbeurt, tot die tijd een bagagespin om hem dicht te houden.

De radio heeft een eigenaardig trekje met de RDS verkeersinformatie. Als de TP stand aanstaat MOET hij het verkeersbulletin afspelen. Je kunt niet terugspringen naar je CD zolang ze bij de zender het RDS signaal uitzenden, of je moet de hele TP mode uitzetten (en niet vergeten om na twee minuten weer aan te zetten). Update 70k: gaandeweg is me dit steeds meer gaan irriteren. Als ik hem nou opnieuw zou uitzoeken komt er gewoon een Pioneer in.

Het weggedrag is dik in orde. Je mist wat koppel van 90 naar 120, maar het is ook maar een 1.3. In zijn segment is het toch wel een van de fellere autootjes; een 207 met 1.4 heeft bijvoorbeeld 5pk minder bij 250kg meer. Door het lage gewicht van de Colt gaat hij ook prima de bocht om.

Als je rustig rijdt (100-110) haal je moeiteloos 1 op 16, en ik heb over een rit van Amsterdam naar Rotterdam volgens de boordcomputer ook wel eens 1:18,6 gereden (veel 70 maar nergens echte file). Wanneer je echter op 120-130 kruist is 1:14,5 het beste dat je nog haalt. Weer jammer van die ontbrekende zesde versnelling. Update 46000: bovenstaande verbruikscijfers komen van de boordcomputer. Volgens de overzichten van de leasemij is hij een stuk zuiniger, over de periode dat ik dag-in-dag-uit de A15 afraasde staat er toch nog 1:16,5. Update 83000: het laatste halfjaar een dagelijkse rit van 55km enkel gehad. Ritgemiddelde meestal tussen 5,5 en 6,5 liter per 100km.

N.a.v. reacties onder deze post: ik schakel inderdaad vrij vroeg op, normaal gesproken onder de 3000rpm (als er iemand achter me zit wat later). Voor invoegen/inhalen op de snelweg ga ik wel naar zijn 4. Ik denk dat de zuinigheid er vooral in zit dat ik veel in de versnelling uitrij, bijvoorbeeld op een rood stoplicht af; daarbij schakel ik ook terug naarmate de snelheid valt en begin ik als het kan pas in zijn 3 met bijremmen.

Betrouwbaarheid: na 70000 kilometer nog geen hikje. Het ergste defect dat ik heb gehad is een kapot dimlicht.

Update 46000: als je met de achterklep open rijdt om iets groots te vervoeren, gaan de interieurlampjes niet uit. Heel irritant. Opgelost door een zwart kartonnetje tussen de zonnekleppen te knellen om het lampje af te dekken.

Update 60000: weer een grote beurt gehad. Weinig bijzonders alleen was het dashboard gaan rammelen bij 80 in V. Dit is weer vastgezet en daarmee is het probleem verholpen.

Grootste minpunten:
- dode hoek linksvoor
- interieurgeluid

Andere nadelen:
- rittijd niet in de boordcomputer
- uitlaatsierstuk ziet er niet uit
- spuitbus ipv reservewiel

PROBLEMEN

Linker deurscharnier kraakte. Is bij de onderhoudsbeurt gesmeerd en sindsdien is het probleem over.

Steenslag in de voorruit, gefixed bij Carglass. Jammer, maar kan gebeuren.

Update 57500 kilometer: rechter dimlicht kaduuk. Lampje laten vervangen door de dealer.

Update 65300: lekke band rechtsachter. Die reparatieset viel alleszins mee (motorpompje heeft wel wat), maar ik zou nog steeds liever een reservewiel hebben.

Update 83000: het linkerdimlicht is intussen ook aan zijn tweede peertje.

Update 102064: sluitmechanisme van het handschoenkastje is naar de vaantjes. Zie hoofdtekst voor uitleg.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.