MINI Mini (2022) #3
autoreview
Signalement
| Bouwjaar | 2022 |
|---|---|
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 58.419 km |
| KM-stand laatst | 59.934 km |
De eerste kilometers,,,.
- 59.934 km
Na een paar maanden geleden een Mini Cooper s R53 aangeschaft te hebben, is het ons duidelijk geworden dat, ondanks dat de R53 een heerlijke auto is, dit niet de juiste keuze was. Behoorlijke gebruikskosten, youngtimer regeling die er uit gaat en niet een daily driver voor de afstanden die wij rijden. We hebben onze Fiat500e verkocht en eigenlijk hadden we een electrische Mini moeten kopen. Dat hebben we nu rechtgezet.
Mijn zoon had een elektrische Mini gekocht uit 2022 en dezelfde avond heb ik een ritje gemaakt in deze auto en ik was om. Nog voor het weekend de auto gevonden die ik wilde, namelijk met Panorama dak, Harmann Kardon, Carplay, stoelverwarming én bruin leder interieur. Opgebeld en gevraagd of de auto goed was, op zaterdag de auto bekeken en precies wat ik zocht (we zochten...). Prima geholpen bij dit bedrijf in Hoofddorp en de auto was nagekeken, SOH is 100% en nieuwe voorbanden erop. Uiteraard gepoetst, maar met zwart is dan een kwestie van minuten voordat dat schone gevoel voorbij is.
De eerste kilometers
Fijn om te lezen dat de MINI EV als meest betrouwbare EV eruit komt bij de test van Autovisie, want daarvoor hebben we deze ook gekocht. Met een zo goed als nieuwe accu en een interieur waarvan je denkt dat het gewoon nog nieuw is, is dit natuurlijk goed nieuws. Wanneer je gaat zitten in deze Mini, de auto start (of aanzet), de stoel goed hebt staan dan valt meteen op dat het interieur premium aandoet. Mooie materialen, heerlijke stoelen, infotainment ziet er goed uit en een prachtig vol geluid uit de H&K set. Wat een genot en wat een verschil met de Fiat 500e. Het verschil is echt wel 2 niveau's hoger. Qua ruimte is het niet veel groter dan de Fiat, maar qua overzicht is er een duidelijk verschil. Goede spiegels, lage ramen en een goed overzicht wanneer je naar achteren rijdt met de achteruitrij camera. We hebben 32 jaar classic Mini gereden en het is knap dat je toch hetzelfde gevoel krijgt, maar natuurlijk veel luxer.
Verbruik en actieradius
Wat is het toch fijn dat je een actieradius hebt, waarbij de auto eigenlijk iets minder opgeeft dan dat je uiteindelijk gaat halen. Ook bij temperaturen rond het vriespunt. Wat een verschil met de Fiat die altijd zijn kilometers niet haalde. Door deze methode kan je heel veilig en goed je reis plannen en inmiddels al een paar ritten gehad waarbij er geen enkele angst was om te stranden. Gewoon eerst 170 km actieradius aangeven, 172 km rijden en nog 15 km over. Bij 3,5 graden buitentemperatuur. Voor ons gewoon prima, dus een goede keus. Gelukkig is het accupakket gemaakt om tot 100% op te laden, zonder dat de degradatie toeneemt, dus ook erg fijn. Verbruik nog niet echt duidelijk, maar rond de 15 kW/100 km lijkt me nu een reële waarde.
Rijden
De Mini rijdt ook echt als een Mini. Comfortabel genoeg, maar ook sportief geveerd. Het is niet zoals bij de verlaagde R53S, maar gewoon mooi in balans. Een bochtje pakken gaat met heel veel gemak en natuurlijk wil deze Mini, met 184 pk, goed vooruit. Ook op de snelweg is van 100 naar 120 in een vloek en een zucht gebeurd. Ik moet eerlijk bekennen dat het One pedal driving even wennen was, maar wat is dit fijn! Met 1 pedaal je ritjes doen en sporadisch raak je het rempedaal aan. Zeer comfortabel en het voelt heel natuurlijk aan.
En nu door...
We verwachten rond de 15000 km met deze Mini per jaar te gaan rijden. Volgend jaar zal ik meer schrijven zodra er bijzonderheden te melden zijn, maar ik heb het gevoel dat dit een probleemloze auto is waar we heel veel plezier aan gaan beleven. We gaan het zien!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Test: Mini Electric Cabrio – Fluisterbootje voor op straat

Zo ver komt de Mini Electric in de praktijk

Prijzen nieuwe Toyota RAV4: plug-in hybride SUV met 100 kilometer elektrisch bereik

Een BMW iX3 heb je nu al vanaf €26.000





Lezersreacties (0)
Reageren