MINI Mini (2022)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 1.183 km |
Mini Cooper SE Maximise - 1e impressie
- 100 km
Nu we zijn verhuisd van de stad naar het bos is ook onze mobiliteitsbehoefte sterk veranderd. Waar we voorheen de Volvo XC70 alleen maar in het weekend gebruikte voor langere ritten en zeker niet lokaal, hebben we er hier echt 2 autos nodig. Bij mooi weer kunnen we nog steeds op onze e-bikes naar het werk/dorp fietsen, ca 10 km door het bos. Maar in de donkere dagen van de Zweedse herfst en winter is dat niet echt een optie.
Omdat één van de auto’s i.g.v. nood in staat moet zijn om naar Nederland te rijden, zonder al te veel gedoe, viel een EV auto als 1e auto af. Na wat analyseren bleek dat 80% van de ritten rond de 20-30 km per dag gingen liggen en dat we prima met een kleinere EV af kunnen als je 2e auto. Het duurde dan ook niet lang voordat we bij Mini uitkwamen, mede omdat we de cabrio versie al een paar keer in Zuid Frankrijk gereden hadden en daar erg blij van werden. Deze auto gaat dus geen KM vreter worden, maar wel dagelijks ingezet worden voor de dagelijkse ritten op/neer en binnen het dorp. De Volvo XC70 gaat t.z.t. ‘gedowngrade’ worden naar waarschijnlijk een BMW 320d xDrive, maar daarover meer in de betreffende review.
Via de werkgever hebben we een aantrekkelijk aanbod voor Privat lease gekregen. Wat bleek is dat de Maximise versie voor een bescheiden bedrag per maand extra te leasen was, maar wel veel extra bood. Ik noem; Chest Malt Brown leren bekleding, Harmon & Kardon HiFi en panorama glasdak als de belangrijkste ‘over de streep trekkers’ en dat alles in British Racing Green met zwarte ‘bonnet stripes’ en zwarte spiegelkappen. Op de foto staat hij op de wintervelgen, de originele 17” Tentacle velgen gaan er medio April met de zomerbanden op. Daar kijk ik wel naar uit.
Zo gezegd, zo gedaan. Eind Augustus 2022 besteld en 3 maanden later al geleverd. Prima aflevering bij de Mini dealer. Wat rijdt dat leuk allemaal. Best comfortabel vind ik nog, minder stuiterig dan verwacht. De besturing is heel direct, de lane departure warning is op deze auto best wel prettig vanwege het directe karakter. One pedal driving , ofwel het regenerend remmen is in 2 settings in te stellen. Standaard staat hij op zwaar, dan regenereert het maximaal en remt ook zwaar af. Dat is best wennen. Je kan hem lichter zetten wat ik tot nu toe alleen op de provinciale weg gebruik, dan gaat het wat subtieler. Remlichten gaan overigens branden als hij regenereerd. H&K Stereo is heerlijk vol van geluid. Heb er zelf een setje gummi matten bijbesteld om de mooie velours matten niet te verknoeien met sneeuw en gravel. Grappig is ook de ruimtelijke ervaring door de rechtopstaande voorruit. Heb in een ver verleden en originele Mini gereden en voelde me gelijk thuis.
Ben momenteel een huis aan het bouwen en daar komt een level 2 charger onder de carport, dus ben momenteel nog even aan de openbare palen aangewezen. Bij de Mini wordt een Mini-Charge card meegeleverd, die kan gekoppeld worden aan de app en daarmee zou je bij verschillende aanbieders moeten kunnen opladen. Tot nu toe alleen bij MER gebruikt. De E.on palen in de omgeving van mijn werk zijn voorbehouden aan medewerkers en moest apart vrijgegeven worden door E.on. Zodra ik de laadkaart daarvan binnen heb, gaan we die kunnen gebruiken.
Qua verbruik is het moeilijk in te schatten omdat we nog wat aan het experimenteren zijn met de verwarming settings. AC moet echt aan, anders beslaat de boel. Achterruitverwarming is ook geen luxe bij slecht weer. Kachel is ook wel fijn, met name in de ochtend, kan ook dmv stoelverwarming. Ook is het momenteel bijna permanent onder het vriespunt dat helpt ook niet. Gemiddeld zit ik nu aan 19,2kW/100 km, maar dat zal wel snel beter worden. Heb nog niet kunnen ontdekken of voorverwarmen (zonder dat deze aan de lader staat) bijdraagt aan een beter verbruik, volgens mij niet.
Pluspunten
- Kleurcombinatie vind ik persoonlijk een 10
- Directe besturing, fun factor.
- Bouwkwaliteit, alles hangt en sluit fantastisch
- Zitpositie en comfort van de stoelen
- Volgende onderhoud over 2 jaar
Neutraal
- Had liever een volleder stuur gehad, deze is wat kunstofachtig maar ligt verder wel lekker in de hand. Stuurverwarming was momenteel niet leverbaar helaas.
- LED verlichting geeft voldoende licht op donkere droge wegen. Maar geeft voorlopig nog iets minder vertrouwen bij regen en sneeuw in het donker.
Nadelen:
- Laad klepje / stekker onverlicht in de wagen.
- Afdekkapjes hangen een beetje te bungelen tijdens opladen
- Achteruitrijcamera wordt erg snel vies. Sowieso de achterkant pakt veel vuil op.
- Bij starten een raar muziekje, doet denken aan een 90’s game.
- Start niet standaard in ‘Green’ modus *)
- Spiegels klappen niet in bij afsluiten *)
*) van deze settings is mij bekend dat je dit via een ODB dongle en Bimmercode zelf kan programmeren, daar ga ik tzt eens naar kijken.
Mini at Work - de eerste 1000 km
- 1.183 km
Inmiddels is de Mini in vol bedrijf in ons huishouden en rijdt dagelijks zijn ritjes op en neer naar het dorp. Tot nu nog geen hele langere ritten gemaakt, daar hebben we de Volvo voor. Over de XC70 gesproken, gek genoeg waardeer ik die nu ook meer voor wat die is, nu de Mini er is, voor zijn ruimte en lange-afstands-comfort. Ik vind het absoluut geen straf om daarin te rijden zoals sommige EV rijders zeggen. Maar het gesprek aan de ontbijttafel gaat absoluut over wie de Mini mag nemen. Het kart-achtige rijkarakter maakt echt goed wat de Volvo niet heet heeft; plezier in het rijden! Of moet ik zeggen ‘Freude am Fahren’ ?
Wat meer praktische inzichten
- Bij de huidige temperaturen van rond en beneden het vriespunt blijft het verbruik op 5.3 km per kWh hangen. Het werd eerst wat beter maar de afgelopen weken waren koud, regen en sneeuwrijk. Met name bij regen is de AC, achteruit- en stoelverwarming echt onontbeerlijk. Dus zover nog niet echt verbetering.
- Spiegels klappen inderdaad in als je het slot een paar seconden ingedrukt houdt, zoals Lukas hieronder tipte. Dit werkt overigens zowel op de deur als de afstandsbediening zelf.
- Er zit ook inderdaad een kleine uitsparing voor het laadkapje op de scharnier van het klepje. Dat is wel wat frutselen in het donker, maar het voldoet.
- Voorverwarmen via de app is heerlijk. Kost ongeveer 3% laadniveau van de batterij, maar heeft geen effect op de batterij zelf. Regelmatig heb ik bij wegrijden ’s-ochtends maar 80% vermogen tot mijn beschikking voor de eerste 10-15 minuten bij temperaturen onder nul.
- Stoelverwarming is een vrij effectieve manier om warm te blijven, zonder dat dit veel bereik kost. Heb gemerkt dat ik de kachel een graadje lager kan laten als ik die gebruik.
- De Harmon + Kardon is een waar genot, ik zou deze auto niet zonder bestellen als ik jou was.
- De lichtopbrengst van de LED koplampen zal genoeg zijn in midden-Europa. Hier houdt het niet over. Idealiter zou ik er 2 verstralers bij plaatsen, al weet ik niet of dat op de SE mag. Zelfs de 6 jaar oude Volvo met zijn Xenon Lampen doet het beter. Grappig genoeg werkt het auto-dimmen beter op de Mini, ook op lagere snelheid. De Volvo schakelt deze functie uit onder de 40 km-u
- Het laden ben ik snel aangewend. Omdat ik nu nog geen lader aan huis heb, laad ik als ik op mijn werk een paal vrij zie, liefst als ik ongeveer 22kW moet laden, dan duurt precies een dagdeel en kan ik de auto weer van de paal halen in mijn lunch pauze. Publiek laden kost me ongeveer €0,50 per kW, kan veel voordeliger straks thuis, want dan heb ik variabel tarief. De locale supermarkt heeft een gratis laadpaal, en als je een beetje moet shoppen kom je met meer range thuis dan dat je wegging, voor noppes.
- Het directe stuurgedrag heeft ook een nadeel, je moet bij de les blijven! Voordat je het weet zit ergens waar je niet wilt wezen …
- Je kan ‘rijdersprofielen’ toewijzen aan de verschillende sleutels. Super fijn omdat er 2 verschillende mensen af/aan in rijden en je dan niet eerdere keer de spiegels en andere elektronica instellingen hoeft aan te passen
- de heads up display was met wat teveel. Naar mijn mening voegt die niet zoveel toe, en ik vond het met name in het donker wat hinderlijk. Gelukkig kan je hem in de settings uitschakelen.
- nog een klein dingetje om in de gaten te houden. Zie wel regelmatig condens vorming aan de binnenkant. Kan zijn dat dit van natte schoenen, of natte laadkabel komt, maar ben nog niet zeker.
Vorige week bij droog wegdek een wat langere rit op de country roads rond mijn dorp gemaakt. Dat gaat echt van slinger-de-slang door de heuvels, langs de rivieren. Dit is waar je blij van wordt, de Mini is dan echt de sportwagen titel waardig. In green+ met het dakje open en lekker muziekje op dik genieten. Hierbij ook mijn excuses aan de Saab-mijnheer die zich een ongeluk schrok toen ik langs scheurde .. had me niet horen aankomen waarschijnlijk, hahaha.
Heb online een set gummi matten gekocht, we wonen in een bos en had geen zin om iedere dag de veloursmatten af te borstelen. Overigens kwam ik achter dat er af-fabriek geen matten achterin liggen. Kosten ca 50 euro.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MINI Mini
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo ver komt de Mini Electric in de praktijk

Afscheid Mini Clubman: drie generaties, drie verschillende lay-outs

Mini Clubman zwaait af: Final Edition op komst

BMW Group: ruim helft verkochte auto's nog voor 2030 elektrisch

Mini Aceman: tot 400 kilometer elektrisch
