MG ZS 115 IDT Le Mans SE (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZS 115 IDT Le Mans SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 222.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Toch maar weer een review!
- 230.000 km
De 206 bleek heel wat meer gelopen te hebben dan ik aanvankelijk dacht, plus dat ik gewoon weer eens wat nieuws wilde!
Dus: op zoek naar een leuke gebruikte diesel, die als student toch nog betaalbaar zou zijn! In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op een Citroen XM 2.1 TD automaat, waar nog maar heel erg weinig goede van te vinden bleken te zijn.
Uiteindelijk dacht ik een goede gevonden te hebben, bleek deze een storing te hebben in het remsysteem, welke de garage niet kon/wilde gaan zoeken voor aflevering.
Toen maar weer op zoek naar wat anders, met als minimale eisen:
- Airco
- Lichter dan de XM (wegenbelasting!!)
- Vlot
- Zeldzaam (wil weer eens wat "anders")
- Zuining
En dat allemaal voor zo weinig mogelijk geld!
Bij de zoektocht uitgekomen bij een Alfa 147 JTD, een Alfa Romeo 156 JTD, Mazda 323 2.0 TD en een Rover 45 TD. Deze waren het toch allemaal net niet, door ofwel roest ofwel de kilometerstand.
Via diverse zoekmachines uiteindelijk bij een MG ZS 2.0 TD 115 uitgekomen, bij een handelaar in Eindhoven. De auto zag er nog erg netjes uit, zowel van buiten als van binnen. Er was stevig in gerookt en de koppeling was aan zijn einde, maar daar was de prijs ook naar.
Dit moest hem worden!
Ervaringen:
Erg felle auto, lekker vlot en lekker hard afgeveerd. Het is een opvallende auto met zijn groene Le Mans exterieur en bijpassende 17 inch spaakvelgjes. Ook zit er een erg mooi interieur in de auto, met halfleren sportkuipen en de groene exterieurkleur die terugkomt. De kofferbak is van een goed formaat, hier kunnen we makkelijk met vieren mee op vakantie!
Bochtsnelheden kunnen ook enorm hoog zijn door het goede onderstel, en gas los in een snelle bocht maakt een beetje spelen mogelijk :). Het gemiddelde verbruik valt me wat tegen, maar de auto daagt me dan ook continu uit moet ik bekennen. Ik schat het gemiddelde op dit moment op ongeveer 1 op 14, met uitschieters naar 1 op 16 bij alleen maar snelwegkilometers.
De kilometers gaan rap met deze auto, aangezien ik regelmatig naar mijn ouders in Den Dungen rijdt. Ook wordt de auto ingezet voor alle mogelijke snoepritjes (weekendjes weg, vakantie Zuid Frankrijk enz) en moet ik regelmatig op en neer naar stage in Eindhoven.
Het vertrouwen is er nog niet helemaal, maar daarover hieronder meer bij Problemen.
Problemen:
Direct na aankoop is de auto voor een grote beurt en een koppeling weggegaan, waarbij ook nog de distributie en de remschijven gedaan zijn. Flinke rekening, maar dan verwacht je ook vooruit te kunnen.
Na enkele weken en flink wat kilometers (op en neer naar Zuid-Frankrijk geweest), wilde de auto ineens niet meer in zijn versnelling. Dus auto weer terug naar de garage voor inspectie.
De garagist had uiteindelijk de synchromeshringen vervangen van 1, 2 en 3 en de auto leek het weer goed te doen. Voor korte duur..
Auto weer terug naar de garage, bleek de drukgroep (van de nieuwe koppeling!) gescheurd te zijn. Ook had het vliegwiel wat krasjes, dus deze direct voor een tweedehands exemplaar uit Engeland laten vervangen.
Tot op heden (kleine 3.000 km verder) lijkt het goed te gaan, met een klein ding dat af en toe terug komt: bij een warme motor pakt hij niet helemaal lekker op, dus duurt toeren maken een stuk langer dan het zou moeten duren. Zoals gezegd is dit maar af en toe.
To be continued!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren