MG ZS 180 (2001)

autoreview

MG ZS 180 (2001)

Signalement

UitvoeringZS 180
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf129.000 km
KM-stand laatst317.654 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Engelsman met Japanse Dna sporen...

  • 138.000 km

Toegegeven : zou een rondje om de kerk review kunnen zijn, echter ik denk dat er al genoeg te vertellen is .

Je rijdt in alle tevredenheid rond in een Subaru impreza plus en ineens wordt er een niet alledaagse bolide tekoop aangeboden wat doe je dan.
Na een uitgebreid telefoongesprek besloot ik van Friesland naar Limburg te gaan om eea te inspecteren .
Werd vriendelijk ontvangen en de wagen zag er gewoon fantastisch uit . De proefrit verliep meer dan goed en na wat lastig onderhandelen [ er was geen apk maar wel 4 gladde banden] werd ik de nieuwe eigenaar.

De oorsprong van de Mg ZS is eigenlijk grotendeels Japans omdat het onderstel en het dashboard van een Honda Civic zijn .
Maar , en nu komt het dit onderstel werd geheel gemodificeerd door de ontwikkelingsafdeling van Mg Rover wat resulteerde in een ongehoord strak rijdende auto.
Mijn impreza had al een goede wegligging maar dit slaat echt alles.

En dan de motor niet te vergeten , Mg Rover moest eind jaren 90 een eigen motor ontwikkelen aangezien Honda zich terug trok .De 2.7 Honda motor werd vervangen door de Kv6 .Een 2.5 V6 die in eerste instantie in de Rover 800 niet probleemloos was.
Toen de Rover 75 geïntroduceerd werd waren deze problemen opgelost.


Wat zeer bijzonder is aan deze wagen is het feit van een aanwezige g3 instalatie .
Betreft een Prins Vsi instalatie . Hij loopt er fantastisch op en ook nog zuinig , 1 op 9 is haalbaar.
Schijnt de enigste in Nederland te zijn , zo niet reacties altijd welkom

Dus een fantastisch onderstel met een geweldige motor + lpg3 , een super match.

Problemen ;

Koppelingspedaal stond erg hoog , borgclip losgeschoten zelf vervangen.

Versnellingsbak jankte licht tussen 60 en 100 , andere olie vervangen door specialist Henk Terpstra Kollum.
Janken voor groot deel weg nu.

Bij koude start mechanisch geluid uit motor , beoordeeld door Henk Terpsta ; oorzaak kantelende zuiger .. Komt meer voor / Geen probleem .Geluid is vrij snel weg.

Vastslaande achterrem bij noodstop , Zelf gangbaar gemaakt .

Zijn er nu ook nog tegenvallende zaken:

Ja uiteraard ; Je ziet dat er veel plak en knipwerk aan de auto zit. niet alles past perfect .
Honda/ Rover/ Mg/ Siemens/ Denso alles kom je tegen.
Het materiaal van bepaalde dashboarddelen is van inferieure kwaliteit . Een soort hard plastic pvc oid wat te hard is en snel knapt.

Dit was het verslag tot nu toe , ik houd U op de hoogte

Update 10-2009
Rondje om de kerk is rondje Ijsselmeer geworden , na een halfjaar en 9000km verder kan de eerste balans worden opgemaakt.
1; Er gaat dus niets defect alles funktioneerd prima.
2; Zoals al eerder gemeld : verbruik is meer dan redelijk , op lpg 1 op 8 altijd haalbaar en bij snelwegkilometers lange rit zonder te gassen zelfs 1 op 10 .
3; Lakwerk is wat krasgevoelig maar dat schijnt meer voor te komen bij het moderne lakwerk.

Winter

En toen werd het winter ......De Zs liet zich van z,n allerslechtste kant zien .
Het wegkomen in de sneeuw was een drama en het rijden er in was een ware beproeving.
De gemonteerde banden [michelin exalto] bleek de hoofdoorzaak te zijn . Dit in combinatie met het enorme koppel was te veel van het goede.
Nu zijn er Continental TS 790 winterbanden gemonteerd en het probleem is grotendeels opgelost.

Update na ruim een maand winterbanden ervaring
1; Bij sneeuw en ijs perfect
2; [ mijn] winterbanden doen het slechter dan zomerbanden wat betreft aquaplanning
3; Iets rumoeriger dan zomerbanden

  • 141.000 km

Koppelingsproblemen

De Mg kreeg zo ineens koppelingsproblemen , wou soms slecht in de 1 of achteruit .Begon soms ook in de 1 te kruipen [ langzaam vooruit ]
Dacht eerst aan een een los zittende mat of het koude weer echter het bleek iets ernstig te zijn.
Specialist Terpstra in Kollum dacht aan de diafragma van de drukgroep.
Had zelf met dit koude weer en een volle garage geen zin aan de klus en gaf Terpstra opdracht de klus te klaren .
Tja en nu de versnellingsbak toch gedemonteerd werd was het misschien ook niet zo,n slecht idee deze te vervangen , de oude jankte licht weet u nog .
Terpstra had er nog 1 liggen met ca 50000km ervaring , gedemonteerd uit een schade zs 180 bj 2004 dus een mk2.
Besloot om het nu direct maar goed aan te pakken en ook de bak te vervangen.
Het resultaat is perfect: Een goed schakelende auto en het janken is totaal verdwenen.
Wel jankt mijn bankrekening nu ; in 1 maand meer dan 2000 euro uitgegeven .
Zal lang in deze auto blijven rijden om deze onkosten weer gecompenseerd te krijgen.
Ik houd u op de hoogte .......

Koelvinstoring incl vermeend Lpg probleem

  • 142.000 km

Plotseling ontstond er tijdens een koude start een koelvin storing.
De vin draaide direct als een tierelier en zelfs toen de zekering verwijderd werd ! ging hij gewoon door met draaien.
Een 10 tal minuten daarna onstond er ook nog een lpg storing , de auto liep al op lpg maar schakelde terug op benzine .
Auto gelijk naar m,n vaste garage Terpstra in Kollum die concludeerde dat de regelunit van de vin defect moest zijn.
Nadat deze unit vervangen was bleek de lpg storing ook verdwenen.
Hier mijn theorie .
Auto op lpg3 start op benzine en schakeld over als koelwater bepaalde temp. heeft bereikt .
In dit geval; Starten koude motor > Thermostaat dicht gewenste temp. voor lpg snel bereikt en schakeld dus over naar lpg.
Vin draait ten onrechte als een gek en als dan de thermostaat opengaat onstaat er een overvloed aan sterk gekoelde koelvloeistof.
Deze koelvloeistof bereikt ook de temp. sensor gemonteerd op de verdamper [ Prins Vsi] .
Sensor meet een te lage temp. geeft deze door aan de lpg computer en de computer schakeld gelijk over naar benzine .
Dit is de theorie , reactie,s zijn welkom.
Oh ja gelijk even Apk zonder problemen.
Tot Horens

Rondje normaal onderhoud.

  • 144.000 km

Tja en er gaan natuurlijk ook zaken defect welke je kunt scharen onder normaal onderhoud.
1; Uitlaat middenstuk lek , volgens mij was het nog het originele deel dus deze heeft zich goed gehouden.
2;Accu ook nog de originele werd minder en vervangen door een Varta Silver Dynamic

voorkomen is beter dan genezen

  • 144.500 km

Elke motor heeft een zwak punt dus ook de hier gemonteerde Kv6.
Het relatief zwakke punt is het Variable Intake System (VIS)
Maw het variabele inlaat systeem , bestaande uit een huis met microschakelaars en vlinderkleppen .
Indien defect gelijk te horen door het rammelen/ ratelen van het geheel.
Nu las ik op een Engelse site dat aanbevolen wordt preventief een oil catch tank te monteren , deze voorkomt dat er sludge en overige oliedampen/resten in het inlaatsysteem komen.
Het was mij al wel opgevallen dat het luchtfilter heel snel erg smerig werd en dat onder aan het luchtfilterhuis olie ! zichtbaar was.
In ieder geval , Oil catch tank reeds gemonteerd .
Ondertussen ca 700 km verder en filter blijft schoon en droog.
Prut wordt nu dus opgevangen in de oil catch tank .
Ik houd u op de hoogte .
Nb , Kv6 werd ook gemonteerd in Rover 75 en Land Rover freelander dus hier gaat dit ook op .

En hoe bevalt de oil catch tank en meer.

  • 149.500 km

De oil catch tank bevalt ronduit prima , het luchtfilter blijft gewoon brandschoon , Een aanrader dus zo,n oil catch tank.
Nu ik het toch over het luchtfilter heb nog even het volgende.
Kwam op het grote internet het voor mij onbekende luchtfilter merk ITG tegen.
Bleek een fameus merk te zijn .
Om een lang verhaal kort te maken ; Kocht een ITG vervangingsluchtfilter welke in het originele huis past.
Het resultaat is een motor die in het middengebied beter presteert .
De verbeterde ademhaling is een lust voor het oor .

In de vakantie Duitsland nog even bezocht en uiteraard van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens flink te gassen.
Boven de 4000 toeren is het echt genieten , de beer komt los en is niet meer te houden.
Kwam op een afgelezen gps snelheid uit van 211 km, er zat echt nog meer in maar je moet de veiligheid ook in acht nemen.
Een vrachtwagen die gaat inhalen nader je wel heel snel..
De wegligging bij deze snelheden is perfect je blijft gewoon aan de weg kleven . Klasse met hoofdletters .
Je snapt eigenlijk niet waarom deze bolide niet meer geliefd is dan hij nu is.
Ze zijn zeer betaalbaar en ondanks alles {!} toch wel betrouwbaar.
Zal wel met die boer te maken hebben en zijn eet gewoontes..

Apk + klein onderhoud

  • 152.000 km

Weinig nieuws vanaf het ZS 180 front.
De jaarlijkse Apk zonder problemen doorstaan, gelijk olie en filter vervangen.
Sorry dit was het voor dit moment..

eerste kerstdag =~~!####%%%&&)+**

  • 161.000 km

Uitgeproken eerste kerstdag ontstond er een storing in de startonderbreker/centrale deurvergrendeling, wat resulteerde in een niet startende auto.
Eerst een nieuwe batterij in de afstandbediening gemonteerd helaas zonder resultaat .Bij het raadplegen van de manual bleek dat je ook handmatig dmv de sleutel een code kon invoeren .
Dit dmv de sleutel in het slot en dan bv een aantal keren rechtsom en linksom.
Ook dit werkte niet , ondanks het feit dat ik door had de instruktie andersom te interpreteren ....., ivm bestuurder links ..
Uiteindelijk de wegenwacht gebeld , de mevrouw vertelde mij dat ik geen woonplaatsservice had en dat er alleen een monteur kwam als ik 70 euro betaalde.
Snikkend ging ik akkoord en na ca 30 minuten was de monteur ter plaatse .
Hij kon mij uiteindelijk ook niet helpen wat hij ook probeerde . Wat hij wel klaar kreeg was het bedrag verlagen naar 20 euro want 70 euro vragen was onredelijk volgens
hem.
Die zelfde avond gaf het grooote internet het antwoord , namelijk er waren 2 code,s 1 voor de sleutel en 1 voor de afstandbediening en U raad het al ik had alleen de code van de sleutel.
De vorige eigenaar mailde mij de ontbrekende [PLIP] code en na het manueel invoeren van de code starte de MG direct.
Echter mijn vaste MG/ROVER specialist Terpstra in Kollum wist mij te vertellen dat dit helaas een noodprocedure was .
Uiteindelijk bleek de afstandbediening defect te zijn , Terpstra leverde mij 2 nieuwe afstandbedieningen .

Sorry voor dit misschien langdraderig relaas , maar misschien heeft U er ooit iets aan.

Groet Sceppie

Lak Leer en meer..

  • 162.000 km

De Mg moest zich weer melden voor de jaarlijkse Apk en aangezien ik er een hekel aan heb om een smerige auto aan te bieden werd hij of zij [?] zowel van binnen als van buiten grondig gereinigd .

Het viel mij op dat de lak zich uitstekend houd , sterker nog op de gehele auto is werkelijk geen roestplekje te ontdekken.
Niet slecht voor een auto van 11 jaar oud.

Bij het reinigen van het interieur viel op dat het leer van de bestuurdersstoel op de zijkant totaal doorgesleten/gescheurd was.
Een trieste aanblik waar ik mij erg aan stoor.Heeft er nog iemand een tip hoe ik dit kan repareren ?

De apk bracht aan het licht dat een stuurkogel en de remblokken vervangen moesten worden.
Dit werd gecombineerd met een kleine beurt .

Tot slot .

Heb de Mg Zs 180 nu 3 jaar in mijn bezit en kan zeggen dat deze auto mij prima bevalt.
Als ik de huidige vraagprijzen op internet bekijk dan zou ik zeggen ;;Niet Twijfelen maar kopen.!!
Voor weinig geld een zeer strak sturende auto met een dikke V6 en een redelijk verbruik.

Groet Theo

divers klein ongemak

  • 167.000 km

Een hoge Opel met inzittenden met een aow gerechtigde leeftijd waren er de oorzaak van dat ik ploseling zeer krachtig moest remmen . Een kwartier later hoorde ik terwijl ik mijn erf opreed een piepend cq krassend geluid ....rechts voor ..
Gelijk wiel verwijderd en wat bleek , de voering van 1 van de remblokken was losgeraakt van het stalen deel...
Specialist Terpstra in Kollum leverde snel weer remblokken , en hopelijk heeft de bestuurder van de hoge Opel een nieuwe bril aangeschaft.

De blower/ventilator weigerde dienst in stand 1&2 , lastig omdat je dan ook alleen maar airco hebt in stand 3&4.
Diverse Fora boden uitkomst . Komt mega veel voor , uiteraard ook bij Civic / rover 400/ Rover 45/ Mg zs 120/ 180.
Oorzaak 2 weerstanden welke doorbranden .Op zich wel komisch Japanse electronica is in principe zeer degelijk maar hier gaat Honda ! de mist in.
Kocht een weerstandset voor 2 tientjes bij Terpstra { heb geen aandelen} en na wat soldeerwerk werkte alles weer perfect .

banden wissel en dan ..

  • 172.000 km

Bij het jaarlijkse winterbanden monteren ritueel viel mij op dat het 1 grote vet bende was aan de binnenzijde van het te demonteren wiel met zomerband.
De boosdoener bleek een gescheurde stofhoes te zijn van de homokineet.
Als klap op de vuurpijl vernielde ik ook nog de speciale adapter voor de antidiefstal moeren dus het ging lekker die zaterdagochtend .
MG Rover Specialist Terpstra in Kollum bood uitkomst en verving de stofhoezen en monteerde normale bouten ipv de antidiefstal bouten dus het geklooi met die inferieure adapter is voorbij.
Voor de rest geen eurocentje pijn ; starten lopen en geen enkel vooroordeel bevestigen ..
Heb het al eerder aangegeven kopen zo,n Zs 180 , zie ze al voor ca 3000 euro te koop staan.
Groet Theo

linke soep

  • 174.000 km

Rook ik nu benzine of niet?, een inspectie onder de motorkap leverde een dubieuze snelkoppeling op .
Ja een origineel gemonteerde snelkoppeling.. ik keer ook even raar op dat verwacht je niet .

Aangezien benzinedampen en elektrische vonken elkaar slecht verdragen besloot ik eerst de accu af te koppelen .
Zelfs dit is link omdat deze aktie ook vonken kan opleveren.
Bij het loshalen van de min accuklem ontdekte ik ook nog een slechte massa verbinding naar de carrosserie welke ik gelijk vervangen heb dmv een massastrip.
De massa wordt vaak over het hoofd gezien als boosdoener van elektrische storingen , feit is dat een goede massa [-] net zo belangrijk is als de voeding [+]
Als je achter een auto rijdt met aanhanger waarvan de verlichting eigenaardig begint te doen zodra de richtingaanwijzer bediend wordt is het vaak te wijten aan een slechte massa.

De snelkoppeling besloot ik te vervangen door een stuk benzineslang echter doordat de maatvoering aan de ene ca 6 mm bedroeg en aan de andere kant ca 8 mm moest er een verloopconstruktie bedacht worden
Let er trouwens op dat je echt benzineslang gebruikt en niet zomaar iets zonder dat je weet of het wel benzinebestendig is.

Gr
Theo

Saai en nog eens Saai

  • 175.073 km

Dit wordt een reviewpje uit formaliteit vandaar de titel Saai.

De Zs 180 was weer toe aan een verse Apk en dit combineer ik altijd met olie + filter .
Uiteraard weer bij Terpstra in Kollum die tevens een goede bestuurdersstoel voor mij had gevonden de oude had immers leerscheurschade opgelopen de afgelopen al weer ca 12 jaar.
De Apk verliep zonder problemen en ik kan er dus weer een jaar tegenaan.

Groet
Theo

Beetje Dom

  • 177.000 km

Besloot de Mg eens flink te wassen dmv hogedrukreiniging aangezien zout funest is lakwerk ed .
De binnenkant van de motorkap[ of is het nu moter vandaag 449 hints op marktplaats...] werd dit keer niet overgeslagen aangezien deze hier en daar wit uitgeslagen was van het zout .
Later op de dag; foutmelding engine check , ik wist het gelijk dat moest door het water komen welke ruimschoots in de motorruimte was gekomen. Connectoren schoon en droogblazen hielp niet dus gelijk naar specialist Terpstra in Kollum gereden die 2 foutmeldingen constateerde eea werd kosteloos ! gereset .Moraal van dit verhaal ; wees voorzichtig met water in de buurt van connectoren en overige electronica.
De auteur had het gezien zijn beroep kunnen weten vandaar Beetje Dom ...

tik tik tik en voedingsbedrading modificatie

  • 181.000 km

In het verleden had ik de massadraad/strip al eens verbeterd tussen accu en chassis, deze keer waren diverse voedingskabels aan de beurt .
Het viel mij op dat de kwadratuur van de voedingskabel van zowel de accu naar startmotor als accu naar zekeringskast relatief dun waren uitgevoerd.
Heb 2 nieuwe kabels gemaakt van 35mm kwadraat + een nieuwe accu klem wat direct resulteerde in een fel ronddraaiende startmotor.

Tik Tik Tik hoorde ik links voor zo ongeveer bij 70/ 80 km en niet specifiek bij het nemen bij bochten .Dus de homokineet was in eerste instantie niet verdacht . Toch bij inspectie met met een opgekrikte auto en draaiende motor/ wielen bleek het geluid wel degelijk bij de buitenste cq wielzijde homokineet vandaan te komen.
Terpstra in Kollum monteerde een nieuwe homokineet en het getik was verdwenen...
Wordt uiteraard vervolgd

Kijk eens onder de auto..ipv dak wassen

  • 181.398 km

Besloot de onderkant eens grondig te inspecteren en het viel mij op dat er hier en daar toch wel wat vliegroest aanwezig was .
Niet ernstig maar toch voor mij storend.
Heb deze vlieg cq oppervlakkige roest verwijderd en behandeld met een aantal dunne lagen zinkspray en daaroverheen bitumen .
Hierbij komt nog dat ik na het demonteren van de voorspoiler zicht kreeg op een aircoleiding met oude verweerde beschadigde isolatie welke tegen een koelwaterslang aan liep.
He zou dit de verklaring zijn dat ik de airco nooit 100% gevonden heb.?
De aircoleiding werd opnieuw geisoleerd en vrijgelegd van de koelwaterslang met als resultaat een beter werkende airco .
Gr Theo

Steenslag The Story of Unive

  • 183.350 km

Steenslag ontsierde de voorruit van de Zs 180 en tevens belemmerde mij het uitzicht met name in het donker bij tegenliggers .
Besloot naar een landelijk opererend glasspecialist te gaan met de vraag of de ruit vervangen kon worden binnen mijn WA+
Neen dit kon niet werd mij verteld er werd mij geadviseerd om het raam zelf te vernielen ! zodat wel vergoed werd .
Besloot mij eerlijk op te stellen naar verzekeraar UNIVE door het gehele voorval te melden incl tip van de glasspecialist...
Deze melding werd beloond met een zeer coulante opstelling van verzekeraar Unive .
Met inachtneming ven 70 euro eigen risico kreeg ik toestemming om de ruit te laten vervangen.
Dit is inmiddels gebeurt .
Bij deze Hulde aan UNIVE

inruilen of groooote beurt ...

  • 189.777 km

Tja en dan sta je voor de beslissing .. , inruilen of een grote beurt en door rijden.

Nu is een grote beurt bij een MG ZS 180 niet een makkie . Komt door de V6 dus 2 distributie riemen die zeer lastig bereikbaar zijn.

Toch was ik er vrij snel uit immers de Mg beviel mij zeer goed met name de combinatie vermogen / LPG 3 het relatief lage gewicht en toch ook de betrouwbaarheid.

Besloot het groot aan te pakken door ook preventief een aantal zaken te laten vervangen die niet echt noodzakelijk waren.
Daar gaan wij ...

Akp + Motorolie en oliefilter
6 nieuwe bougie,s speciaal lpg uitvoering
Multiriem
Koelvloeistof
Distributieriemen incl spanrollen
Thermosthaathuis preventief [ je kon er nu mooi bij!][ tevens zwak deel dus gemodificeerd huis gemonteerd]
Waterpomp preventief om de zelfde reden
Remvloeistof ook vanwege toekomstige aanmelding klokje rond ha ha ha
Remschijven achter incl remblokken
Stuurkogel

Dit alles voor de som van 1650 euro bij mijn vaste plekkie Mg Roverspecialist Terpstra te Kollum Frl het uiteinde van de wereld maar dan heb je ook wat.

Het plan is om weer 6 jaar door te rijden , ik houd U op de hoogte betreffende mijn bevindingen

Gr Theo

rammeltje en balanceren + uitlijnen

  • 192.182 km

Euromaster in Heerenveen had een heel mooie actie : Voor 63 euries 4 banden balanceren [zelfs lichtmetalen]+ uitlijnen.
Probleem was wel even om de juiste gegevens te vinden .. , deze stonden namelijk verstopt onder Rover.
Het bleek dat de Mg zelfs bij de achterwielen af te stellen was wat betreft de uitlijning, iets wat niet bij elke auto kon vertelde de monteur mij.
Moet zeggen dat ik tevreden ben over het resultaat ; geen enkele trilling meer in het stuur en nog strakker rijdend dan hij al deed.
Jammer dat euromaster geen verklaring had voor het rammeltje linksachter, aan de andere kant Mg Rover specialist Terpstra kon ook al geen verklaring vinden.
Groetend
Theo

Update rammeltje

  • 192.789 km

Ondanks het feit dat het rammeltje/geklapper enigszins was afgenomen na het uitlijnen...?w as ik nog niet tevreden.
Bestelde bij diagnose service noord in Burgum frl 2 prijzige stabalisatorstang rubbers van powerflex voor de liefhebber type PFR 42 515 20.
Echter helaas het heeft niet geholpen...
Wat mij wel opviel was dat de remklauw aan de rammelkant veel losser/ruimer zat dan aan de andere goede kant.
Met losser bedoel ik de ruimte van remklauw ten opzichte van remblokken.
Ik houd U op de hoogte ooit..komt de oorzaak boven water.
Gr
Theo

Helaas geen lekke band ..

  • 193.582 km

Bij het uitstappen hoorde ik een sissend geluid . Dacht direct aan een lekke band echter dit was niet het geval ...
Het gesis kwam onder de auto vandaan en na een inspectie bleek de lpg vulslang de boosdoener te zijn.
Het gas spoot er uit met ijsvorming rondom de slang als gevolg.
Ik raakte niet in paniek aangezien ik wist dat er 2 afsluiters aan beide kanten van de slang zaten dus zodra de slang leeg was hield het lekken op.
Kon direct terecht bij LPG Specialist Postma in Damwoude die vakkundig een nieuwe slang monteerde .
Dit was mijn eerste bezoek aan dit bedrijf en ik moet zeggen dat het mij prima beviel .Vriendelijk en kundig een aanrader dus.

rvs uitlaatdeel + rammel

  • 194.404 km

Bij aanschaf van de Mg Zs 180 was er al een Rvs Janspeed achterste uitlaatdeel aanwezig.
Het middendeel [ interpipe] was in de nabije toekomst aan vervanging toe en ik besloot op zoek te gaan aan een Rvs deel wederom van Janspeed.
Voor de liefhebber Partnr JSS6091
Dit viel nog niet mee , maar uiteindelijk kon ik dit deel bestellen bij Diagnose Service Noord in Burgum Frl.
Gerund door
2 jonge enthousiaste Monteurs die hun sporen al verdiend hadden in het Mg Rover wereldje en besloten hadden voor zich zelf te beginnen.
Het resultaat van de perfect passende uitlaatdeel mag er zijn . Met name in het middengebied een toename van vermogen en betere gasrepons dit in combinatie met een gelukkig beschaafde roffel.
Nog even terugkomen op het geklapper links achter waar over ik eerder schreef.
Arjen Hofstra van eerder genoemd bedrijf denkt dat het bij de schokbreker opzich vandaan komt .
Enige speling geheel bovenin [ taatspot ?] werd ook ontdekt.
In de toekomst zal dit vervangen worden .
Wordt dus vervolgd.
Groetend Theo Haverkamp

koelvloeistof verlies

  • 197.000 km

Na de zeer grote beurt eerder dit jaar waar ook de waterpomp en thermostaathuis preventief waren vervangen viel het mij op dat de Zs 180 koelvloeistof begon te verbruiken .
In eerste instantie kon ik zelf de oorzaak niet ontdekken maar nadat ik bij de Action ! voor 3 euro een flexibele lange uitschuifbare zaklamp had gekocht wel.
In de V van de V6 daar waar het thermostaathuis met de motor verbonden is lekte hij duidelijk bij de pakking.
Onder garantie werd de pakking vervangen bij Terpstra in Kollum , een lastig klusje daar diep in de V van de V6.
Groetend
Theo Haverkamp

V.I.S Rammel

  • 197.400 km

Zoals elke motor/auto heeft ook de hier gemonteerde KV6 een zwak deel.
De V.I.S inlaatbehuizing is hier de zwakste schakel.
Op een bepaald moment beginnen ze enorm te rammelen/ ratelen wat irritant te noemen is .
Uit voorzorg kocht ik ooit alvast op Marktplaats een tweedehandsje omdat ik wist dat ik er ooit aan moest geloven .
Afgelopen zomer begon het ooit verwachte rammelen en dit weekend besloot ik de behuizing te wisselen .
Als je een beetje handig bent kun je het zelf doen echter je moet wel in het bezit zijn van een bepaalde torx bit anders lukt het niet .
Het resultaat mag er zijn ; volledig stil dus operatie geslaagd .
Groetend
Theo Haverkamp

2 Ton >> Samenvattend

  • 200.008 km

200000 km dus , tijd voor een samenvatting.

Van die 2 ton heb ik er ruim 70000
gereden , de vorige eigenaar heeft geen noemenswaardige problemen gehad dus dit ter info.

Over het algemeen bevalt mij deze bolide uitstekend en hoop er nog veel jaren in te mogen rijden .
Het enigste waar ik van zeg dit had eigenlijk niet mogen gebeuren is het compleet vervangen van de drukgroep bij ca 140000 km voor de rest normaal onderhoud.
De goede lezer/purist zal aangeven : he die versnellingsbakwissel dan ! , De versnellingsbak huilde/ jankte enigszins maar had niet vervangen hoeven te worden maar heb het wel gedaan ivm combinatie drukgroep.

+ Pluspunten.
Relatief zuinig voor een 2.5 V6 op benzine ca 1 op 10 op lpg ca 1 op 9.
De Prins Vsi lpg3 installatie is in 1 woord probleemloos ; geen enkele storing.
Zeer goede wegligging en prestatie,s
Werkelijk geen roestplekje te ontdekken .
Aparte verschijning je komt zelden een Zs 180 tegen.
Japan meets Engeland , De perfecte body van Honda en het karakter van de door Rover ontwikkelde KV6 motor

- Punten
Weinig eigenlijk ... , misschien alleen de prijzige grote beurt ..
Zou ook aan kunnen geven dat het VIS systeem relatief zwak en duur is om te vervangen maar dit is achterhaald ...
Het VIS systeem gaat een keer defect maar door het grote aanbod van tweedehands delen is dit niet meer een dure reparatie die overigens door de handige doe het zelver zelf uit te voeren is .

Wordt uiteraard vervolgd

Groetend Theo Haverkamp

Apk is zinvol

  • 200.900 km

De Mg zs 180 moest voor de jaarlijkse Apk.
Combineer dit altijd met een beurtje en hij of zij ? gaat altijd hiervoor naar specialist Terpstra te Kollum.
Tijdens de remmentest scheurde een remleiding .
Geluk dus ! , dit had ook tijdens een noodstop kunnen gebeuren .
De onder een afschermkap verstopte remleiding werd ter plekke gerepareerd .
De Apk is dus zinvol .

Groetend

Theo

banden, schokbrekers, vliegroest,remklauw,lpg

Een hele waslijst zult U denken , zelf denk ik dat het merendeel regulier onderhoud betreft waar elke auto mee te maken krijgt .
## De Michelin exalto,s waren naar ca 60000 km aan vervanging toe . Besloot weer voor Michelin te gaan dit keer Pilot sport 3 met velgrand bescherming.
Ben wel van 205/45/17 naar 205/50/16 gegaan aangezien dit het comfort op name klinkerwegen ten goede komt.
Uiteraard moesten hier wel andere velgen voor aangeschaft worden .
Banden gekocht bij BandenBron in Bakkeveen , een 1 mans zaak , daar houd ik wel van.
## De achterschokbrekers werden minder wat mag mijn inziens na ruim 200.000 km en een lpg tank achterin de kofferbak van 60 ltr.
Mg Rover specialist Terpstra in Kollum had nog een heel mooi setje liggen die ik zelf gemonteerd heb met een positief eindresultaat.
## Aan de onderkant van de auto ontstond hier en daar toch wel wat vliegroest , niet ernstig maar aangezien ik de Zs nog lang niet zat ben is eea behandeld . Wederom zelf uitgevoerd.
## De achterremmen zijn niet het sterkste punt van de Mg zs , Remklauwen weer eens gangbaar gemaakt .Doe je dit niet jaarlijks of vaker! dan blijft de remklauw hangen met alle gevolgen van dien.
##De waterslangen die naar de lpg verdamper lopen vertoonden wat lekkage bij vreemd gemonteerde koppelstukken die overbodig zijn.
Misschien heeft het te maken gehad met testen van het lpg systeem aangezien dit de enigste Mg zs 180 van Nederland is met een lpg3 systeem.
Hoe het ook zij , heb zelf de slangen vervangen door slangen uit 1 stuk en gelukkig niet aangelopen tegen ontluchtingsproblemen.
Op naar de 3 Ton .
Groetend
Theo Haverkamp

Apk en klein divers

  • 216.600 km

De jaarlijkse apk stond voor de deur.
Bij een pre apk die ik altijd zelf uitvoer constateerde ik al dat de voorste schijven en remblokken vervangen moesten worden.
De schijven hielden het ruim 216000 km vol ,niet slecht dunkt mij.
De ruitenwissers deden het ook niet altijd op commando van de baas dus daar moest specialist Terpstra ook even naar kijken.
De bedieningshendel bleek het euvel te zijn dit in tegenstelling tot de verwachte ruitenwissermotor.
Uiteraard nog even schone olie en een filter en de onvolprezen MG Zs 180 kan er weer een jaar tegenaan.
Groet van een meer dan tevreden MG zs rijder

Wel starten niet aanslaan...

  • 227.000 km

Zoals de titel al aangeeft wou de Mg Zs zo van het ene moment op het andere niet aanslaan.
Ik verdacht al snel de benzinepomp aangezien ik deze niet meer hoorde bij het op contact zetten.
Relais en zekering waren oké dus restte mij niets anders dan een specialist in te schakelen .
Diagnose Service Noord te Drachten bevestigde mijn vermoeden en monteerde na 3 pogingen met een gebruikte pomp uiteindelijk een nieuwe pomp .
Duur grapje maar toch weer veel goedkoper dan toen ik met mijn vorige auto een Subaru impreza ook een defecte benzinepomp had.
Beide op LPG G3 ....relatie G3 en defecte benzinepomp.?
Misschien ..., feit is wel dat er bij een auto welke op LPG G3 rijdt er vaak een minimale hoeveelheid benzine in de tank zit.
Dit komt de koeling van de pomp niet ten goede.
Aan de andere kant zowel de Subaru als de Mg benzinepomp defect bij km standen boven de 225000 km .
Zeg het maar...
Gr
Theo een tevreden MG Zs 180 bezitter

even jammer ..

  • 229.000 km

Een aantal weken na de dure brandstofpomp reparatie wou de zs 180 niet starten ivm een lege accu.
Lampen laten branden en geen melding gekregen .., deurschakelaar defect .
Nieuwe binnen een minuut gemonteerd dus dat was het probleem niet maar kort daar na ...Koelvloeistof verlies ../lekkage
Bij inspectie diep in hart van de V6 zag ik koelvloeistof , dit maakte het thermostaathuis direct verdacht.
Maar deze had ik ruim 2 jaar geleden preventief laten vervangen bij een mega grote beurt , preventief aangezien het thermostaathuis een zwak onderdeel is van de verder als betrouwbaar bekend staande KV6 motor van Rover.
Terpstra in Kollum bevestigde mijn vermoeden en monteerde een nieuw exemplaar.
Dit tegen een gereduceerd tarief als vorm van coulance .
Tja ondanks mijn reactie op lezersreacties betreffende sterren voor betrouwbaarheid en kosten heb ik ze toch naar beneden bijgesteld van 4 naar 3 sterren.
Ca 1000 euro kosten binnen een paar weken is geen kattenpis.
Toch blijft het positieve gevoel overheersen en blijf ik lekker doorrijden .
Gr
Theo van der sceppie

Lpg storing

  • 229.000 km

Zoals in de titel al aangegeven ontstond er een LPG storing.
Na ongeveer 10 minuten op lpg gereden te hebben pats boem pieper de piep en automatisch overschakelen op benzine.
Als de auto dan even stil had gestaan en opnieuw gestart werd weer het zelfde ritueel van ca 10 minuten op LPG en daarna automatisch naar benzine.
Voor dit soort zaken moet je naar een Lpg specialist zij hebben uitleesapparatuur en de kennis .
Ging naar Postma in Damwald / Damwoude .
Een defecte spoel van de LPG afsluiter bleek de boosdoener te zijn . Was op voorraad en binnen een uur storing opgelost.
Ben hier niet verontwaardigd om , mag defect gaan met deze km stand en leeftijd Lpg installatie .
Oh ja betreft een Prins Vsi installatie

Gr
Theo

Apk Klein onderhoud

  • 232.000 km

De Mg Zs 180 moest weer voor de jaarlijkse APK ,
Combineer dit meestal met een klein beurtje dus olie en filter.
Zoals altijd weer bij mijn vaste plekje Terpstra in Kollum.

Op 2 plaatsen waren remleidingen niet 100% dus werden vervangen , verder liep het voorwiel rechts enigszins aan dus de remklauw moest beter gangbaar gemaakt worden.
Voor de rest geen problemen dus ik kan er weer een jaar tegen aan.
Realiseer mij al wel dat de vermomde Honda >> Rover dit jaar al wel zijn zestiende verjaardag viert .
Vroeger was een auto dan volledig op nu gelukkig niet , De Mg ziet er van buiten en onderkant best fris uit .
Geen roest te ontdekken .
Jammer is wel dat de binnenbekleding van de deuren wat los laat en ook het hemeltje / plafond hier en daar.
Schijnen ze allemaal last van te hebben.
Zal eens informeren bij een autostoffeerder misschien kunnen zij het repareren .

Gr

Theo Haverkamp

1 jaar verder

  • 245.900 km

Inderdaad 1 jaar verder en volledig probleemloos en zonder reparatiekosten gereden . Op 1 punt na dan , was aan de derde ! chauffeursstoel toe .
Het leer gaat scheuren of de flanken en dit ziet er niet uit dus vervangen.
Op MP vond ik een compleet interieur dus kan er weer even tegenaan.
De jaarlijkse APK met beurtje was een formaliteit , niets aan de hand .
Een saaie update dus maar wel een tevreden rijder .
Groet van Theo

Plafond / Hemeltje

  • 248.200 km

Had al eerder aangegeven dat de bekleding van het plafond / hemeltje los begon te raken.Een collega zag het zitten om het opnieuw te bekleden met een hoogwaardige skai soort welke wij toevallig op voorraad hadden ivm een speciaal project waar ik verder geen uitspraken over kan doen. Het demonteren vergde enige handigheid in volgorde en posities ..Na het verwijderen van de oude stof en oude lijmlaag viel de ongehoord inferieure kwaliteit van de schaal echt op. En dat voor Honda oeps ja helaas Anglo haters het is een Honda plafond.
Wel komisch trouwens wat voor merknamen ik allemaal al tegengekomen ben tijdens sleutelwerk.Honda , Mg, Rover, Landrover.
Het bekleden viel nog niet mee en raad het af om zelf te gaan doen , ben je handig en lees je je zelf goed in over bv de juiste lijm dan kun je een poging wagen ...
Het hermonteren was ook nog wel lastig , De bevestigingsdoppen zijn eigenlijk niet goed opnieuw te gebruiken . Heb hier wat op uit gevonden maar ga opzoek naar nieuwe.
Mvg Theo Haverkamp

V.I.S rammel wederom ..

  • 250.560 km

In een eerdere review had ik al een aangegeven het inlaatspruitstuk vervangen te hebben ivm rammel de rammel of knikkeren het is maar hoe je het ervaart .
Nu ruim 50000 km wederom hetzelfde probleem , eigenlijk een groter probleem aangezien ik hier in Nederland niet een goede tweedehands kon vinden.
Nieuw onbetaalbaar dus geen optie.
Uiteindelijk op EBay van een Nederlander woonachtig en werkend in Duitsland een inlaatspruitstuk gekocht . Productiedatum 2012 en nog maar 30000 km ervaring .
Ondertussen gemonteerd en gelukkig hij of zij is mooi stil.
Gelijk de bougies vervangen want nu kon ik er mooi bij , eigenlijk zijn er 3 stuks nauwelijks te vervangen als je het inlaatspruitstuk laat zitten.
Gekozen voor NGK bougies type voor de liefhebber BKR6EIX / 6418 .
Deze keuze aangezien er op Lpg gereden wordt.
Eerste proefrit achter de rug , rijdt als de brandweer .
Wordt vervolgd .
Groetend Theo

Puntjes op den I

  • 251.500 km

Bij het verwisselen van het inlaatspruitstuk ( zie review hier voor ) knapte een T stuk van een ontluchtingleiding set. Dit wist ik te repareren dmv wat kunst en vliegwerk maar besloot een geheel nieuwe set te bestellen .Dit bij Terpstra in Kollum . Aangezien de leidingen ook niet meer goed vast zaten in de koppelingen ook gelijk deze besteld. Heb alleen het bovenste deel van deze koppelingen gebruikt , zit nu goed vast .
Voor de puristen hier de artnrs , LLH 102660 en LYC 100510.
De Zs rijdt werkelijk als een tierelier dus operatie geslaagd.
Mvg Theo

10 jaar en 130000 km verder

  • 258.963 km

Oeps wat gaat de tijd snel .. Wij zijn nu ondertussen 10 jaar en ca 130000 km verder.
Tijd om de balans op te maken !Deed dit in combinatie met de jaarlijkse Apk en kleine beurt gezamelijk met specialist Henk Terpstra en zijn monteur .Dit alles in Kollum, Friesland.
Na een zeer grondige inspectie kwam het volgende naar voren.
Wiellager rechtsvoor moest vervangen worden.
Stuurkogel linksvoor aandachtspunt, geen afkeur.
Klein gat/roestvorming in drempel rechts voor , ruim binnen de Apk normen.Verder opvallend gaaf , hooguit enige vliegroest.

Wat valt er nu in negatieve en positieve zin op te merken over de MG Zs 180 , bj 2001 , LPG 3 Prins VSI ca 260000 km.

Negatieve punten.
Inlaatspruitstuk met vlinderkleppen is zwak geconstrueerd begint te rammelen . Steeds lastiger gebruikt te vinden .
Nieuw zeer prijzig .
Thermostaatbehuizing begint te scheuren en dus te lekken, moeilijk bij te komen met alle gevolgen van dien.
Interieur van inferieure kwaliteit dit met name het hemeltje/plafond en bekleding deuren .Ook de stoelen zijn zwak te noemen.

Positieve punten.
Zijn dominant t.o.v de negatieve elementen.
Op zich betrouwbare techniek.
Geweldige wegligging .
Prima prestaties.
Unieke 4 deurs sportsedan met een aparte look
Relatief licht dus lage lasten.
Relatief zuinig voor een 2.5 V6 .

Over de Lpg installatie van Prins kan ik kort zijn . Zeer betrouwbaar .Blijf niet begrijpen waarom LPG niet populairder is dan het nu is. Rijdt nu ca 20 jaar Lpg{3} dus heb recht van spreken.

Ik houd U uiteraard op de hoogte van wat komen gaat , de bedoeling is wel om gewoon door te rijden en zien waar deze Japanse Engelse bastaard kloon zal stranden .

Groetend Theo Haverkamp

Even jammer ..

  • 264.564 km

Je hebt vakantie en dan laat je auto je in de steek ..., zelfs tot 2 maal toe.
Was mijn koppelingsdruk zo nu en dan kwijt . Ja zo nu en dan dus ik had gelijk al zoiets van dat moet in het hydraulische systeem zitten .
Inderdaad nadat de hoofd en hulpkoppelingscilinder was vervangen probleem opgelost .
Wat een inferieure kwaliteit die originele delen , schaamt U Rover .
Ook nog zogenaamd een zelfontluchtend systeem .Brrr .
Gelukkig op EBay prachtige gemodificeerde sets verkrijgbaar .Gaan wij doen in nabije toekomst .

En toen , tja inderdaad het was bloedje heet .Airco compressor defect .
Gelukkig Terpstra in Kollum had een goede gebruikte liggen en hielp mij direct .Dank U Wel.
Wordt uiteraard vervolg .
Groetend Theo

Probleempje hier probleempje daar

  • 266.785 km

Soms wou de Zs bij een warme motor niet aanslaan .Ik verdacht de nokkenas of krukassensor .
Bij het uitlezen bleek de nokkenassensor de boosdoener te zijn .
Vast adres Terpstra had nog een tweedehands liggen en voor een vriendenprijs probleem snel opgelost .

Bij een routine inspectie zag ik dat het expansievat voor de koelvloeistof of knappen stond .
Wederom had Terpstra een tweedehands liggen .
Opgehaald , zelf gemonteerd en probleem opgelost .

Tja maar wij zijn er nog niet, het inlaatspruitstuk is weer gaan rammelen .
Vorig jaar ook al vervangen , dacht er nu vanaf te wezen maar vergeet het maar .
Contact opgenomen met de verkoper , deze stelde zich coulant op en heb reeds een vervanging ontvangen .
Deze week bood een Mg Forum vriend 2 gemodificeerde V.I.S motoren aan .Heb deze van hem overgenomen en zal deze gelijk met het vervangen van het inlaatspruitstuk monteren .
Wordt nog vervolgd dus .

En dan gaat het spannend worden ...De grote keuze de komende maanden .Een grote beurt is in aantocht .
De hamvraag wordt doorrijden of iets anders .
Mijn vrouw begint te klagen over de lage in en uitstap .
Mocht de Mg in de verkoop komen dan bied ik hem eerst in de Mg Rover club te koop aan middels melding op forum .
Zo verkocht ga ik vanuit .Vind maar eens een MG Zs 180 op lpg (3)
Maar zover is het nog niet .
Groet uit Jolke City .

Het besluit is genomen .

  • 268.453 km

In de vorige review werd al aangegeven dat er een beslissing genomen moest worden .Grote prijzige beurt of inruilen .
Hierover verder meer .

Vooraf nog wel eea gebeurd
Koelvloeistof reservoir vervangen ivm scheuren .
Wat veel erger was ....Het inlaatspruitstuk begon weer te rammelen! Vorig jaar net vervangen en dacht er nu af te zijn .Neen dus .
De verkoper bleek er nog 1 te hebben en stelde zich coulant op .
Ondertussen vervangen en de Zs gaat weer rammelvrij door het leven .
Wat zeer interessant is betreft het volgende.let op let op .
Bij het inlaatspruitstuk zitten 2 V.I.S motoren die niet heel degelijk zijn.
De sporen op het printplaatje kunnen doorbranden iets wat regelmatig voorkomt .
Kocht via via 2 compleet gemodificeerde V.IS motoren welke vele malen beter zijn dan het origineel.
Het resultaat is verbluffend, wat een verschil .
Hangt prachtig aan het gas en boven de ca 3700 tpm is de beer compleet los .
Voor de belangstellenden onder U hier te koop .dragonhifiwales.com https://byronewart2.wixsite.com/website/product-page/fully-rebuilt-vis-motors
Bruikbaar op alle KV6 motoren , dus rover 75, rover 45, landrover freelander en mg Zs en Zt .

Terug naar het begin , De Zs samen met Terpstra Kollum zeer intensief beoordeeld .
Conclusie, De auto is in zodanige goede staat dat hij nog jaren mee kan mits natuurlijk onderhoud wordt gepleegd.
Blijf er in rijden , over een paar maanden een grote beurt en stoel wat verhogen voor het vrouwtje ivm het in en uitstappen.
Wordt dus zeker vervolgd .
Groetjes Theo

Grote Beurt met Hoofdletters

  • 272.253 km

Helaas Elektrofielen geen review van een trendy Chinese MG Zs maar een oude fossiel lees LPG aangedreven bolide.

Zoals al eerder aangegeven had ik besloten om de Mg Zs 180 te trakteren op een grote prijzige beurt incl diverse modificaties.
Prijs komt ongeveer overeen met de waarde van de auto dus dan weet je het wel ....

Uiteraard verricht door specialist Terpstra te Kollum Friesland met dien verstande dat de gemodificeerde delen door mij uit brexitcountry gehaald zijn .

Wat is er allemaal gebeurt .
APK , alleen een wiellager is vervangen.
Olie + filter.
Distributieriem incl, spanrollen, multiriem, en waterpomp.
Brandstoffilter.
Gemodificeerd thermostaathuis.Zwak deel ! Gemonteerde is extra verstevigd bij ultrasoonlas.
Komplete set tbv bediening koppeling bestaande uit .hoofdcilinder , hulpcilinder,bevestigingssteun en Hel slang .Geproduceerd door Dark Ice Designs UK.
Een echte aanrader.Top! Vergeet echter niet het pedaal opnieuw af te stellen .Was bij mij in eerste instantie niet gedaan .
Zelf later gedaan dmv een silentblock en strip.

Op naar 300.000 km .

Groetend Theo Haverkamp

Banden & Voorruit

  • 281.233 km

Plotseling een scheur van ca 20 cm in het voorruit.
Gelukkig Wa + verzekerd , alleen een eigen risico van 100 euro.
Wel even een schadehersteller moeten zoeken die aangesloten is bij Univé want anders zijn de kosten aanzienlijk hoger.
Carglass Heerenveen monteerde een nieuw ruit incl bijbehorende sierstrippen .Netjes.

De gemonteerde Michelin pilot sport 3 werden na ca 50000 km toch wel wat minder.Met de herfst voor de deur 4 maal Continental Preminumcontact 6 laten monteren door mijn vaste adres Wouter Bron te Bakkeveen.
Een eenmanszaak , daar houden wij van .Lekker lokaal kopen .
Wordt wederom vervolgd .
Mvg Sceppie van der Theo

Ouderdom komt met gebreken

  • 283.323 km

Bij de hierboven beschreven bandenwissel kon de onderkant van de Mg nog eens goed aan een grondige inspectie onderworpen worden .

Dit leverde het volgende op .
Roest in binnenschermen voor .Niet rampzalig en binnen APK norm maar toch ... B de H te Gorredijk laste hier 2 heel mooie plaatjes in.

Remblokken achter aan vervanging toe.
Een zwetende stuurbekrachtigingsleiding.Een lastig klusje ,moeilijk bij te komen .

Nu de Mg toch bij Terpstra in Kollum stond gelijk een tussentijdse motorolie verversing uit laten voeren inclusief een toevoeging van Bardahl.
Betreft Hydraulische klepstoter reiniger, dit aangezien de klepstoters bij koude motor behoorlijk te keer gingen.
Het resultaat is verbluffend,compleet stil ! Een aanrader dus deze toevoeging .

Op naar 300.000 km

Groetjes Theo

Het hoger opzoeken

  • 285.222 km

De eigenaar en wederhelft van deze auto worden gelukkig een jaartje ouder.
Echter ouderdom komt met gebreken..Het in en uitstappen werd een crime .De standaard gemonteerde kuipstoelen met wangen waren het probleem.
Leuk voor als je jong bent met een petje op maar als je boven de 60 bent niet meer dus .
De oplossing werd gevonden door het monteren van stoelen uit een Rover 45 mk2 .Een stukje hoger en niet die vervelende wangen aan de zijkant .
Eind goed al goed.
Groetend

APK

  • 288.768 km

De jaarlijkse APK moest weer uitgevoerd worden .
Uiteraard bij Mg Specialist Terpstra te Kollum
Een paar kleinigheden kwamen hier uit te voorschijn .
2 stofhoesjes met een scheurtje en een remklauw die wat bleef hangen was de buit van de keurmeester.
Niet slecht voor een auto van bijna 20 jaar met haast 300.000 km achter de kiezen .
Wij gaan zien hoelang deze steeds zeldzamere auto het vol gaat houden.
Maw .Wordt vervolgd .
Mvg Theo uit RIP Jolke City

Kleine beurt en diverse diversen

  • 295.600 km

Kleine beurt , zelf uitgevoerd hield in.
Olie en filter.
Interieurfilter .
Tevens bougiekabels vervangen aangezien de auto niet lekker rondliep.
Dit op benzine en lpg dus dan blijft de ontsteking over .
De paar jaar geleden Valeo set heeft zich slecht gehouden .
Nu overgestapt op NGK .
Groetend en hopelijk tot binnenkort met de melding 3 maal het klokje rond .

Lekkage hier Lekkage daar

  • 295.890 km

Mijn neus liet mij niet in de steek…Rook zowel een benzinegeur maar ook de zoete lucht van koelvloeistof .
Er was een benzineleiding en een koelvloeistof leiding lek.
Vervangen en probleempjes opgelost .
Voor de aspirant sleutelaars onder ons , gebruik wel de juiste slang met de juiste specificaties !
Nu meen ik een homokineet te horen , zo te voelen is het links binnen .
Meestal is de buitenste defect .
Wordt vervolgd , U hoort van mij .
Groetend Theo

Tikkerdetik

  • 296.890 km

De Zs maakte een licht tikkend ratelend geluid bij het nemen van een bocht.
Besloot een gebruikte complete aandrijfas te laten monteren .
Dit aangezien het niet helemaal duidelijk was of het geluid bij wielzijde of bakzijde vandaan kwam.Meestal is het de wielzijde maar de homokineet aan de bakzijde voelde niet echt fris aan .Vandaar
Na het monteren was het geluid verdwenen.
Tevens lampje in instrumenten paneel vervangen .
Mag defect gaan na bijna 20 jaar trouwe dienst.
Wordt zeker vervolgd.
Groetend Theo

Thermostaathuis horror

  • 298.134 km

Elke auto cq motor heeft zo zijn zwakke punten .
Zo ook de Kv6 van Rover .
Het inlaatspruitstuk inclusief v.i.s motoren is berucht.
Maar ook het thermostaathuis is een zwak deel.
Indien er koelvloeistof verlies optreed kijk dan in de V van de motor .
Als daar koelvloeistof te zien is grote kans dat de thermostaathuis de boosdoener is.Het plastic is te zwak en begint te scheuren .
Nu had ik nota bene een versterkte versie laten monteren nog geen 2 jaar geleden en toch nu al weer lek.
Onlangs weer een complete kit besteld in de Uk maar nog niet binnen ondanks dat de invoerrechten reeds betaald zijn .
Ga lekker zo door Brexit country dan besteld er geen hond meer door alle heisa er om heen .
Terpstra in Kollum wist uiteindelijk in Duitsland nog een originele kit te bestellen .
Ondertussen gemonteerd en nu op naar 3 maal klokje rond .
Groet uit het Friesche land

300.000 km !

  • 300.000 km

3 ton of 3 maal het klokje rond , wat maakt het uit de Mg heeft het gepresteerd .
Heb altijd met heel veel plezier in deze zolangzamerhand zeldzame verschijning gereden.
In het kort nog even de plus en minpunten .
Plus.
Toch best wel betrouwbaar .
Zeer goede rijeigenschappen .
Prima prestaties .
Min.
De kwaliteit van het interieur , met name het hemeltje en de bekleding van de deuren.
Echter de eigenaar en zijn vrouw worden een dagje ouder en het in en uitstappen wordt steeds lastiger ivm de lage instap.
Dus niet schrikken …Er is een senioren Hoge instap low budget bolide aangeschaft .
Wederom niet schrikken, Een als onbetrouwbaar bestempelde Chrysler PT cruiser 2.4 .
De Mg zal het veld na vele jaren en kilometers moeten ruimen .
Tenminste als er een serieuze koper gevonden wordt.
Anders gaat hij in de stalling .
Er komt een nieuwe review van de PT cruiser met uiteraard veel updates ivm de vele reparaties die zullen gaan komen volgens de internet deskundigen …….
Groetend Sceppie .

Divers klein elektro

  • 300.987 km

Ben de tel kwijt, wederom de kachelweerstand vervangen .
Lachen , oorspronkelijk een Honda Civic ontwerp.
Werkt de kachelventilator niet op stand 1 en 2 dan is de kachelweerstand doorgebrand.

De massa accuklem zat niet meer goed vast op de accupool .
Kon niet strakker aangedraaid worden , inwendige slijtage ….Eigenaardig ontwerp …
Vervangen voor een nieuwe , bedrading wat aangepast en klaar is Kees , oeps Theo.

Het valt nog niet mee om afscheid te nemen van de nu 20 jaar oude MG .
In principe te koop maar de twijfel slaat toe ..
De toekomst zal leren hoe dit afloopt .
Groetend .

Gewoon doorgaan

  • 303.059 km

Bij nader inzien besloten om de Zs 180 toch te houden .
Kan geen afscheid nemen van deze steeds zeldzamere verschijning op onze wegen .
De onlangs aanschafte Pt cruiser blijft er gewoon bij .

De afkeurpunten bij de jaarlijkse APK vielen mee .Beetje ruimte op een draagarm en stukje remleiding vervangen .
Gelijk even een kleine beurt en lamdasonde vervangen .
Zo nu en dan lichte het check engine even op .Vandaar .
Zo maar weer gaan met die blauwe banaan .
Gr Theo

Airco defect

  • 305.011 km

Airco werkte niet meer .
Condensor bleek lek te zijn .
Dat mag na ruim 20 jaar / 305000 km .
Terpstra te Kollum had uiteraard nog een goede gebruikte condensor.
Airco werkt weer naar behoren .

Wordt vervolgd .

Groetend Theo

Incontinent

  • 306.348 km

Tja ouderdom komt met gebreken .
Lekkage Stuurolieleiding , helaas niet meer nieuw te krijgen .
Gerepareerd door er een stukje hydrauliekslang tussen te zetten .
Betreft de retourleiding dus druk komt er niet op te staan .
Groetend

Klein Bier

  • 310.231 km

De 2 buitenste stofhoezen van de aandrijfassen waren gescheurd.
Tevens bleek er een ABS ring zijn beste tijd gehad te hebben .
Dit kleintje bier werd uiteraard vervangen door mijn vaste MG Rover garage Terpstra te Kollum .
Voor de rest niets te melden , De Zs 180 gaat nog steeds als de brandweer.
Groetend Theo

APK en kleine beurt

  • 316.345 km

Het was weer APK time dus op naar Kollum , Mg Rover specialist Terpstra .
En nee ik heb geen aandelen .
De keurmeester keek met een kritisch oog naar de inmiddels ruim 21 jarige bastaard Engelsman met alweer ruim 316000 km achter de kiezen .

Niets aan het handje , alles onder controle .Weer 14 maand APK .
Daar wordt een burger blij van .
Even nog een olie en oliefilter wissel en de zolangzamerhand unieke bolide kon weer naar huis .

Echter let op , binnenkort Breaking News in dit theater .

Groetend .
Sceppie

Waar blijft die koelvloeistof …

  • 317.654 km

Wederom koelvloeistof verlies .
Fysiek terug te vinden in de diepe V van de V6 .

Thermostaathuis wederom de boosdoener ……
Echter er was nog een oorzaak , lekkage bij het inlaatspruitstuk .
Gelukkig had Terpstra Kollum er nog 1 liggen .
En als klap op de vuurpijl wou de Mg ineens ook niet meer aanslaan


Krukasssensor bleek defect
Even flink jammer dus even .

Aan de andere kant de auto had mij ook onderweg kunnen laten staan ivm eerder genoemde defecte sensor .
Dus dat is dan weer een geluk bij een ongeluk geweest .
Wordt vervolgd .
Groetend
Theo

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MG ZS

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens