Mercedes-Benz E 280 Combi (1993)

autoreview

Mercedes-Benz E 280 Combi (1993)

Signalement

UitvoeringE 280 Combi
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf1996
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een Taunus combi (1974)en een Granada combi (1984) beide nog in
bezit, was ik op zoek naar een waardige opvolger voor het groeiende
gezin. Loop ergens tegen een mercedes (w124) combi aan en deze auto
straalde iets uit wat me meteen pakte maar dit exemplaar was nogal
karig uitgerust. Na een tijdje de kranten te hebben uitgezocht
4 adresjes genoteerd en door nederland deze één voor één bekeken.
De laatste was een 300TE uit 1986 met 192000km op de teller en
bij het zien was het liefde op het eerste gezicht.’Rauchsilber’
metallic met een beige interieur straalde de auto pure luxe en
degelijkheid uit. De leeftijd van 10 jr was verbazend genoeg niet
aan de auto af te zien, zag er uit als nieuw!.Weliswaar geen airco
en electrische ramen maar wel ABS , Airbag ,niveauregeling,schuif
/kanteldak gordelspanners, en het mooiste , de 3 liter 6 cylinder
lijnmotor! Deze was na het starten niet te horen en zeker niet te
voelen. De testrit was een beleving, ongelofelijke souplesse en
comfort , maar voor mijn gevoel de kracht van een sportwagen.
Ehh.. 185pk is niet mis! Ondanks de ’liefde’ toch nog 2500
guldentjes weten af te dingen van de vraagprijs van Fl.17500,=
Een week later trots als een pauw met de Benz naar huis.
Ongelooflijk , een auto onder mijn kont met een nieuwprijs van
112000 !!! guldentjes nieuw.
Ik ben de auto in de afgelopen 11 jaar alleen maar meer gaan
waarderen. Kwaliteit van deze modellen is ongekend, gebouwd om
lang mee te gaan. Lange ritten over de autobaan is genieten
maar bergweggetjes op puur koppel gaat met ongelofelijk gemak.
Rustig over landweggetjes met 80 in z’n 4 is nergens mee te
vergelijken. Mischien met een luxe treincoupé !!
Maar als je een sportieve bui hebt dan komt er vanaf 3500 tpm
een machtig maar toch nog ingetogen turbine geluid uit het vooronder
waar ik kippevel van krijg, en af en toe kan ik het niet laten om
een stoplichtsprintje te trekken en één of ander gepimpte sportbak
of GT zoek te rijden met mijn gezinscombi :-))))
Nu ben ik helaas langzamerhand aan een andere toe en zoek een
relatief verse W124 combi, Het wordt denk ik een 320TE uit Duitsland
met veel opties en tot ongeveer 200000 km . Vanaf 4500 tot 6000 euro
heb je een goed onderhouden exemplaar met veel opties en met perfect
onderhouds boekje.
Grootste pluspunten:
Comfort , ruimte , degelijkheid , kwaliteit, prestaties ,uitstraling .
Minpunten :
Kosten onderhoud (vooral dealer uurloon, prijs onderdelen valt juist
mee) , en logischerwijs het verbruik , in het begin 1 op 10 nu ongeveer
1 op 8.maar ja... 3000cc !!

PROBLEMEN

6 jaar geleden niveau regeling systeem laten reviseren bij de dealer plus de visco
koppeling van de koelvin vernieuwd.Schrok van de rekening bij mercedes dealer (Fl.7000)!!! (75% arbeidsloon!) (1200 gulden korting bedongen)!!
5 jaar geleden 2remschijven voor (zelf vervangen,fl 90 voor originele schijven !!??)
3 jaar terug rubbers van gehele achteropanging vernieuwd (gepiep en gekraak )
2 jaar geleden een gebroken voorveer , beide vernieuwd en een nieuwe accu.
Vorig jaar startmotor vervangen door een goede gebruikte en achteruitlaatdemper,en nieuwe fuseekogels laten monteren.
Tot vorig jaar functioneerde alles nog. Nu begint er het één en ander te mankeren,
3 a 4 roestplekken , dashboard klok en km-teller vorige zomer ermee opgehouden,
snelheids meter werkt nog wel, schuifkanteldak vorige maand kapot. sinds kort Vibratie vanaf 130 km/h vermoedelijk de aandrijfassen.
Verder gewone slijtage onderdelen zoals remblokjes (gaan verassend lang mee) en banden,verdeelkap ,rotor.
Mijn auto is wel erg gevoelig voor balans op voorwielen , afgelopen 3 jaar enige
keren onbalans op voorwielen gehad zonder dat er banden gewisseld was. Na uitbalanceren op 0% was alles weer oké.
Veel onderhoud doe ik zelf , is goed te doen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.