Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CLA 180 Shooting Brake Business Solution AMG |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Mijn ervaringen na 10000 km
- 55.000 km
Eind vorig jaar ging ik shoppen voor een andere auto. Na 3,5 jaar een Chevrolet Matiz en 5 jaar een Daihatsu Cuore gereden te hebben wilde ik nu iets kopen wat ik echt graag wil. Voorwaarden:
- Voldoende ruimte voor eventuele gezinsuitbreiding in de toekomst
- Van alle luxe voorzien
- Comfortabel voor langere afstanden van 100 km en langer.
Na een zorgvuldige zoektocht op Gaspedaal.nl bleven nog 2 opties over. Het zou gaan tussen deze Mercedes CLA Shooting Brake of voor hetzelfde geld een Porsche Macan uit 2016.
In beide auto's ben ik gaan proefrijden. Allebei reden ze fantastisch. Vanuit emotionele gedachtengang gaf ik misschien de voorkeur aan de Porsche, maar rationeel denkend dan was de Mercedes de betere optie (jonger, minder kilometers, langer garantie en goedkoper in maandelijkse lasten). Uiteindelijk won de ratio het van de emotie en ben ik voor de Mercedes gegaan. Op 22 december kon ik de auto ophalen. Wat een leuk kerstcadeau was dat!
Inmiddels ben ik bijna 5 maanden en 10.000 km verder en kan ik alle plus- en minpunten van deze auto wel benoemen. Ik kom natuurlijk uit Daihatsu Cuore die in geen enkel opzicht met deze auto te vergelijken is, dus ik probeer zo weinig mogelijk de vergelijking te maken met wat ik gewend was en zo objectief mogelijk te oordelen.
Laten we beginnen bij het comfort. Dat is gewoonweg goed. Ik rijd een paar keer per maand van Midden-Limburg naar Utrecht (ca 150 km enkele rit). Ook na een rit van 2 uur stap ik zonder pijn in mijn rug uit. Het geluidsniveau aan boord is op de snelweg met +/- 110 km/uur ruim voldoende. De automaat schakelt soepel en reageert in de meeste gevallen zoals je verwacht. Enig minpuntje is dat hij ietwat onrustig is bij inhaalmanoeuvres. Als je kort het gas intrapt om in te halen schakelt de auto terug van 7 naar 5 terwijl dat echt niet nodig is.
Verder ligt deze auto als een blok op de weg doordat hij zo laag ligt. Het is geen racemonster, maar sportief door de bochten kan zeker met deze auto. In de sportstand wordt de reactie op het gaspedaal en het sturen allemaal nog wat directer.
Ik rijd eigenlijk altijd in de comfortstand. Comfortabel en vlot genoeg. Het verbruik valt me heel erg mee. Ik rijd veel snelweg en veel op de cruise control. Gemiddeld verbruik sinds december is 5,6l/100 km. Op lange stukken snelweg is een verbruik van 4,5l/100 km zelfs haalbaar. Toen ik deze auto kocht had ik nooit gedacht dat deze auto zo zuinig zou zijn. Met de Daihatsu haalde ik 4l/100 km. Deze veel grotere en veel zwaardere auto doet het in verhouding dan echt niet slecht.
De ruimte in deze auto valt ook alleszins mee. Door de coupéachtige lijnen zou je denken dat de kofferruimte beperkt is, maar daar is meer dan genoeg ruimte voor meerdere winkelkratten, koffers of een kinderwagen. Ook op de achterbank is het prima te doen. Ik ben zelf 1.80 en achter mij kan een gemiddelde volwassene nog zitten. En kinderen hebben al zeker genoeg ruimte op de achterbank.
Het MBUX-systeem werkt erg fijn en de spraakfunctie is echt ideaal. Ik hoor wisselende verhalen over hoe goed de spraakfunctie zijn werk doet, maar mijn ervaring is dat hij de commando's goed opvat. 'Hallo Mercedes, navigeer naar xxx' werkt perfect. Geen gedoe meer met navigatiesysteem instellen. Verder zitten alle bedieningsknoppen waar je ze verwacht wat de bediening van de auto heel eenvoudig maakt. Binnen een paar dagen ben je helemaal gewend aan hoe alles werkt. Al zit zoveel op en aan deze auto dat ik vast nog niet alle functionaliteiten gebruikt heb. In mijn Daihatsu had ik helemaal niks, dus climate control en cruise control was al pure luxe voor mij.
Verder werkt de Mercedes Me App echt heel fijn. De app houdt een aantal statistieken bij (verbruik, actieradius, etc.) en biedt de mogelijkheid om de auto vanaf je telefoon te bedienen (ontgrendelen, vergrendelen, instellingen aanpassen). Soms wel handig.
Zijn er dan ook nog nadelen? Jazeker zijn die er ook. De twee grootste zal ik hier nader toelichten.
Het grootste nadeel is in mijn ogen de lane assist. Waar andere merken meestal een beetje bijsturen als je over een witte lijn rijdt, doet de CLA een soort van noodingreep door aan één kant een remingreep te doen. De eerste keer schrok ik me rot. En nog steeds schrik ik elke keer als het gebeurt. Dat had Mercedes echt anders kunnen doen. Je kunt de lane assist uitschakelen, alleen moet je dat wel elke keer als je de auto opnieuw start weer opnieuw uitzetten.
Het tweede nadeel is de lange neus. De lange neus in combinatie met de lage ligging zorgt ervoor dat je heel voorzichtig moet zijn met drempels en stoepranden. Opvallend vaak schraapt de voorkant van de auto over de grond. Drempels moet je echt met beleid nemen. Als je dat eenmaal weet dan is dat geen probleem meer. Je leert daar rekening mee te houden, maar wel tot grote ergernis van verkeer achter je.
Al met al ben ik heel tevreden met de CLA. De stap vanuit een Cuore naar een CLA was heel groot. De luxe in de CLA en het comfort van een grotere auto went snel moet ik zeggen. Op naar de volgende 10.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.