Mercedes-Benz 380 SL (1983)

autoreview

Mercedes-Benz 380 SL (1983)

Signalement

Uitvoering380 SL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf134.200 km
KM-stand laatst134.800 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Langste geproduceerde Mercedes ooit (geschiedenis)

  • 134.300 km

Die Mercedes-Benz R107 baureihe is een roadster geproduceerd tussen 1971 en 1989 en is daarmee naast de G-klasse, het model dat het langste in productie is geweest.
De R107 was de opvolger van de Pagode, de W113 uit de jaren '60.
Ook was er een coupéversie beschikbaar, de C107 (SLC dus).

In juni 1968 besloten de heren van Mercedes-Benz om de R107 in productie te nemen. Dit na een hoop discussie over de vraag of er een hardtop moest komen of een versie met een stoffen dak. Aanleiding voor de discussie waren de verwachte hogere veiligheidseisen voor het afgeven van een licentie voor open auto’s. De Raad van Bestuur koos uit drie ontwerpen. Uiteindelijk werd besloten tot een stoffen dak met een additioneel afneembare hardtop. De 107 kreeg als eerste een serie aanduiding (fabrieksbenaming) met een ‘R’ (voor ‘Roadster’) in plaats van de gebruikelijke ‘W’ (voor ‘Wagen’).

De geschiedenis van de coupe is nauw verbonden met die van de roadster. Over een coupé werd echter nog niets besloten in juni 1968. De vraag was of er snel een 4-persoons sportcoupé gebouwd moest worden op basis van de R107-serie, of moest gewacht worden om deze te bouwen op basis van de komende S-Klasse (W 116). Dat zou betekenen dat er pas veel later, in het midden van de jaren ’70, een productiemodel zou komen.

Karl Wilfert, toenmalige directeur Carrosserie Ontwerp in Sindelfingen, had op eigen initiatief een coupé gebaseerd op de R107 en die ‘ruwe schets’ voorgelegd aan de toplui. Deze schets werd eerst afgewezen, maar Wilfert maakte enkele aanpassingen en slaagde er toch in om zijn idee van een sportcoupé door te zetten. Slechts zes maanden na de première van de SL volgde in oktober 1971 een vierzitter sportcoupé, de 350 SLC.

Mercedes-Benz hanteerde destijds een modelcyclus dat tussen de 7 en 9 jaar lag. Bij de opvolging van de R107 ging dat mis omdat ‘der Vorstand’ (raad van bestuur) de opvolger (de eerste versie van de R129) afkeurde en het team de opdracht kreeg om helemaal vanaf nul terug te beginnen.
In 1981 werd de C107 vervangen, maar de R107 bleef in productie tot 1989.
De R107 werd opgevolgd door de R129 in 1989.
In totaal werden er 237.287 SL's geproduceerd waarvan ruim meer dan de helft naar Amerika werd geëxporteerd.

Er waren verschillende motoren beschikbaar; een 350SL, 450, 280, 500, 380, 300, 420 en de 560SL ...

De zet naar de aankoop van een R107

  • 134.500 km

Altijd heb ik al een R107 in mijn bezit willen hebben ...
Vind dit een zalig mooi model.
Mijn opa had vroeger een 280SLC, en ik wou hem evenaren maar dan wel met een R107 cabrio versie, de roadster dus.

Ik heb zelf al enkele jaren een R129, 300SL-24V uit 1992, en ben een grote fan van cabrio rijden, uiteindelijk beginnen zoeken naar een mooie R107.
Het mocht zeker een Amerikaanse versie zijn daar dat de carrosserie in veel betere staat is dan bij een Europese ...
Uiteindelijk einde juli 2015 op een mooi exemplaar van de R107-serie uitgekomen in California.
Uiteindelijk gekocht en laten overkomen naar België. Daar deze wagen een Amerikaanse versie was heb ik hem zelf helemaal omgebouwd naar een Europese versie.Ook opzoek gegaan naar originele 'Barok' velgen ...

Eerste ervaringen + werkzaamheden

  • 134.800 km

Zo'n R107 380SL rijdt echt wel zalig goed en vooral ook comfortabel.
Wat mij opvalt is dat de motor heel sterk is (veel koppel heeft) op een laag toerental ...
Mede door de V8 waarschijnlijk.
De automatische versnellingsbak schakelt soepel.

Hij heeft een lederen interieur, centrale vergrendeling, cruisecontrol 'Tempomat', armsteun in het midden, automatische klimatisatie met airco, elektrisch verstelbare buitenspiegel langs de kant van de passagier, Becker radio, automatisch bedienbare ruiten, ...

Elke keer als ik met de SL een ritje aan het maken ben moet ik denken aan mijn opa die zelf ook een 107 had, weliswaar een 280SLC (SL-coupé) maar het was toch bijna hetzelfde.

Aan een oldtimer heb je altijd werk, dat hoort nu eenmaal bij de hobby.
Uitgevoerde werkzaamheden tot hiertoe:
- andere originele Europese bumpers gemonteerd, ook Europese koplichten.
- de softkap was aan vervanging toe, toen ik hem gekocht had, kreeg ik van de verkoper uit Amerika een gloednieuwe softkap erbij ... deze achteraf bevestigd wat een hele klus was :-p
- het stationair toerental was ook te hoog (rond de 1200 tr./min.). Ben ik opzoek gegaan wat de oorzaak bleek te zijn. Het was een kabel die los was gekomen van het ventiel dat het stationair toerental regelt.
- Elke keer als de motor warm had en je wilde starten, startte hij niet, moest je lang genoeg doorstarten en dan draaide hij. Dit was de accumulatorpomp dat stuk was, deze vervangen en was opgelost.
- De binnenkant van de kofferbak heb ik terug herspoten daar er wat lak aan het loskomen was.
- Nieuwe automatten
- Interieur volledig gereinigd.
- De carrosserie (wielkasten en bodem) tegen de roest en steenslag behandeld.
- Onder de voorbumper was geen spoiler bevestigd. Wat het toch mooier maakt. Deze besteld bij Mercedes en bevestigd. Het is nu wel stukken mooier dan ervoor ... :-)
- De typische Amerikaanse velgen (in chroom) die er nog opzaten omgewisseld tegen de originele Europese 'Barok' velgen van de R107 zoals hij in Duitsland geproduceerd werd.

Het enigste wat nu nog moet gebeuren is de harde schijf (Flector) vervangen tussen de differentieel (pônt, zoals wij dat zeggen) en de cardan, daar er wat slijtage op komt te zitten. Deze nieuwe heb ik al in mijn bezit, enkel moet ik hem nog monteren.
Ook ga ik opzoek naar een Europese snelheidsklok i.p.v. de Amerikaanse die er nu nog instaat ...

Maar hij geraakt stilaan klaar. Ik ga nog wat genieten nu het nog goed weer is ... :-)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.