Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • SL

Mercedes-Benz 380 SL (1983)

autoreview

6
Mercedes-Benz 380 SL (1983)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
12 augustus 2015 om 21:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering380 SL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf134.200 km
KM-stand laatst134.800 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Langste geproduceerde Mercedes ooit (geschiedenis)

  • 134.300 km
  • 12 augustus 2015

Die Mercedes-Benz R107 baureihe is een roadster geproduceerd tussen 1971 en 1989 en is daarmee naast de G-klasse, het model dat het langste in productie is geweest.
De R107 was de opvolger van de Pagode, de W113 uit de jaren '60.
Ook was er een coupéversie beschikbaar, de C107 (SLC dus).

In juni 1968 besloten de heren van Mercedes-Benz om de R107 in productie te nemen. Dit na een hoop discussie over de vraag of er een hardtop moest komen of een versie met een stoffen dak. Aanleiding voor de discussie waren de verwachte hogere veiligheidseisen voor het afgeven van een licentie voor open auto’s. De Raad van Bestuur koos uit drie ontwerpen. Uiteindelijk werd besloten tot een stoffen dak met een additioneel afneembare hardtop. De 107 kreeg als eerste een serie aanduiding (fabrieksbenaming) met een ‘R’ (voor ‘Roadster’) in plaats van de gebruikelijke ‘W’ (voor ‘Wagen’).

De geschiedenis van de coupe is nauw verbonden met die van de roadster. Over een coupé werd echter nog niets besloten in juni 1968. De vraag was of er snel een 4-persoons sportcoupé gebouwd moest worden op basis van de R107-serie, of moest gewacht worden om deze te bouwen op basis van de komende S-Klasse (W 116). Dat zou betekenen dat er pas veel later, in het midden van de jaren ’70, een productiemodel zou komen.

Karl Wilfert, toenmalige directeur Carrosserie Ontwerp in Sindelfingen, had op eigen initiatief een coupé gebaseerd op de R107 en die ‘ruwe schets’ voorgelegd aan de toplui. Deze schets werd eerst afgewezen, maar Wilfert maakte enkele aanpassingen en slaagde er toch in om zijn idee van een sportcoupé door te zetten. Slechts zes maanden na de première van de SL volgde in oktober 1971 een vierzitter sportcoupé, de 350 SLC.

Mercedes-Benz hanteerde destijds een modelcyclus dat tussen de 7 en 9 jaar lag. Bij de opvolging van de R107 ging dat mis omdat ‘der Vorstand’ (raad van bestuur) de opvolger (de eerste versie van de R129) afkeurde en het team de opdracht kreeg om helemaal vanaf nul terug te beginnen.
In 1981 werd de C107 vervangen, maar de R107 bleef in productie tot 1989.
De R107 werd opgevolgd door de R129 in 1989.
In totaal werden er 237.287 SL's geproduceerd waarvan ruim meer dan de helft naar Amerika werd geëxporteerd.

Er waren verschillende motoren beschikbaar; een 350SL, 450, 280, 500, 380, 300, 420 en de 560SL ...

De zet naar de aankoop van een R107

  • 134.500 km
  • 12 augustus 2015

Altijd heb ik al een R107 in mijn bezit willen hebben ...
Vind dit een zalig mooi model.
Mijn opa had vroeger een 280SLC, en ik wou hem evenaren maar dan wel met een R107 cabrio versie, de roadster dus.

Ik heb zelf al enkele jaren een R129, 300SL-24V uit 1992, en ben een grote fan van cabrio rijden, uiteindelijk beginnen zoeken naar een mooie R107.
Het mocht zeker een Amerikaanse versie zijn daar dat de carrosserie in veel betere staat is dan bij een Europese ...
Uiteindelijk einde juli 2015 op een mooi exemplaar van de R107-serie uitgekomen in California.
Uiteindelijk gekocht en laten overkomen naar België. Daar deze wagen een Amerikaanse versie was heb ik hem zelf helemaal omgebouwd naar een Europese versie.Ook opzoek gegaan naar originele 'Barok' velgen ...

Eerste ervaringen + werkzaamheden

  • 134.800 km
  • 12 augustus 2015

Zo'n R107 380SL rijdt echt wel zalig goed en vooral ook comfortabel.
Wat mij opvalt is dat de motor heel sterk is (veel koppel heeft) op een laag toerental ...
Mede door de V8 waarschijnlijk.
De automatische versnellingsbak schakelt soepel.

Hij heeft een lederen interieur, centrale vergrendeling, cruisecontrol 'Tempomat', armsteun in het midden, automatische klimatisatie met airco, elektrisch verstelbare buitenspiegel langs de kant van de passagier, Becker radio, automatisch bedienbare ruiten, ...

Elke keer als ik met de SL een ritje aan het maken ben moet ik denken aan mijn opa die zelf ook een 107 had, weliswaar een 280SLC (SL-coupé) maar het was toch bijna hetzelfde.

Aan een oldtimer heb je altijd werk, dat hoort nu eenmaal bij de hobby.
Uitgevoerde werkzaamheden tot hiertoe:
- andere originele Europese bumpers gemonteerd, ook Europese koplichten.
- de softkap was aan vervanging toe, toen ik hem gekocht had, kreeg ik van de verkoper uit Amerika een gloednieuwe softkap erbij ... deze achteraf bevestigd wat een hele klus was :-p
- het stationair toerental was ook te hoog (rond de 1200 tr./min.). Ben ik opzoek gegaan wat de oorzaak bleek te zijn. Het was een kabel die los was gekomen van het ventiel dat het stationair toerental regelt.
- Elke keer als de motor warm had en je wilde starten, startte hij niet, moest je lang genoeg doorstarten en dan draaide hij. Dit was de accumulatorpomp dat stuk was, deze vervangen en was opgelost.
- De binnenkant van de kofferbak heb ik terug herspoten daar er wat lak aan het loskomen was.
- Nieuwe automatten
- Interieur volledig gereinigd.
- De carrosserie (wielkasten en bodem) tegen de roest en steenslag behandeld.
- Onder de voorbumper was geen spoiler bevestigd. Wat het toch mooier maakt. Deze besteld bij Mercedes en bevestigd. Het is nu wel stukken mooier dan ervoor ... :-)
- De typische Amerikaanse velgen (in chroom) die er nog opzaten omgewisseld tegen de originele Europese 'Barok' velgen van de R107 zoals hij in Duitsland geproduceerd werd.

Het enigste wat nu nog moet gebeuren is de harde schijf (Flector) vervangen tussen de differentieel (pônt, zoals wij dat zeggen) en de cardan, daar er wat slijtage op komt te zitten. Deze nieuwe heb ik al in mijn bezit, enkel moet ik hem nog monteren.
Ook ga ik opzoek naar een Europese snelheidsklok i.p.v. de Amerikaanse die er nu nog instaat ...

Maar hij geraakt stilaan klaar. Ik ga nog wat genieten nu het nog goed weer is ... :-)

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mercedes-Benz SL-klasse? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz SL-klasse
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz B-klasse 200 Ambition Org.NL I Dealer OH I Xenon I Half-leder I Navi I Topconditie!

    Mercedes-Benz B-klasse 200 Ambition Org.NL I Dealer OH I Xenon I Half-leder I Navi I Topconditie!

    • 2012
    • 127.105 km

    € 13.400

    Mercedes-Benz A-klasse 180d AUT9 Limited*Leder*Widescreen*NAP*Topconditie!

    Mercedes-Benz A-klasse 180d AUT9 Limited*Leder*Widescreen*NAP*Topconditie!

    • 2018
    • 76.192 km

    € 26.400

    Mercedes-Benz Sprinter 314CDI Bakwagen+Laadklep | 1090Kg Laadvermogen |

    Mercedes-Benz Sprinter 314CDI Bakwagen+Laadklep | 1090Kg Laadvermogen |

    • 2019
    • 144.595 km

    € 38.236

Meer Mercedes-Benz occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz specificaties
  • Mercedes-Benz occasions
  • Mercedes-Benz video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz tests
  • Mercedes-Benz gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

Mercedes-Benz SL-klasse reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    Mercedes-Benz 280 SL (1985)

    6
    • 14 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 380 SL (1983)

    Mercedes-Benz 380 SL (1983)

    6
    • 12 augustus 2015
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 380 SL (1981)

    Mercedes-Benz 380 SL (1981)

    3
    • 7 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 380 SL (1985)

    Mercedes-Benz 380 SL (1985)

    1
    • 27 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280 SL (1980)

    Mercedes-Benz 280 SL (1980)

    5
    • 31 oktober 2006
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280 SL (1982)

    Mercedes-Benz 280 SL (1982)

    • 10 augustus 2004
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280 SL (1980)

    Mercedes-Benz 280 SL (1980)

    • 11 juni 2003
meer reviews
Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

46

Na vier maanden C180 Limousine en drie maanden C300 e Estate weten we dat de nieuwe C-klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 55 AMG (2005)

    Mercedes-Benz SL 55 AMG (2005)

    7
    • 17 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 SL-24 (1991)

    Mercedes-Benz 300 SL-24 (1991)

    10
    • 11 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 400 (2017)

    Mercedes-Benz SL 400 (2017)

    2
    • 3 april 2018
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 55 AMG (2003)

    Mercedes-Benz SL 55 AMG (2003)

    1
    • 25 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 500 (1995)

    Mercedes-Benz SL 500 (1995)

    12
    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz SL 280 (1993)

    Mercedes-Benz SL 280 (1993)

    6
    • 23 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 300 SL-24 (1991)

    Mercedes-Benz 300 SL-24 (1991)

    5
    • 1 augustus 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    11
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2021)

    Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2021)

    3
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022)

    Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022)

    4
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden