Mercedes-Benz 280 SL (1985)

autoreview

Mercedes-Benz 280 SL (1985)

Signalement

Uitvoering280 SL
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijdloos genieten

  • 160.000 km

DE AANLEIDING
Toen ik halverwege 2020 een lange periode van ziekte afsloot, kwam het besef: er moest meer genoten worden van het leven!
Ondanks dat ik niet heel technisch of handig ben met techniek, heb ik veel interesse in en haal ik veel plezier uit vintage spullen, m.n. afkomstig uit de jaren '70 en '80 van vorige eeuw. Zo staat er hier in de woonkamer een Wurlitzer (jukebox), knap ik wel eens een antiek vleesmolentje op en hadden wij in het verleden een bruine Kever en een knalgele DAF 66 coupé.
Er stond al wat spaargeld opzij voor een Harley-Davidson, maar een bezoek aan de lokale dealer met een van mijn dochters deed me anders besluiten: waarom zou ik in godsnaam iets kopen waar ik alleen zelf mee zou kunnen toeren?
Bijna gelijk met die gedachte zag mijn vrouw bij de lokale slager een vintage cabrio staan, waarvan ik uit haar beschrijving vermoedde dat zij een Mercedes SL van het type R107 bedoelde. Desgevraagd bevestigde zij dat en de zoektocht kon beginnen, want ook dat type stond nog ergens op mijn shortlist.

DE ZOEKTOCHT
Dit wordt geen episch verhaal. We zijn eigenlijk heel simpel eerst op zoek gegaan naar stalling en hebben die een dorp verderop gevonden. De eigenaar wist ons vervolgens te verwijzen naar een Benz-specialist vlak over de provinciegrens en na wat heen en weer gemail met de garagist en op diverse fora uitgeplozen te hebben wat we nou wel en wat zeker niet zouden moeten vinden, selecteerden wij daar deze, thans onze, prachtige rode 280SL.
Ze bleek ooit eigendom te zijn geweest van een Amerikaanse F16 piloot die in Duitsland gelegerd zat. Een origineel Duitse aankoop dus, maar de eerste eigenaar verscheepte haar wel mee naar huis toen zijn diensttijd erop zat. Het merendeel van haar leven heeft onze SL dus doorgebracht in de States.
Ik heb een enorme doos met papieren meegekregen en via oude garagerekeningen heb ik inmiddels contact kunnen leggen met de voorlaatste eigenaresse, die de eerste en de laatste eigenaren ook kent. De auto is steeds doorgegaan in kennissen- of familiekring.
Voorjaar 2020 is de auto verkocht aan onze garagist die veel auto's importeert uit de Verenigde Staten, met name veel ouder spul dan ons exemplaar.

HET EERSTE JAAR
Bij onze aankoop hebben we meteen een technische revisie (waar nodig) laten uitvoeren. Gelukkig bleek er niet veel nodig. Rubbers in de stuurdemper, wat las- en spuitwerk aan een bumper, een enorm grote beurt; kortom: een geweldige doorstart voor haar terugkomst op het Europese vasteland!
Medio zomer 2020 was het zover, "Ruby" kon in ontvangst genomen worden. De wagen loopt nog steeds zijdezacht, maar je merkt wel dat je met een oude dame op pad bent. Het kraakt wat en het piept en zucht wat als er drempels in zicht komen. Maar ja, die lagen er nog niet heel veel ten tijde van haar ontwerp, dus je kunt het haar niet kwalijk nemen. Volgeladen moet je die drempels niet al te hard nemen, want dan raak je met de middendemper van de uitlaat de weg. En daarom, eerlijk is eerlijk, kost het dus wel wat sterren als ik dit zou moeten beoordelen. Is dat erg? Nee! Rijden is een feest met deze prachtige bolide; dit hoort gewoon bij een 35 jaar oude auto en zeker als je beseft dat het oorspronkelijke ontwerp inmiddels al een halve eeuw geleden getekend werd.
Voor zo'n oudje is de SL behoorlijk luxe uitgerust. 1 electrische spiegel (rechts; links kan gewoon met de hand van binnenuit versteld worden), maar wel 2 electrische ramen. Verder zit er een airconditioning in die het nog doet ook en is er voor de koude dagen een werkende en zeer comfortabele stoelverwarming. Een extraatje, voor ons een must, is de achterbank. Dat is een heel klein exemplaar, maar onze kinderen, die hun leeftijd nog op twee handen kunnen aangeven, zitten er prima. Ze vinden het heerlijk om achterin te zitten tijdens toertochtjes, al is het na een kilometer of 75/100 wel gedaan met de pret. Voor langere tochten is het dus niet te doen.
De 280 is een 6-cilinder in lijn ontwerp dat een nog langere geschiedenis kent dan het chassis en de carrosserie. Dit motorblok zit in veel types Mercedessen uit de jaren '60, '70 en '80 en geldt als een van de betrouwbaarste blokken dat de fabrikant ooit gebouwd heeft. Voor een auto uit 1985 was het misschien al wat gedateerd, en daarom is het in datzelfde jaar eindelijk (?) opgevolgd door een 300, het doet nog steeds zijn werk prima. Gekoppeld aan een soms wat schokkerige automatische 4-versnellingsbak haal ik er 1:8,5 mee en dat vind ik meer dan prima! Een prachtige zachte zoem op cruise-tempo en, als het moet, een stevige huil bij eventjes doortrappen. Het gaat allemaal zonder tegensputteren. Natuurlijk is het niet De V8 waar veel modelgenoten mee uitgerust zijn, maar ik mis het niet. Misschien weet ik niet wat ik mis, maar voor mij is het ruim voldoende. Enige minpuntje is dat ik ergens een (nog niet te traceren) kleine lekkage lijk te hebben. Ik vermoed dat dit ergens in de automatische versnellingsbak is, dus die moet ik nog maar eens goed laten inspecteren.
Dan tot slot nog iets over de kap en de kofferruimte. Om met dat laatste te beginnen: die is voor een weekendje weg met zijn tweeën, waar de meeste huidige bezitters een soortgelijke auto waarschijnlijk voor zullen gebruiken, ruim voldoende. Als je met je gezin met de tent weg wil, dan moet je met twee auto's gaan. Maar goed, dat lijkt misschien een open deur; ik heb het wel degelijk getest. De cabriokap is op ons exemplaar nog puntgaaf. De rubbertjes zijn hier en daar wat droog, dus daar wil wel eens een druppeltje langs de binnenkant van het raam naar binnen komen (bij wassen gezien; nog niet in de regen). Ik vind wel dat de binnenkant van zo'n stoffen kap best wat mooier afgewerkt zou mogen worden, zeker bij een Mercedes. Nu kijk ik tegen de binnenkant van de buitenkap aan en zie je op diverse plekken het frame zitten. Een hemel ontbreekt en dat past niet bij de luxe uitstraling van de rest van het interieur. Ik denk niet dat ik nog met de originele kap te maken heb, dus het is wellicht niet origineel zo ontworpen, maar als ik 'm ooit ga vervangen, dan mag dat aandacht hebben.

EEN GEBUIKSINVESTERING
Bevriende petrolheads complimenteren ons met de keuze voor dit model, ook omdat het een goede investering zou zijn. Dat is dan een mooie bijkomstigheid. Het is ons daar niet om te doen. We hopen er vooral veel plezier mee te gaan beleven en kijken uit naar de volgende zonnige periode.
Bij tijd en wijlen volgt hier een update!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens