Mazda Tribute 3.0 V6 4WD Touring (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tribute 3.0 V6 4WD Touring |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 149.975 km |
ERVARINGEN
- 100.000 km
Het ondergeschoven kindje van Mazda, de Tribute. Heel vaak hoor en zie je dat onbekend ook onbemind maakt. Juist dit was de reden om tot aanschaf van de Tribute over te gaan, ik heb nu een SUV die je tenminste niet op iedere straathoek tegen komt, maar wat een verschil met mijn vorige auto.
Wat bevalt me aan deze auto:
De hoge zit en instap en de automaat. De automaat schakelt soepel en zonder gebonk. Verder veel interieur ruimte. Ik kan met mijn 1.89 een goede zit achter het stuur vinden, wel jammer dat er geen diepte verstelling van het stuur op zit. De stoel is electrisch te verstellen ook in hoogte en diepte. De lendesteun gebruik ik liever niet, die zit voor mij net te laag waardoor ik er last van krijg. Het rijplezier met deze auto is groot te noemen, ik zit regelmatig met optrekken met een flinke smile op mijn gezicht. De kracht die deze auto heeft zorgt voor die smile, alleen met de huidige benzineprijzen houd ik mijn rechtervoet een beetje in bedwang. Veel opbergruimte in de auto en handige brillen bewaarplaatsen. Wat ook heel handig is voor kleine boodschappen, is het apart te openen achterraam. Gooi de achterbank plat en je hebt een enorme laadruimte die heel goed te benutten en makkelijk te laden is.
De Mazda heeft afgelopen zomer z’n vuurproef gehad om met caravan en al koers te zetten richting zuid Frankrijk. In het begin was ik daar huiverig voor. Voor het eerst met een automaat, had ik daar niet beter een extra koeling op kunnen laten zetten? Nee, ik ga gewoon en zie het wel, is helemaal niet nodig. Zet de overdrive uit en schakel zelf, 1 - 2 - D. Wat een genot, daar was de cruise-control ook debet aan. Berg op, terugschakelen en de cruise blijft gewoon aan, heerlijk. Nu hoor ik je al denken, pffttt dat zal een flink verbruik geweest zijn. Dat valt reuze mee. Je koopt deze auto niet om zijn zuinigheid. Gemiddeld rijd ik 1 op 9, tijdens de vakantie, in de bergen met de caravan, was het verbruik 1 op 8,5 meer dan redelijk lijkt me. ( Mijn zus met handgeschakelde Santa Fé 2.4 en caravan verbruikte meer).
Ook is er aan de Mazda wel iets wat me niet goed bevalt, dat is de ietwat korte zitting, dat heb ik op de lange rit wel gemerkt. Het verbruik, hoor je me niet over ( had ik maar een kleine auto moeten nemen ) Wat me ook een beetje tegenvalt zijn de rijgeluiden, windgeruis en banden, dat laatste kan wat aan gedaan worden het eerste helaas niet.
** 30-03-2010
Ik rij nog steeds naar grote tevredenheid met de Tribute, ik en zelfs nog niet op zoek naar iets anders, iets wat ik meestal al na 1.5/2 jaar doe.
*** 01-08-2010
Het is gelukt, de eerste ton staat op de teller, nu nog even opgeven voor klokje rond. (inmiddels voor 2e keer gedaan....en nu hopen dat AW mijn Tribute in klokje rond wil hebben)
**** 01-08-2012
Nieuwe sleurhut gekocht. Er hangt nu 1500kg op de kogel. Tijdens onze vakantie naar Kroatië, door de Alpen, en in Kroatië hellingen van 9%, geen enkel probleem voor de Tribute. Het brandstofverbruik is daardoor wel 'schokkend' te noemen. Gemiddeld is dat 1 op 6 geweest, maar ach daar moet je niet over wauwelen, dan moet je maar niet met auto en zware sleurhut op vakantie gaan ;)
PROBLEMEN
- 90.000 km
Geen problemen, alleen een half litertje koelvloeistof bijgevuld tijdens de vakantie.
De eerste grote uitgave gehad aan schokdempers voor, dit was even slikken maar veiligheid gaat voor alles.
Hoge kosten
- 116.000 km
Op verzoek een update over mijn Tribute. Ik ben nog steeds waanzinnig in mijn nopjes met de Mazda Tribute V6 aut. Nooit gedacht dat ik er na 5.5 jaar nog steeds in zou rijden, te meer omdat ik meestal na 2 jaar al van auto wissel. Sinds de laatste grote uitgave (schokbrekers voor) heb ik 1 keer een andere prijzige reparatie gehad. Doordat ik niet (meer) dagelijks met de Tribute onderweg ben waren de remschijven wat gaan roesten, teveel voor afslijpen, die zijn samen met de remblokken, 2 banden en een nieuw wiellager vervangen. Kosten hiervoor een kleine 1500 euro. Maar ach, als ik dit nu zo bekijk valt het allemaal reuze mee, tel alle onderhoudskosten bij elkaar op en ik kom op een kleine 2500 euro. Dat is nog geen 500 euro per jaar. Ik blijf voorlopig nog wel even in mijn Tribute rijden om de doodeenvoudige reden....hij is betrouwbaar, kost relatief weinig in onderhoud en ik beleef er nog steeds veel plezier mee, zelfs met een sleurhut van 1500kg erachter :)
Hij mag weer een jaar
- 123.000 km
De APK zat er weer aan te komen, gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de computer uit te laten lezen. Kreeg een motormanagement storing door. Na het uitlezen bleek dat de bobine van cilinder 5 niet goed meer was. Daar het behoorlijk wat werk is om daarbij te komen maar gelijk alle 6 de bobines en alle 6 de bougies laten vervangen. Helaas waren de voorste draagarm rubbers compleet opgelost, moest ook vervangen worden. Gelukkig konden ze in de garage de nieuwe rubbers op de draagarmen persen waarmee ik toch weer een dikke € 600,00 in m'n zak kon houden.
Desalniettemin was deze APK ronde toch weer een pittige geworden, een kleine € 1200,00.
De Tribute rijdt weer als een zonnetje, blijf er dus zeker nog een jaar mee rijden.
Het wordt eentonig :)
- 135.000 km
Weer glansrijk door de APK gekomen, alleen een lampje en wisserbladen vervangen. Vorig jaar te kampen gehad met vermogensverlies en slecht schakelen van de bak (kick-down reageerde niet meer). Gedachte was dat er een nieuwe automaat in zou moeten. De versnellingsbak specialist Terpstra uit Wormerveer wist te vertellen dat het zeker niet de bak was. Terug naar de garage, na uitvoerig getest bleek de oliepomp kapot. Snel en vakkundig gerepareerd maar kostte wel een flinke duit. Blij dat ik het heb laten uitvoeren! De Tribute kan nog heel wat jaren mee!
Glansrijk door de APK '17
- 145.000 km
Niets mankeerde er aan de inmiddels 15 jarige Tribute. Hij mag weer een jaar 'legaal' doortuffen en mij, na 9 jaar nog steeds, weer blij maken met elke rit. Zolang er geen extreme kosten komen, de Tribute niet in de 'prak' gereden wordt of wat voor reden dan ook ga ik er vanuit dat hij nog lang mijn 'gezel' blijft.
Een zwarte dag op 25 juli 2017
- 149.975 km
Op de heenreis naar de Pyreneeën kreeg ik net voorbij Limoges op de autoroute te maken met koelproblemen. Er spoot flink wat stoom onder de motorkap vandaan. Naar de kant en hulp inschakelen. Toch even de motorkap open en daar zag ik dat de dop van het koelreservoir er scheef opgedraaid was. De Tribute moest flink werken in de bergen met de 1500kg aan de trekhaak en de airco aan bij een 35 graden. Doordat de dop er niet goed opzat is de koelvloeistof er uit gespoten.
De berger zette zijn wagen voor de Tribute en deze werd met de voorwielen in de lepels gereden en vastgemaakt. Vreemd maar ik gin er vanuit dat de berger wel wist wat hij deed. Mijn Frans is helaas niet goed genoeg om daar opheldering over te vragen. Wij zijn over een afstand van zo'n 35 km met een snelheid rond 85 naar de garage gesleept...let wel..met de achterwielen op de weg en de caravan nog aan de trekhaak.
Na het nakijken en vullen van het reservoir kon ik de Tribute weer ophalen. Bij het wegrijden voelde ik direct dat het niet goed was met de auto. Bij 90km een klapperend geluid en het leek wel alsof de auto alle kanten op stuiterde. Auto getransporteerd naar mijn garage in NL. Daar bleek dat het differentieel en de lamellenkoppeling verbrand zijn. Oorzaak...gesleept! Door deze actie is de Tribute economisch totalloss verklaard.
Vandaag, ruim 14 maanden later, is alles eindelijk afgehandeld. Binnenkort zal ik helaas definitief afscheid nemen van mijn trouwe Tribute.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.