Mazda 818 de luxe (1977)

autoreview

Mazda 818 de luxe (1977)

Signalement

Uitvoering818 de luxe
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf59.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 62.000 km

Het enige echte probleem dat de auto kent, is de roestgevoeligheid, veelal veroorzaakt door slecht spuit/lak werk. De auto opzich staat mooi in de lak, maar plekken die niet direct in het zicht zitten zoals wielkasten etc. zijn vaak slechts bedekt met alleen een dunne laag grondlak. Vermoedelijk doordat de spuit installatie’s deze plekken gewoonweg niet konden bereiken.

Verder is het een zeer betrouwbare wagen die nauwelijks problemen kent. M’n huidige 818 coupe heb ik nog niet zo heel lang, maar voor deze heb ik 12 jaar een zilvergrijze sedan gehad die ik buiten het normale onderhoud probleemloos naar de 200.000km gereden heb. mechanisch was de auto nog lang niet op, maar het koetswerk was dermate krokant, dat deze niet meer door de apk. kwam.

Het weggedrag van de 818 is matig, vooral op wat hogere snelheden is de auto erg gevoelig voor spoorvorming en zijwind.
Sturen gaat ondanks dat deze onbekrachtigt is vrij licht.
De vering is redelijk confortabel, echter korte oneffenheden worden door de starre achteras met bladveren, keihard doorgegeven. Soms zodanig hard, dat je het echt in je onderrug voelt. Verder heeft de auto wel wat last van overhellen in de bochten.

Tot slot, het geluidniveau is op hogere snelheden hoog, dit wordt vooral veroorzaakt door het hoge toeren draaien van de motor. bij 120 draait de motor al zo’n 4000rpm. Een 5-de versnelling zou wenselijk zijn.


04-09-2011
Huidige km-stand:76000km.

Afgelopen 2 jaar een aantal keren met de 818 naar luxemburg geweest (400+km).
Op zich goed te doen, met het heuvelachtige landschap in de ardennen heeft hij weinig moeite. Het enige minpuntje zijn de stoelen. Die geven te weinig steun en de zitting is wat kort, waardoor dit behoorlijk vermoeiend is op lange ritten. Het feit dat ik niet echt een lichtgewicht ben, zal hier ook wel een flinke rol in spelen.
Verder ben ik nog altijd erg in m'n nopjes met de 818.

PROBLEMEN

  • 76.000 km

Het enige echte probleem dat ik met de huidige 818 heb gehad, is de hulpkoppelingscillinder. Deze begon al vrij snel te lekken nadat ik de auto gekocht heb. oorzaak bleek ernstige roestvorming te wezen in de hulpkoppelingscilinder, door slecht (lees geen) onderhoud aan het rem en koppelingssysteem. Revisie was niet meer mogelijk, dus een nieuwe was de enige oplossing.

Verder is er een nieuwe accu ingekomen, doordat deze overleden was door het vaak langdurig stilstaan van de auto. De laatste 5 jaar bij de eerste eigenaar is de auto alleen naar de garage geweest voor de apk en weer terug. de rest van het jaar stond de auto in de garage.

Heb 3 sterren gegeven voor comfort, vanwege het slechte verwerken van korte oneffenheden in de weg.

Tevens 3 sterren voor de duurzaamheid, vanwege de roestgevoeligheid. Wil je de auto lang behouden dan kun je er eigenlijk alleen met mooi weer mee rijden.
Mechanisch gezien verdient de duurzaamheid absoluut 5 sterren, want wat dat aangaat is de auto bijna bullitproof.

Onlangs toch wat probleempjes gehad met de 818. Vermoedelijk door het te lang stilstaan.
Was zomaar een keer mooi weer, dus de 818 uit de garage getrokken en de kinderen met de 818 naar school gebracht. Niets aan de hand al voelde ik af en toe wel een lichte aarzeling in de motor.
S'middags wilde ik een paar boodschappen gaan doen met de 818. Ik was de straat nog niet uit en de auto begon hevig te bokken en wilde met geen mogelijkheid meer stationair blijven draaien. Alleen boven de 2500rpm bleef hij redelijk draaien.
Om een lang verhaal kort te maken, na enig zoekwerk, bleek de primaire luchtsproeier verstopt te zitten. Na deze doorgeblazen te hebben met perslucht, liep de 818 weer als een zonnetje.
Toch maar wat vaker de 818 pakken om dit soort probleempjes in de toekomst te voorkomen.

schade

  • 80.000 km

Technisch weinig te melden, de auto doet wat hij moet doen..:0)

Helaas eergisteren wel geconfornteerd met een lelijke achterschade. Een of andere gore klootz..k is tegen de 818 gereden en vond het niet nodig om even een briefje achter te laten. Gevolg, achterklep beschadigd, achterplaat waar de achterlichten in gemonteerd zitten, naar binnen gedrukt. Balen, flink balen dus.
Besloten om het rigoreus aan te pakken. De auto heeft al eerder achterschade gehad en dat is nooit helemaal naar mijn zin gerepareerd geweest. Heb nu een nieuwe achterplaat kunnen kopen. De oude gaat er dus uitgeslepen worden en vervangen. Zodat de achterzijde er weer uitziet zoals het hoort.

technische dingetjes

  • 108.000 km

Het is al geruime tijd geleden dat ik hier nog een update gepost heb.
Valt ook niet zo heel veel te melden. rij er vrij weinig mee, alleen gedurende de zomer maanden en dan gebeurd er natuurlijk ook weinig buiten wat onderhoud.
Echter 2 weken geleden liet hij me dan toch in de steek, tijdens een ritje.
We waren naar het oldtimer festival op Zandvoort geweest en op de terugweg staan we in Haarlem voor het stoplicht te wachten, als de motor out of the blue een paar keer stottert en uitvalt en niet meer te starten is.
M'n zoon reed op dat moment en die heeft net een paar maanden z'n rijbewijs. Die raakte dus lichtelijk in paniek. Hoop getoeter en niemand die een poot zal uitsteken om even te helpen, met uitzondering van een bejaarde man. Die heb ik toch maar vriendelijk bedankt voor de aangeboden hulp.
Gelukkig is de 818 een licht auto'tje, dus kon hem relatief makkelijk even de kant induwen het fietspad op.
Gelukkig had ik wat gereedschap mee en na wat zoeken, had ik het probleem al snel boven water. De contactpuntjes, stonden dicht en bleven dicht. Deze even opnieuw afgesteld op het oog, waarna de motor meteen weer aansloeg bij de eerste startpoging. Rustig aan naar huis gereden zonder verdere problemen.
Volgende stap is natuurlijk het vervangen van de contactpunten en de condensator. Dan moet hij er wel weer 10 a 15000km tegenaan kunnen.

Verder rijdt de auto erg goed. Heb op aanraden van een mede clublid, het ontstekingstijdstip iets verder vervroegd en daarmee rijdt de 818 aanzienlijk beter. Hij had daarvoor wel wat last van licht inhouden in bepaalde situaties, das nu nagenoeg verdwenen.

Olie lekkage

  • 108.000 km

Ik had al enkele jaren last van een af en toe lekkende oliekeerring van de krukas aan de bakzijde. Kon maanden goed gaan, om dan in ene weer wat druppels te lekken. Leek een beetje af te hangen van hoe er met de auto gereden werd. Leek zich vooral voor te doen als er lange afstanden een beetje doorgereden werd.
Onlangs met de 818 naar het historische GP weekeinde in Zandvoort geweest. Onwijs leuke dag gehad, echter thuis gekomen, peil ik sávonds de motorolie even en ik mis een aanzienlijke hoeveelheid olie, teveel voor zo'n korte rit. De 818 in de garage gezet en de volgende dag lag er best wat olie onder de auto. 818 op de brug en ja hoor, bak zeiknat, bodem nat en druppels aan het koppelingshuis. Lijkt erop dat de oliekeerring het nu definitief heeft opgegeven.

Eerdaags dus maar beginnen met het demonteren. Ga het gelijk goed doen, want de bak van de 818 zweet ook iets en de koppeling heeft ook z'n beste tijd wel gehad.

update

  • 109.000 km

De olie lekkage is inmiddels opgelost, de keerring van de krukas was idd. tot op de draad versleten, dus deze vervangen. Gelijk de koppeling meegenomen, want die was ook al een eind op weg.
Verder bleek er ook nog een lichte olie lekkage te zijn van het kleppendekselpakking, net uit het zicht, maar zag het aan het olie spoortje achter het vliegwiel, dat ik zo omhoog kon volgen. Ook gefikst.
Gelijk de motorolie en bakolie vervangen en de remslangen voor.
Kan er weer even tegenaan.

Eindelijk opgelost

  • 110.000 km

Ik heb al een hele tijd niks meer toegevoegd aan deze review. Dat kwam een beetje doordat er al enkele jaren een storing in de auto zat, waar ik maar niet de vinger achter kon krijgen. Een storing die het plezier in deze auto stevig op de proef stelde.
Het probleem was dat af en toe, kompleet willekeurig, warm of koud, de auto niet meer wilde starten. Soms alleen een klik, maar soms ook gewoon helemaal niks. Kon je doen wat je wilde, maar er gebeurde niks meer, om vervolgens 10minuten later te starten alsof er nooit een probleem was geweest.
Het dieptepunt was wel het moment dat de motor afsloeg in een file op de A2 op de 3de baan, net op het moment dat het verkeer weer begon te rijden. Gewoon niet meer willen starten. Dan zit je echt niet lekker meer.
Iedereen toeteren, maar niemand die een hand uitsteekt, alsof ik daar voor m'n plezier stil sta.
Ik had al diverse keren gekeken naar het probleem, startmotor gewisseld, bendix gewisseld, aansluitingen schoongemaakt, massa en plus-kabel doorgemeten. Dan leek het weer opgelost, om na een paar weken toch weer terug op te duiken.
In ieder geval, de laatste 2 a 3 jaar heb ik nauwelijks meer met de 818 gereden.
Paar weken terug, besloten om dat probleem nu eens en voor altijd uit te wereld te helpen. Na veel meten en testen, kwam ik uit bij het contactslot, Die was inwendig aardig geoxideerd, dus die geheel uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Dat bleek toch niet het probleem te zijn. Het probleem vond ik bij toeval. Er zat een vreemd stukje kabel bij het contactslot, waarvan ik nog steeds niet zeker weet wat de functie ervan is/was. 2 draden, ongeveer 10cm lang met een stekker aan iedere zijde en onwikkeld met een katoenen huls (wat je ook wel in lamparmaturen ziet). Daarvan bleek 1 van de draden afgebroken te zijn, daar kwam ik achter, doordat in ene 1 van de hulsjes op de grond lag. Geprobeerd deze te repareren, maar er zat een zeer taaie rubber isolatie op, waardoor bij het strippen van de isolatie, meerdere koperdraadjes van de kern afbraken.
Hierop besloten een nieuw stukje kabel te maken van 2,5mm2 soepel draad. Lijkt weer origineel, maar vermoed niet met de functie die het originele draadje had. Ik vermoed dat het een soort zekerings funtie had, maar waarom op de stuurdraad van de sollenoid (bendix). Kan prima met een gewone 20A zekering.
In ieder geval, het probleem is nu definitief opgelost en heb de afgelopen weken al meer gereden met de 818, dan de afgelopen 3 jaar.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.