Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 57.000 km |
ERVARINGEN
Nadat ik vroeger al meer dan 15 jaar naar volle tevredenheid Mazda 626-rijder ben geweest, reed ik de laatste 12 jaar Passat. Sinds begin januari ben ik dus weer terug bij het oude merk. Vergeleken met de Passat is de Mazda6 veel meer een ’rijdersauto’. Je rijdt nu voor je plezier bochten. Bij ribbels in de weg kan het stuur trouwens wel eens vreemde uitslagen maken, maar dat went snel.
Omdat ik een 1.8 Turbo met 150 pk gewend was, ging ik voor de 2.0 met 147 pk, waar ik achteraf wel blij mee ben. Toch heeft de 6 een aanzienlijk lagere (17 km/uur) topsnelheid dan mijn oude Passat en ook in de sprint is hij merkbaar trager. Nu ik er aan gewend ben blijkt het zowel in de stad als op de autoweg toch een heel fijne motor te zijn, waarmee je vlot genoeg door het verkeer komt. De 6-bak maakt de auto ook wat rustiger bij kruissnelheid.
Het dashboard was even wennen. Het ziet er fraai uit, maar naar mijn gevoel zitten er wat te veel knoppen op. Ik vind de bediening nog steeds onwennig. Fraai ziet het er allemaal wel uit.
Portieren voelen veel lichter en ’blikkiger’ aan dan die van de Passat en ik heb ook fronsend naar de scharnieren van de achterklep staan kijken. Maar de 6 is niettemin volkomen rammelvrij in tegenstelling tot de Passat en wat belangrijker is: ik heb nog geen enkel probleem gehad, terwijl ik met alle Passats die ik heb gehad zeker al 5 keer bij de garage was geweest binnen de eerste 5000 kilometers, soms met zeer ernstige mankementen.
Omdat ik voor de eerste keer met een ’stationwagen’ rijd heb ik achteruitrijsensoren als extra laten monteren en dat is een heel plezierige accessoire gebleken.
Ook extra is een navigatiesysteem, maar dat is voor mij volstrekt onleesbaar, dus gebruik ik weer mijn Garmin Nüvi, die veel beter voldoet.
Zeer tevreden ben ik overigens over de vormgeving, de uitrusting (ik mis alleen een regensensor en mistlampen), waaronder standaard lichtmetalen velgen en een inbouwradio, waarvan ik de geluidskwaliteit overigens maar matig vind.
PROBLEMEN
Nog helemaal geen problemen, geheel conform de reputatie van het merk.
Het benzineverbruik is ook redelijk tot goed: gemiddeld 1 op 12-13 bij een rustige rijstijl (veel cruise-control) en wat langere ritten.
Update: Na ruim 3 jaar en 40.000 km later heb ik alleen problemen gehad met een accu, die onder garantie werd vervangen. Verder nog steeds geen enkel probleem gehad en ik vind het nog steeds een prima auto, die er voorlopig nog niet uitgaat!
Update
- 57.000 km
Na 58000 km nog steeds zeer tevreden over deze auto. Afgezien van wat accuproblemen, die verband hielden met het navigatiesysteem dat niet uitging (allemaal keurig opgelost) geen technische problemen ondervonden. Ik denk nu hard na over een nieuwe auto, en ja, dat wordt weer een Mazda 6!
update
- 57.000 km
De auto inmiddels ingeruild en het wachten is nu op de nieuwe. Dat is overigens toch geen Mazda 6 geworden, maar dat lag zeker niet aan de Mazda. Maar als gepensioneerde met 10.000 km/ jaar wilde ik kleiner gaan rijden en bovendien een hogere instap hebben. De volgende eigenaar van mijn Mazda krijgt er een prima auto aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.