Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
doet zijn werk
- 190.000 km
De auto is van 2006. In juli 2012 heb ik mijn Mazda 626 (GF) ingeruild op deze 6 met toen 67.000 km op de teller omdat ik een automaat nodig had. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en staat de teller op 190.000 km.
Gebruiksgemak en comfort
Ergonomisch klopt het ontwerp. Het stuur is in alle richtingen verstelbaar, de armsteunen zijn op de goede hoogte en zijn voldoende breed. Het zitcomfort is niet slecht maar ook niet echt goed. Het zit er tussenin. Vreemd, maar de achterbank zit beter dan de voorstoelen, want die geeft meer steun onderin de rug. De bijrijderstoel kan i.t.t. de bestuurderstoel niet omlaag worden versteld, waardoor je erg hoog zit naast de bestuurder. Dat voelt vreemd. De leuning van de rechter voorstoel kan helaas niet meer plat zoals in de 626. Dat was ideaal om lange voorwerpen mee te nemen. De bagageruimte is 1.700l en daarmee ruim voldoende. Ik zit met 1,88m royaal “achter mezelf” op de achterbank. De draaicirkel is met 10,8m klein. De motor is stil en de afrolgeluiden vallen mee, maar het geloei van de kickdown van de automaat vinden mensen niet fijn. “We gaan opstijgen!” waarschuw ik vooraf bij nietsvermoedende passagiers.
De automatische airco doet het perfect. Hoef je nooit handmatig bij te regelen. Hij staat zomer en winter op 21 graden. De cruise control is ideaal. Omhoog schakelt hij automatisch terug om snelheid te houden. In de bergen moet je handmatig omlaag anders kom je wel erg snel beneden. De auto heeft voor en achter parkeersensoren. Helaas piepten de parkeersensoren ook bij een flinke regenbui, wat een irritant fluitconcert gaf. De garage heeft kort na de aanschaf als service een schakelaar ingebouwd waarmee je ze kunt afzetten. De speakers in de voordeuren zijn matig en achterin nog minder. Heb een setje gebruikte Bose tweeters op het (helaas niet meer bestaande) Mazda 6 forum gescoord en dat is een hele verbetering. Je prikt ze eenvoudig in de A-stijl en ze werken. Het is een auto uit 2006 en dat vind je terug in de uitrusting. Navigatie was een optie destijds, maar die zit hier niet in. USB-aansluitingen zoek je vergeefs. Afremmen en uitkijken met rijstrook wisselen moet je allemaal zelf doen. Niettemin kom je waar je moet zijn en kun je met gemak lange dagafstanden maken.
Techniek
Het is een 2 liter automaat met 5 versnellingen, 147 pk op 1380 kg. Mazda heeft deze motor ontwikkeld en je vindt hem ook in diverse Fords van deze periode als Duratec en in sommige Volvo’s. Hij geldt als betrouwbaar en robuust. Nooit dienst geweigerd of zelfs maar een slag verkeerd gemaakt. Geen olie of koelvloeistof bijgevuld tussen de beurten. De prestaties zijn voldoende om mee te komen in het verkeer (0-100 km/h in 11s bij de automaat). De automaat harmonieert niet zo mooi met de motorkarakteristiek, want deze schakelt het liefste op voordat de motor bij 3.500 tpm wakker wordt. Daaronder gebeurt weinig. In deze zin is het een motor van de oude school. Hij is gemaakt om toeren te maken. De topsnelheid van 195 km/h (met de meer gangbare handbak is het 206 km/h) haalt hij niet meer. Bij 185 houdt het tegenwoordig op. Het benzineverbruik varieert van 1:10 - 1:13 km/l, afhankelijk van de rechtervoet en de omstandigheden. De conventionele automaat eist hier vermoedelijk zijn tol. Ik heb bij de garage wel eens gevraagd of de olie van de automaat moet worden ververst, maar dat vindt men niet nodig. Ik weet dat de meningen over dit thema verdeeld zijn, maar omdat hij nog steeds goed schakelt laat ik het maar zo.
De wegligging is prima. Het rijden geeft veel beleving. De vering was toen ik hem kocht te straf. Pas wanneer je achterin een flinke lading had, werd hij comfortabel. In de loop der jaren is dat straffe verdwenen. Bij km stand 180.000 zijn nieuwe Monroe schokdempers gemonteerd, want de auto werd deinerig en ik moest voortdurend kleine stuurcorrecties geven, met name in de bochten. Hij rijdt nu weer als op rails. Een hele verademing!
De 6 is gevoelig voor onbalans in de voorwielen. Bij nieuwe banden gaat dat meestal niet goed en moet je 1 of 2 keer terug. Na jarenlang zomer- en winterbanden te hebben gewisseld werd ik hier een beetje flauw van en ben ik op all vierseizoenenbanden overgestapt, Goodyear Vector 4 seasons. Dit zijn prettige banden maar ik merk dat de remweg op een droge weg langer is dan bij zomerbanden en dat hij in (te) snel genomen bochten iets eerder gaat schuiven. Het blijft echter voor mijn gevoel verantwoord.
Roest is een dingetje met de Mazda 6 van de 1e generatie. Er schijnt een rubberstrip in het onderstel te zitten waardoor het water niet wegloopt. Dat is menige 6 noodlottig geworden. Deze is van na de facelift van eind 2005 en heeft er geen last van. Ook in de wielkasten geen roestsporen. De laatste 5 jaar staat de auto binnen gestald en dat helpt ongetwijfeld.
Kosten
Het ene jaar zit een kleine beurt zo rond de €300 en het andere jaar zit een grote beurt zo rond de €400. Een voormalige Mazda-dealer onderhoudt hem (hij heeft geen fancy showroom en verloor enkele jaren terug zijn dealerschap). Verder zoals gezegd alleen normale dingen; remblokken, banden, ruitenwissers, koplampjes, 1x schokdempers, 1x uitlijnen, 1x condensor, 1x accu. That’s it. Goedkoper rijd je niet in het D-segment.
Tot slot
Er is veel goed en weinig mis aan deze auto. Desondanks heb ik nog steeds heimwee naar mijn 626 (GF), wat ik niet kan verklaren. Objectief bezien is het een goede koop geweest.
9 jaar in bezit
- 207.000 km
Inmiddels heb ik de auto 9 jaar. Het afgelopen jaar heb ik door de lockdown veel gereden. De hele dag thuiswerken (tegen een beeldscherm praten en op een toetsenbord rammen), is best saai. Dan heb ik extra behoefte om erop uit te gaan. Stukje toeren, stukje wandelen, stukje terug toeren.
Vlak voor de zomer heeft de auto zijn jaarlijkse beurt gehad. Er zijn nieuwe bougies geplaatst bij 200.000 km. Ik heb het gevoel dat de auto iets beter oppakt, maar dat kan suggestie zijn. Kosten €220 voor de kleine beurt + €94 voor de bougies. Het ding rijdt superstrak nadat ik vorig jaar nieuwe schokdempers heb laten monteren en de boel uitgelijnd is. Top! Eerder schreef ik dat de auto niet meer boven de 185 km/h komt. Dat moet ik corrigeren. In Duitsland heb ik 200 km/h op de GPS aangetikt op een windstille dag. Het duurde eindeloos lang voor het zover was en het was in de 4e versnelling, maar toch. Niet verkeerd. Meer dan de 195 km/h die hij nominaal moet halen.
Het enige is dat ik een soort tollend geluid hoor, dat toeneemt met de snelheid. Ik zie geen gecupte banden, wellicht is het een wiellager. Ik laat zekerheidshalve om de 2 jaar de airco controleren bij de aircospecialist. Dat is kosteloos, nette service. 4 jaar geleden is de condensor vervangen. De airco werkt nog goed, blijkt uit de meting dit voorjaar. Misschien volgend jaar wat vloeistof bijvullen. Roest is natuurlijk de grootste vijand van deze 6, maar volgens de monteur is dit exemplaar nog behoorlijk goed. Dat zal ongetwijfeld komen doordat deze de laatste jaren binnen is gestald.
Grootste uitgave was een nieuwe voorbumper á €1.350. Iemand lette niet op bij het achteruit parkeren en knalde met zijn trekhaak op mijn voorbumper. De schade leek op het oog mee te vallen, maar uiteindelijk moest er een nieuwe voorbumper op. De verzekering van de tegenpartij heeft betaald. Dat is netjes afgehandeld.
update April 2022
- 217.000 km
Het afgelopen jaar ben ik vaak bij de garage geweest. Eerst een lekke band. Gelukkig heb ik een 12V elektrische compressor, waardoor ik zelf mijn banden kan oppompen. Daarna op de snelweg een aanrijding in het donker gehad met een UFO, een onbekend vliegend object. Met een enorme knal was de voorruit in één keer verbrijzeld. Ik kon nog net naar huis rijden, maar het zicht was verre van optimaal. Nieuwe voorruit laten plaatsen bij mijn Mazda specialist, die veel voordeliger bleek dan CarGlass. Is netjes gedaan en het is een keurige ruit van Saint Gobain, de grootste Europese producent van autoruiten. Omdat ik niet verzekerd ben voor ruitschade ging er wat van de standaard prijs af. In de maanden daarna begon de auto bij het rijden in toenemende mate een tollend, gierend geluid maken. Dit bleken gecupte achterbanden. De all season banden van Goodyear lagen er 80.000 km onder, maar hadden met 4 mm nog voldoende profiel. Na vervanging genoot ik van een weldadige rust. De onbalans die ik er maar niet uit kreeg was verdwenen. Een goede les om banden tijdig te vervangen. Ik rijd vooral lange afstanden op de snelweg, waardoor de banden lang meegaan, maar dat cuppen houd je dus niet tegen. In de maanden daarna zag ik de temperatuurmeter steeds vreemdere bewegingen maken. Hij kwam niet goed op temperatuur en bij hoge toeren zakte de temperatuur. Het bleek een defecte thermostaat. Hij sloot niet goed. Daardoor kwam de motor niet op temperatuur. Dit was de eerste keer dat een onderdeel kapot ging, buiten het normale onderhoud. Tot slot de jaarlijkse beurt met APK. De motor stotterde soms licht en gaf kleine schokjes, vooral laag in de toeren. Een vervuild gasklephuis zou de symptomen kunnen verklaren volgens de garage. Het huis is gereinigd en hopelijk is het probleem hiermee opgelost. Olie en diverse filters vervangen. Verder alles in orde.
Einde verhaal
- 235.000 km
in augustus 2022 de airco bijgevuld. Was niet strikt nodig, maar ik vond het een fijn idee als hij weer 100% was. Het koudemiddel is aangevuld van 435 naar 470 gram. Dat was na 5 jaar. Op internet lees je dat een airco tot 10% koudemiddel per kaar kan verliezen, maar dat hoeft dus niet.
In februari 2023 bij kilometerstand 235.000 helaas het einde van deze Mazda. Er lag ineens een grote plas olie onder de auto. Je zag het eruit druppelen. Onder de motorkap was alles zwart van de olie. De automaat had problemen met schakelen. Afgesleept door de ANWB, want deze raadde doorrijden af. Volgens de garage waar naar de auto was afgesleept (niet mijn vaste, want ik was een tijdje elders) was de oorzaak een lekke koppakking of een scheur in het blok. De olie spoot uit het overdrukventiel van het koelwatersysteem. Alleen al de diagnose was een kostbare grap, want hiervoor moest de motor naar een gespecialiseerd bedrijf. Dat zou de motor afpersen om het lek te vinden. Reparatie zou tenminste €1.000-€1.500 kosten en dan was het hopen dat de rubber leidingen van het koelsysteem niet hoefden te worden vervangen. En wie weet waar je dan nog meer tegenaan loopt bij een 17 jaar oude auto. Tijd om afscheid te nemen.
Epiloog
In 17 jaar tijd zijn alleen de condensor vervangen en de thermostaat. Plus de schokdempers. Verder normaal onderhoud. Alles was nog origineel: remschijven, uitlaat etc. De motor gebruikte geen olie. Geen roest, mede omdat de auto de laatste 7 jaar in de garage stond. Een compliment dus voor de bouwkwaliteit. Tegelijkertijd een lichte teleurstelling, omdat ik had gehoopt nog enkele jaren te kunnen doorrijden met deze Mazda 6. ”Een Mazda gaat niet kapot, maar hij roest weg”, zei ik wel eens. Dat bleek dus net andersom.
Kosten
Ik heb alle onderhoudsrekeningen. incl. banden opgeteld en kom op een totaalbedrag van €5.584 sinds 2012. De aanschafprijs was in 2012 €9.158. Er is 168.000 km mee gereden. Dat geeft per kilometer een bedrag van 3,3 cent onderhoud en 5,5 cent afschrijving.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 121pk Touring (2006)

Mazda 6 SportBreak 1.8 Touring (2005)

Test: Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Grand Tour - Toyota Avensis Wagon - Skoda Octavia Combi

Alfa Romeo: 'Hoe moet ons nieuwe elektrische model heten?'

Parkeren in Tilburg: duur in het centrum
