Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 121pk Touring (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 CiTD 121pk Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 233.000 km |
Goede auto, wel wat pech gehad
- 233.000 km
Inmiddels de auto al bijna een jaar niet meer in bezit. De auto hebben we gekocht met 109.000 km op de teller. Het was een mooie jong gebruikte wagen voorzien van leuke opties zoals lederen bekleding en navigatie. De auto heeft ons altijd comfortabel vervoerd. Helaas wel wat pech gehad met de auto. Bij 130.000 knapt de centrale bout af van de poelie die op de nokkenas zit. Dit is een fabrieksfout van Mazda.
Op de poelie zit een sensorplaat welke bevestigd is met drie M6 boutjes. De boutjes zijn niet geborgd waardoor deze los kunnen rammelen. Dit is dus bij ons gebeurt met een motorschade als gevolg. Gelukkig ben ik zelf wel handig en heb het probleem samen met mijn vader en de buurman op kunnen lossen. De kosten zijn beperkt gebleven tot ongeveer 500 euro. Na contact met Mazda waren ze niet bereidt tot enige coulance of ook om maar toe te geven dat het een bekend probleem was. Echter een paar maanden later in Oostenrijk bij de dealer werd mij bekend dat hiervoor in Duitsland en Oostenrijk een terugroepactie was.
Om terug te komen op Oostenrijk, hier bleek de luchtmassameter defect. Dit was bij een kilometerstand van 139.000. Was een kostbare reparatie van maar liefst 355 euro. Na de vakantie bleek ook nog eens de turboslang lek te zijn. Deze kost bij de Mazdadealer ruim 400 euro ex BTW. Dit heb ik dus maar op een andere manier opgelost, een turboslag van de sloop. Deze heeft het goed gedaan tot de auto wegging bij 233.000 kilometer.
Bij 169.000 kilometer begon de ellende met het roetfilter. Deze bleek verstopt te zitten. Bij de dealer hadden ze allerlei oorzaken van het probleem. Het was raadzaam om o.a. de EGR-klep, turbo en verstuivers te vervangen. Al met al een reparatie van ruim 3.000 euro. Ik heb her en der wat rondgevraagd en besloten om het roetfilter te verwijderen en als kleine extra de auto ook te chippen. De motor heeft na het chippen een vermogen van circa 160 pk en kan vrij ademen. Wat een genot, deze operatie was het geld meer dan waard ook omdat ik een stuk zuiniger ben gaan rijden door de amputatie van het roetfilter en de tuning.
Het laatste jaar begon het bekende probleem van o.a. de Mazda6 de kop op te steken, roestende wielkasten. Het was helaas al te laat om het te herstellen met alleen spuiten, er was nooit iets te zien tot er een blaasje op het plaatwerk kwam. Er moesten nieuwe wielkast randen opgezet worden, kosten circa 500 á 750 euro per kant.
De auto reed erg fijn maar al deze punten hebben het gemaakt dat ik met een gemengd gevoel terugdenk aan deze auto. En nee voor mij geen Mazda meer aangezien de huidige Mazda diesels ook problemen hebben motorisch. Voor ons de overstap nu naar mijn jongensdroom, een Volvo V70
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.