Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 FastBreak 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 69.500 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
ERVARINGEN
- 156.000 km
Na een lange periode van wikken en wegen welke auto ik zou nemen, heb ik in juni 2005 gekozen voor een, particulier te koop aangeboden Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX. De auto stond op één van de zoekertjes-sites te koop voor een schappelijke prijs en het was lekker dicht in de buurt van mijn woonadres.
Waarom deze auto?
Het allerbelangrijkste voor mij is dat de auto betrouwbaar is. Dus om de vooroordelen maar weer te voeden, komen bij mij eigenlijk alleen maar Japanse (ondertussen ook de Koreaanse) merken in aanmerking. Dan heb je nog verschillende merken waar je uit kunt kiezen. Maar, voor mijn budget kwamen weinig Japanse auto’s in aanmerking. Zeker als je op zoek bent naar een niet al te ’suf’ model met airco en nog wat ander leuk speelgoed.
Het model heeft me altijd al aangesproken en het feit dat dit model vanaf de Glx uitvoering airco heeft, was het eigenlijk duidelijk voor mij. Zoeken naar een mooie Fastbreak met weinig kilometers! Het resultaat van deze zoektocht is de auto die ik nu al een dikke 2 jaar heb!
De auto is standaard goed uitgerust met o.a. airco, elektrische ramen en spiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, etc... Die van mij is daarenboven voorzien van mooie en zeldzame originele zesspaaks Mazda lichtmetalen velgen en een mooie kleur metallic. De in Nederland standaard aanwezige dakspoiler maakt de auto wat sportiever. Ik kom heel regelmatig in België en daar zie ik ze bijna allemaal rijden zonder deze dakspoiler. Oogt het model direct wat saaier en goedkoper! Al met al een goede keuze van de Nederlandse importeur!
Wat ik geen goede keuze vind van de importeur, de auto is standaard enkel uitgerust met een bestuurdersairbag. Bijrijdersairbag is enkel te krijgen in combinatie met zij-airbags en was best een prijzig optie toen. Tevens was ABS ook een optie. Je ziet ze dus zelden met 4 airbags en ABS. Gemiste kans...
Hoe rijdt zo’n Mazda nu?
De motor (88 pk) heeft absoluut geen problemen met de auto (1050 kg). Reageert lekker vlot op het gas, is soepel (ook onderin) en wil best vlot van zijn plek komen!
Het onderstel is strak, met de 15 inch wielen (195/55) is het soms iets te stoterig naar mijn mening. De auto gaat verder lekker de hoek om zonder noemenswaardig op één oor te gaan liggen. Klaverblad nemen is best leuk met deze auto! Uiterst voorspelbaar weggedrag.
Verder reageert de auto redelijk direct op stuurbewegingen wat soms resulteert in kleine correcties van de richting. Echter niet storend tot nu toe.
Wat wel wennen was in het begin was de combinatie koppeling en gaspedaal. Je geeft snel te veel gas bij het wegrijden!
Het verbruik is bij normaal woon-werk verkeer (circa 32 km per dag zonder snelweg) 1:13. Afgelopen zomer op vakantie in Italië beter gescoord, namelijk 1:14,5. Niet bijzonder dus, gewoon netjes.
--- Update 23 mei 2007 ---
Ben nu toch aan het twijfelen om mijn 323Fastbreak om te ruilen voor eentje met dieselmotor.
---
--- Update 13 juli 2007 ---
--- Update 20 oktober 2008 ---
Blijkbaar is sinds de laatste update een stuk tekst weggevallen (overigens klagen daar meer auteurs over). Ik weet niet meer wat ik hier had staan. Echter gezien mijn ervaringen met deze auto zal dat niet veel negatiefs geweest zijn. Maar Autoweek, bedankt voor het wissen van mijn tekst!!! Helemaal top van jullie... NOT
Wat de auto betreft. De laatste tijd minder gereden, de kilometerstand loopt niet meer zo snel op als ik eerst gewend was. Sinds mijn werkgever een nieuw bedrijfspand heeft betrokken, trein ik bijna dagelijks naar mijn werk. Dat scheelt een flinke slok (Euro 95) op een borrel.
Toch heb ik sinds de keuring van vorig jaar (18-10-2007) en de keuring van afgelopen vrijdag (17-10-2008) een ruime 18.000 km gereden. Na goed nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik in het afgelopen jaar geen onderhoudskosten (€ 0,--)heb gehad. Dat is toch enigszins opmerkelijk voor een auto van 10 jaar.
Binnenkort moet ik wel een onderhoudsbeurt inplannen. Overigens heeft de dealer de onderhoudstermijn van de standaard 15.000 km verhoogd naar 20.000 km. Ook opmerkelijk...
---
--- Update 21 april 2009 ---
Vorige week woensdag heeft de auto een grote beurt gekregen, e.e.a. is vervangen waaronder stabilisatorstokjes voor en de remschijven met de remblokken (in verband met kromme remschijven als gevolg van een deels vastzittende remklauw welke weer gangbaar is gemaakt).
Voor de rest geen enkele opmerking gekregen van de garagist. Auto is in goede conditie! Opmerkelijk, de uitlaat is nog steeds de originele en nog steeds dicht!
Afgelopen donderdag met de auto naar Eurodisney gereden. Auto heeft zich keurig gehouden. Volgens mij heeft het de auto goed gedaan weer eens een lang stuk gereden te hebben.
---
--- Update 5 juni 2009 ---
Gisteren de auto laten uitlijnen bij ATU te Sittard. De banden voor slijten wat scheef af. Bij de controle bleken alle vier de wielen nog binnen de toleranties te vallen. Dus echt noodzakelijk was het uitlijnen niet. Wel zijn de wielen voor iets bijgesteld waardoor de lichte afwijking niet meer bestaat.
Gelijk gebruik gemaakt van de aanwezige expertise voor het vaststellen van de herkomst van een rammel in het uitlaatsysteem. Deze rammel heb ik nu een ruime week.
Blijkt de katalysator te zijn, deze is een beetje verteerd van binnen waardoor de keramische delen verbrokkelen en gaan rammelen. Vervanging is nog niet direct noodzakelijk al kan de 'verteerde' katalysator een negatieve invloed hebben op uitstoot van CO2 uitstoot. Dit wordt gemeten bij de keuring. Ik heb nog tot eind oktober voor de keuring en dus genoeg tijd om me te orienteren qua prijzen. Prijsopgave van ATU voor een nieuwe kat € 1.240,-- ex montage (slik slik en auw in verband met die rib), Mazda Loven € 780,-- ex montage (slik en minder auw) en op internet eens kort rondgekeken en prijzen gevonden variërend tussen de € 260,-- en € 400,-- (al heel wat minder slik). Dat zijn nogal verschillen... Zijn er mensen die weten waar deze prijsverschillen vandaan komen?
---
--- Update 13 oktober ---
Een tijdje terug een oproep gekregen om met de auto op keuring tegaan/komen. Er gisteren gehoor aan gegeven. Helaas werd mijn vermoeden bevestigd, de katalysator is compleet aan gort. Dit heeft tot gevolg dat de CO2 uitstoot te hoog is. Dit resulteert onherroepelijk in APK-afkeur. Shit... Maar ja, maandag vliegt er een nieuwe kat onder en dan is de goedkeur ook weer geregeld... Dit kost de auto wel een ster op het gebied van de kosten.
---
--- Update 15 december 2009 ---
Er is altijd een tijd van komen en een tijd van gaan. Worden we filosofisch? Nee, helemaal niet. Ik heb besloten de Mazda eens te koop te zetten. Als iemand interesse heeft en mij een faire prijs biedt, mag hij/zij de Mazda van mij overnemen. Is er niemand geïnteresseerd? Maakt mij niks uit, dan rijd ik nog wel even door met mijn Mazda!
Maar mensen met interesse, u kunt zich bij mij melden!
---
--- Update 9 maart 2010 ---
Sinds vanmiddag 17.10 uur is de Mazda niet meer in mijn bezit. Hij gaat zijn volgend leven verder doorbrengen in hetzelfde dorp als waar ik woon. Ik verwacht de auto nog vaker te zien. Ik hoop dat de eigenaar er net zoveel plezier van zal hebben als dat ik de laatste jaren van de auto heb gehad. Op naar de 'nieuwe' 323.
---
PROBLEMEN
- 156.000 km
De kilometers vliegen onder de wielen door voor iemand die de kilometers enkel privé rijdt. In die tijd echter geen enkel mankement gehad waarbij ik hulp van de wegenwacht nodig had. Starten is rijden!
Het enige dat onder kopje problemen valt, is de airco. Deze moet ik 1 maal per jaar laten bijvullen. Zit ergens een klein lek in het systeem, en het zit niet onder de motorkap bij de slangen/buizen (is gecontroleerd met fluor-vloeistof bij vullen systeem). Waarschijnlijk dus een slechte dichting of een klein lek ergens onder het dashboard. Misschien dat ik hier binnenkort naar laat kijken. Aan de andere kant, de auto is ook alweer 8 jaar. Ouderdom?
--> Condensor was de boosdoener!
Ondertussen zijn alle luidsprekers vervangen. Waren van mindere kwaliteit en toen er eentje kapot was ze allemaal maar vervangen! Echt een beter geluid nu.
--- Update 23 mei 2007 ---
Morgen heb ik een afspraak bij de dealer voor een controle van de airco. Ben benieuwd wat de uitkomst is.
---
--- Update 13 juli 2007 ---
De dealer heeft de airco afgevuld met een contrastvloeistof. Na een paar weken hiermee gereden te hebben met de auto teruggeweest naar de dealer. Daar werd al snel geconstateerd dat (inderdaad) de condensor de boosdoener was van de langzaam leeglopende airco. Kon kiezen tussen originele Mazda onderdelen of imitatie spul (volgens dealer geen verschil zichtbaar bij optische vergelijking op het Mazda-logo na en ook niet in de kwaliteit tussen origineel en imitatie). Keuze was redelijk voor de hand liggend, origineel Mazda-onderdeel was dubbel(!) zo duur. Ben geen dief van de eigen beurs! Dat de dealer de keuzemogelijkheid biedt tussen origineel en imitatie, vind ik sportief. Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met de Mazda dealer Loven in Heerlen.
Mijn autoradio begint nu langzaam na te laten. Door slechte contacten in het kantelbaar frontje, valt nu met regelmaat of de verlichting van het frontje uit of zelfs het hele frontje valt uit. Dit is echter de auto niet aan te rekenen. Binnenkort, bij het definitief hemelen van de radio, maar kiezen voor een nieuwe radio met Mp3 mogelijkheid en eventueel zelfs met een USB ingang. Ben namelijk de losse cd’s een beetje beu. Met hooguit 20 liedjes per cd moet je dus vaak cd’s wisselen.
---
--- Update 29 augustus 2007 ---
De airco werkt echt goed. Om te voorkomen dat de airco door steenslag binnen niet al te lange tijd weer lekt, heb ik snel na het vervangen van de condensor een horgaas voor de condensor geplaatst. Steentjes e.d. kunnen nu niet meer tegen de condensor op vliegen terwijl de auto wel gewoon voldoende koellucht krijgt. Eigenlijk een simpele oplossing om de condensor te beschermen als je een dergelijk grove honingraat grill hebt (steentjes kunnen makkelijk tussen de ruimtes in de grill door schieten en de condensor lekslaan). Dat de fabrikanten hier zelf niet aan denken.
---
--- Update 19 oktober 2007 ---
Gisteren heeft de auto een grote beurt gehad inclusief de jaarlijkse APK. Ze hebben direct met de beurt het gasklephuis gereinigd. De auto hield voornamelijk bij een koude motor sporadisch in, dan leek het alsof hij zich eventjes verslikte. De dealer wijtte dit aan aanslag/vervuiling op het eerder genoemde onderdeel.
Wat me nu opvalt na de beurt, de auto rijdt lekker soepel. Koud of warm, geen verschil en rijdt dus gewoon fijn!
Verder geen bijzonderheden die niet thuis horen in een onderhoudsbeurt.
---
--- Update 20 oktober 2008 ---
Geen kosten meer gehad het afgelopen jaar. Vrijdag j.l. is de auto voor APK weggeweest. Geen enkel afkeurpuntje kunnen vinden. Wel één aandachtspunt, namelijk de remschijven zijn krom. Moet ik naar laten kijken!
---
--- Update 21 april 2009 ---
Grote beurt laten uitvoeren. Geen verdere bijzonderheden tijdens de beurt aan het licht gekomen. Wel een aantal zaken die vervangen zijn naar aanleiding van mijn opmerkingen. Daarvoor zie hieronder.
---
--- Update 13 oktober 2009 ---
De auto is afgekeurd helaas. De katalysator is versleten... Hierdoor is de CO2 uitstoot boven de norm!
Maandag a.s. wordt de auto weer in orde gebracht.
---
--- Update 28 oktober 2009 ---
Vorige week maandag is de katalysator vervangen. Na vervanging van de katalysator was de auto weer helemaal in orde aangezien de CO2 uitstoot meer dan ruim binnen de norm viel. Dit leverde de auto een nieuwe APK op.
Ik blij en de garagist ook met net geen € 500,--. Voor de geïnteresseerden. Het onderdeel heeft inclusief montage € 473,-- gekost. De APK kost bij deze garage € 25,-- en dat is goedkoop!
---
--- Update 9 maart 2010 ---
Ik heb geen kosten meer gehad aan de Mazda (of het zouden de tweedehands winterbanden moeten zijn).
Nu hoop ik dat de Mazda de volgende eigenaar net zoveel betrouwbaarheid schenkt als hij mij de afgelopen (bijna) 5 jaren heeft geschonken. De betrouwbaarheid van deze auto heeft mij wederom een Mazda 323 Fastbreak doen kopen. De 'nieuwe' is uit november 2002 en heeft een nette kilometerstand van 92.000 en een beetje. Het is een 1.6 16V in de Sportive-uitvoering. Zeer compleet en een mooie kleur (donker grijs metallic). Bij wat meer ervaringen met de 'nieuwe' zal ik daarover ook een review plaatsen.
---
Regulier onderhoud:
- grote beurt met distributieriem;
- twee nieuwe banden;
- nieuwe remblokken voor (bij de bekendste fastfitter van het land);
- nieuwe stabilisatorstokjes voor;
- kleine beurt met nieuwe remschijven en remblokken voor (remblokken van fastfitter hebben maar 25.000 km geleefd doordat de remschijven ruw waren, hadden ze me ook mogen vertellen. Misschien gevalletje van extra centjes verdienen, sneller nieuwe remblokken en dan ook nieuwe remschijven aanbieden?);
- twee nieuwe banden voor, banden tevens omgewisseld van voor naar achter;
- grote beurt;
- kleine beurt d.d. 15 april 2009 met remschijven, remblokken en stabilisatorstokjes;
- nieuwe katalysator;
Niet regulier onderhoud:
- condensor airco.
Aanstaand onderhoud:
- nieuwe banden achter (huidige liggen er al sinds 87.000 km op, eerst voor en nu achter)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.