Mazda 323 FastBreak 1.8i GLX (2000)

autoreview

Mazda 323 FastBreak 1.8i GLX (2000)

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 1.8i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf221.052 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

review Mazda 323

Met een krap budget is het lastig zoeken, zeker in deze tijd. Toch slaagde ik er na lang zoeken in een degelijke auto te vinden.
Het eind van het jaar nadert en het is nu zo langzamerhand wel tijd voor een korte impressie.

Met de aankoop van deze Mazda in februari dit jaar kwam een eind aan het "Golf tijdperk " van zeven jaar. De Golf die ik reed, was de wat luxere uitvoering en voor zover bekend de eerste met een z.g. multipoint injectie, de 100 pk motor. Dit is een pittige auto met een mooie GTI look. Echter, de onderhoudskosten (gemiddeld 1000 euro per jaar) logen er niet om. Het werd dus tijd om iets anders te zoeken. Na 2 (!) miskopen met een Golf IV was ik aanzienlijk voorzichtiger geworden, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat dit ook lag aan slecht onderhoud + misleiding van een malafide garage, en... mijn eigen naïviteit.

Toch bleef ik zoeken na een Golf, om dat ik gewoon iets heb met dit merk. Echter, het bleef lastig want er was altijd wel een addertje onder het gras: garages die er omheen praten, (te) hoge km stand, schade, of ik las een revieuw over het autobedrijf die zo slecht was dat ik dacht: "laat maar". Want er zijn toch nét iets meer louche garages in Nederland dan ik dacht. Het alternatief was een Polo, of misschien een Ford Focus. Een Polo GTI geprobeerd, maar allemachtig wat reed dat ding beroerd. En de garage maar de vermoorde onschuld spelen. Toen bij een prima garage een Ford Focus getest, maar niet mijn type auto. De eigenaar tipte mij over de Peugeot 206. Daar had ik ook al aan gedacht, ondanks de reputatie van de Franse auto's. Echter, ook hier liep ik tegen veel rommel aan. De oer-betrouwbare Toyota Yaris beviel mij ook niet, en een goede Corolla heeft ook een prijskaartje. Ondanks alles, gewoon doorzoeken en voila. Op een regenachtige vrijdagochtend zag ik deze Mazda bij een autobedrijf in Apeldoorn op de site staan.Volgens de statistieken is dit een auto die goed scoort op betrouwbaarheid. Gebeld, en meteen een goede indruk: vriendelijke en eerlijke mensen, professioneel. Toen ging het snel: dit was de eerste keer dat ik een auto kocht zonder proefrit; deze kon nl niet doorgaan omdat er iets mankeerde aan het remsysteem. Tevens moest de stabilisator-stang vervangen worden, en de stuurhuishoes.
Dat werd allemaal keurig gemaakt.
verder werd de auto op mijn verzoek helemaal nagekeken, de achterbanden, die beter waren dan de voorbanden werden verwisseld, de vloeistoffen bijgevuld, een nieuwe accu en een APK keuring voor slechts 150 euro bijtelling. Kijk, dat noem ik nog eens service.

De auto stuurt en schakelt goed.
-Prestaties vallen enigszins tegen.Hier mis ik wel de trekkacht van mijn voormalige auto. Met een 114 pk motor had ik net iets pittiger verwacht, maar de auto heeft natuurlijk ook een fors gewicht. Hij doet wat hij moet doen, maar ook niet meer. Geen linke inhaalmanoevres dus, wat met de Golf III nog wel kon zonder al te groot risico op een frontale botsing :-)
-Verbruik valt erg mee ! Zelfs nog lager dan de Golf III, wat ik niet verwacht had.Met de woekerprijzen die tot voor kort gehanteerd werden is dat erg prettig. Inmiddels is de prijs aan de pomp gezakt, maar hoe lang dat zo blijft ?
-Comfort is in orde.
-Kosten: check bij Euromaster geeft aan, dat de Airco niet goed werkt en dat de remblokken vervangen moeten worden aan de voorzijde. Voor het eerste liep een korting bij Euromaster, de remblokken heeft de garage te Apeldoorn gedaan, ook met een korting van 25 %. Voor nog geen 200 euro was ik klaar. Daarnaast is in september een ster in de ruit gerepareerd door Car Glass, kosten 78 euro.

Hiermee zijn de totale kosten tot nu toe nog geen 300 euro. Met mijn VW was ik meestal meer dan het dubbele kwijt, die auto's hebben vaak roest, versleten achteras-rubbers, enfin de Golf kenner zal het allemaal bekend voorkomen. Zelf nu ik hoger in de verzekering en belasting zit, bespaar ik nog steeds een paar honderd euro per jaar.
Trouwens, volgens inside informatie slijten de schokdempers wat sneller bij dit model maar elke auto heeft natuurlijk zijn zwakke punten en Nederland-verkeersdrempelland is natuurlijk geen goede omgeving voor auto's met zwakke schokdempers.
Een tip nog voor de lezer: koop , indien mogelijk, altijd bij een BOVAG garage en zo niet, kijk dan goed uit. Veel garages- zo is mijn ervaring- gaan voor de snelle handel.

Begin volgend jaar wil ik een grote onderhoudsbeurt laten doen. De APK moet dan ook weer gedaan worden. Ongetwijfeld komen er dan weer dingen aan het licht, maar ik vind dat ik inmiddels wel kan stellen dat ik een goede keuze gemaakt heb. Ik sluit niet uit dat ik ooit nog weer eens een Golf koop, maar dat zal dan een Golf 5 worden gezien de betere reputatie van dit model. Voor nu ben ik meer dan tevreden met deze auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.