Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 FastBreak 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 113.700 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Normale mensen auto
- 113.794 km
Disclaimer: onderstaande review is geschreven door een Mazda-fan die geen 80 op de autosnelweg rijdt om het verbruik te drukken.
Sinds jaar en dag zijn auto's niet weg te denken uit mijn leven. Niet dat ik er veel gehad heb(dit is mijn eerste) maar als echte petrolhead vond en vind ik het fantastisch om mee te rijden met allerlei verschillende auto's. Dit hoeven niet per sé snelle auto's te zijn. Ik richt me tegenwoordig op alle soorten Aziaten. Mijn interesse ging voornamelijk uit naar auto's in het 'lagere' segment, omdat deze vaak prima genoeg aan het praktische doel(van a naar b) voldoen. Tot ik me realiseerde dat er eigenlijk wel veel exemplaren van bijvoorbeeld de Daihatsu Cuore en Suzuki Swift rondrijden. Toen heb ik voor mezelf besloten dat ik iets speciaals wilde, wat niet iedereen had. Waarom dan een 323f? Ondanks dat je deze relatief vaak ziet trekt deze auto mij aan. De belijning, dat grappige semi-spoilertje, en het feit dat dit type auto stabiel op de weg ligt maakt hem tot een echte stadsrakker of kilometervreter, afhankelijk van het gebruik natuurlijk.
Voor mijn ouders de Mazda kochten reden ze nog met een renault mégane station(2001), waar we erg veel problemen mee hebben gehad. Ik heb zelf sowieso nooit een voorkeur voor Franse auto's gehad, echter voldeed deze auto buiten de kosten wel aan een aantal eisen, met 1 op 15 gemiddeld was deze voor een station vrij zuinig, met 1150kg niet bijzonder zwaar, en een grote kofferruimte. Echter kwamen er steeds zeer diverse problemen terug, met kosten die opliepen tot in de 4-cijferige getallen. Op een gegeven moment moest er een knoop worden doorgehakt: blijven rijden en repareren of op zoek naar wat anders.
Toen kwam de Mazda in het vizier. Na een periode stil gestaan te hebben onder een laag mos bij een vorige eigenaar is deze door 'onze' garagehouder opgeknapt en schoongemaakt.
Alhoewel deze auto ouder is, voelde deze veel degelijker dan de renault. Dus de auto maar aangeschaft.
Nadat mijn ouders een Toyota Avensis Verso(hogere instap, meer zitplaatsen voor kleinkinderen) hebben aangeschaft, is deze Mazda door mij gekocht. Omdat het mijn eerste auto betreft heb ik niet veel en goed vergelijkingsmateriaal, alleen mijn lesauto(volvo s60), echter dit is appels met peren vergelijken. De Mazda is een totaal andere auto. De directe besturing maakt dat je je er binnen enkele minuten aan gewend bent, nadeel hiervan kan zijn dat je wel ieder drempeltje voelt. Onderstel is aardig strak geveerd, demping is ook prima in orde. Wel merk je relatief veel van zijwind, maar met een gewicht als van deze auto kan je niet anders verwachten. Ik heb zelf een lichte vorm van wagenziekte, waar ik in deze auto nog geen last van heb gehad, ondanks hele lunchpakketten onderweg wegwerken. Bij inhaalacties verbaas ik me er steeds weer over hoe een auto met 1.5 motor binnen enkele seconden naar links, voren, en dan weer naar rechts kan gaan. Door de directe besturing gaat dit met alle vertrouwen.
Hoewel de interieurruimte met stevige hollandse jongens licht kan tegenvallen, zijn de bagagemogelijkheden groot te noemen. Voor mijn werk moesten er 2 pakketten met rolluiken van 2.10m breed vervoerd worden, dit was geen enkel probleem doordat zowel de achterbank als de rechtervoorstoel volledig plat kunnen. Indien nodig kan ook de zitting van de achterbank verwijderd worden, ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe dit moet. Mensen zijn verbaasd hoeveel er in zo'n kleine hatchback past, de auto wordt ook wel vergeleken met een stationwagen. Samen met het feit dat er hier en daar handige vakjes zitten maakt het deze auto zeer praktisch.
Het eerste verbruik viel mij flink tegen. Ik probeerde zo zuinig mogelijk te rijden, niet te veel toeren te maken en goed te anticiperen. Toch scoorde ik niet beter dan 1 op 12. Uiteindelijk geëxperimenteerd met verschillende rijstijlen, en tegenwoordig rij ik op gevoel. Voor mij betekent dit later schakelen, in de stad zit ik vrijwel altijd boven de 2000 toeren en schakel pas na 3000 toeren op, hoewel ik weinig gas geef zorgt dit wel voor voldoende acceleratie. Ook schakel ik als ik een tunnel uitrij tot 110km/u terug naar de vierde versnelling om zo de motor minder te belasten. Dit is kennelijk bij dit motortype zeer gunstig voor het verbruik. Laatste keer tanken kwam ik uit op 1 op 15. Ik zie het nu als een sport om zuinig rijden te combineren met goed meekomen met het verkeer. Dus niet truttig optrekken, maar gas er op indien nodig en af en toe stevig doorrijden op landweggetjes, omdat het kan.
De zitting is meer dan prima. Ik ben zelf 1.78 lang, en kan de ideale zit net niet vinden, de zitting is naar mijn idee net iets te kort en na lang zitten voel ik een lichte kramp in mijn onderbeen. De aanpassingsmogelijkheden aan de stoel maken wel veel goed. Zo kunnen bijvoorbeeld de voor en achterkant van de zitting los van elkaar worden versteld. Knap dat ze ruim 18 jaar geleden al zo goed mee dachten met de klant.
Tot zover nu mijn review. Binnenkort zal ik deze verder uitbreiden. In april staat de apk gepland, ik ben zeer benieuwd wat er dan aan moet gebeuren. Tot nu toe heeft deze auto ons nog nooit in de steek gelaten.
Korte update
- 140.000 km
Na iets meer dan 3 jaar nog steeds in bezit. Van de week is de Mazda over de 140.000 kilometer gegaan, een feestje! De auto is nu dus net ingereden. Gelukkig is deze tot nog toe zeer betrouwbaar gebleken. Bij de APK-keuring van dit jaar zijn de volgende dingen vervangen:
-oliefilter & olie
-interieurfilter
-2 ruitenwissers(voor)
-alle banden
De banden zijn vervangen voor exemplaren van een voor mij onbekend merk, ik zal hier nog eens naar kijken. Bij de volgende bandenwissel wil ik zelf(met de bandenwijzer van autoweek) de banden uitkiezen, daar dit behoorlijk in geluid/verbruik kan schelen.
Enkel de aircovloeistof raakt vaak leeg, zo'n 4 keer per jaar moet dit vervangen worden. Dat is dan ook het enige wat niet (goed) werkt, verder heb ik nooit problemen(afgezien van het deurslot rechts achter, deze functioneerd bij lagere temperaturen niet goed mee met de centrale vergrendeling).
Na enkele jaren en soms lange ritten beginnen je dingen op te vallen. Het verbruik op lange ritten is een flink stuk zuiniger dan op korte ritten, korte ritten betekent 1 op 11 of 12, terwijl er tijdens lange ritten 1 op 14 gehaald wordt. Dit hangt ook heel erg af van de temperatuur, rond het vriespunt haal ik bij een lange rit 1 op 13, is het ca 10 graden haal ik bij exact dezelfde rit 1 op 14. Maar dat geheel terzijde.
Grootste irritatiefactor bij deze auto is toch wel het geluidsniveau. Met name de banden en de wind is erg hoorbaar, maar wat wil je ook met een auto van 21(!) jaar. Ik denk er serieus over na om de auto te (laten) isoleren bij de wielkasten en misschien ook wel in de deuren of bij de ramen.
Zoals eerder gezegd is de betrouwbaarheid van de auto echt goed gebleken. Niet dat er nu zo veel mee wordt gereden, hooguit 15.000 kilometer per jaar. Maar voor een auto voor al weer 21 jaar is dit zeer goed te noemen. Op naar de volgende korte review!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op de Rollenbank: Mazda 323 FastBreak 2.0 DiTD (1999) - 463.439 km

Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (1998)

Mazda heeft nieuwe CEO

Praktijkervaring Mazda CX-5: dit vinden eigenaren van hun auto

Dit kost de vernieuwde Mazda 2
