Mazda 2 1.3 Exclusive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.3 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 203.800 km |
Mazda 2 met 2 ton op de klok
- 200.000 km
Waarom ik een Mazda 2 heb gekocht
Ik was op zoek naar een nieuw wagentje, dus uiteraard elke dag het internet een beetje in de gaten houden of er iets leuks te koop staat.
Op een dag kwam ik een Mazda 2 tegen, import van 2015 met alle boekjes, nieuwe apk en beurt gehad en zelfs nog vorig jaar een nieuwe trekhaak (de vorige eigenaar fietste graag) en nieuwe remschijven gemonteerd.
Bij de aankomst bij de garage stond de Mazda er ook netjes bij en heeft niet veel gebruikssporen.
Er is dus goed voor het autootje gezorgd.
Ik heb hier 2500 euro voor betaald, wie het huidige occasionaanbod een beetje kent met de bijbehorende prijzen weet dat dit een koopje is.
De verkoper wilde er ook snel vanaf omdat deze Mazda niet echt in zijn verkoopcollectie paste met allemaal exclusievere auto’s zoals Mercedes AMG’s en dure BMW’s.
Rijeigenschappen
De Mazda 2 maakt autorijden leuk: hij stuurt zeer strak en scherp met voldoende ‘gevoel’ in het stuurwiel.
Je kunt heel sportief rijden en de Mazda zo een bocht ‘omsmijten’ en je hoort nog geen piepje van de banden, het heeft een beetje het gevoel van een kart.
Ook de versnellingen laten zich makkelijk inleggen en de koppeling is licht te bedienen met een duidelijk aangrijppunt.
Het motorvermogen is met 75pk op 900 kilo voldoende vlot voor op de Nederlandse wegen, maar hier is ook wel alles mee gezegd.
In de 1.3HP (high power) heb ik ook een proefritje in gemaakt, maar ik merk bij normaal rijden eigenlijk geen verschil.
Comfort
De Mazda 2 is stil van binnen, dus voldoende geïsoleerd en de motor is eigenlijk alleen op de achtergrond aanwezig.
De stoelen zijn zeer goed te verstellen en met mijn 1,71 meter lengte past de auto mij als een jas.
Ook voor langere passagiers is er voldoende hoofdruimte voorin, achterin is dit wat minder.
De versnellingspook is op een ‘eilandje’ in de middenconsole geplaatst wat het schakelen heel prettig en comfortabel maakt.
Ook het hebben van een werkende airco is prettig en comfortabel omdat deze in mijn vorige auto kapot was.
Verbruik
Voor een 1.3 motor is dit best wel laag, ik doe er niet echt mijn best voor maar ik rijd altijd rond de 1 op 18 tot 1 op 19 (gemeten aan de pomp).
Wat valt er op in negatieve zin
De tildrempel van de kofferbak is wel heel hoog, met zware boodschappen is dit nogal lastig.
Ook werkt de centrale vergrendeling op afstandsbediening niet meer (ondanks nieuwe batterij), een nieuwe sleutel kost bijna 400 euro, dus dan maar gewoon ‘ouderwets’ open maken, de centrale vergrendeling werkt gelukkig wel nog prima.
Er zijn wel erg weinig opbergmogelijkheden in het interieur, Het enige dat je hebt is een dashboardkastje (met een inkeping bovenop voor eventueel een boekje op te leggen) en 1 centrale bekerhouder.
Het motortje (eigenlijk het koelwater) doet er een beetje lang over voordat ie op tempratuur is, maar als het eenmaal zover is wordt de kachel in de winter ook goed warm en moet je hem al snel bijna op koud zetten, anders wordt het echt te heet in het interieur.
Conclusie
De Mazda 2 zit verdomd goed in elkaar voor zo’n klein karretje en voelt heel volwassen aan.
Ook de maandlasten zijn lekker laag en in onderhoud en reparaties niet al te duur.
Het is een zeer prettige auto waar ik nog vele kilometers mee hoop te mogen maken.
Ik meld mij weer bij een volgende update.
technische keuring
- 200.600 km
Vandaag heeft de Mazda zijn technische keuring ondergaan.
Ik heb de auto slechts kort in bezit, maar een 'nieuwe apk' overtuigt mij tegenwoordig niet meer gezien eerdere ervaringen.
Ik heb de Mazda bij mijn vaste garage (ook al jaren Mazda dealer en servicepunt) eens goed laten nakijken.
Er kwamen de volgende punten uit:
- beginnende roest aan de onderkant op het plaatwerk
- fuseekogel met een klein beetje beginnende speling
- een gescheurd hoesje
Ik ga alle punten zo snel mogelijk oplossen, alleen de garage heeft pas in maart plek.
De problemen zijn ook niet echt dringend, het hoesje is nu vastgekit, dus het vet kan er ook niet zomaar uitgeslingerd worden.
De roest wordt aangepakt en de Mazda krijgt een complete anti-roest behandeling aan de onderzijde en bij de wielkasten.
De fuseekogel hoeft ook niet dringend gerepareerd te worden omdat de speling nog binnen de marges is.
Niet zo heel spannend allemaal dus, maar wel een kleine tegenvaller aangezien ik de Mazda nog zo kort in mijn bezit heb.
Maar goed, het is ook slechts een auto van 2500 euro, daar kun je geen nieuwe auto voor verwachten en ik had ook iets meer gereserveerd voor een nieuwe auto, dus ik kan dit geld nu uitgeven aan deze Mazda om deze weer tiptop in orde te krijgen en hopelijk kan ik dan nog een heel tijdje vooruit als deze punten zijn aangepakt.
Ik meld mij waarschijnlijk weer in maart als alle punten zijn opgelost.
Mazda weer tiptop in orde
- 201.500 km
Vorige week kreeg ik een belletje van mijn garage, er was voor vandaag een klant uitgevallen en alle punten konden vandaag worden aangepakt.
De beginnende roest is aangepakt (vooral bij de wielkasten begon het een en ander te roesten), de fuseekogel is vervangen en een nieuw hoesje.
De auto rijdt nog precies zoals voor de reparaties, maar het geeft toch wel een fijn gevoel dat ie nu weer helemaal in orde is.
Alleen de Vredestein bandjes die erop liggen hebben nu nog zo'n 3mm tot 3,5mm profiel over, dus binnenkort ook eventjes langs de lokale bandenboer om Maxxis banden te bestellen en te laten monteren.
(Volgens de ADAC een goede en vooral zuinige band met lage rolweerstand.)
Het brandstofverbruik is wel wat omhoog gegaan met dit koude weer, ik rijd nu gemiddeld 1 op 15,5.
Mijn Mazda heeft geen boordcomputer, dus dit is allemaal aan de pomp uitgerekend.
Daarom heb ik nu 'echte euro95' getankt in plaats van E10 brandstof, ik woon aan de Duitse grens waar je dit gelukkig gewoon nog kunt krijgen zonder meteen dure 'premium brandstof' te hoeven tanken.
Ik wil eens zien of deze brandstof een beetje verschil maakt.
Ook is de tank wel echt heel snel 'leeg', na zo'n 360-400 kilometer staat ie op reserve.
In de praktijk gaat er dan slechts zo'n 27 ltr benzine bij.
Dat betekent dat je dus een reserve heb van maar liefst 15 liter!
Dat is zelfs voor Japanse begrippen (die vaak veel reserve benzine hebben) nogal een tikkeltje overdreven.
Bedankt voor het lezen en ik meld mij weer als er iets nieuws is te vertellen.
Wassen en poetsen
- 202.300 km
Vandaag was het de eerste zonnige en warme dag van dit jaar (begin maart) met zo'n 19 graden hier in het zuiden.
Tijd dus om de Mazda 2 eens zijn eerste was, wax en poetsbeurt te geven.
Eerst heb ik met de tuinslang de Mazda afgespoeld om het zand eraf te wassen, daarna met autoshampoo en een spons de auto gewassen, toen weer afgespoeld met de tuinslang, daarna droog gemaakt en toen was het tijd voor een wax-beurt.
Gelukkig ging het hele poetsproces redelijk vlot (zo'n 2 uurtjes tijd) door mijn professionele polijstmachine die ik ooit eens heb aangeschaft.
Inwrijven van de wax (ik gebruik carnaubawax voor het beste resultaat) doe ik handmatig met een doekje en ik heb uitgepoetst met de polijstmachine (op deze manier hoef je geen polijstpads te wisselen en je kunt gewoon 1 pad blijven gebruiken).
Daarna heb ik nog handmatig een sealant (lakbescherming) aangebracht zodat de lak en de wax volledig is afgedicht en ik langer plezier heb van mijn harde werk.
Het resultaat mag er zijn en de Mazda kan er weer eventjes tegenaan.
Van het resultaat heb ik gelijk nieuwe frisse foto's gemaakt en deze ook gelijk hier naartoe geüpload voor bij deze review.
Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende update.
Airco kapot
- 203.500 km
De titel zegt alles, de airco is kapot.
Mij viel al steeds meer op de laatste tijd dat de airco niet meer optimaal koelde, maar nu met dit warmte weer (+/ 25 graden in het zuiden) koelt ie opeens helemaal niet meer en i.c.m. zwarte lak is dit helemaal 'Kwalitatief.Uitermate.Teleurstellend' en krijg je zowat een hitteberoerte als ie eventjes in de zon heeft staan bakken.
De aircopomp slaat nog wel aan, maar het systeem koelt niet meer.
Aangezien ie niet meer gesmeerd werd en dus een schurend geluid gaf dus maar snel uitgezet voordat de pomp zichzelf kapot draait en ik nóg verder van huis ben.
De garage heeft vrijdag de airco gecontroleerd, afgevuld met koudemiddel en fluor, toen geconstateerd dat de condensor lek is en bij de leidingen ook een klein lek zit.
Dit laten repareren kost zo'n 1000 euro, omdat de auto nog verder prima is, zijn nu de onderdelen (afkomstig van Ford) besteld en in de loop van volgende week wordt de Mazda gerepareerd.
Ai, in nog geen jaar tijd al het aanschafbedrag in deze 'goedkope' Mazda moeten investeren.
Maar alles bij elkaar ben ik wel tevreden, want als ik alles bij elkaar optel (aanschaf + reparaties), zou ik hier denk ik ook geen auto voor kunnen aanschaffen die wel helemaal tiptop in orde is.
De bandjes zijn ook binnenkort aan de beurt, maar ik heb nog geen idee of deze Mazda meer gebruikt gaat worden omdat de Micra van mijn moeder (zie andere review) nog behouden gaat worden i.v.m. haar rijbewijskeuring dat wat problemen opleverde.
Omdat ik als haar rijbewijs zou vervallen ook haar zou moeten chauffeuren (met alle liefde uiteraard) zijn de bandjes wat eerder aan vervanging toe dan eigenlijk gepland was.
Hopen dat het hier allemaal bij blijft, want ik heb nu wel in korte tijd heel veel centjes geïnvesteerd in een Mazda 2 die al aardig op leeftijd is.
Nog meer ellende
- 203.800 km
Er zat een behoorlijke levertijd op de condensor, de Mazda staat sinds vanmorgen bij de garage en dit blijft nog enkele dagen zo.
Bij het demonteren van de oude condensor heeft de monteur de leiding van de koppeling geraakt en deze moet nu besteld en herstelt worden.
Volgens de garage was deze leiding al vrijwel compleet verroest en moest sowieso vervangen worden.
Gelukkig kan ik de Micra van mijn moeder in de tussentijd lenen (zie andere review), dus ik hoef geen dure leenauto te huren.
De reparatiekosten zijn nu in totaal opgelopen naar de 1300 euro.
Dit doet toch flink pijn in mijn portemonnee, op vakantie gaan zit er dit jaar helaas niet meer in.
Nu dus hopen dat het echt is afgelopen en de Mazda weer een tijdje reparatie-vrij blijft want alles bij elkaar opgeteld heb ik zo'n 5000 euro in totaal gestoken in een simpele Mazda 2 met 2 ton op de klok.
Als ik dit van tevoren had geweten, had ik de auto uiteraard niet gekocht.
Maar inmiddels ben ik op een punt waarop er al teveel geld in de Mazda is geïnverteerd dat ik toch nooit meer terug krijg.
De inruilwaarde zal ook niet heel goed zijn, dus voorlopig blijft ie nog eventjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.