Mazda 2 1.3hp Touring (2008)

autoreview

Mazda 2
Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2 driedeursMazda 2 driedeursMazda 2 3-deursMazda 2 3-deursMazda 2 3-deursMazda 2 3-deursMazda 2 3-deursMazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2 3-deursMazda 2 driedeurs

Signalement

Uitvoering2 1.3hp Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst12.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 12.000 km

Dit is de eerste keer dat ik een review schrijf. Vooral omdat er tot nu toe nog niet zoveel reviews zijn van de Mazda 2.

De Mazda 2 vooral gekocht vanwege het uiterlijk en het principe dat ze de auto niet zwaarder (930 kg) en groter hebben gemaakt dan zijn voorganger. Hij is zelfs lichter geworden door het gebruik van een sterker, maar dunner soort staal. Dat is ook de belangrijkste reden dat er geen Peugeot 207 is gekomen na de mijn vorige auto de 206. Deze is iets groter geworden, maar ook 200 kg zwaarder (1110-1180 kg).

De mazda 2 die ik heb gekocht heeft een 1.3 liter motor (hp variant met 87 pk). Dit geeft duidelijk minder trekkracht dan de 1.6 in de Peugeot 206 (110 pk). Maar je kan er vlot mee door het verkeer. Inhaalacties op de snelweg moeten wel in zijn 4.

De wegligging is perfect. De auto is zeer stijf. Op dag 5 had ik al een lekke achterband en door de onervarenheid met deze auto en zijn stijfheid duurde het vrij lang voordat ik het doorhad. De band was dus al onherstelbaar beschadigd). Goede service van de Mazda dealer daarna. Ze hadden dit type band nog niet op voorraad (te nieuw :-), maar ze hebben toen een velg van een showroommodel gehaald en die er bij mij onder gezet. De eerste 2 a 3 maanden vond ik de vering veel te hard en deze leek veel harder dan dat ik tijdens de proefrit ervaren had. Na een paar maanden gaat het harde er vanaf en is het nu redelijk comfortabel, gelukkig niet gekoppeld aan een verlies in wegligging. Schakelen gaat zeer soepel met het hoog gelegen korte pookje, stuk beter dan in de 206.

Het verbruik is goed. Mijn verbruik komt nu (in de zomer) precies op het door Mazda opgegeven combinatieverbruik (5.4 l/100 km). Dit is echter met veel snelweg kilometers en weinig stadsverkeer (snelweg zou volgens mazda 4.6 l/100 km moeten opleveren). In de winter lag het verbruik rond de 5.9 l/100 km. Vreemd genoeg lijkt het gebruik van de airco weinig effect te hebben op het verbruik. Ook als er veel files staan schiet het verbruik niet sterk omhoog. Misschien door het lichte gewicht? O ja nog 1 ding. De brandstofmeter in de Mazda 2 is zeer conservatief. Als de tank volgens de meter (met 8 vakjes) echt helemaal leeg is (de boordcomputer zegt ook nog te rijden km=0), dan kan je maar 36 liter tanken. Terwijl er volgens opgave 43 liter in de tank moet passen. Dat verlaagd de actieradius dus met 100 km.

De bagageruimte is niet zo groot, maar daar kies je ook voor als je een auto met dit formaat kiest. Wat me wel tegenvalt is de opbergruimte voorin. Het dashboardkastje is zeer klein. Als je de meegeleverde documentatie erin stop is die al vol. Verder alleen nog zeer kleine opbergvakjes in de deuren en tussen de voorstoelen.

Mijn uitvoering is een 3 deurs. Dit is een bewuste keuze. Maar als dan toch eens iemand achterin mee rijdt vraag ik hem tegenwoordig aan de passagierskant in te stappen. De stoelen hebben namelijk geen geheugen. Je zorgvuldig uitgezochte stoelstand (zowel afstand als hoek van de rugleuning) is dan in 1 keer weg. Erg vervelend. De stoelen zelf zijn verder goed. De hoogste stand van de hoofdsteun is net te laag. Terwijl er ruimte genoeg is tot het dak, want ik kan er met mijn 1.91 makkelijk in.

Tot nu toe geen problemen gehad met de auto. Start altijd in 1 keer. Alles is zeer degelijk en alle knopjes en schakelaars en lampjes werken nog.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Mazda
Mazda 2 Hybrid Pure (5D/CVT)
€ 429
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens