Mazda 2 1.3hp Touring (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.3hp Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Eerste review
- 12.000 km
Dit is de eerste keer dat ik een review schrijf. Vooral omdat er tot nu toe nog niet zoveel reviews zijn van de Mazda 2.
De Mazda 2 vooral gekocht vanwege het uiterlijk en het principe dat ze de auto niet zwaarder (930 kg) en groter hebben gemaakt dan zijn voorganger. Hij is zelfs lichter geworden door het gebruik van een sterker, maar dunner soort staal. Dat is ook de belangrijkste reden dat er geen Peugeot 207 is gekomen na de mijn vorige auto de 206. Deze is iets groter geworden, maar ook 200 kg zwaarder (1110-1180 kg).
De mazda 2 die ik heb gekocht heeft een 1.3 liter motor (hp variant met 87 pk). Dit geeft duidelijk minder trekkracht dan de 1.6 in de Peugeot 206 (110 pk). Maar je kan er vlot mee door het verkeer. Inhaalacties op de snelweg moeten wel in zijn 4.
De wegligging is perfect. De auto is zeer stijf. Op dag 5 had ik al een lekke achterband en door de onervarenheid met deze auto en zijn stijfheid duurde het vrij lang voordat ik het doorhad. De band was dus al onherstelbaar beschadigd). Goede service van de Mazda dealer daarna. Ze hadden dit type band nog niet op voorraad (te nieuw :-), maar ze hebben toen een velg van een showroommodel gehaald en die er bij mij onder gezet. De eerste 2 a 3 maanden vond ik de vering veel te hard en deze leek veel harder dan dat ik tijdens de proefrit ervaren had. Na een paar maanden gaat het harde er vanaf en is het nu redelijk comfortabel, gelukkig niet gekoppeld aan een verlies in wegligging. Schakelen gaat zeer soepel met het hoog gelegen korte pookje, stuk beter dan in de 206.
Het verbruik is goed. Mijn verbruik komt nu (in de zomer) precies op het door Mazda opgegeven combinatieverbruik (5.4 l/100 km). Dit is echter met veel snelweg kilometers en weinig stadsverkeer (snelweg zou volgens mazda 4.6 l/100 km moeten opleveren). In de winter lag het verbruik rond de 5.9 l/100 km. Vreemd genoeg lijkt het gebruik van de airco weinig effect te hebben op het verbruik. Ook als er veel files staan schiet het verbruik niet sterk omhoog. Misschien door het lichte gewicht? O ja nog 1 ding. De brandstofmeter in de Mazda 2 is zeer conservatief. Als de tank volgens de meter (met 8 vakjes) echt helemaal leeg is (de boordcomputer zegt ook nog te rijden km=0), dan kan je maar 36 liter tanken. Terwijl er volgens opgave 43 liter in de tank moet passen. Dat verlaagd de actieradius dus met 100 km.
De bagageruimte is niet zo groot, maar daar kies je ook voor als je een auto met dit formaat kiest. Wat me wel tegenvalt is de opbergruimte voorin. Het dashboardkastje is zeer klein. Als je de meegeleverde documentatie erin stop is die al vol. Verder alleen nog zeer kleine opbergvakjes in de deuren en tussen de voorstoelen.
Mijn uitvoering is een 3 deurs. Dit is een bewuste keuze. Maar als dan toch eens iemand achterin mee rijdt vraag ik hem tegenwoordig aan de passagierskant in te stappen. De stoelen hebben namelijk geen geheugen. Je zorgvuldig uitgezochte stoelstand (zowel afstand als hoek van de rugleuning) is dan in 1 keer weg. Erg vervelend. De stoelen zelf zijn verder goed. De hoogste stand van de hoofdsteun is net te laag. Terwijl er ruimte genoeg is tot het dak, want ik kan er met mijn 1.91 makkelijk in.
Tot nu toe geen problemen gehad met de auto. Start altijd in 1 keer. Alles is zeer degelijk en alle knopjes en schakelaars en lampjes werken nog.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
